Startmotorproblemen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Startmotorproblemen

Bericht door GL-1800 » 18 okt 2018, 06:38

Ook gezien. Geen OEM volgens mij. Ook gezien voor nog minder centjes. Ff zoeken loont. Maar de revisie van RonaldT is ook n optie......t is wat die Plofkes...
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Willem Wing
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2018, 15:31
Type Goldwing: GL1000

Re: Startmotorproblemen

Bericht door Willem Wing » 18 okt 2018, 22:34

Morgen nieuwe ontwikkelingen :wink:
Laatst gewijzigd door Willem Wing op 18 okt 2018, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem Wing
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2018, 15:31
Type Goldwing: GL1000

Re: Startmotorproblemen

Bericht door Willem Wing » 18 okt 2018, 22:44

Antoon Aarts schreef:
17 okt 2018, 12:13
Willem Wing schreef:
17 okt 2018, 11:24
Maar ik hoop toch van ganser harte dat het getal dat op dat witte stickertje staat, niet de prijs is.... :)
Klopt , nieuwprijs is nl. € 497 ,- Zoek maar eens op 31200-463-405
Betreft een org. Honda , Prijs kan nog wel iets lijden . Eten geen brood , heb zelf ook nog twee GL 1000's staan.


Was ook meer als grapje bedoeld hoor. Ik weet dat origineel Honda allemaal schreeuwend duur is! Voor mij net iets té...
En ik heb geen enkel probleem met een (véél) goedkopere nieuwe imitatie. Ik geloof nooit dat zo'n ding binnen een jaar dood is.

@Rudolph. Dat zijn interessante linkjes, thanks! Daar kan ik wel wat mee :wink: (die van startenenladen had ik ook al gezien, maar simon-auto-shop en die anderen nog niet.

@RonalT Verwijs, dan heb ik inderdaad toch de goede aan de telefoon gehad. Hij wilde hem testen op breukschade aan de wikkelingen en dan zien of het gerepareerd kon worden. Maar uiteraard hangt daar ook een prijskaartje aan. Logisch natuurlijk.

Maar.....de laatste ontwikkeling is deze: Vandaag een praatje gemaakt met die bevriende motorgaragehouder. Hij zegt, we kunnen hem hier gewoon testen op de werkbank op eventueel krachtsverlies door breuk in wikkelingen of elders. Dus ik heb hem er alweer onder vandaan gesloopt (moest toch sowieso) en morgen dan eerst koud draaien en meten en dan lekker warm stoken met een verfstripper (uitkijken voor m'n lak :D ) en dan weer meten. Is ie dan echt stuk, dan kunnen we gewoon terug naar plan A, dus een nieuwe. Want ik wil het gewoon weten, al was het alleen maar voor de lezers hier en mensen die later met een zelfde probleem zitten en deze draad kunnen teruglezen.
-Wordt vervolgd-

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Startmotorproblemen

Bericht door RonalT » 18 okt 2018, 23:58

Willem Wing schreef:
18 okt 2018, 22:44
....Want ik wil het gewoon weten, al was het alleen maar voor de lezers hier en mensen die later met een zelfde probleem zitten en deze draad kunnen teruglezen.....
Ik was een duim omhoog aan het zoeken, maar die kent ons forum niet. Dus dan maar zo

Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Startmotorproblemen

Bericht door GL-1800 » 19 okt 2018, 06:24

Exact jou probleem. Geplukt motorforum.

Hallo, ik weet precies wat er aan de hand is, dit probleem komt ook voor bij veel oudere v-maxen.
Het is een massa probleem, het metalen plaatje waarop de koolborstels zitten maakt geen goede massa.
dit plaatje is van staal en zit ingeklemmt in het aluminium startmotorhuis, als hij koud is maakt hij goed contact, wordt hij warm dan gaat het aluminium meer uitzetten dan het staal en komt het plaatje los te liggen waar door hij gaat vonken, hierdoor komt er zwarte aanslag op de aanlegvlakken, waardoor het contact steeds minder wordt.

wil je voorgoed van het probleem af dan moet je een draad van het stalen plaatje naar het huis van de startmotor maken en een extra aarde draad rechtsteeeks naar de accu pool helpt daarbij ook erg goed. 

ik zelf had dit probleem nl ook en na deze oplossing rij ik al meer dan 7 jaar met prima werkende startmotor ook bij warme motor.

veel suc6 ermee groeten Carlow

Ge wit t nie he???
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Startmotorproblemen

Bericht door GL-1800 » 19 okt 2018, 07:08

Sorry...om alles uit te sluiten. Massa achter t ophangdriehoekje linkerkant blokophanging goed? Massakabel zit daar....meen ook dat er 1 aan t frame zit onder de accu..da s gevoelig plekje wat betreft corrosie.

Op t motorforum staat verl met dit probleem.....maar hier al aangedragen.
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Willem Wing
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2018, 15:31
Type Goldwing: GL1000

Re: Startmotorproblemen

Bericht door Willem Wing » 19 okt 2018, 10:09

Thanks, ik zal bovenstaande suggestie ook meenemen straks in m'n "onderzoek" op de werkbank.
Ja, aarde op het driehoekje (vorige keer al) gecheckt, geschuurd, brandschoon en dus goed.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Startmotorproblemen

Bericht door GL-1800 » 19 okt 2018, 13:32

Er was iemand die zn startknop vernieuwd had met t zelfde probleem. Wie kan hier de link mee leggen??
Ik zie de logica ff niet....
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Willem Wing
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2018, 15:31
Type Goldwing: GL1000

Re: Startmotorproblemen

Bericht door Willem Wing » 20 okt 2018, 13:27

Oké daar komtíe dan, de follow-up.
Waarschuwing vooraf: Dit verhaal begint leuk, maar eindigt droevig... :lol:
En als iemand er dan nog iets van begrijpt, mag hij het zeggen. :wink:

Gisteren de startmotor op de werkbank, stroom erop en draaien als nieuw, zoals verwacht. Daarna heb ik hem eigenlijk meteen opengemaakt want ik vond het verhaal hierboven van ene Carlow erg logisch klinken en waard om verder te bekijken. Want vreemd genoeg is de enige massaverbinding van de grondplaat van de koolborstels dat deze geklemt zit in de behuizing. En inderdaad zat er hier en daar wat aanslag (van gevonk?) in de rand van het huis. Als het spul warm wordt en uitzet, ligt slecht contact al snel op de loer.
Alles schoongemaakt en een extra verbinding van de grondplaat naar de behuizing gemaakt (ja, vér weg van alles wat + is)
Toen weer in elkaar gezet en heet gemaakt. Draaien als een tierelier (al weet je dan nog niets zeker, want er is immers helemaal geen weerstand van de motor) Teruggebouwd onder het torretje. Starten, rijden, motor heet (ventilator inmiddels aan), uitzetten, STARTEN! (joepie!! :) ), uitzetten, STARTEN, rondje rijden, uitzetten, starten enz enz. Keertje of 10, geen centje pijn. Maar toen.....ik rij naar huis, motor uit, wil weer starten, startmotor doet helemaal niks meer. Niks nakkes nada. Het enige wat ik hoor als ik de startknop indruk is de klik van het startrelais. Met startkabels direkt van accu naar startmotor heeft geen effect. Bovendien meet ik gewoon 12 volt op de startmotor (+) met ingedrukte startknop. Dus daar ligt het niet aan.
Hij gaat er weer onder vandaan (moet sowieso gebeuren en ik ben inmiddels zo geroutineerd dat dat in een kwartiertje gepiept is :lol: ) maar mijn nieuwsgierigheid maakt dat ik hem toch nog even ga openmaken. Maar ik ben bang dat het startmotortje is overleden en vertrokken naar het eeuwige asfalt.
Het zal dus wel een nieuwe worden, maar ik wacht nog even met bestellen tot ik vivisectie heb verricht op de overledene.
En niemand kan dan nog zeggen dat ik m'n best niet heb gedaan :)

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Startmotorproblemen

Bericht door GL-1800 » 20 okt 2018, 15:09

Menigeen had m al over de linkerschouder laten vliegen....masr idd is t ok dat je wilt weten wat er loos is.....groet uit Luxemburg........gelujkig doet ons starttorretje t wel...
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Willem Wing
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2018, 15:31
Type Goldwing: GL1000

Re: Startmotorproblemen

Bericht door Willem Wing » 20 okt 2018, 15:15

Tja, zoals je al zei: 't is wat met die plofkes :lol:

Willem Wing
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2018, 15:31
Type Goldwing: GL1000

Re: Startmotorproblemen

Bericht door Willem Wing » 16 nov 2018, 13:10

Toch nog even een korte update, dan kan deze draad ook worden afgesloten.
Startmotor besteld bij Simon auto shop in Duitsland. (thanks Rudolph Wolven voor de tip!)
Ding moest uit Bonn komen dus ik dacht dat duurt nog wel even. Ligt dat ding amper 24 uur later bij mij op de werkbank!
Het is wel duidelijk een immitatie, maar dat was ook netjes vermeld. De gegoten lichtmetalen voor- en achterkant zijn wat grover afgewerkt dan origineel, maar wie klaagt er voor die 119 euries? Ik niet ;) Als hij het een paar jaartjes blijft doen, vind ik het allang best. Netjes een nieuwe + kabel erbij, helemaal goed.
En starten dat hij doet!!

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Startmotorproblemen

Bericht door GL-1800 » 16 nov 2018, 13:19

1000 euro plezier min die 199 is 801 euro verdient??
Zo reken ik vaak......
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

peter

Re: Startmotorproblemen

Bericht door peter » 17 nov 2018, 09:12

Wat grover afgewerkt?? Niet zeuren hé? Als het werkt hoeft het niet mooi te zijn zeg ik altijd maar. 😂😂

Willem Wing
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2018, 15:31
Type Goldwing: GL1000

Re: Startmotorproblemen

Bericht door Willem Wing » 20 jan 2019, 08:50

peter schreef:
17 nov 2018, 09:12
Wat grover afgewerkt?? Niet zeuren hé? Als het werkt hoeft het niet mooi te zijn zeg ik altijd maar. 😂😂
Zo is dat maar net! :D

Plaats reactie