Cruise Control ON gaat niet aan

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
redmac
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 sep 2009, 16:17
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Paal
Contacteer:

Cruise Control ON gaat niet aan

Bericht door redmac » 23 apr 2020, 16:51

Hallo,

Vorig jaar de Wing uit elkaar gehad en terug ineen gestoken. Sindsdien deed de CC het niet meer. Ik dacht dat ik ergens een stekkertje vergeten was. Nu we toch niet mogen rijden de moeite genomen het dashboard los te halen om eens te kijken wat er scheelt. Niets te vinden. Maar het moet aan mij liggen want daarvoor deed 'ie het perfect.

Op de verschillende forums kom ik alleen maar verhalen tegen van Wingers waar de SET knop het niet doet. Maar bij mij gaat het ON knop lampje niet aan.

Wat heb ik geprobeerd:
Contact aanzetten: Alle lampjes branden even en gaan dan weer uit. Lampje doet het dus.
Stekkers onder het Dash nagekeken, schoongemaakt en terug ineen gestoken.
Rechter unit aan het stuur (waar de CC knopjes zitten) uit elkaar gehaald, ingespoten met contact spray. Gaat nu wel soepeler, maar het lampje gaat nog niet aan.
Zekeringen nagekeken, alles in orde.

Dus nu voor de 'deep dive',.. wat kan ik nog meer zoeken?
Alvast bedankt voor de tips.
In retrospect is alles evenredig tegengesteld

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: Cruise Control ON gaat niet aan

Bericht door Marco1 » 23 apr 2020, 20:11

Heb je alle schakelaars gecontroleerd? Die achter je koppelingshendel, (hand) remhendel en voetremhendel zitten?
En je weet het. Meten = weten.
Iets horen schakelen (klikken) zegt niets over of hij het wel of niet doet.
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Paul for Wing
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 aug 2017, 19:54
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Cruise Control ON gaat niet aan

Bericht door Paul for Wing » 23 apr 2020, 20:20

Op pagina 21-3 van het service manual staat een foutzoekvolgorde. Die zou je eens kunnen proberen.
Ik zie bv iets staan over de bank-angle sensor...
Voorheen: Honda CS90, Honda CB250, Harley Davidson 750 WLA 'Liberator', Yamaha XS650, Laverda SF750, Suzuki Intruder VS 1400, Suzuki Cavalcade 1400, Honda CX500 (restauratieproject geweest, staat nu te koop), Honda Pan European ST1100, Goldwing GL1500 SE (1996).

redmac
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 sep 2009, 16:17
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Paal
Contacteer:

Re: Cruise Control ON gaat niet aan

Bericht door redmac » 23 apr 2020, 20:28

De schakelaars voorkomen dat de SET lamp aan gaat, De ON moet het eigenlijk altijd doen. Zelfs als de bank-angle sensor stuk is (of de moto op zijn kant ligt). Maar de cruise gaat niet eens ON.
In retrospect is alles evenredig tegengesteld

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: Cruise Control ON gaat niet aan

Bericht door Marco1 » 23 apr 2020, 20:35

Deze tekst heb ik even gekopieerd uit een ander onderwerp. Misschien heb je hier iets aan.


Maar al die schakelaartjes hebben niets met het "Cruise On" te maken. Normaal gesproken gaat het lampje "Cruise On" branden als het contact aan staat, de noodstop (rode knop) op ON staat en de knop "ON/OFF" wordt ingedrukt.

Dus eerst moet "Cruise On" branden en daarna kunnen we gaan kijken naar "Cruise Set".
Om te beginnen, de lampjes branden even nadat je het contact aanzet. Dat is al goed, want dat betekent dat:
zekering 11 goed is,
relais 6 doet het,
de Engine Stop Switch (rode knop) staat goed,
en de lampentest unit doet het.
Nu lijkt het probleem in de Cruise Control Unit te zitten. Dat is een blokje met een 20-polige zwarte stekker er aan en deze zit onder de topkoffer.
Deze kan je testen volgens een hele lange procedure, maar ik zal de test voor Cruise On er uit halen.
Koppel connector C33 los. Dit is een 22 polige zwarte connector die rechts onder het achterste zadel zit.
In het "vrouwtjes" deel zit een Blauw/Oranje draad. Op deze draad moet 12 volt staan als het contactslot aan staat en de Noodstop (rode knop) op RUN staat. Als dat zo is OK - klaar.
Zet het contactslot aan en de Noodstop (rode knop) op RUN. Cruise On moet even aan gaan.
Als dat zo is, is er een probleem in de Blauw/Oranje draad tussen het instrumentenpaneel en de Cruise Control Unit. OK - klaar.
Als het niet zo is maak je connector C66 (20 polig wit, achter het instrumenten paneel) los. Zet het contactslot aan en de Noodstop (rode knop) op RUN.
controleer of er spanning staat op de witte draad van C66.
als er geen spanning is, is er een onderbreking in de witte draad. Oplossen en klaar.
controleer met een Ohm-meter of er een verbinding is tussen Wit en Blauw/Oranje op connector C66 op het instrumentpaneel deel.
ja: controleer op onderbrekingen in de Blauw/Oranje draad tussen connector C66 en C33 (zie boven welke dat zijn) en repareer dit.
OK - klaar.
nee: controleer de lamp, de witte draad en Blauw/Oranje op onderbrekingen. Vervang of repareer. OK - klaar.
Het is helaas een ingewikkeld verhaal, maar het is niet anders ;-)
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

redmac
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 sep 2009, 16:17
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Paal
Contacteer:

Re: Cruise Control ON gaat niet aan

Bericht door redmac » 23 apr 2020, 20:49

Hi Marco,

Lang verhaal, geeft niets. Ik ga het testen (zal een weekeinde klusje zijn) en laten weten waar ik op uitgekomen ben.
Bedankt zover.
In retrospect is alles evenredig tegengesteld

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Cruise Control ON gaat niet aan

Bericht door RonalT » 23 apr 2020, 21:18

Voortaan kan je zo'n verhaal beter even quoten, Marco. Dan ziet het er netter uit.... :wink:
iemand schreef:
02 mei 2019, 19:08
Maar al die schakelaartjes hebben niets met het "Cruise On" te maken. Normaal gesproken gaat het lampje "Cruise On" branden als het contact aan staat, de noodstop (rode knop) op ON staat en de knop "ON/OFF" wordt ingedrukt.

Dus eerst moet "Cruise On" branden en daarna kunnen we gaan kijken naar "Cruise Set".
Om te beginnen, de lampjes branden even nadat je het contact aanzet. Dat is al goed, want dat betekent dat:
  • zekering 11 goed is,
  • relais 6 doet het,
  • de Engine Stop Switch (rode knop) staat goed,
  • en de lampentest unit doet het.
Nu lijkt het probleem in de Cruise Control Unit te zitten. Dat is een blokje met een 20-polige zwarte stekker er aan en deze zit onder de topkoffer.
Deze kan je testen volgens een hele lange procedure, maar ik zal de test voor Cruise On er uit halen.
  • Koppel connector C33 los. Dit is een 22 polige zwarte connector die rechts onder het achterste zadel zit.
  • In het "vrouwtjes" deel zit een Blauw/Oranje draad. Op deze draad moet 12 volt staan als het contactslot aan staat en de Noodstop (rode knop) op RUN staat. Als dat zo is OK - klaar.
    • Zet het contactslot aan en de Noodstop (rode knop) op RUN. Cruise On moet even aan gaan.
    • Als dat zo is, is er een probleem in de Blauw/Oranje draad tussen het instrumentenpaneel en de Cruise Control Unit. OK - klaar.
      • Als het niet zo is maak je connector C66 (20 polig wit, achter het instrumenten paneel) los. Zet het contactslot aan en de Noodstop (rode knop) op RUN.
      • controleer of er spanning staat op de witte draad van C66.
      • als er geen spanning is, is er een onderbreking in de witte draad. Oplossen en klaar.
        • controleer met een Ohm-meter of er een verbinding is tussen Wit en Blauw/Oranje op connector C66 op het instrumentpaneel deel.
        • ja: controleer op onderbrekingen in de Blauw/Oranje draad tussen connector C66 en C33 (zie boven welke dat zijn) en repareer dit.
          OK - klaar.
        • nee: controleer de lamp, de witte draad en Blauw/Oranje op onderbrekingen. Vervang of repareer. OK - klaar.
Het is helaas een ingewikkeld verhaal, maar het is niet anders ;-)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: Cruise Control ON gaat niet aan

Bericht door Marco1 » 23 apr 2020, 21:29

RonalT schreef:
23 apr 2020, 21:18
Voortaan kan je zo'n verhaal beter even quoten, Marco. Dan ziet het er netter uit.... :wink:
Dat klopt maar dat is op de telefoon niet zo makkelijk vind ik.
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Cruise Control ON gaat niet aan

Bericht door cooper » 24 apr 2020, 09:50

En ook al was het niet gequoot dan stond het er maar 1x nu 2x. :P
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

redmac
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 sep 2009, 16:17
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Paal
Contacteer:

Re: Cruise Control ON gaat niet aan

Bericht door redmac » 25 apr 2020, 12:32

Hoi, Het was even zoeken maar het is opgelost.

Het probleem zat in de Blauw/Oranje op connector C66 onder het instrumentpaneel. Alleen niet aan de vrouwtjes kant maar één van de kereltjes (Blauw/Oranje dus) hing slap. Het pennetje was losgelaten en half weggezakt. Daardoor stak 'ie er niet goed in en maakte geen contact meer.

Dank jullie voor de aanwijzingen.
In retrospect is alles evenredig tegengesteld

Plaats reactie