GL1100 Raadsel (ik kom er niet meer uit !) - HELP
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 09 jul 2019, 20:48
- Type Goldwing: GL1100
GL1100 Raadsel (ik kom er niet meer uit !) - HELP
Beste forum leden en lezers,
Ik heb voor de winter een GL1100 uit 1982 met 86dkm gekocht als winter project, het is een originele NL motor en ik ben 2e eigenaar.
Toen ik de motor kocht heb ik er ± 20km op gereden puur als test rit om te kijken of alles werkte en of er gebreken waren (alles was in orde).
Ik ben gelijk begonnen om hem uit elkaar te halen met de bedoeling om er een naked bike van te maken en gedeeltelijk te reviseren.
Ik heb de kleppen deksels en de distributie deksel gepolijst, radiator gerestaureerd (uitdeuken rooster en opnieuw gespoten) .
Nodige onderhoud gedaan zoals ; nieuwe olie in blok (blok eerst gespoeld), olie in cardan vervangen (en ja ook de vet nippel in gevet), kleppen gesteld, koelvloeistof vervangen, remolie voor en achter vervangen, bougies en filters vervangen, de nodige rubber seals vervangen etc.. (gewoon heel groot onderhoud)
Daarna de gehele motor gereinigd om 37 jaar vuil en vet te verwijderen.
Nu was het tijd om de motor weer voor het eerst te starten.
En je raad het al....hier begint de ellende....
De accu er in gemonteerd (netjes al die tijd achter druppel lader gestaan), en geprobeerd te starten.
Hierbij zei het start relais twee keer klik en toen niets meer....
Accu getest en deze is in zijn winterslaap der mate verzwakt dat ik hem dood verklaard heb.
Geen probleem, ik heb hier een splik splinter nieuwe auto accu (45Ah) staan, deze aangesloten en ik hoor alleen het start relais klikken als ik probeer te starten.
Dus ik dacht shit de startmotor ....
Ook geen probleem, dus ik de startmotor er onder weg gehaald en uit elkaar gehaald.
Deze zag er verder goed uit (ook de koolborstels waren netjes) , toch maar helemaal schoongemaakt, opnieuw ingevet en door gemeten, even los op de accu en aangesloten en deze draaide prima (echter met de hand erg zwaar).
De startmotor er weer onder gemonteerd en nog steeds het zelfde, bij het starten hoor ik alleen het start relais klikken.
Start relais kapot ?? Even de accu rechtstreeks op de startmotor (omzeilen van start relais) en nog steeds niets.
Als ik mijn hand op de startmotor leg dan voel ik wel dat hij aanzet maar hij kan het blok niet rond draaien.
Daarop de bougies eruit gehaald (want dan kan de motor makkelijker rond draaien) en weer geprobeerd zal via als zonder start relais.
Hierop draaide hij een kwart slag en daarna niets meer.......
Dus ik dacht toch een defecte startmotor...
Niets is me te gek voor mijn wing, dus gelijk een nieuwe startmotor besteld.
Na € 200,- euro lichter te zijn kwam vanmiddag mijn nieuwe startmotor binnen.
Deze even getest op de werkbank en werkte perfect.
Deze gelijk eronder geschroefd en wat dacht je ...... niets allen het start relais klikt.....grrr
Zou dan het blok vast zitten ???
Ik de motor uit mijn schuur naar straat gesleept om hem even aan te drukken.
Zonder bougies liep dit heel soepel (zoals het hoort).
Bougies er weer in en proberen of hij wou starten.
Pffff .... een wing aandrukken (zelfs met twee man) valt niet mee....
Een hoop gesputter en wat poef poef bang bang en nog meer gesputter wou hij net niet starten (maar dat vind ik een ander probleem) het blok draaide in ieder geval rond.
Nu is het probleem ; WAAROM KAN MIJN (nieuwe) STARTERMOTOR MIJN BLOK NIET ROND DRAAIEN...
Ik weet het niet meer, ik zou niet weten wat ik nog zou kunnen doen...
Wie heeft tips / trucs.....
Wie heeft ideeen....
Wie heeft dit ook meegemaakt (en wat heb je er aan gedaan)...
Of wie heeft de oplossing ....
Alles is welkom want ik weet het niet meer !
Alvast bedank voor eventuele reacties,
Groetjes, Roy
Ik heb voor de winter een GL1100 uit 1982 met 86dkm gekocht als winter project, het is een originele NL motor en ik ben 2e eigenaar.
Toen ik de motor kocht heb ik er ± 20km op gereden puur als test rit om te kijken of alles werkte en of er gebreken waren (alles was in orde).
Ik ben gelijk begonnen om hem uit elkaar te halen met de bedoeling om er een naked bike van te maken en gedeeltelijk te reviseren.
Ik heb de kleppen deksels en de distributie deksel gepolijst, radiator gerestaureerd (uitdeuken rooster en opnieuw gespoten) .
Nodige onderhoud gedaan zoals ; nieuwe olie in blok (blok eerst gespoeld), olie in cardan vervangen (en ja ook de vet nippel in gevet), kleppen gesteld, koelvloeistof vervangen, remolie voor en achter vervangen, bougies en filters vervangen, de nodige rubber seals vervangen etc.. (gewoon heel groot onderhoud)
Daarna de gehele motor gereinigd om 37 jaar vuil en vet te verwijderen.
Nu was het tijd om de motor weer voor het eerst te starten.
En je raad het al....hier begint de ellende....
De accu er in gemonteerd (netjes al die tijd achter druppel lader gestaan), en geprobeerd te starten.
Hierbij zei het start relais twee keer klik en toen niets meer....
Accu getest en deze is in zijn winterslaap der mate verzwakt dat ik hem dood verklaard heb.
Geen probleem, ik heb hier een splik splinter nieuwe auto accu (45Ah) staan, deze aangesloten en ik hoor alleen het start relais klikken als ik probeer te starten.
Dus ik dacht shit de startmotor ....
Ook geen probleem, dus ik de startmotor er onder weg gehaald en uit elkaar gehaald.
Deze zag er verder goed uit (ook de koolborstels waren netjes) , toch maar helemaal schoongemaakt, opnieuw ingevet en door gemeten, even los op de accu en aangesloten en deze draaide prima (echter met de hand erg zwaar).
De startmotor er weer onder gemonteerd en nog steeds het zelfde, bij het starten hoor ik alleen het start relais klikken.
Start relais kapot ?? Even de accu rechtstreeks op de startmotor (omzeilen van start relais) en nog steeds niets.
Als ik mijn hand op de startmotor leg dan voel ik wel dat hij aanzet maar hij kan het blok niet rond draaien.
Daarop de bougies eruit gehaald (want dan kan de motor makkelijker rond draaien) en weer geprobeerd zal via als zonder start relais.
Hierop draaide hij een kwart slag en daarna niets meer.......
Dus ik dacht toch een defecte startmotor...
Niets is me te gek voor mijn wing, dus gelijk een nieuwe startmotor besteld.
Na € 200,- euro lichter te zijn kwam vanmiddag mijn nieuwe startmotor binnen.
Deze even getest op de werkbank en werkte perfect.
Deze gelijk eronder geschroefd en wat dacht je ...... niets allen het start relais klikt.....grrr
Zou dan het blok vast zitten ???
Ik de motor uit mijn schuur naar straat gesleept om hem even aan te drukken.
Zonder bougies liep dit heel soepel (zoals het hoort).
Bougies er weer in en proberen of hij wou starten.
Pffff .... een wing aandrukken (zelfs met twee man) valt niet mee....
Een hoop gesputter en wat poef poef bang bang en nog meer gesputter wou hij net niet starten (maar dat vind ik een ander probleem) het blok draaide in ieder geval rond.
Nu is het probleem ; WAAROM KAN MIJN (nieuwe) STARTERMOTOR MIJN BLOK NIET ROND DRAAIEN...
Ik weet het niet meer, ik zou niet weten wat ik nog zou kunnen doen...
Wie heeft tips / trucs.....
Wie heeft ideeen....
Wie heeft dit ook meegemaakt (en wat heb je er aan gedaan)...
Of wie heeft de oplossing ....
Alles is welkom want ik weet het niet meer !
Alvast bedank voor eventuele reacties,
Groetjes, Roy
- RonalT
- Berichten: 13406
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: GL1100 Raadsel (ik kom er niet meer uit !) - HELP
Er zijn mensen die het niet willen lezen, maar "al die tijd" is fout. Een accu hoeft niet constant opgeladen te worden. De zelfontlading van een accu is enkele procenten per maand en die kan dus best enige tijd zonder opladen. Heel veel accu's gaan in de winter stuk door overladen.
Mijn standpunt is eens in de 1-2 maanden een weekje laden moet voldoende zijn voor een goede accu.
Maar waarom je motor niet start, want dat was de vraag.... helaas geen idee
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- Marco1
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1592
- Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Eindhoven de gekste
Re: GL1100 Raadsel (ik kom er niet meer uit !) - HELP
Misschien heb je het al geprobeerd, maar trek je koppeling eens in als je wil starten.
De 1100 van mijn vader wil ook niet starten als de koppeling niet is aangetrokken, ook al staat hij in z’n vrij.
De 1100 van mijn vader wil ook niet starten als de koppeling niet is aangetrokken, ook al staat hij in z’n vrij.
Groeten Marco1.
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
-
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: GL1100 Raadsel (ik kom er niet meer uit !) - HELP
Een massa probleem misschien?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 09 jul 2019, 20:48
- Type Goldwing: GL1100
Re: GL1100 Raadsel (ik kom er niet meer uit !) - HELP
MARCO1. JIJ BEN MIJN HELD..!!!!!!
Ongelofelijk STOM / DOM / ACHTERLIJK (woorden te kort) van mij.....
Ik las je reactie en dacht nog "Dat zal het wel niet zijn".
Ik had mij nog afgevraagd waarom er een schakelaar aan de koppelingshendel zat.
Door het plaatsen van nieuwe handvatten had ik de stekkers er even uit gehaald en nog niet weer terug geplaatst.
Nu terug geplaatst, koppeling in getrokken en na 1 keer starten gelijk lopen, echt ongelofelijk....
Nu weet ik het en ik zal dit nooit meer vergeten.
Ik heb potverd#@.... een week lang mijn kop er over gebroken wat het zou kunnen zijn.
Startmotor gereviseerd, uiteindelijk een nieuwe gekocht, bedrading doorgemeten en vanochtend een nieuwe accu gekocht.
Maar nooit gedacht dat het zo simpel zou zijn.....
MARCO1. JIJ BENT MIJN HELD .....!!
Beste lezers, zo zie je maar weer dat zelfs de kleinste aanwijzing helpt al denk je bij het lezen er van "Dat zal het toch wel niet zijn".
Ook het Goldwing Form bedankt voor het platform.
Ongelofelijk STOM / DOM / ACHTERLIJK (woorden te kort) van mij.....
Ik las je reactie en dacht nog "Dat zal het wel niet zijn".
Ik had mij nog afgevraagd waarom er een schakelaar aan de koppelingshendel zat.
Door het plaatsen van nieuwe handvatten had ik de stekkers er even uit gehaald en nog niet weer terug geplaatst.
Nu terug geplaatst, koppeling in getrokken en na 1 keer starten gelijk lopen, echt ongelofelijk....
Nu weet ik het en ik zal dit nooit meer vergeten.
Ik heb potverd#@.... een week lang mijn kop er over gebroken wat het zou kunnen zijn.
Startmotor gereviseerd, uiteindelijk een nieuwe gekocht, bedrading doorgemeten en vanochtend een nieuwe accu gekocht.
Maar nooit gedacht dat het zo simpel zou zijn.....
MARCO1. JIJ BENT MIJN HELD .....!!
Beste lezers, zo zie je maar weer dat zelfs de kleinste aanwijzing helpt al denk je bij het lezen er van "Dat zal het toch wel niet zijn".
Ook het Goldwing Form bedankt voor het platform.
- Marco1
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1592
- Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Eindhoven de gekste
Re: GL1100 Raadsel (ik kom er niet meer uit !) - HELP
Toch leuk dat ik, ondanks mijn beperkte kennis over motoren, toch iemand heb kunnen helpen.
Groeten Marco1.
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
- pieter
- Berichten: 2638
- Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Rucphen
Re: GL1100 Raadsel (ik kom er niet meer uit !) - HELP
Buiten een Held (met beperkte motorkennis) is hij nog hartstikke gezellig ook.....vandaar dat hij altijd mee mag met een forumrit
Groet Pieter.
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
- Marco1
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1592
- Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Eindhoven de gekste
Re: GL1100 Raadsel (ik kom er niet meer uit !) - HELP
Das toch wel fijn om te weten dat er tenminste 1 persoon is die het leuk vind dat ik mee ga met een forumrit.
Groeten Marco1.
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
-
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: GL1100 Raadsel (ik kom er niet meer uit !) - HELP
Dat noemen ze nou een leermomentje.
-
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
- Type Goldwing: GL1800
Re: GL1100 Raadsel (ik kom er niet meer uit !) - HELP
Beste Marco , het is uit compassie dat je mee mag , neen echt waar ge zijt nen toffe tiep en ik vind het ook leuk als je er weer eens bij bent Groeten Bob , Christine , Peter n.d.
- Marco1
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1592
- Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Eindhoven de gekste
Re: GL1100 Raadsel (ik kom er niet meer uit !) - HELP
Dat zijn er al 2
Groeten Marco1.
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)