koelingsproblemen
- wingryder
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
- Locatie: Sassenheim
koelingsproblemen
Yo Wingers,
Het herstel na ons ongeval in IJsland gaat goed en dus wordt er stiekem ook weer aan een andere brommert gedacht
Wat ik me nu af vraag is of iemand weet of het koelprobleem wat bij de eerste modellen van de 1800, zo tot 2002, aanwezig was in de latere jaren verholpen is.
Ik kan er niet zoveel over vinden alleen dat het optrad bij lagere snelheden maar dat wist ik al
Ik hoor het graag.
Groet,
Jan.
Het herstel na ons ongeval in IJsland gaat goed en dus wordt er stiekem ook weer aan een andere brommert gedacht
Wat ik me nu af vraag is of iemand weet of het koelprobleem wat bij de eerste modellen van de 1800, zo tot 2002, aanwezig was in de latere jaren verholpen is.
Ik kan er niet zoveel over vinden alleen dat het optrad bij lagere snelheden maar dat wist ik al
Ik hoor het graag.
Groet,
Jan.
Love to ride a goldwing!!!.
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht
- highlander
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23
Re: koelingsproblemen
Als ik me niet vergis vanaf bwj 2005 grotere radiators, mijne is van 2010 en heb hier geen last van.
Re: koelingsproblemen
Hoi Jan,
Hierover is info terug te vinden op Honda Goldwing - startkabel.nl.
Mijn 1800 is van 2001 en nog nooit problemen gehad.
Gr. Pieter.
Hierover is info terug te vinden op Honda Goldwing - startkabel.nl.
Mijn 1800 is van 2001 en nog nooit problemen gehad.
Gr. Pieter.
A Man's got to know his limitations
Re: koelingsproblemen
Mijn 1800 is ook van 2001.
Van heel veel kilometerervaring is nog geen sprake maar wel van rijden met beduidend hogere temperaturen dan in Nederland (> 30 gr.) en tot op heden nog geen problemen ondervonden, ook niet tijdens het rijden met 2 personen in heuvel-/bergachtig gebied met relatief lage snelheid (70 km/u) in de hoogste versnelling. Ik heb het dan over bochtige bergweggetjes waarbij de motor geregeld flink moet trekken.
Ik kan overigens wel zelf de ventilatoren inschakelen (mogelijkheid is door de vorige eigenaar aangebracht) en ook, middels een controlelampje, zien als ze draaien. Misschien valt hier uit af te leiden dat hij problemen ondervond/ondervonden heeft met de koeling lees: bijv. het te laat aanslaan van de ventilatoren. Zelf heb ik die mogelijkheid overigens nog niet gebruikt omdat het stomweg niet nodig was. De aard van het evt. probleem ken ik niet en ik had er ook nog nooit van gehoord maar ja Honda betekent niet voor niets Honderd Ongemakken Na Dure Aanschaf dus ............ ik schrik nergens van
Rob
Van heel veel kilometerervaring is nog geen sprake maar wel van rijden met beduidend hogere temperaturen dan in Nederland (> 30 gr.) en tot op heden nog geen problemen ondervonden, ook niet tijdens het rijden met 2 personen in heuvel-/bergachtig gebied met relatief lage snelheid (70 km/u) in de hoogste versnelling. Ik heb het dan over bochtige bergweggetjes waarbij de motor geregeld flink moet trekken.
Ik kan overigens wel zelf de ventilatoren inschakelen (mogelijkheid is door de vorige eigenaar aangebracht) en ook, middels een controlelampje, zien als ze draaien. Misschien valt hier uit af te leiden dat hij problemen ondervond/ondervonden heeft met de koeling lees: bijv. het te laat aanslaan van de ventilatoren. Zelf heb ik die mogelijkheid overigens nog niet gebruikt omdat het stomweg niet nodig was. De aard van het evt. probleem ken ik niet en ik had er ook nog nooit van gehoord maar ja Honda betekent niet voor niets Honderd Ongemakken Na Dure Aanschaf dus ............ ik schrik nergens van
Rob
Laatst gewijzigd door Rob Pt op 30 sep 2014, 00:33, 2 keer totaal gewijzigd.
- Garfield
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 23 mar 2006, 12:21
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Den Helder
Re: koelingsproblemen
Er is een modificatie/controle geweest op het koelingssysteem van een 1800. Let erop dat deze op een 1800 is uitgevoerd (even de modificatie zelf doorlezen voor het kenmerk doe moet zijn aangebracht).
Ik heb met bij 1800 (2002) geen problemen met de koeling. Zoals genoemd loopt de temperatuur wel eens op in de bergen als de motor flink aan het werk is maar problemen heeft het bij mij nooit opgeleverd. Meestal komt de naald niet verder dan iets boven de helft. Een heel enkele keer iets hoger maar als de verzwarende omstandigheden weg zijn (bv stilstaan) dan zakt de temperatuur heel snel.
Ik heb met bij 1800 (2002) geen problemen met de koeling. Zoals genoemd loopt de temperatuur wel eens op in de bergen als de motor flink aan het werk is maar problemen heeft het bij mij nooit opgeleverd. Meestal komt de naald niet verder dan iets boven de helft. Een heel enkele keer iets hoger maar als de verzwarende omstandigheden weg zijn (bv stilstaan) dan zakt de temperatuur heel snel.
- wingryder
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
- Locatie: Sassenheim
Re: koelingsproblemen
Yo Wingers,
Bedankt voor de reacties tot nu toe, het probleem doet / deed zich voor als je bijv. in een file rijdt met een lages snelheid. dan is er te weinig snelheid om te koelen met rijwind en te veel snelheid om te koelen via de ventilatoren, omdat de rijwind en de ventilatoren elkaar dan zouden tegenwerken Heb ooit eens een artikel gelezen van iemand die de ventilatoren omgedraaid heeft, maar dat is een grote klus.
Maar als er een modificatie is geweest dan zal het wel verholpen zijn bij de latere types.. moet ik dus een jonge 1800 aanschaffen
We kijken wel.
Groet,
Jan
Bedankt voor de reacties tot nu toe, het probleem doet / deed zich voor als je bijv. in een file rijdt met een lages snelheid. dan is er te weinig snelheid om te koelen met rijwind en te veel snelheid om te koelen via de ventilatoren, omdat de rijwind en de ventilatoren elkaar dan zouden tegenwerken Heb ooit eens een artikel gelezen van iemand die de ventilatoren omgedraaid heeft, maar dat is een grote klus.
Maar als er een modificatie is geweest dan zal het wel verholpen zijn bij de latere types.. moet ik dus een jonge 1800 aanschaffen
We kijken wel.
Groet,
Jan
Love to ride a goldwing!!!.
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht
Re: koelingsproblemen
Ik rij ondertussen op mijn 5e GL1800 (2001/2003/2006/2010/2013) en heb ondertussen in totaal zo'n 330.000 km met deze 1800's gereden.
Zoals reeds aangegeven was dit probleem alleen in bepaalde omstandigheden, bij langdurig langzaam rijden (file/wegwerkzaamheden etc) bij hogere temperaturen of hoge belasting (zoals bergop) en dan kwam de meter in het rood bij de modellen tot 2006 (ook na modificatie, maar dan veel later), maar echt koken van het water is bij nooit voorgekomen en wat ik wat ik gehoord heb en ook via de diverse forums slechts zelden voorgekomen, laat staan het stuk gaan van het blok. Dus ik zou me niet echt zorgen maken. Vanaf het 2006 model zijn de radiators groter geworden en slaan de koelvinnen veel eerder aan bij deze omstandigheden en heb ik bij mijn 2006, 2010 en 2013 model de meter nog nooit in het rood gehad. Dus als het budget het toestaat zou ik altijd voor een model vanaf 2006 gaan. De modellen vanaf zijn ook nog een zuiniger in het verbruik dan de GL1800 modellen tot 2006.
Zoals reeds aangegeven was dit probleem alleen in bepaalde omstandigheden, bij langdurig langzaam rijden (file/wegwerkzaamheden etc) bij hogere temperaturen of hoge belasting (zoals bergop) en dan kwam de meter in het rood bij de modellen tot 2006 (ook na modificatie, maar dan veel later), maar echt koken van het water is bij nooit voorgekomen en wat ik wat ik gehoord heb en ook via de diverse forums slechts zelden voorgekomen, laat staan het stuk gaan van het blok. Dus ik zou me niet echt zorgen maken. Vanaf het 2006 model zijn de radiators groter geworden en slaan de koelvinnen veel eerder aan bij deze omstandigheden en heb ik bij mijn 2006, 2010 en 2013 model de meter nog nooit in het rood gehad. Dus als het budget het toestaat zou ik altijd voor een model vanaf 2006 gaan. De modellen vanaf zijn ook nog een zuiniger in het verbruik dan de GL1800 modellen tot 2006.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering
-
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
- Type Goldwing: GL1800
Re: koelingsproblemen
Beste wingryder , heb nooit problemen gehad met de koeling van mijn eerste 1800 /2001. Groeten Peter n.d.
Re: koelingsproblemen
Het kan wel zijn dat je problemen krijgt met de koeling. Ook bij modellen van 2006 en later. De ventilatoren slaan uit als je harder dan 30km/u rijdt. Dus in berggebied waar haarspeldbochten zich aaneen sluiten en gesteente op de rijbanen ligt, is je snelheid aanzienlijk lager dan op rechte stukken rijbaan. Zo kan het zijn dat je niet harder rijdt dan 40/45 km/u. En dat bij een temperatuur van +/- 30 graden verlies je echt veel koelvloeistof in een paar uur tijd. Is mij 2 maal gebeurt. En toen kwam ik er achter dat bij een 1800 de ventilatoren ophouden met koelen als je harder rijdt dan 30 km/u. Op zich is dat geen probleem, als je het maar weet. Heb je geen koelvloeistof meer, giet er maar gewoon water in. Als je na een paar weken weer thuis bent, kun je het water weer vervangen door koelvloeistof.
Re: koelingsproblemen
Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom de vorige eigenaar van mijn GL1800 (MY2001) de mogelijkheid om de ventilatoren zelf in te kunnen schakelen, heeft aangebracht. Genoemde omstandigheden komen n.l. vaak voor tijdens onze toerritten.3000 schreef:...... Ook bij modellen van 2006 en later. De ventilatoren slaan uit als je harder dan 30km/u rijdt. Dus in berggebied waar haarspeldbochten zich aaneen sluiten en gesteente op de rijbanen ligt, is je snelheid aanzienlijk lager dan op rechte stukken rijbaan. Zo kan het zijn dat je niet harder rijdt dan 40/45 km/u. En dat bij een temperatuur van +/- 30 graden verlies je echt veel koelvloeistof .......
Omdat ik dat controlelampje heb dat ook gaat branden als de ventilatoren automatisch aanslaan zal ik de omstandigheden, zoals o.a. snelheid, buitentemperatuur en soort wegen, waarbij het lampje aan- en weer uitgaat eens in de gaten houden.
Rob
- Henkie de ledman
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 2644
- Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: zwijndrecht (nl)
Re: koelingsproblemen
een 1800 2002 en in de bergen gereden ook met een 1000 liter aanhanger en echt nooit problemen gehad.
1 keer werd hij erg warm maar toen was het 33 graden en langdurig in de file rijden maar nog steeds geen probleem..
gr henk
1 keer werd hij erg warm maar toen was het 33 graden en langdurig in de file rijden maar nog steeds geen probleem..
gr henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.
发件人= henk
发件人= henk
Re: koelingsproblemen
Mijn wing word ook te warm als ik in de bergen rijd en dan met name als je zacht moet rijden.
En als je dan toch aardig moet klimmen en de snelheid is 30 tot 40 km dan komt mijn meter ook in het rode gebied.
Mijn zoon die een yamaha fjr 13 heeft heeft dan het zelfde probleem.
Nu heb ik ergens gelezen dat je beter water met koel vloeistof kunt vermengen maar ik weet niet neer waar.
Ik heb ook gehoord dat er koel vloeistof is die de warmte beter over neemt.
Ik ga hier na op zoek aangezien ik toch elke 2 jaar de koel vloeistof vervang.
Als er iemand is die iets over een bepaalde vloeistof weet hoor ik het graag.
mvg henny
En als je dan toch aardig moet klimmen en de snelheid is 30 tot 40 km dan komt mijn meter ook in het rode gebied.
Mijn zoon die een yamaha fjr 13 heeft heeft dan het zelfde probleem.
Nu heb ik ergens gelezen dat je beter water met koel vloeistof kunt vermengen maar ik weet niet neer waar.
Ik heb ook gehoord dat er koel vloeistof is die de warmte beter over neemt.
Ik ga hier na op zoek aangezien ik toch elke 2 jaar de koel vloeistof vervang.
Als er iemand is die iets over een bepaalde vloeistof weet hoor ik het graag.
mvg henny
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 15 feb 2015, 11:09
- Type Goldwing: GL1800
Re: koelingsproblemen
Hallo Wingers,
Ik rij al 35 jaar Goldwing.Eerst een Gl 1000 K2 met 200.000 km op de teller.Dan GL1500 SE met 180.000 Km.
Met deze 2 Wings nooit een probleem gehad met de koeling of iets anders.
Nu met een GL 1800A4(nieuw gekocht) met ook al 132.000 Km Op de teller.
Ivm de koeling van de GL 1800 heb ik ook last van dat de motor temperatuur zeer hoog oploopt,en ELKE GL1800 heeft hier last van.
Maar deze problemen doen zich niet voor in ons platte land,kom je in landen waar er zich serieuze bergen voor doen, heb je dit probleem.
Wat je ook in de radiatoren doet,op een gegeven moment wordt de motor warm,en moet je gewoon stoppen om hem af te laten koelen.
Ik had, of wij allemaal hadden graag van iemand gehoord wat hier de oplossing voor is,want de Goldwing verkopers hebben er ook geen oplossing voor.
Winger
Ik rij al 35 jaar Goldwing.Eerst een Gl 1000 K2 met 200.000 km op de teller.Dan GL1500 SE met 180.000 Km.
Met deze 2 Wings nooit een probleem gehad met de koeling of iets anders.
Nu met een GL 1800A4(nieuw gekocht) met ook al 132.000 Km Op de teller.
Ivm de koeling van de GL 1800 heb ik ook last van dat de motor temperatuur zeer hoog oploopt,en ELKE GL1800 heeft hier last van.
Maar deze problemen doen zich niet voor in ons platte land,kom je in landen waar er zich serieuze bergen voor doen, heb je dit probleem.
Wat je ook in de radiatoren doet,op een gegeven moment wordt de motor warm,en moet je gewoon stoppen om hem af te laten koelen.
Ik had, of wij allemaal hadden graag van iemand gehoord wat hier de oplossing voor is,want de Goldwing verkopers hebben er ook geen oplossing voor.
Winger
- Henkie de ledman
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 2644
- Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: zwijndrecht (nl)
Re: koelingsproblemen
Ik heb een een 2002 en in de bergen met een aanhanger van 200 kg absoluut geen problemen word iets warmer natuurlijk maar dat is noRmaal soms worden de koelvennen omgedraaid hoorde ik
Voor LED dingen kon je mij mailen.
发件人= henk
发件人= henk
- cooper
- Berichten: 2072
- Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Stabroek (Belgie)
Re: koelingsproblemen
Van welk jaar is je 1800? Beginjaren hadden koelingsproblemen heb ik me ooit laten vertellen.
Is destijds zelfs een terugroepactie voor geweest, misschien heeft jou beestje deze gemist!?
Is destijds zelfs een terugroepactie voor geweest, misschien heeft jou beestje deze gemist!?
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten