Alle Molens ... in Brabant zijn al eens gefotografeerd.
Moderator: pieter
Re: Molens ... in Brabant
WEVERIJMUSEUM
In de middeleeuwen is er al sprake van een watermolen te Geldrop en een document uit 1798 beschrijft een dubbele watermolen die fungeerde als korenmolen, oliemolen en volmolen.
Als volmolen werd de Geldropse watermolen in 1820 opgenomen in de fabriek van wollen stoffen van de firma Van den Heuvel & Eijcken.
Willem van den Heuvel zette in 1851 het bedrijf voort, liet het huidige gebouw neerzetten in 1863 en vernieuwde het waterrad in 1874.
Vanaf 1895 bestierde A. van den Heuvel de zaak, maar in 1911 werd het familiebedrijf omgezet
in de NV Wollenstoffenfabriek v/h A. van den Heuvel & Zoon.
Vanwege een grote brand is in 1908 gedeeltelijk een nieuw gebouw neergezet, de gevel toont prominent de naam van de toenmalige directeur.
In de tweede helft van de twintigste eeuw kreeg de textiel-industrie het moeilijk.
De productie in de fabriek van Van den Heuvel kwam in 1981 stil te liggen.
Nu is in de oude spinnerij het weverijmuseum gevestigd.
In 1874 werd het waterrad vervangen door een Sagebien-waterrad dat de volmachines aandreef, Het was een modern ontwerp voor die tijd.
Een Sagebien-rad was een langzaam draaiend onderslagrad, dat door een groot aantal licht gebogen schoepen een hoog rendement haalde.
Mogelijk is van den Heuvel tot deze keuze gekomen door zijn vriend Petrus Regout, oprichter van de Sphinx aardewerkfabriek.
Regout had voor zijn vernismolen in Maastricht enige jaren daarvoor ook een Sagebien-rad laten plaatsen.
De watertoevoer van de Kleine Dommel gaf niet altijd voldoende energie om alle machines aan te drijven en in 1920 werd overgestapt op electriciteit als energiebron.
Het waterrad verviel en de restanten kwamen onder een betonnen plaat te liggen.
Bij de vestiging van het Weverijmuseum in de fabrieksgebouwen besloot men ook het waterrad in ere te herstellen.
Aan de hand van tekeningen van het Maastrichtse rad is het waterrad herbouwd, het heeft een doorsnede van 6,8 meter en een breedte van 2 meter.
Bij dit soort gebouwen moet je gewoon kijken of er iemand aanwezig is of gewoon van tevoren contacten anders krijg je niets te zien.
Ikzelf heb dat al een paar keer gedaan, oa in België en laatst nog in Duitsland, en dat loont zeker de moeite.
Groet Pieter.
In de middeleeuwen is er al sprake van een watermolen te Geldrop en een document uit 1798 beschrijft een dubbele watermolen die fungeerde als korenmolen, oliemolen en volmolen.
Als volmolen werd de Geldropse watermolen in 1820 opgenomen in de fabriek van wollen stoffen van de firma Van den Heuvel & Eijcken.
Willem van den Heuvel zette in 1851 het bedrijf voort, liet het huidige gebouw neerzetten in 1863 en vernieuwde het waterrad in 1874.
Vanaf 1895 bestierde A. van den Heuvel de zaak, maar in 1911 werd het familiebedrijf omgezet
in de NV Wollenstoffenfabriek v/h A. van den Heuvel & Zoon.
Vanwege een grote brand is in 1908 gedeeltelijk een nieuw gebouw neergezet, de gevel toont prominent de naam van de toenmalige directeur.
In de tweede helft van de twintigste eeuw kreeg de textiel-industrie het moeilijk.
De productie in de fabriek van Van den Heuvel kwam in 1981 stil te liggen.
Nu is in de oude spinnerij het weverijmuseum gevestigd.
In 1874 werd het waterrad vervangen door een Sagebien-waterrad dat de volmachines aandreef, Het was een modern ontwerp voor die tijd.
Een Sagebien-rad was een langzaam draaiend onderslagrad, dat door een groot aantal licht gebogen schoepen een hoog rendement haalde.
Mogelijk is van den Heuvel tot deze keuze gekomen door zijn vriend Petrus Regout, oprichter van de Sphinx aardewerkfabriek.
Regout had voor zijn vernismolen in Maastricht enige jaren daarvoor ook een Sagebien-rad laten plaatsen.
De watertoevoer van de Kleine Dommel gaf niet altijd voldoende energie om alle machines aan te drijven en in 1920 werd overgestapt op electriciteit als energiebron.
Het waterrad verviel en de restanten kwamen onder een betonnen plaat te liggen.
Bij de vestiging van het Weverijmuseum in de fabrieksgebouwen besloot men ook het waterrad in ere te herstellen.
Aan de hand van tekeningen van het Maastrichtse rad is het waterrad herbouwd, het heeft een doorsnede van 6,8 meter en een breedte van 2 meter.
Bij dit soort gebouwen moet je gewoon kijken of er iemand aanwezig is of gewoon van tevoren contacten anders krijg je niets te zien.
Ikzelf heb dat al een paar keer gedaan, oa in België en laatst nog in Duitsland, en dat loont zeker de moeite.
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
- RonalT
- Berichten: 13526
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Molens ... in Brabant
Tel.: 040-2863574
Openingstijden: Elke woensdag & zaterdag + de eerste zondag van elke maand geopend van 13.00 tot 17.00 uur.
Openingstijden: Elke woensdag & zaterdag + de eerste zondag van elke maand geopend van 13.00 tot 17.00 uur.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Molen in Etten-Leur
Na een lekker stuk rijden met mijn kleinzoon hem even achter het stuur gezet bij de molen in Etten-Leur (richting Zevenbergen).
Is al wel weer 4 jaar geleden maar misschien toch leuk om hier te delen.
Zwartenbergse Molen (02650) Etten-Leur.
https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=543
Is al wel weer 4 jaar geleden maar misschien toch leuk om hier te delen.
Zwartenbergse Molen (02650) Etten-Leur.
https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=543
Leeftijd is een getal.
Yesterday's the past, tomorrow's the future, but today is a gift. That's why it's called the present......
Yesterday's the past, tomorrow's the future, but today is a gift. That's why it's called the present......
- Marco1
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1640
- Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Eindhoven de gekste
Re: Molen in Etten-Leur
De foto is helaas niet zichtbaar.
Nu wel Marco
Groet Pieter.
Nu wel Marco
Groet Pieter.
Groeten Marco1.
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Re: Molens ... in Brabant
Verdwenen Poldermolen
Tjasker "Den Hout" zal er nooit komen !!!!
Geschiedenis
Op 3 april 2010 werd de molen door R. Bouwknegt verkocht aan de huidige eigenaar. Tot mei van dat jaar stond de molen in het Drentse Nijeveen/Kolderveense Bovenboer.
De huidige eigenaar zal de molen restaureren in de beltmolen van Den Hout en hierna wordt de molen op een geschikte plaats ergens in Nederland opgesteld.
De foto is nog genomen op de vorige plaats in Nijeveen.
Molenaar Jelle van Daale, die de Tjasker aangekocht had zag er uiteindelijk zelf geen brood meer in om deze te restaureren omdat de molen inmiddels in zeer slechte staat vervallen was.
Nadat hij hem al diverse malen (zonder succes) aangeboden had op verschillende sites heeft hij maar besloten om het Poldermolentje naar zijn laatste rustplaats te brengen.
Volgens Jelle is er in de loop der jaren enkele malen op gereageerd, maar daar is het dan helaas ook bij gebleven.
Tjasker Den Hout (naamloos) Den Hout (vh. te Nijeveen/Kolderveense Bovenboer) (12204)
Bouwjaar, 1990 Nijeveen (DR) (2010 Den Hout - tijdelijk) (NB) 2018, onttakeld/verdwenen.
Type, Tjasker/Tonmolen.
Functie, Poldermolen.
Aandrijving, Wind.
link naar molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=12204
database Nr.1360 https://www.molens.nl/molen/zoek-een-mo ... oos)-1360/
Heeft ooit betere tijden gekend, Foto, H.Noot
In deze staat verkeerde de Tjasker toen hij aankwam in Den Hout, de Tonvijzel was behoorlijk slecht.
In eerste instantie was het de bedoeling om de molen te restaureren en hem dan te plaatsen in Groot-Ammers (het Ooievaars dorp) bij molen De Jonge Sofia, maar helaas.
Het enige gedeelte van het gevlucht dat nog in redelijke staat was.
Foto's, Molenaar Jelle van Daale.
Bron, molens.nl, H.Noot, Jelle van Daale, Pieter.
Groet Pieter.
Tjasker "Den Hout" zal er nooit komen !!!!
Geschiedenis
Op 3 april 2010 werd de molen door R. Bouwknegt verkocht aan de huidige eigenaar. Tot mei van dat jaar stond de molen in het Drentse Nijeveen/Kolderveense Bovenboer.
De huidige eigenaar zal de molen restaureren in de beltmolen van Den Hout en hierna wordt de molen op een geschikte plaats ergens in Nederland opgesteld.
De foto is nog genomen op de vorige plaats in Nijeveen.
Molenaar Jelle van Daale, die de Tjasker aangekocht had zag er uiteindelijk zelf geen brood meer in om deze te restaureren omdat de molen inmiddels in zeer slechte staat vervallen was.
Nadat hij hem al diverse malen (zonder succes) aangeboden had op verschillende sites heeft hij maar besloten om het Poldermolentje naar zijn laatste rustplaats te brengen.
Volgens Jelle is er in de loop der jaren enkele malen op gereageerd, maar daar is het dan helaas ook bij gebleven.
Tjasker Den Hout (naamloos) Den Hout (vh. te Nijeveen/Kolderveense Bovenboer) (12204)
Bouwjaar, 1990 Nijeveen (DR) (2010 Den Hout - tijdelijk) (NB) 2018, onttakeld/verdwenen.
Type, Tjasker/Tonmolen.
Functie, Poldermolen.
Aandrijving, Wind.
link naar molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=12204
database Nr.1360 https://www.molens.nl/molen/zoek-een-mo ... oos)-1360/
Heeft ooit betere tijden gekend, Foto, H.Noot
In deze staat verkeerde de Tjasker toen hij aankwam in Den Hout, de Tonvijzel was behoorlijk slecht.
In eerste instantie was het de bedoeling om de molen te restaureren en hem dan te plaatsen in Groot-Ammers (het Ooievaars dorp) bij molen De Jonge Sofia, maar helaas.
Het enige gedeelte van het gevlucht dat nog in redelijke staat was.
Foto's, Molenaar Jelle van Daale.
Bron, molens.nl, H.Noot, Jelle van Daale, Pieter.
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
- RonalT
- Berichten: 13526
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Molens ... in Brabant
eeuwig zonde...
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Re: Molens ... in Brabant
WINDMOTOR BEERS
Is een windmotor of roosmolen, die aan de Verlengde Molenweg in Beers, in de Noord-Brabantse gemeente Cuijk staat. Het is een model dat in Australië is geproduceerd door de firma "Southern Cross". De windmotor wordt als waterpomp voor een drinkbak voor vee gebruikt.
Windmotor Beers (12181)
Bouwjaar, 1958 Drunen (NB) 2001 Beers (NB)
Beschrijving, Middelgrote Windmotor.
Fabricaat, Southern Cross.
Inrichting, Plunjerpomp.
Functie, oppompen drinkwater voor vee.
Maalvaardig, ja
Raddiameter, 5.20 m.
Bladen, 24
Masthoogte, 12 m.
Allemolens https://zoeken.allemolens.nl/tenbruggencatenummer/12181
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=12181
Beerse dbnr. 103 http://www.molendatabase.net/detail.php?dbnr=103
Drunen dbnr. 3673 http://www.molendatabase.net/detail.php?dbnr=3673
Ter info, dit was de laatste molen die nog open stond op de molenkaart in Noord-Brabant
Groet Pieter.
Is een windmotor of roosmolen, die aan de Verlengde Molenweg in Beers, in de Noord-Brabantse gemeente Cuijk staat. Het is een model dat in Australië is geproduceerd door de firma "Southern Cross". De windmotor wordt als waterpomp voor een drinkbak voor vee gebruikt.
Windmotor Beers (12181)
Bouwjaar, 1958 Drunen (NB) 2001 Beers (NB)
Beschrijving, Middelgrote Windmotor.
Fabricaat, Southern Cross.
Inrichting, Plunjerpomp.
Functie, oppompen drinkwater voor vee.
Maalvaardig, ja
Raddiameter, 5.20 m.
Bladen, 24
Masthoogte, 12 m.
Allemolens https://zoeken.allemolens.nl/tenbruggencatenummer/12181
Molenkaart molenkaart/?tenbruggencatenummer=12181
Beerse dbnr. 103 http://www.molendatabase.net/detail.php?dbnr=103
Drunen dbnr. 3673 http://www.molendatabase.net/detail.php?dbnr=3673
Ter info, dit was de laatste molen die nog open stond op de molenkaart in Noord-Brabant
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Re: Alle Molens ... in Brabant zijn al eens gefotografeerd.
De Witte Molen in Meeuwen (12197)
Bouwjaar, 1740/1987 Meeuwen.
Type, Grondzeiler.
Kenmerken, Ronde stenen molen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.
https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=554
Ik vond dit ook wel een hele mooie.
Bouwjaar, 1740/1987 Meeuwen.
Type, Grondzeiler.
Kenmerken, Ronde stenen molen.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.
https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=554
Ik vond dit ook wel een hele mooie.
gl 1800 (´07) dark orange metallic met navi
- Eric Schoemans
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 24 apr 2024, 16:16
- Type Goldwing: GL1100
- Locatie: Vessem
Re: Alle Molens ... in Brabant zijn al eens gefotografeerd.
Vandaag nog even een stukje gereden, naar Oers (Oerle), en daar de Sint Jan molen gefotografeerd.. Met de Goldwing erbij natuurlijk
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/molens/ten ... e-nr-10007
Molenkaart https://www.goldwingforum.nl/molenkaart ... mmer=10007
Molendatabase https://www.molendatabase.nl/molens/ten ... e-nr-10007
Molenkaart https://www.goldwingforum.nl/molenkaart ... mmer=10007
Never drive faster than your guardian angel can fly..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten