Bobines

Technische vragen, tips, trucs, enz.
V_MAX

Bobines

Bericht door V_MAX » 28 aug 2010, 11:23

Hallo,ik heb een vraagje zijn er veel problemen met de bobines van een gl 1000.
Ik heb de indruk dat er een bobine stuk is ,motor loopt niet lekker ,ploft in de uitlaat ,en uit 1 uitlaat komt nat ,zal wel benzine zijn.( Ik heb 4 aparte uitlaten en er zit ook verschil in warmte wat je voelt.)
Ik heb gemeten tussen de 2 bougiedoppen en bij de ene ongeveer 1750 ohm en de andere niks ,of veel ohm dus zal wel niet goed zijn.
Hoe moet je het zaakje eigenlijk precies doormeten ?
Kan natuurlijk wel ff de bobines omwisselen ,maar misschien heeft iemand een betere oplossing.
Gr. Bert :roll:

peter

Re: Bobines

Bericht door peter » 28 aug 2010, 11:59

Normaal zijn ze probleemloos, zou kunnen dat er 1 kabel ergens gebroken is. Dan heb je pech want de kabels zijn aangegoten. Een setje dyna bobines zou dan een oplossing zijn.
Als de andere kabel van de bobine wel werkt ben je het haasje. :(

V_MAX

Bericht door V_MAX » 28 aug 2010, 12:40

Maar wie weet hoe en wat en waar ik het een en ander door kan meten ?
Op Randakk's staat van alles maar ik vind het wat lastig dat technisch engels.
Gr. Bert

peter

Bericht door peter » 28 aug 2010, 15:07

Je volgt de kabel die niks doet tot aan je bobine, daar zie dat er nog een kabel naar de andere cilinder loopt, doet die cilinder het wel dan is de kabel stuk, doet die het niet is de bobine stuk. Natuurlijk wel even de bougie dop goed op de kabel draaien en desnoods even 1 cm er eerst vanaf knippen en dan de dop er opnieuw opzetten. (een nieuwe dop kan ook, wel even checken desnoods ruilen met een andere cilinder)
Je kan ook nog proberen om de bougie kabels even te wisselen, als het probleem dan ineens aan de andere cilinder zit weet je zeker dat het de kabel is.
Je kan in het uiterste geval ook nog de gele en blauwe draad aan de bobines wisselen en dan ook de doppen wisselen van cil 1naar3 en van 3 naar 1 en van 2 naar 4 en dan 4 naar 2, dan zou het probleem weer op een andere cilinder zitten.
Blijft je probleem op 1 en dezelfde cilinder is er waarschijnlijk een vlotter die blijft hangen of er zit ergens een sproeier dicht. dan zal je de boel moeten demonteren en schoonmaken.

V_MAX

Bericht door V_MAX » 28 aug 2010, 15:58

Ik heb het gevonden 1 bougiedop was niet goed , uit elkaar gehaald en schoon gemaakt weerstanden zijn nu gelijk.
Alleen cilinder 2 ploft soms en blijft echt kouder ,heb al bougie verwisseld maar ook dat scheelt niks.
De carbs heb ik al schoon gemaakt ,vlotters afgesteld ,syncroon gesteld en ook de klepspeling afgesteld.
Er zit wel een flinke tik in het blok !! ,het lijkt ergens achterin te zitten maar het geluid gaat niet weg met het gas geven.
Het gaat met gas geven op en neer het is knikkerachtig geluid en het klinkt niet best ?
Ik denk aan een serieus probleem. :( :? :shock:
Graag suggesties wat dit kan zijn.

Gr. Bert

peter

Bericht door peter » 28 aug 2010, 16:04

Als je de carb's uitelkaar hebt en je haalt de sproeiers eruit dan zie je een rubberdopje, die haal je weg en daar zit de stationairsproeier. ook kan je nog kijken of het zeefje onder de vlotterkamer afdichting (schroefje en plaatje even losdraaien en dan zachtjes het koperen zittingje eruit trekken) schoon is.
Heb je ook de koperen mengbuisjes uit de carberateurs gedrukt? Kan je als de sproeiers eruit zijn en de deksel en gasschuif eruit liggen eruit drukken. Die hebben hele kleine gaatjes en moeten goed open zijn

V_MAX

Bericht door V_MAX » 28 aug 2010, 18:56

De sproeiers zijn allemaal schoon en idd de zeefjes ook.
Maar denk toch dat er een big-endlager uit ligt.
Dus denk dat ik hem maar verkoop.
Big-end lager vernieuwen en eventueel krukas slijpen zie ik niet zo zitten.
Gr. Bert :(