Lekke koppakking na montage nieuwe
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22 sep 2009, 19:45
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Eindhoven
Lekke koppakking na montage nieuwe
Vaak lees ik dit forum om ervaringen van anderen te gebruiken bij het herstellen van mijn Wing. Vorige week begonnen om de linker koppakking te vernieuwen omdat deze lekt. Het is niet de eerste keer dat ik dit doe bij een wing. Na alles gedemonteerd te hebben, schoongemaakt, oude pakking resten verwijderd, kleppen opnieuw ingeslepen, gecontroleerd of de kop vlak was weer begonnen alles te monteren. Toen dit gebeurt was het blok voorzien van olie en koelvloeistof. Tijd voor een kop koffie. Na een half uur teruggekomen bij de wing stond er koelwater op het blok. Na lang zoeken bleek het koelwater tussen de kop en het carter uit te komen. Langs de nieuwe pakking boven op het blok. Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt en wat heb ik fout gedaan? Hoe kan dit opgelost worden of moet alles weer uit elkaar?
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21
Re: Lekke koppakking na montage nieuwe
Bouten op moment aangetrokken volgens volgorde ?
- Antoon Aarts
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1491
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Hilvarenbeek
- Contacteer:
Re: Lekke koppakking na montage nieuwe
Is het niet de O-ring van het waterpijpje ?
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl
1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.
1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22 sep 2009, 19:45
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Eindhoven
Re: Lekke koppakking na montage nieuwe
Bedankt voor jullie reactie, maar ik heb de kopbouten in stappen volgens handboek aangetrokken. De o-ring is het ook niet want volgens mij komt het water door de pakking. Voor mij klinkt dit onbegrijpelijk, ik zal er een filmpje van maken.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22 sep 2009, 19:45
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Eindhoven
Re: Lekke koppakking na montage nieuwe
Gisteren bezig geweest de oorzaak op te sporen, o-ringen vernieuwd, kniestuk vervangen, alles met hetzelfde lot, water door de pakking. Morgen ga ik de kop weer demonteren en kijken wat daar fout is gegaan.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: Lekke koppakking na montage nieuwe
Het lijkt of er iets tussen de pakking zit. Zou zomaar kunnen.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22 sep 2009, 19:45
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Eindhoven
Re: Lekke koppakking na montage nieuwe
moet ik een nieuwe pakking of de oude gebruiken? Het blok heeft niet gelopen.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: Lekke koppakking na montage nieuwe
Heb je die kop er al af?
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22 sep 2009, 19:45
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Eindhoven
Re: Lekke koppakking na montage nieuwe
Nee, ik ga hem er morgen weer afhalen.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: Lekke koppakking na montage nieuwe
Ik zou een nieuwe monteren.
- pieter
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Rucphen
Re: Lekke koppakking na montage nieuwe
De kop laten vlakken is volgens mij ook een normale procedure?
Groet Pieter.
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00
- Type Goldwing: GL1000
Re: Lekke koppakking na montage nieuwe
Ik zou even kijken of de nieuwe pakking wel deugt, heb je een orginele gebruikt?
Re: Lekke koppakking na montage nieuwe
Ik zou de kop er af halen en nakijken of hij niet iets krom is. Het is een vrij kleine cilinderkop die normaal niet krom trekt, daar is hij te kort voor. Ook het pasvlak op het blok goed controleren op bramen, krassen of andere schade. Dan een nieuwe pakking nemen en opnieuw monteren maar dan staps gewijs en kruislings de kopbouten aantrekken. Vertrouw je het niet dan kan je eventueel (liever niet) een heel DUN laagje vloeibare pakking aanbrengen waar de lekkage zat.
Lees ook de link hieronder even door.
https://goldwingforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=8348
Lees ook de link hieronder even door.
https://goldwingforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=8348
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22 sep 2009, 19:45
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Eindhoven
Re: Lekke koppakking na montage nieuwe
Ik had dus bij een bekend Nederlands bedrijf twee koppakkingen besteld en een daarvan afgemonteerd. Nadat ik de lekkage had alles weer gedemonteerd en gecontroleerd. Geen oorzaken van de lekkage kunnen vinden. Dus naar een vriend gegaan en om advies gevraagd. Hij had hetzelfde gehad met een zes cilinder. Het bleek dat de pakking niet goed was. Bij hem een Altena pakking voor de 1000 meegenomen en alles nagemeten. Van de altena waren de maten van de stalen ring 1,55 mm dik en van het papier 1,45 mm dik. Het papier was in diverse lagen opgebouwd. Van de eerder gekochte pakking waren de maten van de stalen ring 1,45 mm en van het papier 1,05 mm. Bij de verwijderde pakking na aantrekken van de kop waren de maten van de stalen ring 1,20 mm en van het papier 1,05 mm. Gevolg lekkage op de waterkanalen van de kop. Ik had beter een goeie pakking moeten kopen in plaats van die rotzooi. Maar ik ben blij dat het nu is opgelost al kost het flink wat geld en heel veel werk. Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik kreeg ook nog de tip om na 500 km de kop even na te trekken.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: Lekke koppakking na montage nieuwe
Inderdaad. Gebruik goed spul en anders niks.