Simpel de rijtijdenwet zoals die voor enkelbemande voortuigen geldt:
-je mag 9 uur rijden per dag. 2x per week mag je dat uitbreiden naar 10.
-je moet 45 uur rust hebben in het weekend. Mag je verkorten tot 24 uur, maar dat moet je daarna compenseren, dus verkort je het naar 24 zonder doordeweeks te compenseren, zou je weekend erna 45+(45-24=)21= 66 uur stil moeten staan. In die rust mag de auto geen meter bewegen, want dat registreert de tachograaf en is je rust onderbroken, dus 28 dagen lang risico van bekeuring.
-je dagelijkse rust moet 11 uur zijn en binnen 24 uur vallen. Dus begin je om 06:00 uur, mag je uiterlijk tot 19:00 uur werken, dan 11 uur maken. Als je om 19:05 rust gaat maken heb je 5 minuten te weinig rust, ook al sta je 11 uur stil, in de 24 uur heb je dan maar 10:55. Deze rust mag je 2x per week verkorten naar 9 uur. Dan zou je dus 15 uur mogen werken in plaats van 13. Je mag ook een blok van 3 uur en een blok van 9 uur maken, dat telt hetzelfde als 11 uur.
-per 2 weken mag je maximaal 90 rij-uren hebben. Dus rij je week 1 4x9 uur en 2x10 uur (dat is het maximale) = 56 uur, mag je week 2 maar (90-56=) 34 uur rijden.
Er zitten nog wat meer regels in de rijtijdenwet, maar zoals hierboven heb je een aardig idee.
Persoonlijk ben ik er geen voorstander van. Je zit veel onder stress te werken, want rij je 10 uur en 2 minuten, krijg je er een bekeuring voor. Spanje is heel duur met bekeuringen, tel voor 2 minuten teveel rijden iets van tussen de 700 en de 1.000 euro boete. Ook met je rust, heb je 8:58 uur rust in plaats van 9:00 uur, kost je dat ook weer tussen de 700 en 1.000 euro in Spanje. En dat zo voor elke overtreding. In Spanje gebeurd het vaak dat je dan als je controle krijgt enkele duizenden euro's moet betalen. Gevallen van 10.000 - 20.000 euro boete bestaan daar echt. Het transport is al jaren een slappe branche met hele kleine marges. Dus, zeker een klein bedrijf, kan zo'n bekeuring van 10.000+ euro's niet betalen. De auto wordt dan aan de ketting gelegd, je krijgt een claim, een vaak eindigt het in faillissement.
Denk je dat dit overdreven is, plaats ik hieronder een link waar er een heel topic over gaat:
http://www.chauffeursforum.nl/transport ... panje.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Doordat de bekeuringen zo hoog zijn, en je toch het meeste uit de rijtijdenwet moet halen, zie je dat, meestal oosteuropeanen, gevaarlijk aan het begin van de uitvoegstrook bij een pomp of parking aan de snelweg staan, of zelfs op vluchtstroken. Daar moeten ze dan 9 of 11 uur rust maken. Geloof me, je doet geen oog dicht als je daar staat. Maar de vorige parkings zullen vol geweest zijn, de rijtijdenwet is op, bekeuring te duur, dus moet je dan zo gaan staan. Voor een buitenstaander nauwelijks te begrijpen.
Verder hebben we nog een paar nadelen als chauffeur, dat zijn de ladingdiefstallen. Zeker met opleggers met schuifzeilen. En dan heb je nog brandstofdiefstal (tussen de 700 liter en 1.400 liter heeft een vrachtwagen meestal aan diesel in de tanks), of nog erger, je wordt tijdens je slaap beroofd. Zeker aan de middellandse zee, pak het stuk tussen Marseille en Cadiz, gebeurd dat veel. Met de ergste plekken Marseille, Beziers-Narbonne, Barcelona, Valencia.
Maar, het vak heeft ook nog mooie kanten. En dat blijft me motiveren om het te blijven doen. Je ziet nieuwe plaatsen, je leert nieuwe mensen kennen, bouwt nieuwe vriendschappen op, en wat ik persoonlijk het leukste vind is de dingen van de landen waar je komt ontdekken, en dan speciaal het eten. Met koffie heb ik dat trouwens ook. Vind dat gewoon mooi om te kijken hoe het eten in andere landen smaakt. Frankrijk is bijvoorbeeld leuk met de routiers restaurants. Nadeel is dat je er altijd pas na 19:00 uur kunt avondeten, maar voordeel is dat het er altijd gezellig is. Staan meestal grote tafels, en je schuift gewoon aan op de eerste lege stoel die je tegenkomt. Dus je hebt altijd aanspraak, je zit nooit zielig alleen te eten. En je weet nooit met wie je aan tafel zit. In Italie zat ik eens (dikke 10 jaar terug) met een Engelsman, en Fransoos en een Zweed aan één tafel te eten in het weekend. 4 verschillende nationaliteiten, maar we begrepen elkaar perfect. In Spanje vroeger ook altijd veel leuke weekenden gestaan met Engelsen. Was altijd feest met die mannen. Helaas is dat nu minder. In het buitenland zie je steeds minder west-europese chauffeurs rijden, zeker die ook nog het weekend ergens staan.
Wat ik in dit topic een beetje wil doen, is zo af en toe eens een reisverslagje van m'n werk maken. En lekker wat foto's erbij plaatsen. Niet van vrachtwagens hoor, maar gewoon noem het "voorruitfoto's".
In Frankrijk rij ik veel binnendoor met de vrachtwagen. En je komt dan af en toe door best interessante plaatsjes. Onderstaande 2 kastelen kwam ik daar bijvoorbeeld tegen:

Deze in Zwitserland:

En deze in oost-Duitsland:

Stoppen lukt er meestal niet, daar is de vrachtwagen te lang voor, die kun je niet overal kwijt. Maar bijvoorbeeld eens in Italie, toen we met 3 man in Orte stonden, zijn we tevoet naar het dorp gelopen (ligt boven op een berg), en hebben het daar eens bekeken, en natuurlijk koffie gedronken. Dan kun je toch een beetje wat zien van het land tijdens je weekendrust, in plaats van alleen maar snelweg.
Moet nog het één en ander aan fotomateriaal bijwerken, maar zal het hier in het topic een beetje bijhouden. De kastelen-ritten zullen de komende maanden niet veel voorkomen. Denk pas in maart weer voor het eerst. Als het weer mooi weer is, met blauwe lucht.