Harde vering

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
harryvbr46
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:10
Type Goldwing: GL1800

Harde vering

Bericht door harryvbr46 » 31 mei 2021, 16:56

Vergeleken met mijn vorige Goldwings valt mij op dat de vering van mijn 18+ veel harder is. Nu zijn verkeersdrempels uiteraard bedoeld om de snelheden wat af te remmen. Maar om niet los te komen uit het zadel moet ik nagenoeg stapvoets er overheen. Voor de duo passagier is het helemaal erg als deze niet wordt gewaarschuwd voor een aankomende drempel. En als alle drempels nu gelijk waren dan weet je waar je aan toe bent. Maar er is geen drempel gelijk. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben met dit euvel.

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Harde vering

Bericht door Cas » 31 mei 2021, 17:34

harryvbr46 schreef:
31 mei 2021, 16:56
Vergeleken met mijn vorige Goldwings valt mij op dat de vering van mijn 18+ veel harder is. Nu zijn verkeersdrempels uiteraard bedoeld om de snelheden wat af te remmen. Maar om niet los te komen uit het zadel moet ik nagenoeg stapvoets er overheen. Voor de duo passagier is het helemaal erg als deze niet wordt gewaarschuwd voor een aankomende drempel. En als alle drempels nu gelijk waren dan weet je waar je aan toe bent. Maar er is geen drempel gelijk. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben met dit euvel.
Waarschijnlijk is achter een Hyperpro veer gemonteerd, die is kneiterhard maar stuurt geweldig. Het is of veel comfort en zwabberen of een strakke vering en strak sturen.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
harryvbr46
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:10
Type Goldwing: GL1800

Re: Harde vering

Bericht door harryvbr46 » 31 mei 2021, 20:20

Cas schreef:Waarschijnlijk is achter een Hyperpro veer gemonteerd, die is kneiterhard maar stuurt geweldig. Het is of veel comfort en zwabberen of een strakke vering en strak sturen.
Het zou best kunnen. Ik kocht deze motor 2e hands met 1200 km op de teller. Ivm Corona moest de eigenaar cash hebben. Kwam zonder werk te zitten. Voor hem zeer spijtig uiteraard. Er zaten ook al enkele mooie accessoires op.
Mogelijk had hij ook een andere vering laten installeren. Ik zal dat wat beter bekijken.

Dacher
Berichten: 214
Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21

Re: Harde vering

Bericht door Dacher » 01 jun 2021, 12:32

Anders vervangen door Wilbers die zijn een stuk zachter maar sturen zeker ook goede

athome
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:20
Type Goldwing: GL1800

Re: Harde vering

Bericht door athome » 18 sep 2022, 22:52

@Dacher
Heb je ervaring met beide merken op de Goldwing?

Ik ben ook aan orienteren voor andere vering op de 2018 Goldwing.
Belangrijkste reden voor mij is het gebrek aan veervoorspanning als we er met zijn tweeën op zitten. Tegenliggers hebben dan last van mijn koplampen. Terwijl deze in mijn eentje aan de lage kant staat.
Ik voel ook dat ik meer achterover hang als we er mijn z'n tweeën op zitten. De demping komt dan ook duidelijk te kort.

Zowel bij Hyperpro als bij HK Suspensions (Wilbers) geweest.
Hyperpro is prijstechnisch gunstiger en heeft duidelijk meer ervaring met de 2018 Goldwing. Hyperpro is al gauw 500 euro goedkoper.
Ik ken Hyperpro ook als relatief stugge veren. Hyperpro gaf aan daar zeker wat mee te kunnen doen met onderdelen in de schokbreker zelf en afstelling van de demping.

Dacher
Berichten: 214
Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21

Re: Harde vering

Bericht door Dacher » 19 sep 2022, 05:51

Had onder de Wing een Wilbers, ervaring van beiden had ik op de FJR de Hyperpro was keihard en de Wilbers net zo strak maar veert veel mooieren soepeler.

athome
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:20
Type Goldwing: GL1800

Re: Harde vering

Bericht door athome » 09 okt 2022, 11:27

Ondertussen een set Hyperpro besteld.
Het prijsverschil is gewoon te groot en bij Hyperpro blijven ze zeggen dat het harde gewoon niet hoeft. Daar hebben we dan ook duidelijk over gesproken en daar wordt de samenstelling van de schokbreker dan ook op bepaald.
Het monteren wordt tegelijkertijd gedaan met de 12000 km beurt. Dat scheelt veel arbeidsloon.

Het gaat mij nu 2200 euro kosten- All-in
Bij Wilbers was ik ongeveer 1850 kwijt alleen voor beide schokbrekers. Daar komen de manuren voor monteren nog bij op.

athome
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:20
Type Goldwing: GL1800

Re: Harde vering

Bericht door athome » 06 nov 2022, 17:41

Ondertussen is de Hyperpro geïnstalleerd.
Wat een verschil. Dat is positief bedoeld.

Volledig aangekleed (met helm etc,) gaan we beiden ruim over de 100 kilo. Dit is dan ook het probleem voor de Goldwing. De OEM schokbrekers kunnen dit niet adequaat dragen.
Alleen gaat nog wel goed maar met 2 personen komen de schokbrekers merkbaar te kort.

Bij bestellen van de schokbrekers hebben we het volgende opgegeven:
50% rijden met 2 personen
25% rijden met 2 personen en bagage
25% rijden met alleen de bestuurder

Wat is het verschil?
Direct bij het wegrijden bij Premium Motors in Apeldoorn, merkte ik dat de vering wat stugger is maar niet vervelend.
Ook merkte ik na de eerste paar bochten dat de Goldwing directer en zekerder stuurt.
Op dit moment reed ik nog alleen.

Vanmiddag (voor de regen) nog een ritje gedaan met 2 personen.
Wat is dan het verschil?
Met de instelling 1 persoon voelt de Goldwing erg vergelijkbaar aan als met OEM ingesteld op 2 personen en bagage. Dit wordt niet als plezierig ervaren door de passagier.
De instelling gewijzigd naar 2 personen en eens een redelijk beroerde klinkerweg gereden. De passagier was helemaal blij. Uiteraard was nog steeds te merken dat we op een klinkerweg reden maar het kwam bijna niet meer door in de rug. Het is vooral in de benen voelbaar. Met de OEM dreunde het behoorlijk door in de rug van de passagier.
Ik als bestuurder merkte dat verschil niet zo maar heb nu een motor die veel beter luistert naar mijn stuurinput en blijft ook veel rustiger op dit soort klinkerwegen. Zowel rechtuit als in de bochten. Ook met 2 personen op de motor.

2000 euro is veel geld maar het resultaat is verbluffend. Ik was bang voor een stugge motor. Dan heb ik nu ook wel een beetje als ik alleen rijd. Met 2 personen (zoals we het meeste rijden) is de motor precies goed. Goed weggedrag en veel, veel comfortabeler voor de passagier.

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Harde vering

Bericht door pieter » 13 nov 2022, 20:18

:shock: 2000 Euro? de twee Hyperpro veren zelf kosten bij elkaar 217,80 euro dus mag je ffe 1782,20 euro aftikken voor montage?? pffff....sorry hoor

https://www.hyperonline.nl/contents/nl/ ... veren.html

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

athome
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:20
Type Goldwing: GL1800

Re: Harde vering

Bericht door athome » 13 nov 2022, 21:50

Het is niet alleen de schroefveer geweest. Het zijn 2 complete schokdempers op maat gemaakt. Deze dus: https://www.hyperonline.nl/contents/nl/ ... emper.html
Dat betekent aangepaste demping en sterkte van de schroefveer.
De schokdempers kosten 409 euro per stuk (ex. BTW). Incl. 12000 km beurt was het ruim 14 uur werk.

Dat het zoveel werk is, was mij bekend. Voor een geoefend persoon is het al minimaal 10 uur werk. Voor iemand die nog nooit een Goldwing uit elkaar gehaald heeft. Loopt het als snel op tot boven de 20 uur. Ik heb een bericht gelezen dat iemand er thuis bijna 30 uur mee bezig is geweest.

Plaats reactie