Advies kampeer benodigdheden

Toertochten, toertips of toervragen, afspreken voor een ritje of meeting ?
Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Advies kampeer benodigdheden

Bericht door mothergoose » 11 mei 2020, 17:26

Hoi,

Sommige van jullie hebben vast ervaring met het kamperen met de Wing, met of zonder aanhanger. Nu ben ik sinds kort de gelukkige eigenaar van deze aanhanger:
Afbeelding

We willen gaan kamperen en gaan zaterdag voor een tent kijken, hiervoor wil ik jullie hulp graag vragen, ik heb mijn hele leven namelijk met een sleurhut gekampeerd 8)
Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden, gewicht snap ik. Ik heb mijn zinnen gezet op een opblaasbare tent, omdat ik dit bij de caravan ook had. We willen rondreizen, makkelijk opzetten en afbreken is een must dus. Als bed gaan we voor goed zelfopblaasbare matjes met een slaapzak (denken we). De kar heeft een leeggewicht van 95kg en is ongeveer 650l qua inhoud. Er kan wat bovenop, maar als het even kan wil ik dat liever niet. Koken kan op een enkele brander wel verwacht ik, wat is jullie ervaring? Zitten kan op een opvouwbare stoel, daar is vast al wat slims voor uitgevonden, ik moet het nog vinden.

Alle adviezen zijn welkom, ik filter er wel uit wat voor ons handig is.

Op voorhand bedankt voor het meedenken

Groet, Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 apr 2020, 20:18
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Almelo

Re: Advies kampeer benodigdheden

Bericht door Vandaahl » 11 mei 2020, 19:55

Met kamperen zeul je al snel veel te veel mee. Als ik alleen met de motor ga, dan heb ik een hele kleine canvas tent mee. Een Goose van Wingman of the Road. Daarin zit de slaapzak en matje al bij ingerold. Klein maar fijn. Eten doe ik dan wel bij een café, pizzeria, restaurantje of zo. Een stoel neem ik nooit mee, meestal vind ik op een camping wel ergens een bankje, stoel, krat of blok hout om op te zitten. Als we met zijn tweeën gaan nemen we een B&B of hotelletje.

Een opblaasbare tent lijkt me veel zwaarder dan een iglotentje met fiberglas stokken. Je moet ook nog weer een pomp meenemen of met je Goldwing oppompen. Koken op een één pittertje gaat prima. Je hebt natuurlijk ook opblaasbare stoelen. Of neem een eenvoudig aluminium visserskrukje.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Advies kampeer benodigdheden

Bericht door RonalT » 11 mei 2020, 23:38

Met kamperen hebben we ervaring (30 jaar geleden) en dat doen we nooit meer.
Maar over de stoel kan ik duidelijk zijn. Ga op zoek naar een Helinox Chair One. Een hele fijne stoel die ook nog eens licht en compact is. Wij hebben er twee zodat we kunnen zitten als we dat willen en deze stoelen passen in de koffer van een GoldWing
Afbeelding
Weegt minder dan 1 kilo en je zit op een hoogte van 34 cm
Het enige nadeel is de prijs, maar ja (lichtgewicht)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Bertwing
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 jun 2016, 18:46
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Pijnacker

Re: Advies kampeer benodigdheden

Bericht door Bertwing » 12 mei 2020, 00:03

Ben erg gecharmeerd van het merk Outwell Earth, zou dan kiezen voor Outwell Earth 4 of 5

groet Bert

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Advies kampeer benodigdheden

Bericht door mothergoose » 12 mei 2020, 09:23

RonalT schreef:
11 mei 2020, 23:38
Met kamperen hebben we ervaring (30 jaar geleden) en dat doen we nooit meer.
Maar over de stoel kan ik duidelijk zijn. Ga op zoek naar een Helinox Chair One. Een hele fijne stoel die ook nog eens licht en compact is. Wij hebben er twee zodat we kunnen zitten als we dat willen en deze stoelen passen in de koffer van een GoldWing
Afbeelding
Weegt minder dan 1 kilo en je zit op een hoogte van 34 cm
Het enige nadeel is de prijs, maar ja (lichtgewicht)
Dank je Ronalt! Hier ga ik naar op zoek, wel een lage rug zo te zien?
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Advies kampeer benodigdheden

Bericht door mothergoose » 12 mei 2020, 09:33

Bertwing schreef:
12 mei 2020, 00:03
Ben erg gecharmeerd van het merk Outwell Earth, zou dan kiezen voor Outwell Earth 4 of 5
De Outwell Earth 5 is een mooie tent, mooi geprijst ook. Mijn zoektocht gaat toch eerst naar een oppompbare tent, puur voor het gemak en om aan het gedoe met de fiber stokken te ontkomen

Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Advies kampeer benodigdheden

Bericht door RonalT » 12 mei 2020, 18:03

mothergoose schreef:
12 mei 2020, 09:23
Dank je Ronalt! Hier ga ik naar op zoek, wel een lage rug zo te zien?
Het is natuurlijk geen stoel met een rugleuning waar je je hoofd lekker tegenaan kan leggen. Maar ze zitten best comfortabel

Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: Advies kampeer benodigdheden

Bericht door peter » 17 mei 2020, 08:27

Advies vraag je, nou het eerste waar je achter gaat komen is dat de aanhanger te klein zal zijn. Zelf rij ik met een Campmaster (geremde) aanhanger, een van de grootste voor achter de motor en dat gaat goed. Ik gebruik een redelijk grote katoenen tent en dikke slaapmatten. De koelkast (12v, 220v en gas) gaat op de dissel en 2 aluminium stoelen op het rek bovenop de aanhanger. Een 2 pits gasstel met gasfles in de aanhanger samen met de 2 slaapzakken. De rest wat je nodig hebt prop ik er ook nog tussen zoals een kleine bbq, kacheltje, verlenghaspel, 2 bakjes met alles wat eens nodig kan hebben zoals scheerlijnen, haakjes tape etc, afwasteil, servies, koffiekan en een kratje met wat te eten. In de koffers heb ik alleen maar kleding. Het is een kwestie van proberen en wat vindt je zelf belangrijk om mee te nemen.
Als ik nu op vakantie ga heb ik echt alles bij me wat mijn hartje begeerd en ik kan gerieflijk zitten en liggen. Het kost je wat tijd om te bepalen wat wel en niet belangrijk is maar dat is een persoonlijk iets.

Afbeelding



Afbeelding

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 apr 2020, 20:18
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Almelo

Re: Advies kampeer benodigdheden

Bericht door Vandaahl » 17 mei 2020, 13:02

Mooie combinatie Peter! Prachtig!

peter

Re: Advies kampeer benodigdheden

Bericht door peter » 17 mei 2020, 16:12

Dank je, gebruik hem eigenlijk te weinig en deze zomer ziet het er niet best uit. Schijnt iets met een of ander virus te zijn ;-)

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Advies kampeer benodigdheden

Bericht door mothergoose » 17 mei 2020, 16:31

Hoi Peter,

Dank je voor je uitgebreide uitleg! Te klein kan, maar ik denk dat het meevalt, de inhoud van mijn aanhanger is gelijk aan die van de campmaster, 600l. Zou je niet zeggen, maar hij is ondanks zijn vorm verrassend groot. :D Hij is alleen niet geremd, al is de as wel geremd, maar de koppeling niet.

Waar ik wel benieuwd naar ben, heb je de aanhanger met belading wel eens gewogen? Mijn aanhanger weegt leeg 95kg, theoretisch mag ik dus nog 105kg laden. De tent is een Safarica Blackhawk 260 geworden https://safarica.nl/safarica-blackhawk-260-tunneltent, deze weegt 10,8Kg. We nemen Nomad slaapmatten mee, comfortabel en licht. Twee slaapzakken van katoen en twee Crespo stoelen van ieder 2,5kg. De stoelen gaan mogelijk op de deksel, al heb ik het liefst alles in de aanhanger. Ik wil nog kijken naar een compressor koelbox, nog geen idee of deze in de aanhanger gaat of dat ik de plaat op de dissel weer terugzet. Ook hier weer, het liefst heb ik alles in de aanhanger.

Dan ga ik waarschijnlijk nog schrikken van alle overige spullen als brandertje, eetgerei, etc., en wat dit allemaal aan gewicht gaan betekenen. Omdat de aanhanger niet geremd is, wil ik liever niet te veel boven die 200Kg totaalgewicht uitkomen, maar ben tegelijk ook niet bang voor 10-20kg extra.

We gaan de tweede week van juli voor het eerst weg, als de campings dan de sanitaire open hebben. Er is dus nog wat tijd om zaken te onderzoeken.

Groet, Jurgen
Laatst gewijzigd door mothergoose op 18 mei 2020, 10:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

peter

Re: Advies kampeer benodigdheden

Bericht door peter » 17 mei 2020, 17:15

Ik heb hem nooit gewogen maar ik weet bijna zeker dat hij te zwaar zal zijn. Gelukkig is deze geremd dus van dat gewicht merk je weinig. Zelfs al eens een noodstop moeten maken en dan piepen de bandjes van de aanhanger vrolijk mee. Zonder die oplooprem was de combinatie zeker een metertje korter geworden. Waar ik altijd wel mee oplet is het optrekken, dat doe ik met beleid zodat de versnellingsbak niet teveel op zijn donder krijgt. Als je net zo snel wilt optrekken met de aanhanger zet je best wat druk op de vertanding en dat lijkt me later tot bak problemen te leiden. Verder rij ik met het ding in frankrijk gewoon 130km/u op de snelweg, dat mag daar en scheelt lekker veel tijd op de reis naar de cote d’azur. Zuipen doet hij dan wel, na 2 uurtjes MOET je tanken want dan is de funjuice op.
Voordeel van deze aanhanger is dat als je hem opent je hem geheel open legt en hij redelijk vierkant is en dat scheelt met volproppen.
Ik zal eens kijken als ik tijd heb en hersteld ben of ik hem ergens op een weegbrug kan zetten, ben nu best nieuwsgierig geworden naar het gewicht.


Afbeelding

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Advies kampeer benodigdheden

Bericht door RonalT » 17 mei 2020, 17:39

peter schreef:
17 mei 2020, 17:15
.... Zelfs al eens een noodstop moeten maken en dan piepen de bandjes van de aanhanger vrolijk mee. Zonder die oplooprem was de combinatie zeker een metertje korter geworden....
En mijn 1500 had dan waarschijnlijk een duw gekregen... :roll: :lol:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: Advies kampeer benodigdheden

Bericht door peter » 17 mei 2020, 17:47

RonalT schreef:
17 mei 2020, 17:39
En mijn 1500 had dan waarschijnlijk een duw gekregen... :roll: :lol:
Dat was nog met de 1500 en oude aanhanger, die was niet geremd. Wel had de 1500 bremo’s met stalen leidingen. Had hij dat niet had ik je waarschijnlijk aangeduwd :lol:

Gebruikersavatar
Bertwing
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 jun 2016, 18:46
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Pijnacker

Re: Advies kampeer benodigdheden

Bericht door Bertwing » 17 mei 2020, 23:00

Hallo Jurgen,
met de tent keuze ben je toch wel ietwat overstag gegaan, maar prima keuze.
Neem voor het vrouwtje een fleece deken mee, en zorg dat je spijkerharingen bij je heb en een ijzeren klauwhamer. Hoef geen grote te zijn maar is erg functioneel.

groet Bert

Plaats reactie