Startprobleem Goldwing 1800 - Acumen alarm

Technische vragen, tips, trucs, enz.
François

Startprobleem Goldwing 1800 - Acumen alarm

Bericht door François » 01 mar 2011, 20:14

Beste Golwing liefhebbers,

Hopelijk kan iemand mij helpen...

Vorig jaar in mei is mijn vader overleden. Hij was in het bezit van een prachtige Goldwing 1800 van 2007 met slechts 21000 km.

Omdat we in het begin de motor hebben laten staan is de batterij helemaal leeggelopen en hebben we die ook moeten vervangen. Tot hiertoe is het ons nog altijd niet gelukt om hem te starten. We hebben een aantal zekeringen vervangen ook maar tevergeefs...

Nu, volgens mij ligt het probleem bij het alarmsysteem. Het systeem van is van het merk Acumen.

Doordat de zekering gesprongen is, heb ik het gevoel dat er zich iets heeft afgespeeld met het alarm waardoor de motor nu totaal niet wilt starten. We vinden het systeem zelf niet terug. Is zo goed weggestopt. We hebben de afstandbedieningen om hem zogezegd uit te schakelen maar doet het niet...

Kortom het enige dat we nu horen wanneer we hem willen starten is een "klik, tcccccchhhhh" Klinkt bekend? :?

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee?

By the way, we doen hem ook weg dus indien iemand geïnteresseerd is om hem te kopen... Let me know...

Groeten,
François
0032475 976 679

Gebruikersavatar
Jucht
Berichten: 166
Lid geworden op: 29 nov 2009, 19:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Humbeek België

Re: Startprobleem Goldwing 1800 - Acumen alarm

Bericht door Jucht » 01 mar 2011, 20:43

Als je tijdens het starten alleen maar een klik hoort, is volgens mij de batterijspanning veel te laag.
De batterij moet volledig geladen zijn, ook bij een nieuwe batterij.
Vandaar volgens mij die klik bij het starten. Dat wijst erop dat de spanning veel te laag is. Ofwel moet je de STARTER RELAY nakijken.
Bij sommige RELAYS kun je deze induwen. Het zou kunnen dat deze uitgesprongen is. Is het een RELAY dat je niet kunt induwen, dan kan je eens proberen een paar tikjes met een sleutel tegen te slaan dat deze blijft hangen. Maar volgens mij is de batterijspanning veel te laag. Een Goldwing batterij is wel gevoelig dat deze lang niet in gebruik is. Bij mij hangt er altijd een optimeet 4 aan. Als mijn motor een tijdje stil staat. (de START RELAY zit bij de batterij) je moet goed kijken. ps: Volgens mij heeft het zeker niet te maken met het motoralarm!
Zie foto van het START RELAY :

François

Re: Startprobleem Goldwing 1800 - Acumen alarm

Bericht door François » 01 mar 2011, 20:58

Beste Jucht,

Bedankt voor je reactie. Ik heb eens gekeken maar ik zo meteen die Relay niet vinden. Tenzij hij achter de batterij zou zitten?

De batterij is nieuw en in principe dus volgeladen. (Iemand is de spanning komen nakijken)

Ik zal verder zoeken naar die Relay maar zoals gemeld, ik ken er niets van.

Bedankt voor de nuttige info in ieder gaval!

François

PS: De motor is ook al maanden verbonden aan een druppellader dus batterij zou niet mogen leeglopen, toch?

Karin

Re: Startprobleem Goldwing 1800 - Acumen alarm

Bericht door Karin » 01 mar 2011, 21:25

Zo te lezen werkt het net als bij een spyball alarm.
Als de motor een lange tijd op alarm staat gaat het systeem "slapen".
Er zal een foefje zijn om het alarm weer werkend te krijgen op de afstandbediening.
Ook kan het dat de batterij van de afstandsbediening leeg is.
Dan moet de afstandbediening opnieuw gesynchroniseerd worden met het alarmsysteem.
Ook hier is een trucje voor.
Je zou de handleiding erop na kunnen slaan.
Heel veel succes.
http://tinyurl.com/4hh3mps" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:

Gebruikersavatar
Jucht
Berichten: 166
Lid geworden op: 29 nov 2009, 19:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Humbeek België

Re: Startprobleem Goldwing 1800 - Acumen alarm

Bericht door Jucht » 01 mar 2011, 21:39

Maar ook bij als je een nieuwe batterij plaatst moet deze volledig volgeladen zijn.
PS : Een motoralarm pakt veel stroom af bij het stilstaan van de motorfiets.
Ik ben er bijna zeker van dat de batterijspanning veel te laag is.
Je moet eerst de batterij volledig opladen en dan proberen te starten.
Als dat niet lukt kijk je naar de START RELAY.
Hopenlijk brengt deze foto voor jou betere duidelijkheid waar de START RELAY.

François

Re: Startprobleem Goldwing 1800 - Acumen alarm

Bericht door François » 01 mar 2011, 21:54

Heb echt gezocht maar er is niks te vinden die daarop lijkt :? Ik ben nu ook echt een leek wat motors betreft.

Op de foto zie je hoe het eruit ziet... Alles is goed weggestopt.

Ik denk dat ik er een technieker zal moeten bijhalen... Frustrerend want alles wat ik wil, is er vanaf zijn.

Bedankt voor de moeite Jucht! Echt waar...

François

Gebruikersavatar
Jucht
Berichten: 166
Lid geworden op: 29 nov 2009, 19:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Humbeek België

Re: Startprobleem Goldwing 1800 - Acumen alarm

Bericht door Jucht » 01 mar 2011, 22:21

Is het een europees model of een amerikaans model want ik zie op de foto van uw batterij dat de linkerkant van uw batterij de plus is. En rechts de min. Dit verwonderd mij want bij mijn 2008 model is het juist andersom. Is alles wel goed aangesloten want normaal ligt de min aan de linkerkant en de plus rechts.

Karin

Re: Startprobleem Goldwing 1800 - Acumen alarm

Bericht door Karin » 02 mar 2011, 07:24

Ik heb een amerikaan, bij mij zit de plus ook rechts.

Wat het alarm betreft,zou ook de zekering van het alarm doorgebrand kunnen zijn.
Dat heb ik zelf ook eens meegemaakt, toen deed de startonderbreker het wel, maar het alarm niet.
Jouw verhaal lijkt hier op.

Staat de dodemansknop wel goed? :wink:

Gebruikersavatar
Jucht
Berichten: 166
Lid geworden op: 29 nov 2009, 19:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Humbeek België

Re: Startprobleem Goldwing 1800 - Acumen alarm

Bericht door Jucht » 02 mar 2011, 08:09

Als je de foto van de batterij van françois bekijkt is daar duidelijk te zien dat de plus links staat en als je dan goed kijkt is de zwarte maskabel aangesloten aan de plus van de batterij. Daar klopt volgens mij echt iets niet .
Groeten Jucht

François

Re: Startprobleem Goldwing 1800 - Acumen alarm

Bericht door François » 02 mar 2011, 09:33

Beste mensen,

Wat is dan eventueel de oplossing? De draden verwisselen? + en - ? Of is er een probleem met de batterij?

Kzal het vanavond eens bekijken.

Dank jullie we!
François

Gebruikersavatar
Jucht
Berichten: 166
Lid geworden op: 29 nov 2009, 19:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Humbeek België

Re: Startprobleem Goldwing 1800 - Acumen alarm

Bericht door Jucht » 02 mar 2011, 11:36

Mas draden zijn altijd zwart van kleur dus deze moeten aangesloten zijn aan de min roode aan de plus maar zoals ik bij u zie is dit andersom
voor zover ik weet is elke goldwing 1800 batterij de plus rechts vergelijk anders eens met u oude als je wil ; wil ik wel eens langskomen jij moet het weten kom
uit belgie ben elke dag thuis dat is volgens het probleem
groetjes jucht

Gebruikersavatar
Garfield
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 384
Lid geworden op: 23 mar 2006, 12:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Den Helder

Re: Startprobleem Goldwing 1800 - Acumen alarm

Bericht door Garfield » 02 mar 2011, 11:58

Europees of een Amerikaans model, de plus aansluiting zit altijd rechts. Als ik naar de foto kijk dan denk ik dat de accu niet van het juiste type is omdat de plus van de accu duidelijk aan de linkerkant zit. Daar zit je probleem!

Je verteld in je eerste bericht dat je de accu hebt vervangen; ga met deze accu terug naar de winkel en ruil hem om voor een accu die geschikt is voor de GL1800. Ga geen draden omleggen want in mijn ogen is dat een beetje knullig en slecht voor de eventuele verkoop.

Succes.

Groetjes,
Marco.

François

Re: Startprobleem Goldwing 1800 - Acumen alarm

Bericht door François » 02 mar 2011, 12:43

Beste,

Ik zal vanavond eens kijken. Ben op het werk nu. De oude batterij ligt blijkbaar in de winkel (mijn broer is die destijds gaan halen).

Als ik de draden wissel, kan ik dan zien of hij start? Of zal ik nog meer schade berokkenen? Ben akkoord dat dit lullig is voor de verkoop maar zo kan ik wel zien of dit het probleem was. Om eventueel achteraf toch een andere erop te zetten.

Dank u,
François

ps: @ Jucht: Als ik hem niet aan de praat krijg en u zou hem kunnen maken, hoor ik het graag. De motor staat in Brasschaat. Komt u van ver?

Gebruikersavatar
Jucht
Berichten: 166
Lid geworden op: 29 nov 2009, 19:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Humbeek België

Re: Startprobleem Goldwing 1800 - Acumen alarm

Bericht door Jucht » 02 mar 2011, 13:24

De draden zul je niet kunnen wisselen die zullen dan te kort zijn ik woon ongeveer 50 Km van brasschaat dat is voor mij geen probleem voor langs te komen
als het niet lukt zal ik eens langs komen laat maar weten ik stuur je een foto van een orginele batterij dan zie duidelijk het verschil plus rechts
veel geluk jucht

François

Re: Startprobleem Goldwing 1800 - Acumen alarm

Bericht door François » 02 mar 2011, 13:46

Domme, ziet er toch exact hetzelfde uit op de + en de - na... Pfff. Winkel gaat hem denk ik niet terug nemen dus zullen we een nieuwe moeten kopen.

Enfin, als dan alles opgelost is ben ik blij.

Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt voor het nuttige advies!

François

Plaats reactie