Wel contact, niet starten

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Don Corleone
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 okt 2009, 11:20
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Purmerend

Wel contact, niet starten

Bericht door Don Corleone » 05 okt 2009, 21:10

Hoi allemaal, ik ben sinds vandaag op dit forum en heb gelijk al een (voor mij) damatisch probleem. Ik wilde anmorgen starten en toen gebeurde het, de startmotor draaide langzaam rond alsof de accu leeg is. Daarna deed hij helemaal niets meer.
Als ik de contactsleutel omdraai gaat keurig alle verlichting branden maar als ik probeer te starten gebeurd er niets. Niet eens een klik van de startmotor.
Accu onder de lader gehangen maar geen succes. Niet starten, geen klik. Wanneer ik de startmotor met een doorverbinding rechtstreeks aan de plus hang wil hij wel ronddraaien.
Heb deze 1200 net een paar weken (helaas geen garantie) en weet nu even iet wat het kan zijn.

Is er een winger die kan helpen, ik ben zo onderhand radeloos want hiervoor had ik een Silverwing waar ik ook niet zoveel geluk mee heb gehad. Dacht, koop een Goldwing moet toch beter zijn, maar ik denk dat ik mijn naam niet mee heb.

Ik hoor graag
Richard
Vrij nooit in de tuin. Liefde is blind, maar de buurman niet.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Wel contact, niet starten

Bericht door harmdeboer » 05 okt 2009, 22:23

zeer waarschijnlijk dat je accu DOOD als een pier is...
bij een motorhuis/garage kunnen ze hem aan de start tester hangen... dan kun je dat in elkgeval uitsluiten.

eventueel, afhankelijk van het model, de start FUSE vervangen. deze zit rechts naast de accu een beetje naar achteren achter.

het start relais kan het ook zijn. dan hoor je ook geen klik. deze bevat 2 polen die je kunt overbruggen met een GOED GEISOLEERDE schroeven draaier!!! HEEL BELANGRIJK ANDERS WAS DIT JE LAATSTE POSTING!!!

de tekeningen zijn overigens terug te vinden bij de links hier op het forum, ff zoeken in de top banner en dan natuurlijk ff inschrijven om de boeken te kunnen lezen.
mocht dit niet helpen laat het even weten dan hebben we nog wel meer tips...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Don Corleone
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 okt 2009, 11:20
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Purmerend

Re: Wel contact, niet starten

Bericht door Don Corleone » 05 okt 2009, 22:26

Alvast bedankt, zal eerst eens kijken of het met startkabels lukt voor ik mijn leven :D ga wagen. Ik laat uiteraard weten of het allemaal lukt
Vrij nooit in de tuin. Liefde is blind, maar de buurman niet.

Gebruikersavatar
Don Corleone
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 okt 2009, 11:20
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Purmerend

Re: Wel contact, niet starten

Bericht door Don Corleone » 07 okt 2009, 18:20

Nou, ook met de startkabels geen succes. Heb de plus ff rechtstreeks op de stat\rtmotor gezet en die deed het. Het lijkt erop dat het het startrelais is. Ben bij AmericanWings geweest maar die had er geen een.
Toen ik de oude erop wilde zetten begon het onder mijn zadel danig te roken, dat riekt naar een bloot liggende kabel.
Als het droog is maar eens kijken hoe ik het zadel eraf krijg en dan maar eens de bekabeling nakijken

Wordt vervolgd.....
Vrij nooit in de tuin. Liefde is blind, maar de buurman niet.

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]

Re: Wel contact, niet starten

Bericht door japie de cipier » 07 okt 2009, 19:33

ik hoop het niet voor je, maar de kans bestaat dat je de draadjes van de startrelai verkeerd om heeft gestoken en dan krijg je opkrullende stroomtouwtjes.
en zoals eerder vermeld contact aan en dan met een sdhroevendraaier even kontact maken met die koperen schroef/moeren dan moet hij starten. soms even een tikje met de hamer aan de zijkant wil ook weleens helpen.

gr japie.

en ook nog welkom geheten van deze side
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
Don Corleone
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 okt 2009, 11:20
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Purmerend

Re: Wel contact, niet starten

Bericht door Don Corleone » 07 okt 2009, 20:53

Zal ik ook nog eens proberen, als het relais er weer in zit zonder roken. Zal niet te hard slaan, ik met mijn mazzel. Jullie horen weer van me
Laatst gewijzigd door Don Corleone op 08 okt 2009, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrij nooit in de tuin. Liefde is blind, maar de buurman niet.

paillake
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2009, 12:20
Locatie: Emmen

Re: Wel contact, niet starten

Bericht door paillake » 07 okt 2009, 21:58

Het kan ook zijn dat de kabel connector rechts in de kuip onder het vakje los zit
Ik heb dit probleem ook gehad, en dacht dat het in mijn contactslot zat
Na het demonteren van het opbergvakje rechts in de kuip, bleek er een connector los te zitten.
Weer in elkaar geklikt en rijden maar

Succes
Jan - Emmen

Gebruikersavatar
Don Corleone
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 okt 2009, 11:20
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Purmerend

Re: Wel contact, niet starten

Bericht door Don Corleone » 08 okt 2009, 18:33

Ben er weer, heb het zadel eraf gehaald want ik wilde weten waar de rook en stank vandaan kwam. Nu zit er onder het zadel, ter hoogte van het relais een soort stekker met een zwart, tja lijkt op een dopje (diode?)
Dit begon te roken zodra ik de accu aansloot.
Overigens heb ik de startmotor rchtstreeks met de startkabel op de plus gezeten hij startte.
Heeft iemand enig idee wat dit is, de draden zaten in de draadboom aan elkaar gesmolten en de connectortjes kon ik er zo uit trekken.
Er staat op een van de draden 12 volt. Ik durf dit niet zomaar door te verbinden.
Vrij nooit in de tuin. Liefde is blind, maar de buurman niet.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Wel contact, niet starten

Bericht door harmdeboer » 08 okt 2009, 23:18

ff ger leermans bellen...!!! http://www.glpartsandbikes.nl

het zou een DIODE kunnen zijn... echter waarvan... ik weet dat bijna helemaal achter aan de diodes liggen echter net bij de tank en de relais... durf ik niet te zeggen...

maar niet om het even... heb jij per ongeluk het frame geraakt met de plus kabel...? :( daar riekt het namelijk wel naar...
omdat je deze klacht eerder niet had... indien dat zo is... heb je een hele mooie :twisted: uitdaging voor deze winter!!!

suc6! o ja beter eerst onderzoeken want een versmolten kabelboom is beter dan een gecremeerde motor!!! :cry: :cry: :cry:
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Don Corleone
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 okt 2009, 11:20
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Purmerend

Re: Wel contact, niet starten

Bericht door Don Corleone » 10 okt 2009, 14:53

Ben vandaag weer even bij American Wings langs geweest. Het is inderdaad een diode en dient voor de Clutch, m.a.w. wanneer je motor in een versnelling staat kan je niet starten zoner de koppeling in te knijpen. De diode overbrug je dan. Mijn startrelais is naar de vaantjes, waarschijnlijk is daardoor de diode stuk gegaan want toen ik een andere diode aasloot, zonder het relais te hebben vervangen, ging deze in rook op.
Woensdag ga ik naar Roukama voor een andr relais (€ 20) en dan op hoop van zegen.

Wordt vervolgd......
Vrij nooit in de tuin. Liefde is blind, maar de buurman niet.

Gebruikersavatar
Don Corleone
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 okt 2009, 11:20
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Purmerend

Re: Wel contact, niet starten

Bericht door Don Corleone » 14 okt 2009, 16:25

Probleem opgelost, het startrelais was naar de ratsmodee, ander gehaald bij Roukama (€20) iedereen bedankt voor de tips
Vrij nooit in de tuin. Liefde is blind, maar de buurman niet.

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]

Re: Wel contact, niet starten

Bericht door japie de cipier » 14 okt 2009, 18:05

En je draadboom???????

hoe heb je dat opgelost of heb je nu overal spanning en als je start gaat je richtingwijzer en toeter ook mee doen.

gr japie
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
Don Corleone
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 okt 2009, 11:20
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Purmerend

Re: Wel contact, niet starten

Bericht door Don Corleone » 14 okt 2009, 18:51

draadboom goed, was een diode die ervoor zorgt dat je de koppeling niet hoeft in te knijpen om te starten. Zonder die diode moet je je koppeling in knijpen, zoals ik nu, maar starten kan je dan ook.
Nu kom ik erachter dat waarschijnlijk mijn dynamo ook naar de vaantjes is want accu laad niet bij, 11,8 volt bij draaiende motor.
Denk dat ik Bikers Best ga vragen dit apparaat terug te nemen want ik ben er onderhand wel een beetje klaar mee
Vrij nooit in de tuin. Liefde is blind, maar de buurman niet.

Gebruikersavatar
Don Corleone
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 okt 2009, 11:20
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Purmerend

Re: Wel contact, niet starten

Bericht door Don Corleone » 15 okt 2009, 18:29

Heb één gele draad kunnen meten en daar stond 5,7 volt op. Weet niet of dat genoeg is, hoevel volt moet er op een draad staan?
Vrij nooit in de tuin. Liefde is blind, maar de buurman niet.

Gebruikersavatar
Don Corleone
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 okt 2009, 11:20
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Purmerend

Re: Wel contact, niet starten

Bericht door Don Corleone » 17 okt 2009, 14:38

Probleem opgelost, steeker vanaf de gelijkrichter, jawel met drie gele draden was gesmolten, draden netjes gesoldeerd en toeren maar weer.
Iederen bedankt voor de tips
Vrij nooit in de tuin. Liefde is blind, maar de buurman niet.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten