kleine hulp gevraagd (aanschaf) GL1500A

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2181
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

kleine hulp gevraagd (aanschaf) GL1500A

Bericht door G.winger » 12 nov 2010, 16:38

hallo mede GL 1500 wingers,

ook ik heb besloten om een GL 1500 aan te schaffen.
eigenlijk was het plan om rond m`n 50ste verjaardag er 1 te kopen (julli/augustus 2011),
maar door het surfen op het net zit het erin dat het toch eerder gebeurd.
veel gelezen op het forum waar op te letten bij aanschaffen van een GL 1500.
alleen ik heb er 1 gevonden bij een harly dealer in venlo (word de 1ste GL 1500 waar ik serieus naar ga kijken) waarvan de prijs erg laag is.
nu weet ik niet of dat komt omdat die goede man geen flauw benul heeft wat de waarde van een goldwing is, of het komt door de km stand of iets anders.
de km stand die word vermeld is dat een normale km stand voor zo`n wing.
deze GL 1500 is afkomstig uit belgie zo te zien op een foto er zit een B achterop een koffer geplakt.
hij heeft ook 2 antennes achterop (nee het is geen rooie) maar hoe kan ik zien of er ook een CB in of op zit.
als het goed is zit er standaard een intercom in de wing
in een kort mailtje gaf hij al aan het moeilijk te vinden om m`n GL 1200 interuilen want het was niet z`n type motor, maar er kon over gepraat worden.
misschien zijn er belgiche lezers die deze wing kennen en mij wat info kunnen geven erover.
http://www.autotrader.nl/motor/kopen/Ho ... l=20&pos=7" onclick="window.open(this.href);return false;

als ik er volgende week ben geweest lezen jullie hier wat m`n bevindingen zijn van deze wing en of hij gekocht is of niet.
Laatst gewijzigd door G.winger op 13 jan 2011, 19:38, 2 keer totaal gewijzigd.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
Wingco
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 apr 2009, 00:11

Re: kleine hulp gevraagd aanschaf 1500

Bericht door Wingco » 12 nov 2010, 16:47

CB is eruit gehaald of heeft er nooit ingezeten, prijs is redelijk gezien de km-stand
Groet, Rob( Just Wingin it )
GL1500 SE black/1999

Gebruikersavatar
Dilemma
Berichten: 131
Lid geworden op: 02 dec 2009, 15:00
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Oud-Vossemeer (Zeeland)

Re: kleine hulp gevraagd aanschaf 1500

Bericht door Dilemma » 12 nov 2010, 16:49

Lijkt inderdaad mooie Wing.

Hij komt inderdaad uit België (heeft geen kenteken - volgt in België de gestuurder in plaats van het voertuig).

In België zijn ze inderdaad veel goedkoper (heb de mijne daar ook vandaan). Je moet er wel rekenig mee houden dat je hem in moet voeren. Kost wat tijd, maar loont zeker de moeite. De BPM op deze motor zal te verwaarlozen zijn.

Dirk
RIDE SAFE AND MAY THE LORD RIDE WITH YOU!

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13012
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: kleine hulp gevraagd aanschaf 1500

Bericht door RonalT » 12 nov 2010, 17:37

G.winger schreef:waarvan de prijs erg laag is. nu weet ik niet of dat komt omdat die goede man geen flauw benul heeft wat de waarde van een goldwing is, of het komt door de km stand of iets anders.
Meestal weten die lui wel wat een motor ongeveer waard is.
Maar het zal een combinatie zijn van de kilometerstand (circa 150.000 nog niet veel...), Belgische motoren schijnen wat goedkoper (maar nog wel wat extra kosten) en het is een Aspencade. De SE is duurder en de Interstate is wat goedkoper.
G.winger schreef:de km stand die word vermeld is dat een normale km stand voor zo`n wing.
Tja, wat is normaal? Er is 146 / 16 = 9000 km / jaar mee gereden. Dat is normaal...
G.winger schreef:hij heeft ook 2 antennes achterop (nee het is geen rooie) maar hoe kan ik zien of er ook een CB in of op zit. als het goed is zit er standaard een intercom in de wing
De CB zou in het rechthoekige plaatje voor je linkerknie zitten, boven dat zwarte luchtroostertje. Daar zit hij dus niet. Maar heel veel Goldwings hebben een tweede nutteloze antenne.
Intercom is een onderdeel van de standaardradio. Bij de foto van inksachter gemaakt zie je tussen het handvat en de koppelingsgreep de zwarte plug zitten, tegen de neptank, van de intercom en achter zit er een links 20cm onder de luidspreker naast de duozitting.

Ik denk dat een Aspencade ook niet is uitgerust met luidsprekers achter, geen CB, geen verstelbare voetsteuenen achter, geen spoiler met remlicht en nog wat van die kleinigheden....
Wel luchtondersteunde achtervering met compressor....

Ziet er mooi uit, en de prijs .... ? Ja, hou er wel rekening mee dat hij nog ingevoerd moet worden. En probeer de motorzaak zo ver te krijgen dat ze hem met een NL kenteken afleveren. Dan hoef jij niet uit te zoeken hoe dat moet. Wil je het wel zelf doen:

Als u een auto of motor importeert in Nederland moet u betalen:

- bpm.
- omzetbelasting (19% over de dagwaarde van de auto of motor).
- invoerrecht Komt uw auto niet uit een EU-land? Dan moet u invoerrecht betalen. Komt uw auto of motor uit een EU-land? Dan hoeft u geen invoerrecht te betalen.

Bpm
Als u in Nederland een personenauto, motor of een bestelauto koopt of uit het buitenland naar Nederland brengt, dan moet u verschillende belastingen betalen. Eén van deze belastingen heet belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm). Bpm betaalt u vóór de inschrijving van het voertuig in het Nederlandse kentekenregister. Zolang de bpm niet is betaald, mag u niet met het voertuig over de openbare weg in Nederland rijden.

Berekening van de bpm
De Douane controleert of de aangegeven netto-catalogusprijs (dit is exclusief btw) van een personenauto, bestelauto of motor juist is. De netto-catalogusprijs is de nieuwprijs op moment dat het motorrijtuig voor het eerst een kenteken kreeg. Als de netto-catalogusprijs is vastgesteld, kunt u berekenen hoeveel bpm u moet betalen. Dit heet het bruto bpm-bedrag.

Het netto bpm-bedrag is het bruto bpm-bedrag min de korting op basis van de afschrijving van het motorrijtuig.

Laat u een gebruikte personenauto, bestelauto of motor die u in het buitenland kocht registreren in Nederland? Dan mag u kiezen uit 3 manieren om de waarde vast te stellen:

- Afschrijving op basis van een taxatierapport
- Afschrijving op basis van in de branche gebruikelijke koerslijst
- Afschrijving op basis van afschrijvingstabel

Het bpm-tarief voor motoren bestaat uit een percentage van de catalogusprijs met eventueel een verminderingsbedrag.

Op onderstaande site vindt u de mogelijkheden om zelf een ander te berekenen.

Bronnen: http://www.belastingdienst.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit verkeerd hebt gedaan

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13012
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: kleine hulp gevraagd aanschaf 1500

Bericht door RonalT » 12 nov 2010, 18:00

je hoeft bij de RDW alleen te bewijzen

- de identiteit van het voertuig
- het feit dat jij de eigenaar bent

Een GVA is NIET NODIG bij een RDW invoer.
het kan wel helpen, maar als je motor ook in Nederland verkocht geweest is, heeft hij een europese typegoedkeuring en dat kan de RDW man zo uit de computer toveren.

Als het een motorfiets is die nooit in Nederland verkocht geweest is (dus; voor het merk/type is géén Europese typegoedkeuring bij de RDW bekend) moet je die typegoedkeuring bewijzen via een verklaring van de fabrikant. Een belgische GVA is zo'n verklaring; maar je kunt het ook rechtstreeks aan de importeur/fabrikant vragen.

Nog even gezocht, je moet dus 19% omzet belasting betalen, en 19% BPM.

MAAR voor een tweedehands motor gaat er weer een deel BPM af.
Voor 16 jaar is dat (ongeveer)


9 jaar en 6 maanden 92% er af
Voor elke maand meer (dan 9 j 6 m) wordt het met 0,083% vermeerderd. 6,5 jaar is 78 maanden maal die 0,083 is 6,5% totaal dus 98,5% vermindering van BPM. Dat wordt dan 0,285% BPM .... :)

die omzetbelasting en BPM worden van de nettocatalogusprijs (consumentenprijs - BPM - Omzetbelasting) berekend.

Als die motor in 1994 bv 20.000 euro kostte (omgerekend) dan wordt de nettoprijs circa 13.000 euro

19% van 13.000 is 2470 omzetbelasting
0,285 van 13.000 is 37 euro BPM

Dus zou het je 2500 euro kosten om hem in te voeren. En je moet een

Bron: http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1z20fd.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Disclaimer
Aan de bovenstaande informatie . berekening kunnen geen rechten ontleend worden
Laatst gewijzigd door RonalT op 12 nov 2010, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit verkeerd hebt gedaan

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: kleine hulp gevraagd aanschaf 1500

Bericht door Wingnut » 12 nov 2010, 18:03

Aangezien deze HD dealer deze motor ook aanbied op marktplaats (Advertentie: 395274040) voor deze prijs zonder verwijzing dat hij nog ingevoerd moet worden en BPM betaald moet worden, mag je ervan uitgaan dat invoer en BPM in de prijs zit. Deze HD dealer is importeur van Boss Hoss motoren en Rewaco trikes voor Nederland, dus heeft veelvuldig met import te maken. Natuurlijk wel zeker stellen dat dit zo is.

Dit soort gespecialiseerde zaken zit niet te wachten op een GoldWing en zal deze meestal doorstoten naar de motorhandel. Dit zullen ze in eerste instantie ook wel met de GL1500 geprobeerd hebben, maar dan zullen ze bij lange na niet deze prijs krijgen vanwege de kilometerstand. Dus waarschijnlijk zullen ze voor je GL1200 ook niet veel bieden omdat ze deze via de handel door zullen stoten. Mijn advies zou zijn, probeer zonder inruil de nodige korting te krijgen en verkoop je GL1200 zelf.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 1760
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: kleine hulp gevraagd aanschaf 1500

Bericht door cooper » 12 nov 2010, 20:28

Er zit ook een sticker op van de Belgische Goldwingclub (http://www.gwmcb.be" onclick="window.open(this.href);return false;).
Stel daar de vraag nog eens om meer info in verband met deze Wing, zij gaan je zeker kunnen helpen.
Once you ride a Wing, you buy a Wing!

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]

Re: kleine hulp gevraagd aanschaf 1500

Bericht door japie de cipier » 12 nov 2010, 20:34

RonalT schreef:je hoeft bij de RDW alleen te bewijzen

- de identiteit van het voertuig
- het feit dat jij de eigenaar bent

Een GVA is NIET NODIG bij een RDW invoer.
het kan wel helpen, maar als je motor ook in Nederland verkocht geweest is, heeft hij een europese typegoedkeuring en dat kan de RDW man zo uit de computer toveren.

Als het een motorfiets is die nooit in Nederland verkocht geweest is (dus; voor het merk/type is géén Europese typegoedkeuring bij de RDW bekend) moet je die typegoedkeuring bewijzen via een verklaring van de fabrikant. Een belgische GVA is zo'n verklaring; maar je kunt het ook rechtstreeks aan de importeur/fabrikant vragen.

Nog even gezocht, je moet dus 19% omzet belasting betalen, en 19% BPM.


MAAR voor een tweedehands motor gaat er weer een deel BPM af.
Voor 16 jaar is dat (ongeveer)


9 jaar en 6 maanden 92% er af
Voor elke maand meer (dan 9 j 6 m) wordt het met 0,083% vermeerderd. 6,5 jaar is 78 maanden maal die 0,083 is 6,5% totaal dus 98,5% vermindering van BPM. Dat wordt dan 0,285% BPM .... :)

die omzetbelasting en BPM worden van de nettocatalogusprijs (consumentenprijs - BPM - Omzetbelasting) berekend.

Als die motor in 1994 bv 20.000 euro kostte (omgerekend) dan wordt de nettoprijs circa 13.000 euro

19% van 13.000 is 2470 omzetbelasting
0,285 van 13.000 is 37 euro BPM

Dus zou het je 2500 euro kosten om hem in te voeren. En je moet een

Bron: http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1z20fd.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Disclaimer
Aan de bovenstaande informatie . berekening kunnen geen rechten ontleend worden
Volgens mij word er hier een rekenfout gemaakt, de BPM die je nu nog moet afdragen is niet zoveel % van de nieuwprijs maar is van de huidige prijs [waarde]
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2181
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: kleine hulp gevraagd aanschaf 1500

Bericht door G.winger » 12 nov 2010, 21:59

19% van 13.000 is 2470 omzetbelasting
0,285 van 13.000 is 37 euro BPM

Dus zou het je 2500 euro kosten om hem in te voeren.

als ik dit bij de prijs optel kom ik wel op zo`n 7500,- eurotjes uit
dat zal hij dan ook wel kosten als hij hier in nederland op kenteken staat.
of zie ik dat weer verkeerd.
komt wel weer boven m`n butget uit :x :x :x

maar iedergeval allemaal bedanktvoor de reacties tot nu toe.
ieder die er nog op wil reageren doe maar hoe meer zielen hoe meer vreugt.
ik zal het allemaal menemen in m`n achterhoofd als ik een kijkje ga nemen.
maar veel verstand heeft die man niet van goldwings want ik had hem eind van de dag even
aan de telefoon heb hem gevraagt of er een cb inzat vanwege de dubbelle antenne.
hij vroeg aan mij wat is dat en waar zit dat dan.
en als ik langs kwam moest ik ook even bellen zette hij hem klaar voor mij. :roll: :roll: :roll:

en een goede goldwing rijder onderhoud z`n wing toch ook op tijd of niet wingers.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
Dilemma
Berichten: 131
Lid geworden op: 02 dec 2009, 15:00
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Oud-Vossemeer (Zeeland)

Re: kleine hulp gevraagd aanschaf 1500

Bericht door Dilemma » 13 nov 2010, 09:59

Ik heb vorig jaar een 1500SE uit 1997 uit België ingevoerd.

103.000 km op de teller. Kostprijs in België: € 5000. Motor in prima staat.

De kosten om in te voeren waren:

Netto Catalogusprijs: € 15.757
BPM tarief (19,4%): € 3056,85
Vermindering motorrijwiel: € 210
Bruto BPM: € 2846
Periode van gebruik: 12 jaar en 4 maanden
Afschrijving o.b.v. forfaitaire tabel: 92,917%
Te betalen BPM: € 210

Voor de catalogusprijs moet je een motorzaak bellen. Die hebben prijslijsten.

Van de douane moet je in principe zelf eerst een berekening maken. Ik heb dat niet gedaan wegens te ingewikkeld... Ik heb hun de gegevens verstrekt (ook kopie verkoopsovereenkomst), en zij hebben het vriendelijk voor mij berekend.

Motor moest wel gekeurd worden (stelde niet veel voor): chassisnummer, maten, e.d. Weet niet meer hoeveel dat kostte, maar was niet zo veel.

Daarna krijg je inschrijvingsbewijs, en kan je een nummerplaar gaan halen.

Verder heb ik niets moeten betalen (geen omzetbelasting, dus). Viel dus héél erg goed mee! Zou het morgen weer doen.

Dirk
RIDE SAFE AND MAY THE LORD RIDE WITH YOU!

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2181
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: kleine hulp gevraagd aanschaf 1500

Bericht door G.winger » 13 nov 2010, 11:01

kijk voor zo`n bedrag ga ik ook wel overstag
Te betalen BPM: € 210
gezien de weers omstandigd heden zal het wel dinsdag worden
om er een kijkje te nemen, ben benieuwd wat hij te bieden heeft.
jullie horen ervan wat het geworden is zowel positief als negatief natuurlijk.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
Wingco
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 apr 2009, 00:11

Re: kleine hulp gevraagd aanschaf 1500

Bericht door Wingco » 13 nov 2010, 11:15

Volgens mij moet er binnen de EU maar 1 keer BTW worden afgerekend, dus als op de motor al
BTW in België is betaald hoef je bij invoer geen BTW meer af te tikken
Groet, Rob( Just Wingin it )
GL1500 SE black/1999

Gebruikersavatar
johnj
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 mar 2006, 07:53
Locatie: kortrijk

Re: kleine hulp gevraagd aanschaf 1500

Bericht door johnj » 13 nov 2010, 13:22

Er zijn van die dagen dat ik blij ben dat ik ben verhuisd naar belgie
effe langs de douane voor een invoer verklaring (10 eurocent)
papieren opsturen naar brussel voor een gelijkvormigheids verklaring (50 euro)
verzekeren en plaatje halen............geen andere kosten........en mijn wing is van 2004
Ik doe dus niet de groeten aan nederland en de graaicultuur
Mooi hee............die gele

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3299
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: kleine hulp gevraagd aanschaf 1500

Bericht door harmdeboer » 13 nov 2010, 13:42

overigens bedankt voor de tip van de GL 1500

hij is VERKOCHT

u ziet hier de trotse eigenaar van een GL 1100 2 x LTD en 1x een hele mooie aanhanger...
nee nee een beetje pesten moet kunnen ik heb hem NIET gekocht!
maar wil er wel even naar gaan kijken puur zodat ik mijn mening er over kan geven en over de prijs een oordeel kan vellen...

groeten harm
Laatst gewijzigd door harmdeboer op 13 nov 2010, 15:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3299
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: kleine hulp gevraagd aanschaf 1500

Bericht door harmdeboer » 13 nov 2010, 15:12

Ben even bij de motor gaan kijken!

weet niet of er een CB op zit volgens mij was het knopje op het stuur een knop om de radio te bedienen.
heeft wel intercom!
de lak ziet er redelijk goed uit.
heeft zeker gebruiksporen
choorm in zeer nette staat.
accu is overleden.
zadel is half opnieuw bekleed.
indien ik er ene zocht zou dit zeker voor mij een kandidaat zijn!!!

inruil van een andere GL is waarschijnlijk niet mogelijk deze wing is ingenomen op een HD trike vandaar ook de lage prijs. hij gaat weg tegen inkoop.

je krijgt hem voor dat bedrag wel op Nederlands kenteken... dus ingevoerd en al!

heb hem helaas niet lopend gehoord omdat de accu dood was... maar indien je interesse hebt zou ik zeker zeggen ga er maar naar toe... die zal er niet lang staan!!!!!!!!!!!!!1

groeten harm
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten