gear indicator

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Rob Pt

Re: gear indicator

Bericht door Rob Pt » 26 okt 2014, 19:10

Rob Pt schreef:Om alle misverstanden bij voorbaat uit te sluiten: doe met je Goldwing wat je wilt en voor noodzakelijk houdt maar ik ben oprecht nieuwsgierig naar wat een gear-indicator voor toegevoegde waarde geeft?
Twee reacties en eerlijk gezegd verwacht ik er ook niet méér.

Score:

2x 'leuk hebbedingetje'
1x niet nodig
1x wel nodig
Dat 'leuk hebbedingetje' is duidelijk en geeft weer zoals ik het ook zie. Maar op wel nodig wil ik toch nog even ingaan omdat ik het argument eigenlijk een non-argument vind!
peter schreef:Gear indicator heb je gewoon nodig omdat de 1800 zo soepel loopt dat je soms zou willen dat je nog verder op kon schakelen. Na vergeefs je voet omhoog bewogen te hebben zie je de bevestiging dat hij al in de overdrive staat.
Wat ik herken is dat je inderdaad, zelfs als je al langer op een Goldwing (GL1500 of GL1800) rijdt, je af en toe als je al in de OD (5de versnelling) rijdt het gevoel hebt dat je nog een versnelling hoger kunt. Het lampje OD vertelt je dan dat dit niet mogelijk is. En om dit laatste gaat het me nu.
Ik ga er vanuit dat je niet elke keer als je geschakeld hebt op de gear-indicator kijkt in welke versnelling je rijdt. Met of zonder gear-indicator, het gevoel dat je nog een keer kunt schakelen zal er niet door verdwijnen en als je dus niet, bewust of onbewust, het OD lampje hebt zien branden zul je nog steeds af en toe de vergissing maken om op te schakelen terwijl dat niet meer kan. Je schrijft: ".....zie je de bevestiging dat hij al in de overdrive staat. " nou die bevestiging krijg jij dan dus dubbel als je een gear-indicator gemonteerd hebt n.l. het OD lampje en een '5' op de gear-indicator! Kijk en daar zie ik de noodzaak nou echt niet van in. :wink:

Ik denk overigens dat Honda vanwege dat gevoel dat je nog een versnelling verder kunt om die reden de OD aanduiding heeft gemonteerd. Om dat 'schakelgevoel' te laten verdwijnen zal het toerental in OD toch minstens zo'n 750 tpm omlaag moeten. Omdat te bereiken zou het gat tussen 5 en 6 wel erg groot worden waardoor de 6de versnelling een echte overdrive wordt waarin je weinig trekkracht overhoudt. Mensen die wel eens met een auto met een echte overdrive of een handgeschakelde 6 of 7 bak hebben gereden begrijpen ongetwijfeld wat ik bedoel. In die gevallen is de 6de of 7de versnelling uitgevoerd als echte overdrive. Mijn BMW 7 heeft een 6-traps automaat en die schakelt ook heel snel terug van 6 naar 5 als ik op een normale wijze wil versnellen. Daarna schakelt de bak als ik rustig doorrijd met een constante snelheid weer op naar 6 en valt het toerental met ca. 800 tpm terug m.a.w. de 6de trap is een echte overdrive.
De versnellingsbakverhoudingen incl. die van de eindoverbrenging wijzigen zal voor Honda heus geen probleem zijn evenals het toevoegen van een 6de versnelling maar daarmee kon het met de geroemde soepelheid van de Goldwing wel eens afgelopen zijn!

Mijn visie blijft daarom: leuk hebbeding voor de liefhebbers van gadgets maar nodig, nee!

Rob

Gebruikersavatar
q45
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 dec 2011, 20:09
Type Goldwing: GL1000

Re: gear indicator

Bericht door q45 » 15 nov 2014, 19:38

idd het is een leuk hebbedingetje ,ik heb het gisteren geplaatst en werkt perfect de
stekker zat onder het zadel achter de fuse box in de pouch en tis een rode stekker

kortom een makkie :wink:

grtjes

Gebruikersavatar
KingEdwin
GL 1800 rijder
Berichten: 257
Lid geworden op: 19 sep 2010, 11:32
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: gear indicator

Bericht door KingEdwin » 15 nov 2014, 21:43

heb ook zo'n ding gemonteerd maar kijk meestal niet, zo nu en dan vind ik het echter wel handig. De motor is nogal stil dus moet ik (als ik heb vergeten mee te tellen) toch al naar de toerenteller/OD lampje kijken. Kan ik net zo goed naar de gearindicator kijken.

Als er een 6-bak zou worden ingebouwd zullen waarschijnlijk alle versnellingen ietsje korter moeten worden omdat je anders inderdaad helemaal geen kracht meer hebt in 6. Dat hoeft van mij dan weer niet. In mijn auto (2 L tdci) heb ik er geen moeite mee, die staat bij 90km/u eigenlijk altijd in 6 en hoef ik echt niet terug te schakelen om in te halen etc, maar dat is een diesel dus met een nog beter koppelverloop.
Mocht de nieuwe wing een pk of 20-30 meer hebben dan zou het denk ik geen probleem meer zijn.
Gr,
Edwin

Beter spijt hebben van iets dat je wel hebt gedaan dan spijt hebben van iets dat je niet hebt gedaan.
mijn GW site mijn luchtvaart site


Voorheen: GW1500SE, VF1100S (V65 Sabre), VF750S (V45 Sabre), CBX55FII, CX500.

Gebruikersavatar
q45
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 dec 2011, 20:09
Type Goldwing: GL1000

Re: gear indicator

Bericht door q45 » 25 nov 2014, 17:57

Allen,

nog één vraagje over het "hebbedingetje"nu bv.als je koppeling intrekt als je aan een rood licht
komt er een horizontaal streepje op ipv de versnelling waar je in staat klopt dit? tis wel onlogisch eigenlijk
tis juist dan dat je wil zien in welke versnelling staat?? :oops: :oops:


grts

EdRaket
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 nov 2010, 21:24

Re: gear indicator

Bericht door EdRaket » 25 nov 2014, 18:13

Ja, als je de koppeling in hebt terwijl je stil staat, dan laat de gear indicator een horizontaal streepje zien.
Dat klopt gewoon, heb ik ook.
En je hebt gelijk: dit is voor mij het handigste moment om info over je versnelling te hebben (sta ik nu wel in z'n 1 of niet)?
Wat ik dan doe: koppeling klein beetje laten opkomen...dan laat de gear indicator zien in welke versnelling je staat (en je rijdt niet weg).
Maar is niet helemaal ideaal.
Laatst gewijzigd door EdRaket op 26 nov 2014, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: gear indicator

Bericht door RonalT » 25 nov 2014, 20:25

Diverse forumdeelnemers hebben enkele maanden geleden op prachtige H-D gereden en die hadden het zelfde probleem. Inderdaad jammer, maar kijken of mijn motor in de eerste versnelling staat doe ik door even de versnellingspook te beroeren en dan voel ik wel in welke versnelling hij staat.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
johnj
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 mar 2006, 07:53
Locatie: kortrijk

Re: gear indicator

Bericht door johnj » 27 nov 2014, 11:01

Bij mij brand er een D van drive......ik heb een automaat
Mooi hee............die gele

Marc clompen
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2020, 17:33
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Belgie

Re: gear indicator

Bericht door Marc clompen » 12 mei 2020, 18:02

Waar bevind zich de stekker van gl1500 van 2000.Tis Gpx + wss groen zwart moet aangesloten worden .crankshaft sensor of tacho signal of ignition coil signal sire. Hebben jullie idee waar ik het best kan gebruiken zonder te veel afgebroken.Dank

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: gear indicator

Bericht door cooper » 14 mei 2020, 21:54

Marc clompen schreef:
12 mei 2020, 18:02
Waar bevind zich de stekker van gl1500 van 2000.Tis Gpx + wss groen zwart moet aangesloten worden .crankshaft sensor of tacho signal of ignition coil signal sire. Hebben jullie idee waar ik het best kan gebruiken zonder te veel afgebroken.Dank
Welkom Marc, voorstellen kan in het daarvoor bestaande topic. Daarna effe het forum doorlopen en dan zal je zien dat je in het verkeerde topic bent binnen gestormt.
Hopelijk ga je in het zwembadcomplex wat subtieler te werk. :wink: :lol:
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 106
Lid geworden op: 28 aug 2019, 19:42
Type Goldwing: GL1800

Re: gear indicator

Bericht door Ruud Woudstra » 17 mei 2020, 19:27

Hoi,
Wel een leuke optie. Vraag is dus waar te koop en wat gaat het kosten? De link na al mlmparts werkt niet.

Alvast bedankt.
Ruud
Goldwing GL1800-Trike (2020), ABS, Airbag, Navi. 2014 18000km Parelmoerwit

Gebruikersavatar
RvW
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 mar 2014, 16:30
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Den Haag

Re: gear indicator

Bericht door RvW » 17 mei 2020, 19:53

Mvg Ruud

Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 106
Lid geworden op: 28 aug 2019, 19:42
Type Goldwing: GL1800

Re: gear indicator

Bericht door Ruud Woudstra » 18 mei 2020, 09:08

Hallo,

Dank voor de informatie, ga ik zo'n setje bestellen. Voordat de bestelling weggaat wil ik nog wel even checken of en waar de stekker zich bevind. Ik heb een GL1800 uit 2014. Heeft iemand dit al op dit jaar ingebouwd of is er een foto van de stekker, dat zoekt wat makkelijker.

Alvast dank.

Ruud.
Goldwing GL1800-Trike (2020), ABS, Airbag, Navi. 2014 18000km Parelmoerwit

Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 106
Lid geworden op: 28 aug 2019, 19:42
Type Goldwing: GL1800

Re: gear indicator

Bericht door Ruud Woudstra » 24 jul 2020, 10:20

Hallo,

Even in aanvulling op mijn vorige vraag. is er iemand die weet waar de connector zit voor deze optie op een GL1800 2014????

Ik wil wel eerst zeker weten of het allemaal kan.

Alvast dank.

Grt, Ruud.
Goldwing GL1800-Trike (2020), ABS, Airbag, Navi. 2014 18000km Parelmoerwit

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: gear indicator

Bericht door Cas » 25 jul 2020, 17:35

Onder het zadel, ik dacht een rode stekker, kan niet missen want het is de enige die past. Aansluiten is een fluitje van een cent. Je moet hem dan nog wel inregelen zodat hij de versnellingen herkend.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
Pep
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: gear indicator

Bericht door Pep » 25 jul 2020, 18:00

Bij een 1800 van voor 2016 (facelift model) zit een witte stekker onder het zadel en geen rode. De witte heeft maar zeer beperkte data overdracht/ondersteuning. Volgens mij werken de gear-indicators alleen via de rode stekker.
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

Plaats reactie