Cas schreef:...op verharde wegen rijd is voor mij de Tomtom de beste keuze, zou ik liever onverharde wegen rijden dan zou ik een Garmin aanschaffen.
Dit is natuurlijk niet de geheel juiste benadering. Jij schrijft het hier alsof je met een ZUMO niet op de verharde weg uit de voeten zou kunnen.
Als je alleen op verharde wegen rijd zijn zowel Tomtom als een ZUMO de goede keuze. Wil je ook wel eens onverhard kunnen rijden dan is Garmin een betere keuze.
Cas schreef:Garmin is heel lang de marktleider geweest in motornavigatie maar met de komst van de Tomtom Rider 400 zijn de rollen omgedraaid...
Dit is, denk ik, nogal gechargeerd geschreven, er zijn beslist geen rollen omgedraaid. Hooguit zou je kunnen stellen dat Tomtom een achterstand van kilometers terug gebracht heeft naar tientallen meters.
Garmin heeft de markt van motornavigatie tot enkele jaren geleden volledig beheerst. Tomtom deed wel pogingen met de Riders I t/m V, maar het was een achterhoede gevecht. Een route rijden was met de oude generatie TT's wel mogelijk, maar het was behelpen. Er was totdat Tyre op de markt kwam geen goed stuk software om routes voor te bereiden. Ook het ITN-formaat had zijn beperkingen. Het was geen route, maar een verzameling waypoints.
En met een met Tyre gemaakte route was het dan ook te hopen dat het goed kwam. Als men hem goed in elkaar stak lukte het dikwijls wel. Maar had je lukraak wat punten gezet en gedacht "zo dat is het" dan liep de route gegarandeerd fout.
Tomtom's werden aangeschaft omdat men een TT in de auto had en die deed het prima. Vergetend dat je dan een eindpunt (vakantieadres) invoer en daar naar toe rij via een of andere weg. Dat maakt niet zo veel uit. Motorroutes is wat anders.
Nu is er TT home of MRA en toestellen die beter omgaan met de gemaakte route en dan bijna op het niveau van de ZUMO's. Als je wat fora lees zie je nogal eens opmerkingen op dit gebied. Ook de prima oplossing, van Hans, om met tracks te werken duidt op een probleem. Dit is een probleem bij zowel de toestellen als de gebruikers.
Garmin zou de hete adem van TT in de nek kunnen voelen. Maar ik geloof niet dat Tomtom of Garmin het een probleem vinden. TT verkoopt liever ingebouwde autonavigatie en Garmin verkoopt van alles voor voor mensen die op land, op zee of in de lucht hun weg willen vinden.
De ZUMO's en de Riders zijn maar een niche-markt....