Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Fotografeer je Wing samen met een molen

Moderator: pieter

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2643
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 16 feb 2019, 13:44

BRAND in de Rucphense Heimolen.
https://www.facebook.com/pg/deheimolenrucphen/posts/

Gelukkig was het niet ernstig, een oefening van de brandweer uit Rucphen samen met de molenaars.

Ronald Troost, 14-02-2019

Op 4 en 11 februari kreeg de brandweer een melding dat er door een passant gemeld was dat er rook uit de molen kwam.
Er kwam een tankautospuit ter plaatste met daarin 6 brandweermensen. Zij begonnen de molenaar uit te vragen. Er waren nog twee personen in de molen, een was er onderin aan het werk / de tweede was in de molen aan het rondkijken (waar die was wist de molenaar niet). De deuren beneden waren geblokkeerd en konden dus niet open. Een beltdeur was wel open.

Foto's Pieter.
Afbeelding

Dus moest men buiten langs naar boven en dan via de trap naar beneden. Daarvoor is er een zogenaamde 'kelderprocedure' noodzakelijk. Ook ging er een warmtebeeldcamera mee. Ook een aantal brandslangen naar binnen....
Voor mij als molenaar was het erg onoverzichtelijk. Maar de bevelvoerders hadden het wel onder controle. De elektrokast was in brand geraakt door de collega die beneden was en ook op de maalzolder was daardoor een kleine brand ontstaan (doorslag van beneden). De 'elektromonteur' werd naar boven gebracht en daarna naar de brandweerwagen waar de pompbediende voor haar moest zorgen. Ze had rook ingeademd en werd direct met een ambulance naar het Brandwondencentrum in Rotterdam gebracht.


Afbeelding

Het tweede slachtoffer werd op de steenzolder gevonden en naar buiten gebracht.
Nadeel voor dit vervoer waren natuurlijk de smalle en steile trapjes in de molen.


Afbeelding

Maar na een klein uur waren de slachtoffers gered en kon het sein "brandmeester" gegeven worden.

Afbeelding

Nadat de brandweermensen hun spullen weer hadden opgeruimd en de brandweerwagen goed geparkeerd was werd er door de oefenleiding een evaluatie gehouden en werden de brandweermensen rondgeleid door de molen. Wij hebben ze gewezen op de gevaren ongelijke vloeren / smalle steile trappen / kleine werkruimtes enz.

Afbeelding

Wij (collega Joep Lindner Karin en ik) hebben de mensen van het team laten weten dat het een leuke oefening was, en van de brandweer kregen wij de reactie terug dat ze het ook leuk hadden gevonden en dat het een mooie locatie was.

(Compilatie) Aankomst, voorbereiding en overleg tussen de leiding van de Brandweer en molenaar
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Links het tweede slachtoffer ( D'n Buster ) en activiteiten rondom de molen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Karin speelde een perfecte rol als slachtoffer
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Mijn dank gaat uit naar collega Joep Lindner, Karin en het Rucphense Brandweerkorps voor de medewerking aan deze oefening.

Groeten Ronald Troost

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2643
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 10 mar 2019, 10:00

Manifest: Molens Hoeksche Waard willen toekomst verzekeren

korenmolen De Goede Hoop in Mijnsheerenland.
Afbeelding
Herstelwerk aan verschillende molens, kostten de stichting honderdduizenden euro's.

Stichting Molens Hoeksche Waard tracht samen met andere grote molenstichtingen in de provincie Zuid-Holland de druk op de politiek op te voeren. Met de Statenverkiezingen in het vooruitzicht is het dé kans om de toekomst van beeldbepalende molens ‘veilig te stellen'. Een Zuid-Hollands molenmanifest moet daarbij helpen.

Bij het manifest zijn 169 van de in totaal 228 molens in de provincie Zuid-Holland aangesloten. Ook Jan Booden zette als voorzitter zijn handtekening namens de Stichting Molens Hoeksche Waard, een van de vijf grootste molenstichtingen in de provincie. Samen vormen ze het Molenplatform Zuid-Holland.

Reden om aan de bel te trekken is de al jaren teruglopende subsidiemogelijkheden, de stijging van de bouwkosten en de vergoeding van arbeidsuren van molenrestaurateurs vanwege de aantrekkende economie. ,,Via dit manifest willen we eigenlijk een pleidooi houden om via de provincie meer geld te krijgen voor het onderhoud van onze molens. Als we er nu geen aandacht voor vragen en de trend zet zich voort, is het straks te laat'', zegt Booden.

Aanspreekpunt

Booden benadrukt dat het platform ook na de verkiezingen voor Provinciale Staten op 20 maart blijft bestaan. Op die manier heeft de politiek een duidelijk aanspreekpunt in 'molenland'. Tevens zijn de molenaars dan verenigd om als een organisatie naar de overheid te stappen als er renovaties nodig zijn aan een van 228 beeldbepalende molens op het eiland.

Booden zelf weet er alles van. De afgelopen jaren moest zijn eigen stichting honderdduizenden euro's bijleggen om herstelwerk aan onder meer korenmolen De Goede Hoop in Mijnsheerenland (2017), De Hoop in Maasdam (2016) en 't Vliegend Hert in 's-Gravendeel (2014) te betalen.

Telkens lukte het om de kosten via het bedrijfsleven in de Hoeksche Waard, bestaande subsidieregelingen, giften en eigen inleg te betalen, maar van een leien dakje ging het zelden.

Onderhoudsbijdrage

Vandaar dat het Molenplatform komende weken met de politiek om de tafel wil om zijn wensen kenbaar te maken. Zo willende moleneigenaren de jaarlijkse onderhoudsbijdrage vanuit de provincie met 3700 euro per molen verhogen. Ook moet in hun ogen de bijdrage die de provincie levert aan grote renovaties worden opgeschroefd naar 75 procent van de kosten en moet er 250.000 euro worden gestort in de provinciale pot voor groot onderhoud.

Booden


Door in verkiezingstijd te gaan praten, hopen we dat ze willen luisteren. Als ze dat doen, kunnen de molens rekenen op mooie initiatieven en blijven ook de molens in de Hoeksche Waard van een goed niveau.''

Bron, BNdeStem

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2643
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 20 mar 2019, 12:03

WESTBRABANTSE MOLENDAG ZONDAG 31 MAART 2019

De onderstaande molens zijn geopend tussen 11:00 uur en 17:00 uur.

Afbeelding

We hopen u graag zondag 31 maart te mogen begroeten op een of meerdere van onze Westbrabantse Molens!

De Getijdenmolen – Bergen op Zoom, De Twee Vrienden – Bergen op Zoom, De Heimolen – Bosschenhoofd (Rucphen) Koningin Wilhelmina – Dongen, De Zwartenbergse Molen – Leur (Etten-Leur) De Lelie – Leur (Etten-Leur) Sint Antoniusmolen – Halsteren, De Vos – Heensche Molen (Nieuw-Vossemeer) Johanna – Huijbergen, Hoop Doet Leven – Made, De Assumburg – Nieuw-Vossemeer, De Oude Molen – Oudemolen, De Onvermoeide – Raamsdonksveer, De Hoop – Roosendaal, De Hoop – Sprundel, De Arend – Terheijden, D’Orangemolen – Willemstad (alleen na telefonische afspraak) De Arend – Wouw, Fleur – Zevenbergen (draait maar is niet te bezichtigen) De Akkermolen – Zundert.


Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
DeWoert
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 958
Lid geworden op: 03 okt 2009, 18:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Tilburg

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door DeWoert » 20 mar 2019, 18:58

pieter schreef:
20 mar 2019, 12:03
WESTBRABANTSE MOLENDAG ZONDAG 31 MAART 2019

De onderstaande molens zijn geopend tussen 11:00 uur en 17:00 uur.

We hopen u graag zondag 31 maart te mogen begroeten op een of meerdere van onze Westbrabantse Molens!

De Getijdenmolen – Bergen op Zoom, De Twee Vrienden – Bergen op Zoom, De Heimolen – Bosschenhoofd (Rucphen) Koningin Wilhelmina – Dongen, De Zwartenbergse Molen – Leur (Etten-Leur) De Lelie – Leur (Etten-Leur) Sint Antoniusmolen – Halsteren, De Vos – Heensche Molen (Nieuw-Vossemeer) Johanna – Huijbergen, Hoop Doet Leven – Made, De Assumburg – Nieuw-Vossemeer, De Oude Molen – Oudemolen, De Onvermoeide – Raamsdonksveer, De Hoop – Roosendaal, De Hoop – Sprundel, De Arend – Terheijden, D’Orangemolen – Willemstad (alleen na telefonische afspraak) De Arend – Wouw, Fleur – Zevenbergen (draait maar is niet te bezichtigen) De Akkermolen – Zundert.


Groet Pieter.
Geen idee wat voor weer het is die dag, maar misschien leuk om er een aantal in een route te proppen, en ritje te maken met de Wing ?

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2643
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 20 mar 2019, 19:09

Is misschien wel wat, gewoon de onroute kaart erin en kijken waar we uitkomen.

PS. zal ffe een balletje opgooien in de ritjes agenda.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
DeWoert
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 958
Lid geworden op: 03 okt 2009, 18:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Tilburg

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door DeWoert » 20 mar 2019, 19:56

pieter schreef:
20 mar 2019, 19:09
Is misschien wel wat, gewoon de onroute kaart erin en kijken waar we uitkomen.

PS. zal ffe een balletje opgooien in de ritjes agenda.

Groet Pieter.
TomtTom heeft de "spannende route"-optie, die bevalt me prima.
Ik zal deze week eens gaan knutselen of er iets van te maken valt.
Uiteraard kunnen we dan niet bij elke molen stoppen en bezichtigen, maar er zal toch vast een leuk rondje van te maken zijn.

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2643
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 20 mar 2019, 20:00

Is goed Tonny, k'zie het e.e.a wel verschijnen in de agenda.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2643
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 20 mar 2019, 22:02

De Heimolen in Rucphen

Op donderdag 14-03-2019 hebben bij De Heimolen in Rucphen,

Joep Lindner, Ronald Troost & Jan Blonk (voor het eerst als team) een van de molenstenen gelicht, het gaat hier om de linker steen op de steenzolder, ook wel een gatensteen genoemd. Deze kunststeen (beton) wordt meestal gebruikt om veevoeder te malen, zoals mais bijvoorbeeld. Het was alweer een tijdje geleden dat hij schoongemaakt was, dus vandaar. !!

Aan de rechterzijde op de steenzolder staat een (natuurstenen) consumptiesteen opgesteld, en daarmee worden allerlei ingrediënten voor bijvoorbeeld brood en andere mixen gemalen.


Video, Pieter.

youtu.be/oig_D1wgP0I

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2643
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 25 mar 2019, 09:52

Windlust in Hoek: twee molenaars in opleiding, wat een luxe

Afbeelding
VIDEO https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/wi ... ~ac19a324/

Jelle de Groote, vrijwillig molenaar in Hoek, voelt zich de hemel te rijk. Sinds zaterdag heeft hij twee collega's in opleiding. Wat een luxe.

Nederland is nog het land van molens. ,,Maar er zijn meer oude windmolens dan molenaars”, schetst Jelle. Precies daarom is hij zo blij dat hij een tweede molenaar in opleiding heeft kunnen nemen, Rinus van Hermon uit Kloosterzande. ,,Molens moeten draaien, anders gaat het niet goed.”

Thijs Groosman uit Groede loopt al een hele tijd met Jelle mee, sinds november 2014. En dan te bedenken dat hij nog maar 17 jaar is. ,,Op m'n 13e ben ik voor het eerst meegegaan", vertelt de havo-leerling. ,,Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in oude gebouwen, in geschiedenis. M'n moeder kende Jelle. Hij bracht post rond bij ons op het dorp. Zij heeft hem gevraagd of ik een keer mee mocht. En ik ben gebleven.”

Afbeelding
Jelle de Groote (midden) heeft nu twee molenaars in opleiding op molen Windlust in Hoek, Rinus van Hermon (achteraan) en Thijs Groosman (vooraan).

Gouden Eeuw

Jelle, Rinus en Thijs, hoe verschillend ook, delen een passie voor het oude dat niet verloren mag gaan. ,,Nederland is in de Gouden Eeuw groot geworden mede dankzij molens. Ze zijn ons cultureel erfgoed", motiveert Jelle (50). Hij werd ook als kind al gegrepen door het molenvirus. ,,Ik woon nu in Breskens, maar kom uit Hoek. Toen ik hier op school zat, is de kap van Windlust opnieuw gemaakt. Ik was er niet weg te slaan.”

De techniek spreekt ‘nieuwkomer’ Rinus (64) uit Kloosterzande vooral aan. Hij werkt als onderhoudsmonteur bij Linex in Koewacht. ,,Ik wil na m'n pensionering ook bezig blijven.” Het idee om de molenaarsopleiding te volgen kreeg hij vorig jaar na het overlijden van de Kloosterse molenaar Rudie de Rijk op 60-jarige leeftijd. ,,Ik kende hem goed en wilde zijn werk graag overnemen. Ik heb me bij de gemeente Hulst gemeld, maar die wilde een gediplomeerd molenaar. Wat ik ook wel begrijp.”

Ervaring

Jelle is één van de slechts drie instructeurs in Zeeuws-Vlaanderen die molenaars mogen opleiden. Zo is Rinus op de stellingmolen in Hoek terecht gekomen. De wind begint iets te draaien. De wieken moeten worden verzet. Jelle geeft Rinus geduldig aanwijzingen. Veel woorden heeft hij niet nodig. Rinus begrijpt wat er moet gebeuren. ,,Je leert het gaandeweg”, is Jelle's ervaring. Eén van de lastigste onderdelen is het weer. ,,Dat is best ingewikkeld, maar heel belangrijk om te kunnen werken met een molen.”

Als hij wat meer vertrouwd is met het molenaarsvak, is Rinus vast van plan zijn zoontje een keer mee te nemen. ,,Hij wil niets liever.” Het klinkt Jelle als muziek in de oren. ,,Het molenaarsbestand vergrijst. Jonge gasten zijn nodig. Ze moeten wel gedreven zijn, anders hou je het niet vol.” Verschillende keren heeft hij middelbare scholieren op de molen gehad die maatschappelijke stage kwamen lopen. ,,Die zijn hartstikke welkom.” Zo enthousiast als Thijs die dit jaar, als hij 18 is geworden, het molenaarsexamen mag doen, is er nog niet één voorbijgekomen. Of hij niet liever op zaterdag bijvoorbeeld zou gaan sporten? ,,Dit is ook net sporten, want zo gemakkelijk hou je een molen niet in beweging. Alles is handwerk.”

Bron PZC Zeeuws-Vlaanderen

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2643
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 30 mar 2019, 17:30

Zo komen deze West-Brabantse molens aan hun geld

Afbeelding
Professionele molenaar Corneel Droogers aan het werk in de Sint-Antoniusmolen in Halsteren.

Het gaat goed met de West-Brabantse molens. ,,Steeds meer molens worden gebruikt waar ze voor bedoeld zijn, namelijk het malen van koren of bemalen van polders”, vertelt Ton Meesters, voorzitter van vereniging de West-Brabantse Molens. Het zijn vaak stichtingen die zorgen dat de molens in leven blijven. De molenaars zetten morgen hun deuren open op de West-Brabantse Molendag.

In totaal zijn er in West-Brabant 28 werkende molens. ,,Daarvan zijn er 27 korenmolens. In zeker vijftien van die molens wordt nog wekelijks koren gemalen. We hebben één poldermolen die water uit laag gelegen stukken land pompt, namelijk de Zwartenbergse Molen in Etten-Leur”, legt Meesters verder uit. In ons gebied staat ook 15 molens die niet meer functioneel zijn. ,,Deze molens worden voor andere dingen gebruikt, zoals horeca.” Maar ook de molens die wel draaien, vinden extra omzet door hun ruimte te gebruiken voor een restaurant, koffietent of evenementen.

Forse investeringen

Om al deze molens draaiende te houden, zijn vaak forse investeringen nodig. Vroeger deden de molenaarsfamilies dat, tegenwoordig zijn dat vaak stichtingen. Bij korenmolen de Hoop in Bavel moeten bijvoorbeeld de wieken worden vervangen, wat zo’n 100.000 euro kost. In 2018 richtten dorpsgenoten de Stichting Molen Bavel op. Zij hebben inmiddels het benodigde bedrag verzameld. ,,Wij vinden het als stichting belangrijk om ons cultureel erfgoed te behouden”, vertelt Rian van Riel. Over het feit dat molens bij het erfgoed horen, hoeven we niet te twijfelen. Het ambacht molenaar staat namelijk op de UNESCO Werelderfgoedlijst.

"Wij vinden het als stichting belangrijk om ons cultureel erfgoed te behouden, Rian van Riel, Stichting Molen Bavel"

De stichting verwacht dat deze molen volgend jaar weer zal draaien. Dan is hij ook weer te bezoeken en worden de producten weer verkocht aan de lokale bakker en aan thuisbakkers.

‘Geen een dag hetzelfde’

Ook molen de Arend in Wouw is door hun stichting twee jaar geleden gerestaureerd. Cees Embregts en Marijn Kaufman zijn er nu actief als vrijwillige molenaars. Kaufman: ,,De renovatie was een flinke klus, maar nu draaien we weer goed. Wij zijn twee dagen geopend, op dinsdag en zaterdag. Dan malen we en is de winkel ook open.” Waarom het molenaarsschap zo leuk is? ,,Ik doe het al zo’n twaalf jaar, maar geen een dag is hetzelfde. Je bent namelijk volledig afhankelijk van het weer. Hoe harder het waait, hoe leuker het is.”

Afbeelding
Zonsopkomst bij Wouw, met molen "De Arend" in de achtergrond.

De meeste molens worden bemand door vrijwilligers, maar er zijn ook nog molenaars die hun brood verdienen met dit ambacht. Corneel Droogers, molenaar van de Sint-Antoniusmolen in Halsteren, vertelt enthousiast over zijn werk. ,,Ik ben klein begonnen, maar het is nu zo gegroeid dat ik een volledige baan heb”, zegt hij. Droogers huurt de molen van de stichting, die zorgt voor het onderhoud.

Thuisbakkers

De stichting en het maalbedrijf staan verder los van elkaar. ,,Ik doe alles zelf: van het malen tot verpakken tot wegbrengen van de bestellingen”, vervolgt Droogers. Vroeger ging het gemalen koren vooral naar bakkers, maar die kopen hun grondstoffen nu vooral in via groothandels. De thuisbakkers blijken een geslaagde doelgroep. ,,Ik heb een vaste klantenkring van mensen uit de hele omgeving”, vertelt Droogers. ,,Het is hard werken, maar ik ben trots op wat ik bereikt heb. Ik verdien wel minder dan toen ik bij een baas werkte, maar de vrijheid en het in stand houden van het ambacht wegen daar zeker tegen op.”

"Het is hard werken, maar ik ben trots op wat ik bereikt heb, Corneel Droogers, molenaar"

Bij de andere molens is dat anders geregeld. Kaufman: ,,De opbrengst van onze verkoop gaat naar het onderhoud van de molen. De winkel brengt aardig wat op en onze producten worden ook regelmatig op braderieën en dergelijke verkocht. We hebben ook een multifunctionele ruimte bij de molen, die mensen af kunnen huren of waar ze een bakje koffie kunnen drinken.”

,,Veel mensen weten niet dat ik er een hele dag mee bezig ben. Daarom is het leuk dat ze morgen een kijkje kunnen komen nemen”, besluit Droogers.

Klik hier http://www.westbrabantsemolens.nl voor een overzicht van alle molens die zondag open zijn.

Bron, BNdeStem Bergen op Zoom - West-Brabantse molens

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2643
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 01 apr 2019, 14:49

West-Brabantse Molendag op De Heimolen in Rucphen

Foto, Pieter.
Afbeelding

Vanmorgen werden jullie uitgenodigd om naar de Heimolen te komen en dat werd ook in grote getale gedaan.

Direct om 11 uur, kwamen de eerste fietsers aan en dat bleef de hele dag goed op gang. Ook mensen van verder weg wisten met de auto de molen te vinden.
Zowel bewoners uit de directe omgeving als molenaars van verder weg hebben we gezien.

Pieter stond klaar om de mensen te verwelkomen en ze van een beker koffie en een Petit Four te voorzien.
De molenaars Joep, Ronald en Jan hebben een heleboel mensen de molen laten zien en een vakkundige uitleg gegeven. Hoe wordt de steen aangedreven, wat wordt er op welke manier gemalen, hoe oud is deze molen, enz enz.

Op alle vragen wisten ze antwoord. Zelf op de vraag "op dit bord staat dat dit de enige overgebleven windmolen van Hoeven is. Maar deze molen staat toch in Rucphen ?"
Inderdaad goed gezien, maar voor de gemeentelijke herindeling in 1997 was dit Hoevens grondgebied en erna van Rucphen. Maar door diezelfde herindeling kwam de molen "de Toekomst" die eerst in Etten-Leur stond in Hoeven te staan.

Tegen vijf uur ze de molenaars gaan opruimen, de koffie was bijna op, evenals de Petit Fours.... er zijn circa 70 bezoekers geteld.
Om kwart over vijf is de molen afgesloten en kunnen we terugzien op een geslaagde West-Brabantse molendag.

RonalT https://www.facebook.com/deheimolenrucp ... tn__=-UK-R


Wij hadden omstreeks half elf afgesproken om de molen "panklaar" te zetten voor de bezoekers aan de West-Brabantse molendag, aldaar aangekomen waren Ronald en eigenaar Ton Jaspers al druk bezig met allerlei voorbereidingen.

Zo had Molenaar Ronald Troost de molen (op het opzeilen na) al helemaal klaar gezet en hing de wimpel in top, Ton had inmiddels in de invaart de lekkernijen opgesteld voor een ieder die daar zin in had, buiten koffie thee & limonade voor de kleintjes had hij ook gezorgd voor Petit Fours in de vorm van De Heimolen.

Foto, Ton Jaspers
Afbeelding

Toen we met z'n drieën de vlaggetjes in de afrastering aan het hangen waren kwamen molenaars Joep Lindner en Jan Blonk ook aangereden op de fiets, de eerste opmerking van Joep was...zozo, dat ziet er al goed uit....waarop er iemand zei (k'weet ffe niet meer wie :wink: ) Ronald zal wel nat gelegen hebben denk ik, dus een lolletje onderling was geboren.

Nadat deze klus geklaard was werd er een bakkie zwart nat opgeschonken, tijdens het gesprek wat volgde over wat de dag zou kunnen brengen, en nog wat andere dingen, kwam eigenaar van de molen Ton Jaspers ineens met een geweldige verassing voor de dag. Hij had voor de molenaars Joep, Ronald, Jan en mij als (loop vaak in de weg) een exclusief door de Koninklijke Nederlandse Munt, geslagen Penning voor Ambacht van Molenaar op zak die wij cadeau kregen.

Immaterieel erfgoed van Nederland
Afbeelding
Ambacht van Molenaar

Enfin, na ffe stil geweest te zijn van deze mooie geste, snel terug naar de orde van de dag. Het gevlucht moest nog opgezeild worden, Jan had zich hier voor aangemeld, na wat overleg hadden de molenaars besloten dat een halve leggen op alle enden moest volstaan, er stond een lekker briesje en dat was vergeleken met vorig jaar het beste wat een molen kan overkomen.

Zoals Ronald al aangaf in zijn bericht, arriveerde de eerste bezoekers al rond elf uur, en de laatste op de valreep tegen vijven.
Het is een mooie dag geweest, de bezoekers waren heel divers, van collega molenaars uit den lande tot liefhebber(sters) jong en oud uit de regio.

Wat ik er verder nog aan toe wil voegen is het volgende, Op zaterdag 11 & zondag 12 mei aanstaande zijn er de Nationale molendagen in geheel Nederland, mijn advies is....breng eens een bezoekje aan een molen in de buurt, het is buiten een leuke tijdsbesteding nog leerzame bezigheid ook.

Pieter

Groet Joep, Ronald, Jan, de eigenaren Ton & Peter (Klap van de molen) en Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2643
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 12 apr 2019, 13:42

Molen De Hoop

Op dinsdag 09-04-2019 hebben bij molen De Hoop in Sprundel,

Molenaar Toon Hendrikx en de m.i.o's Willem Aarts & Wim Heeren een viertal kruipalen vervangen, dit was hoog nodig omdat ze al behoorlijk aangetast waren door de elementen....

De huidige kruipalen hadden inmiddels al zo'n 47 jaar dienst gedaan, dus waren ze uit een goed stukje hout gesneden zullen we maar zeggen.


Video, Pieter.

youtu.be/WlpXYmrPtDk

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2643
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 30 apr 2019, 11:47

ZONDAG 7 APRIL 2019, Molenaar Jo Geerdink (89) van Grenszicht overleden.

Afbeelding

Op 89-jarige leeftijd is molenaar Jo Geerdink van molen Grenszicht in Emmer-Compascuum overleden. Hij was ook eigenaar van de ruim honderd jaar oude molen.
Als kleine jongen stond Geerdink al op de korenmolen van zijn ouders. Zijn vader kocht Grenszicht in 1920 en zoon Jo hielp zijn vader bij de dagelijkse werkzaamheden.

Molenaarsbloed

Toen zijn vader het in 1961 welletjes vond, deed hij zijn molen over aan zijn twee zonen en elf jaar later werd Jo de enige eigenaar. Al die jaren bleef hij aan het werk in zijn geliefde molen. Eind jaren '90 werd de Stichting tot behoud van korenmolen ”Grenszicht” opgericht. Zo zorgde Jo ervoor dat de voor hem zo belangrijke molen ook in de toekomst behouden zal blijven.

De molen staat sinds vandaag in de rouwstand.
Afbeelding

Zie hier het verslag van onze bijzondere ontmoeting met Jo Geerdink tijdens het bezoek aan deze fraaie molen viewtopic.php?f=39&t=12253&start=30#p153983
Afbeelding
30-08-2016


Molenaars in Drenthe vergrijzen, maar nieuwe molenaars komen eraan.

Afbeelding
Laurens Schulting en Nico van der Broek, Gieten

EMMER-COMPASCUUM - Hoe gaat het eigenlijk met de molenaar in Drenthe? De 32 werkende molens in onze provincie zijn allemaal bemand, maar de gemiddelde leeftijd van de molenaars wordt steeds hoger.

Volgens molenaar Nico van den Broek zijn er op moment nog leerlingen genoeg om de oude molenaars op te volgen: "In heel Drenthe zijn er nog 22 actieve leerlingen die de opleiding tot molenaar volgen. De aanwas is er wel."

Oudste

Jo Geerdink in 2015 over de toekomst van het molenaarsvak.
Afbeelding

Dat veel oude molenaars van geen stoppen weten, bewijst Jo Geerdink. Hij is met zijn 85 jaar de oudste molenaar van de provincie. Als kleine jongen stond hij al op de molen van zijn ouders.

Heel jong

Wie als kleine jongen ook al op de molen stond, is de 15-jarige Laurens Schulting. De jonge molenaarsknecht is helemaal gek van molens.

"Ik hoop dat ik in de toekomst molenaar kan worden en zelf op een molen kan draaien. Als het goed is, ga ik later in de zorg werken en dan heb je onregelmatige werktijden. Dus dan kun je prima een keer tussendoor met de molen draaien," zegt Laurens.

Bron, RTV Drenthe

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2643
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 01 mei 2019, 09:30

Jesse Bergquist (14) wil molenaar worden

'Mijn vrienden snappen er niks van, maar het is mijn droom!’


Afbeelding

ROOSENDAAL

Jesse uit Roosendaal wist het al op zeer jonge leeftijd. Hij wil molenaar worden. “Toen ik twee was, ben ik met m’n moeder voor het eerst bij een molen gaan kijken. Toen ben ik meteen gegrepen.” Jesse leert het vak van Niek van Eekelen op molen De Hoop in de wijk Kroeven in Roosendaal.

Op zaterdag 11 mei en zondag 12 mei is het Nationale Molendag in Nederland.

“Ja dan ben ik zeker bezig bij de molen. Samen met Niek. Mijn vrienden snappen er niks van, maar het is mijn droom!"

Social media

“Iedere dag dat ik hier ben maak ik foto’s en schrijf ik een tekstje. Dat zet ik dan op mijn account op Facebook en Instagram: ‘Molens van Roosendaal’.” Jesse neemt zijn taak als ambassadeur, net als zijn opleiding heel serieus. “We hebben twee prachtige molens in Roosendaal. Ik hoop dat het wat meer in beeld komt bij de Roosendalers.”


youtu.be/WMOMijWIt-U

Molenaar

Molenaar Niek zorgt dat Jesse er klaar voor is. “Hij doet het hartstikke goed en gelukkig neemt hij ook dingen van mij aan”, zegt Niek. “Ik ben 59 jaar oud en al 34 jaar molenaar en je moet kijken naar de toekomst en het vak overdragen.”

Het duurt nog even voordat Jesse zich officieel molenaar mag noemen. “Op m’n achttiende mag ik examen doen dus dat duurt nog vier jaar.”

Bron, Omroep Brabant.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2643
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door pieter » 03 mei 2019, 09:19

Bram is de jongste molenaar van Brabant

Afbeelding
Bram Konings (9) 20-02-2018

Burgemeester Miranda de Vries heeft zaterdag een bezoek gebracht aan Molen de Lelie in het kader van haar kennismakingsronde aan Etten-Leur.

Ter plaatse kreeg De Vries na een bakje koffie een rondleiding van de molenaar en een aantal vrijwilligers. Ook maakte ze kennis met Bram Konings, de jongste molenaar in opleiding van Etten-Leur.


youtu.be/PpXTjHSnffc

Bron, Omroep Brabant.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Plaats reactie