GL 1500 klepseals vervangen
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 24 mei 2021, 16:10
GL 1500 klepseals vervangen
ha mede-Wingers,
mijn 1500 SE uit 1992 met 52000 miles op de klok, had af en toe last van behoorlijk rook uitstoten bij koude motor. Niet erg, want geen olieverbruik dat aandacht behoefde.
Maar op een camping 's morgens starten, word je niet echt in dank afgenomen wanneer je in de omringende tentjes een kakofonie aan hoestende campinggasten tenore komt...
Dus: klepseals maar eens gaan vervangen.
Nooit eerder gedaan, wel enige sleutelervaring opgedaan in het verleden.
En: het is niet moeilijk, ik denk dat iedereen het met (bijna) standaard gereedschapsset moet kunnen doen.
hieronder de beknopte werkwijze, veel standaard demontagewerk staat al beschreven hier op de site. Voor diegenen die dat fijn vinden: koelvloeistof hoeft niet afgetapt te worden, dus dat valt weer mee...en scheelt weer wat "gesmeer".
1) demontage onderkuip
2) demontage onderste delen (zijkanten) van de kuip waar de cornering light in zitten
3) demontage valbeugels, onderste beplating kan blijven zitten (waar de voetverwarming bij de SE in zit)
4) bougiedoppen verwijderen en met perslucht de schachten schoon blazen
5) bouten van de kunststof cover voor de distributieriemen (inclusief het ronde plaatje voor de krukas) verwijderen
6) kunststof cover kan nu naar links (rijrichting gezien) verwijderd worden
7) kleine cover plaatje aan de rechterkant verwijderen
distributie op de merktekens zetten, zie hiervoor handleiding op dit forum "riemen vervangen".
9) distributietandwiel: bout losdraaien, let op stand krukas. Tooltje gemaakt om het nokkenastandwiel te blokkeren bij los- en vastdraaien:
10) klepdeksel verwijderen
na bovenstaande punten was dit de situatie:
11) bouten losdraaien en verwijderen van de tuimelaars :
en voilรก: nu is zichtbaar waar we zijn moeten:
volgende stap is de cilinder waar aan gewerkt wordt, onder luchtdruk te zetten, zodat bij het verwijderen van de klepveer, de klep niet uit de geleider zakt en dus in gesloten positie blijft zitten.
Ik heb een oude bougie uit de 1500 gekannibaliseerd om te gaan functioneren als adapter waar een persluchtslang op aangesloten kan worden. Hier de "halve, maar lege" bougie, en het aansluitstuk voor een luchtslang:
Deze wordt op de plaats van de bougie geplaatst, en persluchtslang over het aansluitstuk geschoven. Een druk van 3 bar was genoeg om de klep in positie te houden.
Met een klep decompressie tool van nog geen tientje, kan nu de klepveer samengeperst worden, waardoor de halve maantjes er met een magneetje uitgepakt kunnen worden.
Dan is het nog maar een kleine stap naar de klepseals:
oude eraf schuiven, nieuwe erop, veer en maantjes weer terug plaatsen
dit herhalen voor alle cilinders.
klepdekselpakkingen goed gereinigd met thinner, opnieuw voorzien van dun laagje vloeibare pakking en weer dicht gebouwd.
bij montage goed letten op juiste positie merktekens.
Al met al was dit ongeveer 8 uurtjes werk (rookie), en zeer leerzaam. Koppen hoeven er dus niet af, koelvloeistof systeem blijft intact, alleen wat sleutelwerk aan de demontage van kuipdelen, kleppendeksels, nokkenastandwiel en tuimelaars.
na vervangen van de seals liep de wing als vanouds, maar dat kon ook niet anders....
gr.,
Roeland
mijn 1500 SE uit 1992 met 52000 miles op de klok, had af en toe last van behoorlijk rook uitstoten bij koude motor. Niet erg, want geen olieverbruik dat aandacht behoefde.
Maar op een camping 's morgens starten, word je niet echt in dank afgenomen wanneer je in de omringende tentjes een kakofonie aan hoestende campinggasten tenore komt...
Dus: klepseals maar eens gaan vervangen.
Nooit eerder gedaan, wel enige sleutelervaring opgedaan in het verleden.
En: het is niet moeilijk, ik denk dat iedereen het met (bijna) standaard gereedschapsset moet kunnen doen.
hieronder de beknopte werkwijze, veel standaard demontagewerk staat al beschreven hier op de site. Voor diegenen die dat fijn vinden: koelvloeistof hoeft niet afgetapt te worden, dus dat valt weer mee...en scheelt weer wat "gesmeer".
1) demontage onderkuip
2) demontage onderste delen (zijkanten) van de kuip waar de cornering light in zitten
3) demontage valbeugels, onderste beplating kan blijven zitten (waar de voetverwarming bij de SE in zit)
4) bougiedoppen verwijderen en met perslucht de schachten schoon blazen
5) bouten van de kunststof cover voor de distributieriemen (inclusief het ronde plaatje voor de krukas) verwijderen
6) kunststof cover kan nu naar links (rijrichting gezien) verwijderd worden
7) kleine cover plaatje aan de rechterkant verwijderen
distributie op de merktekens zetten, zie hiervoor handleiding op dit forum "riemen vervangen".
9) distributietandwiel: bout losdraaien, let op stand krukas. Tooltje gemaakt om het nokkenastandwiel te blokkeren bij los- en vastdraaien:
10) klepdeksel verwijderen
na bovenstaande punten was dit de situatie:
11) bouten losdraaien en verwijderen van de tuimelaars :
en voilรก: nu is zichtbaar waar we zijn moeten:
volgende stap is de cilinder waar aan gewerkt wordt, onder luchtdruk te zetten, zodat bij het verwijderen van de klepveer, de klep niet uit de geleider zakt en dus in gesloten positie blijft zitten.
Ik heb een oude bougie uit de 1500 gekannibaliseerd om te gaan functioneren als adapter waar een persluchtslang op aangesloten kan worden. Hier de "halve, maar lege" bougie, en het aansluitstuk voor een luchtslang:
Deze wordt op de plaats van de bougie geplaatst, en persluchtslang over het aansluitstuk geschoven. Een druk van 3 bar was genoeg om de klep in positie te houden.
Met een klep decompressie tool van nog geen tientje, kan nu de klepveer samengeperst worden, waardoor de halve maantjes er met een magneetje uitgepakt kunnen worden.
Dan is het nog maar een kleine stap naar de klepseals:
oude eraf schuiven, nieuwe erop, veer en maantjes weer terug plaatsen
dit herhalen voor alle cilinders.
klepdekselpakkingen goed gereinigd met thinner, opnieuw voorzien van dun laagje vloeibare pakking en weer dicht gebouwd.
bij montage goed letten op juiste positie merktekens.
Al met al was dit ongeveer 8 uurtjes werk (rookie), en zeer leerzaam. Koppen hoeven er dus niet af, koelvloeistof systeem blijft intact, alleen wat sleutelwerk aan de demontage van kuipdelen, kleppendeksels, nokkenastandwiel en tuimelaars.
na vervangen van de seals liep de wing als vanouds, maar dat kon ook niet anders....
gr.,
Roeland
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21
- mauss
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 26 sep 2020, 21:59
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: hoogvliet
Re: GL 1500 klepseals vervangen
lekker gelopen , netjes gedaan.
Het is ook een lekkere duidelijke uitleg. Bij mij zijn ze vorige maand vervangen samen met 5 kleppen. 4 waren er krom en 1 kregen we niet meer goed sluitend.
Handig hulpje heb je voor de klepveren.
Het is ook een lekkere duidelijke uitleg. Bij mij zijn ze vorige maand vervangen samen met 5 kleppen. 4 waren er krom en 1 kregen we niet meer goed sluitend.
Handig hulpje heb je voor de klepveren.
- RonalT
- Berichten: 13419
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: GL 1500 klepseals vervangen
Lekker bezig geweest en zo te lezen inderdaad voldoende sleutelervaring om dit tot een goed einde te brengen.
We hebben hier "How-To DHZ artikelen" en ik wil deze er graag in opnemen. Dus ik zal binnenkort nog eens wat vragen komen stellen.
We hebben hier "How-To DHZ artikelen" en ik wil deze er graag in opnemen. Dus ik zal binnenkort nog eens wat vragen komen stellen.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 24 mei 2021, 16:10
Re: GL 1500 klepseals vervangen
Helemaal prima RonalT!
- mauss
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 26 sep 2020, 21:59
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: hoogvliet
Re: GL 1500 klepseals vervangen
Dank zij deze duidelijke uitleg en foto's vandaag zelf ook maar gedaan bij een 1200.
- mauss
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 26 sep 2020, 21:59
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: hoogvliet
Re: GL 1500 klepseals vervangen
Nog een klein vraagje.
Toen ik 1 van de cilinders onder druk zetten, toen verplaatste de zuiger had jij dat ook en zo ja hoe heb je dat opgelost.
Hij loopt overigens weer als een zonnetje.
Toen ik 1 van de cilinders onder druk zetten, toen verplaatste de zuiger had jij dat ook en zo ja hoe heb je dat opgelost.
Hij loopt overigens weer als een zonnetje.
- RonalT
- Berichten: 13419
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: GL 1500 klepseals vervangen
als je druk op een zuiger zet zal deze in het onderste dode punt komen te staan.
Waarschijnlijk kan je dat voorkomen door de motor in zijn versnelling te zetten met de wielen op de grond.
Waarschijnlijk kan je dat voorkomen door de motor in zijn versnelling te zetten met de wielen op de grond.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21
Re: GL 1500 klepseals vervangen
Zet op het juiste punt gewoon de achterrem ff vast
- mauss
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 26 sep 2020, 21:59
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: hoogvliet
Re: GL 1500 klepseals vervangen
Dat zijn beide goede tips voor de volgende keer.