Opknappen gl1000
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 04 apr 2019, 10:40
- Type Goldwing: GL1000
Opknappen gl1000
Hallo iedereen,
Mijn naam is robert 24jaar oud en bezig met het technisch in orde maken van een gl1000. Echter loop ik nu tegen een probleem aan. De bedrading was door de vorige eigenaar flink verkloot maar ben nu zo goed als klaar met de herbouw van de bedrading, echter bij het starten vandaag deed de motor in eerste helemaal niks,
Op een oude foto (zie eerste foto) bleek dad ik deze rode draad vergeten was aan te sluiten, deze zat met een knijpverbinding op de draad van het knipperlichtrelais? Na het aansluiten van deze kabel vonkte de motor wel en starten de motor wel.
De rode kabel komt trouwens uit de dyna onsteking (zie foto 2, meest linker draad).
Echter bij het starten van de motor deden cilinder 3 en 4 niet mee dit zijn de achterste cilinder links en rechts als ik het goed heb (uitlaatbochten bleef realatief koud). De motor loopt ook vrij beroerd. Nu verdenk ik de bobines uit als oorzaak, en ik merkte dat de weestand op de linker bobine zeer warm werd (wel 90 graden) (zie foto 3).
Nu was mijn vraag waar dient deze weestand voor en hoe kan ik checken of de bobines en de weestand nog oke zijn? En wat is de correct aansluiting van de rode (spannings?) draad vanuit de onsteking?
Mijn naam is robert 24jaar oud en bezig met het technisch in orde maken van een gl1000. Echter loop ik nu tegen een probleem aan. De bedrading was door de vorige eigenaar flink verkloot maar ben nu zo goed als klaar met de herbouw van de bedrading, echter bij het starten vandaag deed de motor in eerste helemaal niks,
Op een oude foto (zie eerste foto) bleek dad ik deze rode draad vergeten was aan te sluiten, deze zat met een knijpverbinding op de draad van het knipperlichtrelais? Na het aansluiten van deze kabel vonkte de motor wel en starten de motor wel.
De rode kabel komt trouwens uit de dyna onsteking (zie foto 2, meest linker draad).
Echter bij het starten van de motor deden cilinder 3 en 4 niet mee dit zijn de achterste cilinder links en rechts als ik het goed heb (uitlaatbochten bleef realatief koud). De motor loopt ook vrij beroerd. Nu verdenk ik de bobines uit als oorzaak, en ik merkte dat de weestand op de linker bobine zeer warm werd (wel 90 graden) (zie foto 3).
Nu was mijn vraag waar dient deze weestand voor en hoe kan ik checken of de bobines en de weestand nog oke zijn? En wat is de correct aansluiting van de rode (spannings?) draad vanuit de onsteking?
- rudolphwolven
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11
Re: Opknappen gl1000
*****
M.b.t de bobines heb ik geen idee...
M.b.t de bobines heb ik geen idee...
Laatst gewijzigd door rudolphwolven op 03 apr 2020, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Opknappen gl1000
Die weerstand is voor beide bobines en wordt inderdaad heel warm. Wat je kan proberen is de 2 gekleurde draden van de linker en rechter bobine om te draaien. Dan wissel je de ook voorste bougiekabels met de achterste. Indien het een bobine probleem is is je probleem mee verhuisd. Dan hoef je alleen een bobine te kopen.
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Groningen
Re: Opknappen gl1000
Hallo Robert,
Het heet worden van een voorschakelweerstand is een normaal verschijnsel zoals Peter al meldt.
Ik zou in jouw geval er 2 nieuwe bobines opzetten met een primaire weerstand van minstens 3 Ohm (b.v. Dyna groen), dat heeft een paar voordelen:
- je bent van die voorschakelweerstand af (van het theoretische voordeel daarvan heb ik nooit iets gemerkt)
- bespaart je wellicht veel gezoek naar een oorzaak
- maakt je motor betrouwbaar: die 40 jaar oude bobines, maar zeker die 40 jaar oude bougiekabels gaan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid problemen geven, en geven mogelijk nu al problemen. (ik spreek uit ervaring).
zie hier installatie instructies Dyna, mocht je het nog niet hebben: http://www.dynaonline.com/skins/downloa ... /DS1-3.pdf
Je ziet dat de aansluiting zoals jij beschrijft in principe correct moet zijn, de stroom voor de primaire wikkeling van de bobine wordt afgetapt via de clignoteur, die uiteraard via het contactslot geschakeld is.
Succes,
Jeroen.
Groet,
Jeroen.
Het heet worden van een voorschakelweerstand is een normaal verschijnsel zoals Peter al meldt.
Ik zou in jouw geval er 2 nieuwe bobines opzetten met een primaire weerstand van minstens 3 Ohm (b.v. Dyna groen), dat heeft een paar voordelen:
- je bent van die voorschakelweerstand af (van het theoretische voordeel daarvan heb ik nooit iets gemerkt)
- bespaart je wellicht veel gezoek naar een oorzaak
- maakt je motor betrouwbaar: die 40 jaar oude bobines, maar zeker die 40 jaar oude bougiekabels gaan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid problemen geven, en geven mogelijk nu al problemen. (ik spreek uit ervaring).
zie hier installatie instructies Dyna, mocht je het nog niet hebben: http://www.dynaonline.com/skins/downloa ... /DS1-3.pdf
Je ziet dat de aansluiting zoals jij beschrijft in principe correct moet zijn, de stroom voor de primaire wikkeling van de bobine wordt afgetapt via de clignoteur, die uiteraard via het contactslot geschakeld is.
Succes,
Jeroen.
Groet,
Jeroen.
-
- Berichten: 704
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: Opknappen gl1000
Kijk je bedrading goed na. Haal stekkers los en kijk of er oxidatie zit. Schoonmaken en inspuiten met contactspray etc. Op die foto zie ik zo'n blauw verbindingsblokje en dat zijn bronnen van storingen.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 04 apr 2019, 10:40
- Type Goldwing: GL1000
Re: Opknappen gl1000
Er mooie Gl heb je gebouwd, zou willen dat mijne er zou knap uit zou zien.
Had gemeten met infrarood thermometer maar werd wel warmer dan 120 graden. Lijkt mij niet helemaal oke. Maar bij wisselen draden bleven de problemen zich voordoen, slecht starten en lopenpeter schreef: ↑02 apr 2020, 09:12Die weerstand is voor beide bobines en wordt inderdaad heel warm. Wat je kan proberen is de 2 gekleurde draden van de linker en rechter bobine om te draaien. Dan wissel je de ook voorste bougiekabels met de achterste. Indien het een bobine probleem is is je probleem mee verhuisd. Dan hoef je alleen een bobine te kopen.
Hoi jeroen bedankt voor je bericht, hier heb ik echt wat aan. Ben inderdaad nu van plan nieuwe bobines te kopen. Is er nog werkelijk verschil tussen de 3 en b.v. 5 ohm bobines, en heeft iemand een goede link waar deze bobines te koop zijn?
Manual had ik inderdaad ook gevonden en dit zit gewoon goed, moet alleen nog wel even timing checken. Draad voor de spanning van primaire wikkeling zit dus inderdaad ook goed
Alle stekkers en verbindingen zijn gecheckt en schoongemaakt, alle steekverbindingen zijn indien nodig opnieuw gesoldeerd of vernieuwd. De eerste foto was een oude foto hoe ik de motor van de vorig eigenaar had overgenomen. Het blauwe blokje is daarnaast standaard meegeleverd met de dyna onsteking zag ik online, deze heeft de vorige eigenaar dus verbonden met de spanning van het knipperlichtrelais.DonvanVliet schreef: ↑04 apr 2020, 19:46Kijk je bedrading goed na. Haal stekkers los en kijk of er oxidatie zit. Schoonmaken en inspuiten met contactspray etc. Op die foto zie ik zo'n blauw verbindingsblokje en dat zijn bronnen van storingen.
Plan is dus zoals gezegd 2 nieuwe bobines halen. Echter heb ik binnenkort nog wel wat vragen waar ik niet helemaal uitkom, maar dat komt dan wel. Hieronder nog wat fotos van wat werkt dat ik heb verricht aan de gl
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 04 apr 2019, 10:40
- Type Goldwing: GL1000
Re: Opknappen gl1000
De aankoop
Bekabeling
Achterwiel eruit voor nieuwe lagers en spaken
Totdat bij het eruit kloppen van het lager dit tevoorschijn kwam
Oplossing bedacht voor het plaatsen van een bus met een kleiner lager, vanwege het niet kunnen uitdraaien van de naaf i.v.m. het schroefdraad wat ervoor zit.
Achterwiel spaken en weer okey
Schokbrekers opgeknapt en gepoetst
Toen was het voorwiel aan de beurt
Daarnaast heb ik ook nog de achterste framebuis aangepakt waar de middenbok ongemonteerd zit. Deze was totaal door zijn voegen gezakt met als resultaat een bijna loshangende buis met aan één kant een gat in het frame. Helaas heb ik hier geen fotos van maar er zit nu weer een nette strakke buis tussen. Heb er alleen voor gekozen om geen middenbok meer terug te plaatsen. Al heb ik daar nu al wel wat spijt van.
Daarnaast nog een leuke tip. Zelf kon ik het rubber wat tussen de tellers en de covers als het ware zit niet meer vinden. Bij het bedrijf rubbermagazijn heb ik dit profiel kunnen vinden wat echt perfect aan- en afsluit https://www.rubbermagazijn.nl/mosrubber ... 10605.html.
Bekabeling
Achterwiel eruit voor nieuwe lagers en spaken
Totdat bij het eruit kloppen van het lager dit tevoorschijn kwam
Oplossing bedacht voor het plaatsen van een bus met een kleiner lager, vanwege het niet kunnen uitdraaien van de naaf i.v.m. het schroefdraad wat ervoor zit.
Achterwiel spaken en weer okey
Schokbrekers opgeknapt en gepoetst
Toen was het voorwiel aan de beurt
Daarnaast heb ik ook nog de achterste framebuis aangepakt waar de middenbok ongemonteerd zit. Deze was totaal door zijn voegen gezakt met als resultaat een bijna loshangende buis met aan één kant een gat in het frame. Helaas heb ik hier geen fotos van maar er zit nu weer een nette strakke buis tussen. Heb er alleen voor gekozen om geen middenbok meer terug te plaatsen. Al heb ik daar nu al wel wat spijt van.
Daarnaast nog een leuke tip. Zelf kon ik het rubber wat tussen de tellers en de covers als het ware zit niet meer vinden. Bij het bedrijf rubbermagazijn heb ik dit profiel kunnen vinden wat echt perfect aan- en afsluit https://www.rubbermagazijn.nl/mosrubber ... 10605.html.
- jwt67
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Westervoort
Re: Opknappen gl1000
Nou nou Robert jij bent heel lekker bezig hoor! Leuk om het project verder te gaan volgen...... Succes!
GL1000 K2
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Groningen
Re: Opknappen gl1000
Beste Robert,
Hier heb ik 3 x Dyna bobines besteld: http://www.japparts.nl/index.php?main_p ... s_id=10931
Snelle levering en prijs was toen goed, nu niet gecontroleerd. Bestel meteen van die mooie soepele Dyna bougiekabels + nieuwe bougiedoppenen en je motor is in principe ontstekingstechnisch weer prima in orde voor de komende decennia, maar let wel, ook nieuw spul kan kapot gaan. Een van genoemde bestellingen was omdat een nieuwe Dyna met slechts enkele duizenden km het begaf, dat hele drama staat hier ergens op het forum beschreven. De weerstand van 3 Ohm lijkt mij van belang omdat de voorschakelweerstand die in serie staat met de primaire wikkeling van de bobine komt te vervallen. In de Dyna instructies zie je ook dat je in principe die groene bobines moet hebben, dat zijn de 3 Ohms.
Succes,
Jeroenl
Hier heb ik 3 x Dyna bobines besteld: http://www.japparts.nl/index.php?main_p ... s_id=10931
Snelle levering en prijs was toen goed, nu niet gecontroleerd. Bestel meteen van die mooie soepele Dyna bougiekabels + nieuwe bougiedoppenen en je motor is in principe ontstekingstechnisch weer prima in orde voor de komende decennia, maar let wel, ook nieuw spul kan kapot gaan. Een van genoemde bestellingen was omdat een nieuwe Dyna met slechts enkele duizenden km het begaf, dat hele drama staat hier ergens op het forum beschreven. De weerstand van 3 Ohm lijkt mij van belang omdat de voorschakelweerstand die in serie staat met de primaire wikkeling van de bobine komt te vervallen. In de Dyna instructies zie je ook dat je in principe die groene bobines moet hebben, dat zijn de 3 Ohms.
Succes,
Jeroenl
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 04 apr 2019, 10:40
- Type Goldwing: GL1000
Re: Opknappen gl1000
Jeroen en de andere nog bedankt voor de informatie. Heb inmiddels de Dyna bobines met nieuwe bougiekabels geïnstalleerd en de motor start nu goed. Alles werkt nu op de motor, en heb een koplamp en origineel zadel weten te bemachtigen
Echter loopt de motor onderin nog zeer onregelmatig. Zelf zit ik te denken dat het probleem ligt aan de synchronisatie want rijdend is er weinig van te merken. Ook is het zo dat met choke uitgetrokken de motor lager stationair loopt dan zonder choke. Iemand bekend met deze problemen? Carburateurs zijn volledig gereviseerd en ultrasoon gereinigd. Ook zitten er nieuwe bougies in, en zijn de o-ringen van de spruitstukken vervangen. De air-cutoff valve is echter niet vervangen. Ik zal komende week een video maken van hoe de motor loopt en reageerd.
Hier nog wat foto van de zaken waar ik afgelopen tijd mee bezig ben geweest.
de dyna bobines:
Orginele koplamp gevonden:
Busjes gedraaid voor spacers, vanwege het ontbreken van de originele reflectoren:
Kort model achterspatbord en grabbar:
Polijsten en voorspatbord gemonteerd:
Eerste rit zonder zadel
Mochten jullie nog advies of tips hebben hoor ik dat graag!
Grt Robert
Echter loopt de motor onderin nog zeer onregelmatig. Zelf zit ik te denken dat het probleem ligt aan de synchronisatie want rijdend is er weinig van te merken. Ook is het zo dat met choke uitgetrokken de motor lager stationair loopt dan zonder choke. Iemand bekend met deze problemen? Carburateurs zijn volledig gereviseerd en ultrasoon gereinigd. Ook zitten er nieuwe bougies in, en zijn de o-ringen van de spruitstukken vervangen. De air-cutoff valve is echter niet vervangen. Ik zal komende week een video maken van hoe de motor loopt en reageerd.
Hier nog wat foto van de zaken waar ik afgelopen tijd mee bezig ben geweest.
de dyna bobines:
Orginele koplamp gevonden:
Busjes gedraaid voor spacers, vanwege het ontbreken van de originele reflectoren:
Kort model achterspatbord en grabbar:
Polijsten en voorspatbord gemonteerd:
Eerste rit zonder zadel
Mochten jullie nog advies of tips hebben hoor ik dat graag!
Grt Robert
-
- Berichten: 704
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: Opknappen gl1000
Af laten stellen door iemand met verstand van zaken. Een ouderwetse monteur.
- Vandaahl
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 13 apr 2020, 20:18
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Almelo
Re: Opknappen gl1000
Mooi hoor! Ziet er al top uit!
Re: Opknappen gl1000
Het begint weer een nette motor te worden. Dat stationair wat ruw lopen kan inderdaad aan de synchronisatie liggen. Even na laten kijken dus door een specialist. Maar voordat je dat laat doen eerst je onsteking goed op tijd zetten, ook je vervroeger controleren op werking. Kleppen moeten ook goed gesteld zijn natuurlijk. En voor alle zekerheid ook de aircutoff valve vervangen met de kleine o-ringetjes. Slangetje valve ook even nakijken op lekkage als je bezig bent. Daarna alle luchtmengsel schroeven op de juiste uitdraai zetten.
Een setje meters hoeven niet duur te zijn en je hebt er jaren plezier van. Je kan ze voor bijna alle motoren gebruiken dus na je goldwing zullen ze niet verstoffen. Plus..... het is natuurlijk veel leuker om alles zelf te doen en al doende te leren.
Een setje meters hoeven niet duur te zijn en je hebt er jaren plezier van. Je kan ze voor bijna alle motoren gebruiken dus na je goldwing zullen ze niet verstoffen. Plus..... het is natuurlijk veel leuker om alles zelf te doen en al doende te leren.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 16:51
- Type Goldwing: GL1000
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 04 apr 2019, 10:40
- Type Goldwing: GL1000
Re: Opknappen gl1000
Iedereen hartelijk bedankt voor zijn reactie en opmerkingen.peter schreef: ↑21 mei 2020, 09:12Het begint weer een nette motor te worden. Dat stationair wat ruw lopen kan inderdaad aan de synchronisatie liggen. Even na laten kijken dus door een specialist. Maar voordat je dat laat doen eerst je onsteking goed op tijd zetten, ook je vervroeger controleren op werking. Kleppen moeten ook goed gesteld zijn natuurlijk. En voor alle zekerheid ook de aircutoff valve vervangen met de kleine o-ringetjes. Slangetje valve ook even nakijken op lekkage als je bezig bent. Daarna alle luchtmengsel schroeven op de juiste uitdraai zetten.
Een setje meters hoeven niet duur te zijn en je hebt er jaren plezier van. Je kan ze voor bijna alle motoren gebruiken dus na je goldwing zullen ze niet verstoffen. Plus..... het is natuurlijk veel leuker om alles zelf te doen en al doende te leren.
De contactpunt ontsteking is voorheen door de vorige eigenaar al vervangen door een dyna onsteking, deze heb ik optijd gezet door middel van een lampje in serie te zetten met 1 van de 2 ontstekingsdraden die naar de bobine gaan. Dit heb ik gedaan voor zowel cilinder 1&2 en 3&4. Daarnaast heb ik alle kleppen gesteld. Aircutofvalve is besteld en zal binnekort gemonteerd worden. Luchtmengsel schroeven staan allemaal op 1.5 slag uitgedraaid. Voor de synchronisatie zat ik te kijken naar of inderdaad een setje meters of een vacuummate. En inderdaad ben van plan om alles zelf te doen, heb inmiddels de volledige motor opgeknapt dus ga ook proberen tot het eind alles zelf te doen
Hier nog wat fotos van de Gl hoe hij er nu bij staat. En wat fotos tijdens de eerste echte test (200km).
Let niet op de montage van het achterlicht en de kentekenplaat . Dit is even tijdelijk omdat ik nog geen correcte achterlichtmodule heb kunnen vinden, en ik wou graag rijden dus was dit de snelste oplossing .