GL1000 1975

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Contacteer:

GL1000 1975

Bericht door Frank Selen » 25 nov 2020, 17:11

Goedendag, afgelopen zaterdag een GL1000 uit 1978 gekocht die ik met mijn zoon a.s. zaterdag ga ophalen op een aanhangwagen. Wordt mijn tweede motor en mijn eerste GoldWing :D .
Afbeelding
Naar mijn idee is het een K2, spaken en nog niet de drie instrumenten op de dummy-tank.
Welk Nederlandstalig werkplaatshandboek raden jullie me aan? Ga ik gebruiken voor de niet-te-complexe klussen en onderhoud.
Laatst gewijzigd door Frank Selen op 18 jan 2021, 14:39, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 1978 - werkplaatshandboek

Bericht door jwt67 » 25 nov 2020, 18:53

Hallo Frank,

Gefeliciteerd en heel veel plezier met je eerste gl1000!
Ik heb een digitale nederlandstalige service manual , als je daar interesse in hebt moet je mij maar even een pb sturen.

Groet,
Jan-Willem
GL1000 K2

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Contacteer:

Re: GL1000 1978 - werkplaatshandboek

Bericht door Frank Selen » 27 nov 2020, 07:56

Top! Pb gestuurd.

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Contacteer:

Re: GL1000 1978 - Uitlaat

Bericht door Frank Selen » 29 nov 2020, 09:30

Zoals op de foto te zien is, is de uitlaat niet origineel, meer een zwarte buis (wel met iets van een demper er in). Nieuwe of uitlaten in een hele goede staat vind ik niet of zijn erg prijzig. Zijn er goede alternatieve? Een uitlaat die qua vorm globaal overeenkomt met het origineel en een eenheid is met de GL1000. En.. een mooi geluid geeft!
Afbeelding
De motor staat nu bij Hens motoren. Ze gaan de remmen in orde maken, distributieriemen controleren en verder zorgen dat alles goed afgesteld is en dat ik veilig de weg op kan.
Verder ga ik deze strips bestellen.
Tips zijn welkom!

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1491
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Re: GL1000 1978

Bericht door Antoon Aarts » 29 nov 2020, 10:19

Heb deze dempers nog, passen aan de org. bochten.

Afbeelding
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Contacteer:

Re: GL1000 1978

Bericht door Frank Selen » 29 nov 2020, 12:35

Dank je voor je aanbod, Antoon. Ik ben echter op zoek naar een demper die meer lijkt op de originele, dus die over het grootste deel dezelfde diameter houdt zo ongeveer.

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: GL1000 1978

Bericht door DonvanVliet » 29 nov 2020, 12:58

Tapered universele dempers eronder. Prachtig zwaar geluid.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Contacteer:

Re: GL1000 1978

Bericht door Frank Selen » 29 nov 2020, 14:55

Ja mooi, die had ik ook al gezien tijdens het snuffelen op internet. Alleen lees ik bij louis.nl dat deze demper niet TÜV-gekeurd is en dus niet toegestaan is op de Duitse autobanen :shock: . Nu woon ik net tegen de Duitse grens aan en zal ook geregeld in dat land rondtoeren... Grote kans dat je wordt aangehouden?

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: GL1000 1978

Bericht door DonvanVliet » 29 nov 2020, 17:13

Tja. Ik denk dat als je normaal doet er niks aan de hand is. Als je gaat blazen door een dorp kan het wel eens geld gaan kosten. Ik ga elk jaar een paar dagen naar Bernkastel en als je dan hoort wat daar voorbij komt de hele dag, kunnen ze aardig wat bonnen schrijven. Het meest duitsers trouwens.

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Contacteer:

Re: GL1000 1978

Bericht door Frank Selen » 29 nov 2020, 20:59

Kijk wat ik hier vind.
Afbeelding
Of hier: klik!

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: GL1000 1978

Bericht door cooper » 07 dec 2020, 17:40

Bikers Best had de "originele" reproducties te koop. Ik weet niet of deze nog op voorraad zijn aldaar.
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Contacteer:

Re: GL1000 1978

Bericht door Frank Selen » 07 dec 2020, 21:45

Bedankt voor jullie suggesties en meedenken, ik heb zojuist een mooie, originele uitlaat kunnen kopen!

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Contacteer:

Re: GL1000 1978

Bericht door Frank Selen » 19 dec 2020, 20:57

Vandaag de GL1000 opgehaald bij de motorgarage, uitlaat is gemonteerd en uitgebreide beurt gehad. Mijn eerste kilometers gemaakt op een GoldWing :D
Nu begint het framenummer met GL1 - 10128 (weet even niet over het onverstandig is om het hele nummer te vermelden) en het motorbloknummer met GL1E - 10125. Dit duidt toch duidelijk op een K0 uit 1975. Op het kenteken staat 1978.. Op het cardan vind ik een vetnippel, dat duidt op ná 1975, maar die kan een keer vervangen zijn. Is het mogelijk/makkelijk om het bouwjaar bij de RDW om te laten zetten naar 1975?


youtu.be/yne1p_uRSfY

peter

Re: GL1000 1978

Bericht door peter » 20 dec 2020, 13:37

Er zijn verschillende redenen voor je bouwjaar. Kan zijn dat hij wel in 75 in nederland aan kwam maar pas in 78 op kenteken is gezet. Maar wat me geloofwaardiger lijkt is dat je blok ooit eens is vervangen.
De rdw zal je fiets niet ouder maken dan dat hij in hun ogen is. In hun systeem staat dat hij van 78 is en dat zal hij dus blijven.
Als je nou in het geheel geen kenteken zou hebben en de motor komt uit het buitenland dan moet je door eigen onderzoek aantonen wat het bouwjaar is. Dit doe je weer dmv frame, bloknummers, documentatie van welleer en eventueel een brief van de importeur.

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: GL1000 1978

Bericht door DonvanVliet » 20 dec 2020, 13:48

Kijk ook eens naar de nummers op je carburateurs.
Als ik het me goed herinner zijn de eeste goldwings nog in Japan gemaakt. Stond bij mij op het plaatje met het framenummer.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie