intercom

Technische vragen, tips, trucs, enz.
peter3005

intercom

Bericht door peter3005 » 28 okt 2009, 16:29

Hallo, op mijn vorige motor (geen goldwing ) had ik een autocomsysteem ( met aparte bluetooth module ) en de zumo 550. Zowel mijn helm als de helm van mijn vrouwr zijn voorzien van een autocom headset en mbv twee spiraalkabels in de autocomset konden wij goed met elkaar communiceren, muziek luisteren. Bij spraak ging de muziek automatisch zachter net als bij bellen/gebeld worden of aanwijzingen middels GPS.

Voor op de Goldwing heb ik nu een autocomkabel gekocht 5 polig naar 7 polig en kan dus mijn helm gewoon aansluiten op de standaard aansluitingen. De zumo heb ik gemonteerd en aangesloten via de 3,5 mm accessoire stekker. Radio en GPS samen werkt niet maar is ook logisch daar de radio op stand aux moet staan om aanwijzingen te horen van de GPS. Muziek(mp3)via de zumo klinkt erg goed.

Ik heb echter geen idee of de intercom ook daadwerkelijk werkt want ik heb pas één kabel. Op mijn vorige motor hoorde ik dat de microfoon aansprong als ik wat zij ( vox ??) om te testen en als ik alleen was, nu hoor ik niks ?? of gebeurd dit pas als ik een tweede kabel/helm aansluit ?? of heb ik nog een onderdeel nodig om de intercom aan het werken te krijgen? wie kan mij helpen ? Peter

bomihe
Type Goldwing: GL1500

Re: intercom

Bericht door bomihe » 29 okt 2009, 09:18

Peter,ik ga er even vanuit dat je niet weet hoe de audio installatie van een GW werkt.
Ook weet ik niet hou jouw huidige intercom werkt.

De helmen sluit je aan op de 5 polige stekkers en je zet de intercom aan ( op de radio )
Je kan dan met elkaar praten en als de radio aanstaat hoor je ook muziek.
De GPS sluit je niet aan op de AUX ingang maar zet je tussen de headset kabel,wel is een aparte module nodig die je dan moet aanschaffen.Kosten bedragen ongeveer €50,-. Deze module kan je oa aanschaffen bij fa Notter.

Als dit gebeurd is heb je zowel muziek en GPS info tegelijkertijd.

Ik vermoed dat je van je huidige intercom niet alles meer gaat gebruiken maar Notter kan je volgens mij hiermee ook helpen want zij verkopen deze ook.

Groeten Henk.
Member of Goldwing Club Holland 0021
Member of Goldwing Clube Portugal 0202

peter3005

Bericht door peter3005 » 29 okt 2009, 09:38

bomihe schreef:Peter,ik ga er even vanuit dat je niet weet hoe de audio installatie van een GW werkt.
Ook weet ik niet hou jouw huidige intercom werkt.

De helmen sluit je aan op de 5 polige stekkers en je zet de intercom aan ( op de radio )
Je kan dan met elkaar praten en als de radio aanstaat hoor je ook muziek.
De GPS sluit je niet aan op de AUX ingang maar zet je tussen de headset kabel,wel is een aparte module nodig die je dan moet aanschaffen.Kosten bedragen ongeveer €50,-. Deze module kan je oa aanschaffen bij fa Notter.

Als dit gebeurd is heb je zowel muziek en GPS info tegelijkertijd.

Ik vermoed dat je van je huidige intercom niet alles meer gaat gebruiken maar Notter kan je volgens mij hiermee ook helpen want zij verkopen deze ook.

Groeten Henk.
Hoi Henk, bedankt voor de reactie. Mijn "oude" intercom van autocom heb ik niet meer, alleen de headsets van autocom. Om deze aan te sluiten heb ik speciale kabels nodig van 7 polig (autocom) naar 5 polig ( GW ). Hiervan heb ik reeds 1 kabel.
Begrijp ik uit jou reactie dat de GW intercom alleen werkt op stand radio ? of maakt dat niet uit ?
Wat is mis met het aansluiten van de GPS op de aux uitgang ? sorry voor de vragen maar het is allemaal wat verwarrend en het handboek van de GW brengt niet veel licht in dit verhaal.

johnj

Bericht door johnj » 29 okt 2009, 09:53

7 polig?.............effe rekenen..........als elke speaker in je helm 2 draadjes gebruikt is 4
de micro is ook 2, dat maakt 6
dan zou het nog een komplete afscherming kunnen zijn die 7 maakt
in dat geval heb je al 3 massa draadjes + een afscherming.........lijkt me iets overdreven
wat ook kan is een extra micro op die headset die windgeruis oppakt en eruitgefiltert wordt door de autocom
maar het is vrij simpel om even uit te zoeken welke aansluiting voor wat is en er een 5 polige connector aan te solderen
geen gedoe met extra kabels en de nodige kosten
Mooi hee............die gele

johnj

Bericht door johnj » 29 okt 2009, 09:57

De gps............is prettig maar ik neem aan dat je ook muziek wilt horen en gelijk wilt babbelen(of nie) met de passagier
op de aux............geen muziek (of van de mp3 in de gps)
simpeler is het audio van de gps via een ontkoppelc en een kleine weerstand rechtstreeks op je intercomlijn aan te sluiten
dan werkt ook de"vox" ineens.......tis geen vox natuurlijk, tis gewoon audiomute die reageert op een extern signaal
heb het al jaren zo gehad op de 1500.............en nu op de 1800.............kosten 0.50 eurocent :mrgreen:

bomihe
Type Goldwing: GL1500

Bericht door bomihe » 29 okt 2009, 10:04

De intercom en radio werken op een Gl1800 los van elkaar,dus radio zonder intercom,intercom zonder radio of beide aan.
En voor de radio kan je kiezen op de boxen of de headset.

Wanneer je kiest voor de GPS op de aux stand heb je natuurlijk wel de muziek vanuit de gps maar is bv luisteren naar de radio niet mogelijk.Het is gewoon waar je voor kiest.
De intercom kan je testen door het geluidsniveau van de intercom op de hoogste stand te zetten en met je hand over de microfoon te gaan,dit hoor je dan in de luidsprekers.

Groeten henk.
Member of Goldwing Club Holland 0021
Member of Goldwing Clube Portugal 0202

peter3005

Bericht door peter3005 » 30 okt 2009, 13:53

Heb eens contact gehad met mototronix en deze vertelde mij dat de autocom headsets die ik nu heb niet gaan werken op het intercomsysteem van de GL1800. Tenminste de microfoons niet daar deze spanning nodig hebben ? en dit niet eenvoudig via de 7 naar 5 polige kabel werkt. Headsets dienen volgens hen omgebouwd te worden of nieuwe headsets kopen en deze kosten toch inc. kabel zo'n € 175,- per stuk. Iemand nog tips ?

harmdeboer
Type Goldwing: GL1200

Bericht door harmdeboer » 03 nov 2009, 06:27

ja contact zoeken met motortrend hereveen meen ik dat het was...
2 nieuwe headsets kopen ben je voor +/- 225 euro klaar en van het gezeik af!

werkt gegarandeerd!

je kan altijd je GPS aansluiten via een speciale tussen koppeling op je headset. die aansluitingen kosten +/- 45 euro, maar zullen ook ongetwijfeld goedkoper te vinden zijn.!!!

niet aanpassen gewoon vervangen!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Wingco

Bericht door Wingco » 03 nov 2009, 17:34

Headsets voor de Wing bij Waypoint Notter/Vessem circa € 75,= per stuk.
Groet, Rob( Just Wingin it )
GL1500 SE black/1999

peter3005

Bericht door peter3005 » 04 nov 2009, 12:41

Wingcommander schreef:Headsets voor de Wing bij Waypoint Notter/Vessem circa € 75,= per stuk.
Ik vind ze in ieder geval niet op de site.

p.s. ik ga ervan uit dat als bovenstaande prijs is zonder spiraal kabel.

gr Peter

peter3005

Bericht door peter3005 » 04 nov 2009, 12:42

harmdeboer schreef:ja contact zoeken met motortrend hereveen meen ik dat het was...
2 nieuwe headsets kopen ben je voor +/- 225 euro klaar en van het gezeik af!

werkt gegarandeerd!

je kan altijd je GPS aansluiten via een speciale tussen koppeling op je headset. die aansluitingen kosten +/- 45 euro, maar zullen ook ongetwijfeld goedkoper te vinden zijn.!!!

niet aanpassen gewoon vervangen!
Helaas vind ik niet de headsets die jij beschrijft. Ik ga ervan uit dat daarbij ook nog eens de spiraalkabels komen ?

gr Peter

Wingco

Bericht door Wingco » 04 nov 2009, 17:18

peter3005 schreef:
Wingcommander schreef:Headsets voor de Wing bij Waypoint Notter/Vessem circa € 75,= per stuk.
Ik vind ze in ieder geval niet op de site.

p.s. ik ga ervan uit dat als bovenstaande prijs is zonder spiraal kabel.

gr Peter
Kijk eens op http://www.imc-motorcom.de onder Produkte/Spezial Headsets/HS-G

daar vind je de headsets zoals Notter ze voor ca € 75,- verkoopt.
Is compleet met kabel
Groet, Rob( Just Wingin it )
GL1500 SE black/1999

johnj

Bericht door johnj » 05 nov 2009, 04:57

Verspil je geld niet aan die rommel...............heb je eindelijk een luxe fiets, ga je goedkoop een headsetje nemen?
die HS heb ik ook gehad........goeie speakers hoor, klinken leuk en lekker plat, maar de micro is k*t........
een dun dingetje wat in je helm geplakt is loopt naar voren naar de micro
kies een goeie..........je kan via google wel wat vinden kompleet met reviews van anderen

mbogaert

Bericht door mbogaert » 05 nov 2009, 08:40

Hoi,
Ik ben het eens met bovenstraande reactie. Ik heb zelf enkele J&M headsets over laten komen uit de US en ben echt super tevreden.Geluid is goed (met bassen) en de micro is ook goed.

Ik heb gekocht: J&M 279 Series Headset JMHS-BCD279-UN met kabel J&M Lower Headset Cord JMHC-PB. Totaal prijs 133USD p.s. Shipping kosten 44.50USD (voor de zending. meerdere stuks kunnen in 1 zending).

Pijs valt met de huidige dollarkoers zat mee. Hou er wel rekening mee, dat er nog BTW moet worden afgerekend in de NL. Al met al had ik voor rond de 120EUR p.s geweldige headsets, welke ik in mijn Schuberth J1's heb ingebouwd.

Marc
GL1500SE / GT2001

peter3005

Bericht door peter3005 » 06 nov 2009, 08:32

mbogaert schreef:Hoi,
Ik ben het eens met bovenstraande reactie. Ik heb zelf enkele J&M headsets over laten komen uit de US en ben echt super tevreden.Geluid is goed (met bassen) en de micro is ook goed.

Ik heb gekocht: J&M 279 Series Headset JMHS-BCD279-UN met kabel J&M Lower Headset Cord JMHC-PB. Totaal prijs 133USD p.s. Shipping kosten 44.50USD (voor de zending. meerdere stuks kunnen in 1 zending).

Pijs valt met de huidige dollarkoers zat mee. Hou er wel rekening mee, dat er nog BTW moet worden afgerekend in de NL. Al met al had ik voor rond de 120EUR p.s geweldige headsets, welke ik in mijn Schuberth J1's heb ingebouwd.

Marc
Bedankt voor de tip. Heb inmiddels bovenstaande headsets (2) met kabels besteld in de USA. Omgerekend in euro's € 175,- voor twee headsets inc kabels. Verzendkosten zijn er niet boven de $ 175,- bij Wingstuff en met de huidige dollarkoers is het inderdaad daar beduidend goedkoper.

Onlangs ook J&M speakers besteld in de USA maar er kwam geen extra BTW meer bij ?? Wellicht ligt het aan de route van verzending door hun maar als het wel nog erbij komt zal ik nog een stuk goedkoper uitzijn. Ben benieuwd.