Booster met gezamelijke min aansluiten ??

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
RonWing
Berichten: 125
Lid geworden op: 24 mar 2006, 00:52
Locatie: Helmond
Contacteer:

Booster met gezamelijke min aansluiten ??

Bericht door RonWing » 20 feb 2010, 13:00

Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een booster waarvan de beide minnen van de ingang gecombineerd zijn met de motor massa ?

Ik heb een booster waar van de ingang alleen 2 signaal draden zijn.Ik heb nu gezien dat de Panasonic RM1500A radio van mijn fiets op de beide draden naar de speakers signaal staat, waarschijnlijk in tegen fase.
Met een weerstand belasten en dan één via een elco naar de booster doorverbinden werkt niet, in hou dan een heel zacht zwaar storend signaal over :evil: :evil: :evil: .

Heeft iemand een Idee ???

peter

Re: Booster met gezamelijke min aansluiten ??

Bericht door peter » 21 feb 2010, 09:37

Hoi Ronwing,

Je wilt een versterker op je wing zetten?? Nou over Elco's weet ik niks maar ik ken wel Elco Brinkman (politici van een jaar of wat terug) :lol:
Zelf heb ik de versterker van mototronix erin zitten en die werkt prima en dan hoef je niks er tussen te bouwen, misschien dat een oplossing? Het is wel knutselen om hem erin te krijgen en een makkelijke plek te geven, bij mij ligt hij achter mijn linker knipperlicht, pas net. :idea:

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Booster met gezamelijke min aansluiten ??

Bericht door 1500 » 21 feb 2010, 11:58

Je hebt een booster nodig met High Input, als er alleen maar een line ingang op zit kun je bij de auto shops een verzwakker kopen om het signaal terug te brengen.

Ik neem aan dat je er een met High Input hebt en dat er voor de min 2 aparte aansluitingen zijn of is dat er maar 1 :?:


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
RonWing
Berichten: 125
Lid geworden op: 24 mar 2006, 00:52
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Booster met gezamelijke min aansluiten ??

Bericht door RonWing » 21 feb 2010, 20:46

hallo Pierre,
Het is een High input en ik heb 2 input kanalen 1xL+1xR en een gezamenlijke min die tevens aan de voeding min ligt.
groetjes Ronald 8) 8)
Laatst gewijzigd door RonWing op 21 feb 2010, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RonWing
Berichten: 125
Lid geworden op: 24 mar 2006, 00:52
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Booster met gezamelijke min aansluiten ??

Bericht door RonWing » 21 feb 2010, 20:50

hallo Asp.
Uiteraard ken je alles kope, maar deze had ik nog liggen en de sport is om dat dan ook weer aan de praat te krijgen.
Groetjes Ronald 8) 8)

peter

Re: Booster met gezamelijke min aansluiten ??

Bericht door peter » 21 feb 2010, 20:58

RonWing schreef:hallo Asp.
Uiteraard ken je alles kope, maar deze had ik nog liggen en de sport is om dat dan ook weer aan de praat te krijgen.
Groetjes Ronald 8) 8)

Helemaal gelijk, en je hebt eer van je werk als hij het doet, veel succes.

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Booster met gezamelijke min aansluiten ??

Bericht door 1500 » 21 feb 2010, 22:54

De radio heeft geen gezamelijke massa volgens het schema, jammer genoeg is er zeer weinig te vinden over de radio.
Om ze zomaar aan massa te leggen zou ik niet doen, sommige versterkers kunnen daar niet tegen.
Heb je misschien het merk en model van de booster, kan ik eens zoeken of ik er meer over kan vinden, best wel raar dat de minnen van de speakers met de massa verbonden is.

Heb je een fader met 4 speakers :?:

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
RonWing
Berichten: 125
Lid geworden op: 24 mar 2006, 00:52
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Booster met gezamelijke min aansluiten ??

Bericht door RonWing » 23 feb 2010, 19:06

Hallo Pierre,
Mijn booster is van het merk Cosmel, er staat geen type nummer op.
Er zitten 4 speaker uitgangen op, hiervan liggen de minnen niet aan massa, er staat ook uitdrukkelijk op dat dit niet mag.
Er zitten 7 frequentie schuifjes op, een aan-uit knop en een fader.
De minnen van de 2 ingangen liggen wel aan massa, daar ligt het probleem, dit is bij de uitgang van de radio niet het geval, en dit kan uiteraard ook niet zonder meer.
Via, via was mij een optie aangeboden om de radio uitgang middels een weerstand kort te sluiten ( belasten) en dan een van deze signalen via een elco aan mijn booster te hangen. Dit klinkt aannemelijk, maar werkt niet. :x :x Ik krijg een veel te zwak en zwaar gestoord signaal.
Heb jij nog lumineuze ideeën? :idea:
Groetjes
Ronald 8)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Booster met gezamelijke min aansluiten ??

Bericht door 1500 » 24 feb 2010, 19:32

Ronald,

Ik kan niks vinden over de Cosmel
Maar de Booster heeft dus 1 aansluitklem of draad waar je de 2 minnen en de massa bij elkaar op moet aansluiten, of hebben ze wel alle drie een eigen aansluitklem of draad.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
RonWing
Berichten: 125
Lid geworden op: 24 mar 2006, 00:52
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Booster met gezamelijke min aansluiten ??

Bericht door RonWing » 24 feb 2010, 20:53

Pierre,
Ik heb 2 signaal kabels voor de input, dan nog een 12V voedingskabel met een zweefzekering en een gezamenlijke min.
De min va de 2 input signalen moet dus aan de min van de voeding.

Groeten Ronald 8) 8)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Booster met gezamelijke min aansluiten ??

Bericht door 1500 » 24 feb 2010, 23:12

Hoi Ronald,

Ik heb al een hoop dingen gezien, maar dit ben ik nog niet tegen gekomen :shock:

Heb je een foto van het aansluit gedeelte, je zou zeggen dat je een gedeelte mist wat er is af geknipt, dat wat de aanpassing juist is.
Dan nog, een nogal vreemde manier van doen.

Gezien de reputatie van Cosmel vraag ik me af of je wel meer vermogen krijgt dan de Wing radio zelf

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
RonWing
Berichten: 125
Lid geworden op: 24 mar 2006, 00:52
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Booster met gezamelijke min aansluiten ??

Bericht door RonWing » 25 feb 2010, 20:53

Hallo Pierre,

Bij deze 2 fotootjes van mijn booster.
Ik heb hem zelf destijds gekocht ( ergens begin jaren 80 denk ik) en naar volle tevredenheid in een aantal auto's ingebouwd gehad.
Met name de mooie freq. regeling is hier mooi uitgevoerd.

Ik hoop dat je nog een idee hebt.
Zelf heb ik zitten denken :idea: aan een scheidingstrafo, zou dat een optie kunnen zijn :?:

Afbeelding
Voorzijde.

Afbeelding
Achterzijde

Links:
De Geel blauwe en de geel rode aansluiting zijn voor de beide voorspeakers
De beide grijze (is grijs rood en grijs blauw) zijn voor de achter speakers.
Rechts:
Het rood/zwarte tweeling snoer zijn de Linker en rechter ingangssignalen en de gezekerde draad is de voeding+,
De laatste is de gezamenlijke min.

Ik denk dat voor wat betreft de aansluitingen ik er weinig anders van kan maken.
Maar wellicht kan een scheidingstrafo uitkomst bieden ?
Heb jij eventueel een type, nummer , vermogen ??

Groetjes en alvast erg bedankt voor het meedenken.
Ronald 8) 8)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Booster met gezamelijke min aansluiten ??

Bericht door 1500 » 28 feb 2010, 22:52

Een kant en klare oplossing heb ik zo niet kunnen vinden op internet.
En audio scheidingstrafo's die een beetje hogere spanningen aan kunnen zijn vrij prijzig 40 a 50 euro per stuk, aangezien je er 2 nodig hebt, kun je daarvoor een aardige booster voor kopen.

Anders ga eens langs bij een auto audio shop, misschien dat die een adaptor hebben of weten hoe dit goed op te lossen.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
WingMan84
Berichten: 1519
Lid geworden op: 12 jan 2010, 09:54
Contacteer:

Re: Booster met gezamelijke min aansluiten ??

Bericht door WingMan84 » 01 mar 2010, 08:36

Ik weet niet of het bij een motor ook geld, maar normaal moet je de min van de speakers nooit! bij de min van de radio of booster doen. Normaal moet de min voor de speakers via de radio of de booster. En de min van radio/booster gaat rechtstreeks op het frame in dit geval, bij een auto op het plaatwerk. De spanningen op speaker kabels zijn heel anders dan die van de radio/booster zelf, hoeveel weet ik niet meer, is wat lang geleden.......

Blacky
Berichten: 370
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: Booster met gezamelijke min aansluiten ??

Bericht door Blacky » 01 mar 2010, 12:14

Niet te moeilijk doen. Uitgaande luidsprekerkabel van de radio aansluiten op de booster en de speakers van de Wing aansluiten op de booster. Dus de originele draden tussen radio en speakers loskoppelen. De booster plaatsen en de IN-signaal kabels aansluiten op de FRONT speakerkabel die vanaf de radio wordt gestuurd. De achterspeakeruitgang gebruik je dus niet. Vervolgens de kabels komenende van de achterspeakers en frontspeakers aansluiten op de speakerUITgang van de booster.
Als je dan volume regelt op de radio gaat ie automatisch mee naar de booster.
Ik weet het, volgens de deskundigen onder ons kan het niet, maar theorie is vaak anders dan praktijk.

succes.
Wat niet rijdt staat stil..

Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...

Plaats reactie