Accessoires aansluiten

Technische vragen, tips, trucs, enz.
coenox

Accessoires aansluiten

Bericht door coenox » 16 jun 2010, 21:03

Op de moderne wings schijnen aansluitingen voor accessoires te zitten. Op mijn Gl1000 natuurlijk niet. Ik wil een aanstekerplug, een garmin en wellicht een radio aansluiten. Nu kan ik in de Vetter vast wel een plus (via contact) en een min vinden. Maar dan. Sluit ik alles afzonderlijk aan of is er een slimmigheidje voor? Tips zijn welkom.
GL als hobby en CX in mijn bloed

RonalT

Re: Accessoires aansluiten

Bericht door RonalT » 16 jun 2010, 22:31

De aanstekerplug zou ik niet via het contact aansluiten. Gewoon een draad opzoeken die spanningvoerend is.
Navigatie en radio zou ik via een relais aansluiten.

Relais laten sturen via het contactslot (draadje van slot naar A1 en massa aan A2)
Het contact van het relais naar nav en radio laten gaan (een plus op 14 en 11 naar radio en naviagatie). (zie tekeningetje hieronder)
Ik heb namelijk geen idee hoe zwaar je het contact kan belasten.

Afbeelding

Erik1

Bericht door Erik1 » 17 jun 2010, 00:14

Heey Coen en RonalT

Uiteraard is het schakelen via een relay helemaal goed.
RonalT, Je hebt hier gekozen voor een industrieel relay wat te zien is aan de nummers van de aansluitingen.
In de auto/motor wereld gebruiken we relays met nummers die overeen komen met de automotive normen.
Hier even een "vertaling"van de nummers:

A1 = 85
A2 = 86
11 = 30
12 = 87a
14 = 87

Afbeelding
50's CX('83)
ArmyWing Span('82)
En nu de witte CX500E SPORTS('84)
PAv40 eenwielige aanhanger
http://www.vanengelenhoven.net" onclick="window.open(this.href);return false;

coenox

Bericht door coenox » 17 jun 2010, 00:17

Kijk, daar heb ik wat aan. Dank voor je duidelijke reactie. Nog 1 vraag (voortkomend uit mijn gebrek aan kennis), wat voor relais heb ik nodig? Haal ik die bij de automaterialenboer?

coenox

Bericht door coenox » 17 jun 2010, 16:09

Hee Eric,

Bedankt voor de aanvulling. Onze postings waren bijna tegelijkertijd, ik had jouw bijdrage niet gezien toen ik vroeg naar het type relais.

Ik heb nog geen ervaring met het gebruik van een relais. Als de 11 (30) en de 14 (87) naar de + van radio resp navigatie gaan, dan moet ik toch nog ergens anders een massa voor deze twee vandaan halen? Of heb ik het niet gesnapt?

Coen

RonalT

Bericht door RonalT » 17 jun 2010, 21:00

Erik1 schreef:RonalT, Je hebt hier gekozen voor een industrieel relay wat te zien is aan de nummers van de aansluitingen.
In de auto/motor wereld gebruiken we relays met nummers die overeen komen met de automotive normen.
Solly. Ik ben dus ook elektromonteur in de industrie en heb er niet bij stilgestaan dat een (b.v.) Bosch autorelais een andere nummering heeft ....

Gewoon bij een autodealer of een automaterialen zaak te koop.

En je moet zeker een Min hebben, deze haal je eventueel van een massapunt of een draad die naar de massa loopt. (massa = frame)
Laatst gewijzigd door RonalT op 17 jun 2010, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.

japie de cipier
Type Goldwing: GL1200

Bericht door japie de cipier » 17 jun 2010, 21:30

coenox schreef:Hee Eric,

Bedankt voor de aanvulling. Onze postings waren bijna tegelijkertijd, ik had jouw bijdrage niet gezien toen ik vroeg naar het type relais.

Ik heb nog geen ervaring met het gebruik van een relais. Als de 11 (30) en de 14 (87) naar de + van radio resp navigatie gaan, dan moet ik toch nog ergens anders een massa voor deze twee vandaan halen? Of heb ik het niet gesnapt?

Coen
Beste Coen een relai is niets anders als een snelle schakeling die door middel van een smal/klein draadje van je schakelaar een grotere stroomdraad in werking zet, je moet dus gewoon je massa van je frame of accu wegpakken en je stroomdraad van je accu [met zekering] afhalen of op je zekeringkastje een zekering vinden waar je de draad er bij kan prikken/sluiten.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

coenox

Bericht door coenox » 18 jun 2010, 08:42

Ik geloof dat ik het nu helemaal snap. Even checken:

Ik sluit de radio en navigatie in principe aan op een plus van de accu en een massa. Maar omdat ik niet wil dat er continu stroom komt en omdat niet zeker is of het contact de belasting van radio en navi aan kunnen, komt er een relais tussen. De plus van de accu gaat op aansluiting 87 van het relais. De plus van radio en navigatie worden aangesloten op aansluiting 30 van het relais. Het relais wordt aangestuurd via het contact (85 en 86). Op 87a sluit ik niets aan.

Op het moment dat ik de motor op contact zet, wordt het relais aangestuurd en wordt het stroomcircuit naar accu en navigatie gesloten.

Klopt dat zo?

Peter wiegers

Bericht door Peter wiegers » 18 jun 2010, 11:15

Dan moet je de plus wel van het contactslot halen anders schakelje hem niet aan of uit. :P (Dacht ik :wink: )

coenox

Bericht door coenox » 18 jun 2010, 12:02

De plus voor het relais (op 85) moet van het contactslot komen. De plus op 14 niet. Het doel van het relais is, voor zover ik nu heb begrepen, dat je een goede stroomtoevoer hebt (vanaf de accu dus), maar dat deze pas in werking treedt als de motor op contact staat. Het contact schakelt het relais in, de switch gaat om, en vervolgens heb je stroom vanaf de accu op je accessoires. Correct me if I'm wrong.

Coen
(die dit een leerzaam draadje vindt)

RonalT

Bericht door RonalT » 18 jun 2010, 20:48

Je verhaal klopt.
Nog even herhalen ....

plus die in en uit schakelt via het contactslot op 85,
een plus van de accu (die niet schakelt) op 87,
86 sluit je aan op de min (massa - frame),
en 30 gaat naar de radio en navigatie.

Komen onze verhalen een beetje overeen? :D

coenox

Bericht door coenox » 19 jun 2010, 00:18

Zo zie ik het ook. Waarbij de radio en navigatie ook nog hun eigen massa krijgen.