iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door RonalT » 12 feb 2012, 13:35

Frankjj01 schreef:Wel vind ik de kaart in TT denk ik beter te zien en dus te volgen.
Hoe dat bij Tomtom zit weet ik niet, maar 'de kaart' bestaat niet bij Garmin.
Hoe de kaart er op jouw navigatiesysteem uit ziet hangt van de type-file af. In de type-file staat namelijk precies aangegeven welke kleuren en symbolen er gebruikt moeten worden.
Onderaan zie je het zelfde stukje kaart met verschillende type-files. (maar die files aanpassen is meer rocket science dan navigeren)

Een ander punt is dat de kaart van een Tomtom 'vloeiend' verschuift en bij Garmin wordt de kaart elke seconde verschoven. Dit is een kwestie van idee bij de bedrijven.
Garmin gaat van het standpunt uit dat een stilstaande kaart gemakkelijker te bekijken is dan een bewegende kaart. Om dit te bereiken wordt de kaart dus elke seconde met een schokje verder bewogen. (1x per seconde)
Ik denk dat bij Tomtom ook met schokjes bewogen wordt, maar de interval heel kort is. (misschien wel 60x per seconde)

Afbeelding
helaas wijkt de schaal van de kaart iets af schaal 500mtr. Erg wit zoals je ziet

Afbeelding
700mtr. de bossen en weilanden zijn hier groen gekleurd

Afbeelding
ook 700mtr. Hier zijn alleen de bossen groen gekleurd
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6765
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door De Motormuis » 12 feb 2012, 13:38

RonalT schreef:
De Motormuis schreef:Dat ging perfect.En ondanks dat ze zeiden dat dat niet lang goed zou gaan ivm niet waterdicht zijn
Hoe hield je die vrij van water? Of heb je er nooit mee in een hoosbui gereden?
Hij zat op een zelfgemaakte beugel voorin de kuip, boven het klokkenhuis , dus kort onder de ruit.
Met rijden kwam er dus geen water op. En inderdaad, als het heel hard regende, dan een diepvrieszakje eroverheen.
Die zijn steviger dan broodzakjes.En dan aan de onderkant zo'n zakkensluitertje er om heen dan kon het zakje
ook niet wegwaaien. :D :D Maar hij hoefde geen regenpak aan. :lol: :lol: :lol:
Maar Garmin is zonder meer makkelijker in gebruik. Op de houder klikken , helm op , en klaar. Geen aparte oortjes
eerst in doen en aparte kabeltjes voor de oortjes en de voeding. Maar ik zei ook al, een groot prijsverschil. En toen had ik er
gewoon zoveel geld niet voor over en het werkte ook goed.En ook gewoon in de auto te gebruiken want de autohouder zat er ook bij.
Maar ik ben nu ook een tevreden Garmin gebruiker.Ondanks dat de tekst soms wat hakkelend of traag gesproken wordt.En inderdaad
de kaart soms wat trager ververst wordt. Je ziet dan heel even dat het scherm opnieuw opgebouwd ( gevuld ) moet worden. Weet niet ofdat
dit ook zo is bij de 550. Maar wel bij de 660. Zullen andere 660 gebruikers ook wel weten.


Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door 1500 » 13 feb 2012, 00:00

RonalT en ik plagen elkaar altijd wat de navigatie betreft.
Garmin heeft kwa mogelijkheden als het om route planning gaat de de meeste mogelijkheden, dus als je zelf veel trips wilt uitzetten dan zul je voor Garmin moeten kiezen.
Wil je dat niet of ga je dat niet doen dan komt de TT ook in beeld want dan is er eigenlijk geen verschil meer, natuurlijk zijn er wel wat kleine verschillen.
De TT Rider heeft geen audio uitgang dus zal je het moeten doen via Bluetooth, de Garmin 550 en 660 hebben wel een audio uitgang maar niet elke Wing heeft daarvoor een aux/MP3 aansluiting, voor beide is er wel een module om dit te koppelen maar dan ben je al gauw weer minimaal 90 euro verder.
Afhankelijk van de situatie kan de totaal prijs behoorlijk oplopen maar ook verschillen, dus belangrijk om eerst even naar te kijken wat je wilt of welke mogelijkheden je hebt.
Ik heb rij zelf nog mijn eerst nav. een TT Go 300 ja,ja, hij hoort in het museum thuis :mrgreen:
Niet waterdicht dus maar een statisch huishoudfolie eromheen als er regen verwachting is of ik heb het in de koffer liggen.
Zelfs met dit museum stuk, natuurlijk wel met de laatst beschikbare software kun je routes maken en delen met andere, natuurlijk niet zoals de Garmin, je moet wel wat secuurder zijn met de punten te zetten anders loop je de kans dat hij een ander stukje weg gaat volgen.
Wat ik vaak doe om ander/mooie routes te rijden is de bestemming invoeren kies voor snelwegen vermijden en laat de TT de route berekenen, hij kiest dan onder die omstandigheden de snelste route buitenom de snelweg maar dan laat ik de TT een paar keer een altenatieve route berekenen en neem dan de langste in de meeste gevallen, dan word de route meestal heel mooi een soort toevals generator laat ik maar zeggen, een mooie route die ik ken hoef ik niet in mijn nav te zetten , die rij ik zo uit de losse hand wel.
Het narijden van routes van andere kan het wel voorkomen dat het niet overeenkomt met de oorspronkelijk bedoelde route, dat ligt niet aan de TT maar aan degene die de route gemaakt heeft, die heeft een punt verkeerd gezet en of je gebruikt niet dezelfde instelling.
Maar ja, of je nu de eerste hobbelweg neemt of de tweede ze kunnen allebij heel mooi zijn en 99,9% rijden we dezelfde route.
Bij veranderingen in de wegen of kaarten kan het altijd fout gaan maar dat gaat voor beide systemen op.
En wie bepaald of de orginele route wel een mooie route is, ik heb heel veel routes van hier in de buurt op de PC staan die ik heb gedownload van andere, maar een enkele zou ik willen narijden, de meeste zijn gewoon niet mooi genoeg is mijn mening, waarschijnlijk niet gemaakt door motorrijders uit deze buurt.
TT of Garmin op de motor, ik denk dat het gros nog geen 25% gebruik maakt van de mogelijkheden van hun systeem, hang me niet op aan de getallen :oops:
Zoals ik al eens eerder heb gezegt, het gaat er niet om wat je hebt, maar wat je er mee doet, zo ongeveer in die trant :roll:
Eerlijk is eerlijk Garmin is het meest uigebreide systeem, maar je moet er wel tijd aan besteden om het ten volle kunnen benutten.
TomTom heeft zijn beperkingen, maar is wat makkelijker in gebruik als je niet het onderste uit de kan wilt hebben.
Kwa prijs hangt veel af van de persoonlijke situatie, die kan behoorlijk verschillen dus ook in keuze van het systeem.
Koop wat het beste bij je past :D

Groeten Pierre :wink:

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6765
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door De Motormuis » 13 feb 2012, 00:24

1500 schreef: ik denk dat het gros nog geen 25% gebruik maakt van de mogelijkheden van hun systeem, hang me niet op aan de getallen :oops:

Koop wat het beste bij je past :D

Groeten Pierre :wink:
Wijze woorden, Pierre.

Je beslist ten slotte zelf wat je ermee wil doen, en hoeveel je ervoor
wilt en kunt uitgeven.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 784
Lid geworden op: 17 sep 2006, 09:37
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door Stephan » 13 feb 2012, 17:59

De Motormuis schreef:Maar Garmin is zonder meer makkelijker in gebruik. Op de houder klikken , helm op , en klaar. Geen aparte oortjes
eerst in doen en aparte kabeltjes voor de oortjes en de voeding.


Groeten,

Wil
De Motormuis.
Welke Garmin heb jij dan want ik heb toch nog wel een aanpassing moeten doen :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Stephan
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht.

http://www.fotolens.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6765
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door De Motormuis » 13 feb 2012, 23:45

Stephan schreef:
Welke Garmin heb jij dan want ik heb toch nog wel een aanpassing moeten doen :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Stephan
Ik heb de Zumo 660. En in de houder is alles geintregeerd.En ook het geluid gaat dan gewoon via het Goldwing systeem.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 784
Lid geworden op: 17 sep 2006, 09:37
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door Stephan » 14 feb 2012, 17:26

Ik neem aan dat je toch wel een GPS module er tussen hebt zitten anders hoor je echt niks via het intercomsysteem of je moet zelf wat geknutselt hebben. :lol: . Heb je toch een aanpassing moeten doen aan je Garmin


Stephan 8)
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht.

http://www.fotolens.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6765
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door De Motormuis » 14 feb 2012, 17:31

Stephan.

Ok , snap wat je bedoelt. Ja er is door Ger (GL Parts)inderdaad zo'n module
tussengezet waarop mijn geluid is aangesloten. En dat kastje regelt dacht ik ook
het voorrang krijgen van de navi boven radio, cd speler,cassetterecorder en
gesprek met duo passagier. Die (duo passagier) kan ook gewoon alles horen.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Bugje
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heijen
Contacteer:

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door Bugje » 18 jul 2018, 18:24

Deze discussie over Tomtom en Garmin is al weer van 2012..ik was benieuwd of op de nieuwste Tomtom nu wel een aux aansluiting zit ? Ik heb nu de Zumo 660lm en deze via de aangepaste radio/cassette aangesloten zodat het geluid en de mp3 via de boordradio over de boxen gaat. Is deze mogelijkheid en nu ook voor de nwe generatie Tomtom's. Alvast bedankt. Groetjes Rob.
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door Hans Vaessen » 18 jul 2018, 18:34

Bugje schreef:
18 jul 2018, 18:24
Is deze mogelijkheid en nu ook voor de nwe generatie Tomtom's.
Nope, sorry. Alleen Bluetooth. Sterker: dat geldt niet alleen voor de TT, ook voor de nieuwe zumo396.

Gebruikersavatar
Bugje
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heijen
Contacteer:

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door Bugje » 18 jul 2018, 18:40

Hans bedankt voor je snelle antwoord.
Voor mij is het nu duidelijk blijf bij mijn 660lm ivm aux aansluiting..jammer vind Tomtom met bochtige wegen wel erg mooi..onroute kan daar niet tegenop vind ik.

Thanks.
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door Hans Vaessen » 18 jul 2018, 18:46

Je zou evt een bluetoothontvanger aan je intercom kunnen koppelen. Zie bijv https://www.mototronix.nl/goldwing-producten.html.

Plaats reactie