Hoe vervang ik mijn voor remblokken (C37)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1200 kunt uitvoeren
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3300
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Hoe vervang ik mijn voor remblokken (C37)

Bericht door harmdeboer » 13 okt 2012, 12:21

Remblokken zijn onderhevig aan normale slijtage, je moet ze dan ook vervangen indien de slijtage indicator aangeeft dat ze versleten zijn. Indien je de voor remblokken vervangt moet je ze altijd alle 4 vervangen (uitzondering kan gemaakt worden voor het overgangsmodel 1983 omdat deze gecombineerde remmen heeft aan de voorzijde) bij de modellen die op 2 schijven remmen wil je altijd de zelfde remdruk op de schijven hebben daarom moet je nooit zomaar 1 kant vervangen.
Remklauwen kunnen afwijken tussen verschillende types. Hou rekening met dit feit alleen op de 1100 heb je modellen met 1 zuiger of met 2 zuigers.
In dit onderwerp word een remklauw behandeld met 2 zuigers. dit is ook afhankelijk voor de demontage of montage. De handelingen blijven vrijwel het zelfde alleen de methode kan afwijken.


Deze remklauwen zitten op de GL 1100 en GL 1200!
  1. Maak de onderste remklauwbout los en verwijder deze. Je hoeft de montage beugel niet te verwijderen afhankelijk van je model dit zul je echter zelf moeten inschatten.

    Afbeelding
  2. Geef een beetje druk tegen de remklauw zodat de zuigers een beetje naar binnen gaat, dit maakt het verwijderen van de remklauw makkelijker. Wiebel de remklauw heen en weer en op en neer zodat je hem van de remschijf af kunt wurmen. bij sommige modellen zul je ook de glijbout (2de montage bout moeten verwijderen voor de remklauw los komt)

    Afbeelding
  3. Verwijder de bout waarmee de remblok montage / glijpinnen mee geborgd zit.

    Afbeelding
  4. Verwijder nu het plaatje let op het zijn slot gaten dus wellicht moet je het eerst even schoonmaken met remreiniger.

    Afbeelding
  5. Verwijder de montage / glijpinnen. Het kan zijn dat deze vast zitten, probeer met licht tikken deze te verwijderen. let echter wel op indien je de puntjes krom slaat komen de pinnen er nooit meer uit. indien je deze pinnen echt niet kan verwijderen zul je eerst de olie leiding moeten verwijderen en proberen om de pinnen er uit te werken met een zacht drijfijzertje. Let op indien je de remklauw helemaal verwijderd zul je ook je remolie moeten vervangen en je remmen ontluchten.

    Afbeelding
  6. Je zal zien dat je remzuigers gedeeltelijk uit de remklauw steken.

    Afbeelding
  7. De remzuigers zullen terug naar binnen gedrukt moeten worden. Door slijtage van de remblokken zijn de zuigers stukje voor stukje verder naar buiten gekomen, de nieuwe remblokken zullen daarom dus niet passen (hier kom je normaal pas achter als je ze terug wil zetten op de remschijf.) Maak de zuigers eerst even schoon met remreiniger en smeer ze in met ACE rempasta.

    Er zijn handige stukjes gereedschap om de zuigers terug te drukken:

    Afbeelding

    Ik gebruik gewoon een grote tang of lijmklemmen om deze zuigers terug te drukken. Hoe je het ook aan wil pakken zorg er voor dat de zuigers gelijkmatig en recht naar "onderen" gerukt worden. Indien je ze scheefdrukt of ongelijkmatig dan kun je schade veroorzaken die je niet wil. ik leg meestal een sleutel of een grote platte beitel over de remzuigers en dan draai ik met lijmklemmen de zuigers naar binnen, dit vergt wel wat geduld.

    BELANGRIJK Voordat je de zuigers naar binnen drukt draai eerst de ontluchtingsnippel los. Hierdoor druk je de overtollige olie uit de remklauw en niet terug in je hoofdremcilinder. De remolie die in de klauw zit is meermaals heet geworden en kan daardoor minder goed van kwaliteit zijn, ook kan het zijn dat er vuil en water in die olie zit waardoor de remkracht kan afnemen. Dus die olie kun je missen als kiespijn nadat je de zuigers terug gedrukt hebt draai je de ontluchtingsnippel weer dicht. (na alles terug gezet te hebben altijd even je olie niveau controleren op je remolie reservoir.)

    Afbeelding

    LET OP: remolie DOT4 olie is een ramp voor je lak en kunststof delen deze olie vreet meteen in!
  8. Verwijder de rem veer, maak schoon met remreiniger.

    Afbeelding
  9. Maak de remblok / glijpinnen goed schoon en evt. polijsten.

    Afbeelding
  10. Ook de glijbout goed schoon maken en al het vet verwijderen met remreiniger.

    Afbeelding
  11. Plaats de veer terug in de klauw.

    Afbeelding
  12. Druk de nieuwe remblokken op zijn plaats. Zet ze ook uit elkaar en druk dan de glijpinnen terug in de klauw, het is een beetje friemelen maar na het 2x gedaan te hebben gaat het vanzelf.

    Afbeelding
  13. Monteer het borgplaatje en zet deze meteen vast met de betreffende bout.

    Afbeelding
  14. Vet de glijbout in met een vet bestand tegen hoge temperaturen, zodat dit vet niet op je remschijven kan lopen. montage en demontage is afhankelijk van het model remklauw welk er op jou motor zit..

    Afbeelding
  15. Plaats de remklauw terug over de remschijf en monteer de bouten op de juiste plaats.

    Afbeelding
  16. Torque waardes - bovenste glijbout 27 Nm (20 ft-lb), onderste bout 18 Nm (13 ft-lb) modellen 1980-1981, 23 Nm (17 ft-lb) voor de modellen van 1982-1983.

    Afbeelding
  17. Ontlucht de remmen. (altijd makkelijk om het met 2 personen te doen de een pompen en de ander open en dicht draaien van de ontluchting.)
  18. Test rit! voor je gaat rijden heb je al een paar keer met de voor rem geremd en je weet zeker dat de remblokken pakken bijv. tijdens het lopen of door aan het voorwiel te draaien... (ff een beetje opkrikken onder het blok)
    Indien je gaat rijden hou er rekening mee dat het de eerste paar keer voor kan komen dat de ene kant harder pakt dan de andere kant ben hier dus op bedacht. Ga niet rijden met een te hard slepende rem hierdoor verbranden je remblokken en kun je alles herhalen. Ben verstandig en rij eerst een beetje rustig.
    Mocht je nog remreiniger over hebben spuit ook even je remschijven af zodat evt. vette vingers hier ook vanaf zijn (het gaat dan vooral om het vet...)
Mocht je tijdens het rijden merken dat de remkracht ongelijk blijft zul je nog een keer de remmen moeten ontluchten.

succes!



Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten