Lekkage LCD scherm verholpen.

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
gerbet
Berichten: 1566
Lid geworden op: 25 jul 2006, 15:11
Locatie: Twello

Re: Lekkage LCD scherm verholpen.

Bericht door gerbet » 21 nov 2010, 08:57

Peter wiegers schreef:Ja ben wel begonnen maar heb geen föhn :mrgreen: :mrgreen:
Gebruik die nooit :oops: :oops:
Heb hem op de verwarming liggen maar dat doet niet zoveel :( :(
Zal binnenkort eens vragen of mijn dochters mischien een föhn voor mij te leen hebben :) :)
ja met glad stijl haar heb je geen föhn nodig haha. hoor nog wel
gr.gerbet

Peter wiegers

Re: Lekkage LCD scherm verholpen.

Bericht door Peter wiegers » 21 nov 2010, 09:00

Maakt niet uit of het glad of stijl is :D :D
Ik zie het zelf toch niet :lol: :lol:

wikacad
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2009, 16:55
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Hoogerheide

Re: Lekkage LCD scherm verholpen.

Bericht door wikacad » 27 jun 2011, 20:34

Bedankt voor de tip, die van mij heeft ook een grote blauwe vlek en zal dit zeker gaan proberen.
Maar met wat voor een spul (sealant) spuit je hem na het fohnen in.

Gr Willem

eliminator
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 aug 2008, 22:16

Re: Lekkage LCD scherm verholpen.

Bericht door eliminator » 17 mei 2012, 22:05

Hallo Wingers,

Ik ben sinds vanmiddag 12 uur aan het fohnen, er is nog maar weinig verandering opgetreden, ik heb de fohn vastgezet in de bankschroef en op een afstand van ong. 20 cm gericht op het lcd plaatje, de contactstrips heb ik verwijdert, doe ik iets verkeerd? hoeveel hitte kan het plaatje hebben? Als ik over het plaatje wrijf, dan verplaatst het blauwe vlak wel.
Voorlopig ga ik stug door, maar wellicht dat iemand een tip heeft.
Vast bedankt.

Kees Groeneweg

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Lekkage LCD scherm verholpen.

Bericht door harmdeboer » 17 mei 2012, 22:49

:lol: :lol: :lol: niemand zei dat het makkelijk zou zijn... wellicht iets warmer stoken....??? tis maar een idee, kheb het zelf nog nooit gedaan..
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Peter wiegers

Re: Lekkage LCD scherm verholpen.

Bericht door Peter wiegers » 18 mei 2012, 07:28

Ik heb het ook geprobeerd.
Na een week föhnen was er geen resultaat te zien en ben ik steeds iets warmer gegaan.
Tot de kunststof laag begon te smelten en ik hem kon weggooien :oops: :oops: :oops:
Heb een andere gekocht en geplaatst :idea: :idea:
Helaas pindakaas :| :|

eliminator
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 aug 2008, 22:16

Re: Lekkage LCD scherm verholpen.

Bericht door eliminator » 18 mei 2012, 09:19

Vanmorgen vroeg weer vrolijk verder gegaan met fohnen, nu knijpers op de plaatjes gezet, we wachten af.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Lekkage LCD scherm verholpen.

Bericht door RonalT » 18 mei 2012, 12:20

eliminator schreef:Ik ben sinds vanmiddag 12 uur aan het fohnen, er is nog maar weinig verandering opgetreden, ik heb de fohn vastgezet in de bankschroef en op een afstand van ong. 20 cm gericht op het lcd plaatje, de contactstrips heb ik verwijdert, doe ik iets verkeerd? hoeveel hitte kan het plaatje hebben? Als ik over het plaatje wrijf, dan verplaatst het blauwe vlak wel.
Voorlopig ga ik stug door, maar wellicht dat iemand een tip heeft.
Hallo Kees, of je iets verkeerd doe weet ik niet.

Algemeen geldt: een LCD werkt dmv een stel glazen plaatjes waar de vloeibare kristal tussen zit. Dit vloeibaar kristal kan grijs tot zwart gemaakt worden door een een spanning op te zetten.
In deze plaatjes zijn groefjes ge-etst. Het ene plaatje heeft vertikale groeven en een ander plaatje horizontale groeven.
Op de kruisingen van de groeven bevinden zich een pixel die je grijs kan maken.
Dit zijn bv displays voor telefoons en dergelijke, waarop willekeurige plaatjes kunnen worden weergegeven. (let wel, niet elke telefoon heeft een LCD display, kan namelijk ook een ander soort display zijn)

Voor de GoldWing geld volgens mij: dat er speciale displays gemaakt worden waarin de letters of tekens ge-etst zijn. Deze letters of tekens kan men laten oplichten.

Een display van een 1500 kan kapot gaan en één of meer blauwe vlekken gaan vertonen. Volgens mij zijn er dan glazen plaatjes van elkaar gegaan en verspreid de vloeibare kristal zich.
Je kan bv hier op het forum een opmerking vinden van iemand die "denkt dat zijn display kapot is gevroren". Misschien een vochtdruppel op een verkeerde plaats, nachtvorst en "pang" het display barst.....
Hoe het precies in elkaar zit weet ik ook niet, maar het stuk "algemeen" hierboven is het principe van een LCD Display zoals ik dat jaren geleden tijdens een opleiding geleerd heb.
Het stukje over de GoldWing is mijn gedachte. Ik heb hier ook een kapot display en als je daar op een bepaalde manier het licht op laat schijnen zie je de letters en tekeningen die er op het scherm kunnen verschijnen.

Ik heb dus enkele weken geleden een ander display gekocht in de VS.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Swadde
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jul 2006, 19:44
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Fryslân

Re: Lekkage LCD scherm verholpen.

Bericht door Swadde » 18 mei 2012, 20:55

Hallo,

Ook ik heb afgelopen winter mijn teller uitgebouwd, en heb hem eerst dagen op de kachel gehad. Maar geen resultaat.
Daarna ben ik aan het föhnen gegaan, uren heeft hij op het LCD scherm staan branden. Maar geen resultaat.

Toen heb ik de verf stripper gepakt en toen had ik gelijk resultaat, het hele scherm werd blauw en dat heb ik een paar
keer herhaald. Het scherm werd weer normaal. De geleide stripje had ik er van te voren afgehaald.

Er zit inderdaad een folie op het glas maar dat zit volgens mij maar op één kant, dus de andere kant warm stoken.
Ook zat er bij mij een heel klein merktekentje op het glas (klein streepje) zodat je weet dat die weer, ik meende naar boven moest staan, bij het monteren.

Het resultaat was dat het scherm weer goed was, maar ik heb hem niet met afdichting spray behandeld aangezien dat ik dacht dat het wel mee zou vallen, nu hij weer goed was. Maar helaas ik zal hem er nog een keer uit moeten halen.
Want de vlek is bij mij terug gekomen.
En dan nog maar een keer proberen. Maar het is wel te doen maar vraagt wel wat sleutel werk.

Groeten Swadde.

eliminator
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 aug 2008, 22:16

Re: Lekkage LCD scherm verholpen.

Bericht door eliminator » 18 mei 2012, 22:18

Hallo mannen, bedankt voor de reacties, ik heb vanmiddag na ruim 20 uur fohnen het lcd scherm weer terug geplaatst. Het scherm was iets helderder geworden, maar met het vastdraaien van de 4 schroefjes op de printplaat kwam de blauwe vlek weer helemaal terug (voorlopig laat ik het even zo).

Kees.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Lekkage LCD scherm verholpen.

Bericht door harmdeboer » 19 mei 2012, 14:26

ik neem aandat met verfstripper een hobby fohn bedoeld word enniet het chemische goedje waarmee je lak afbijt?

;-)
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: Lekkage LCD scherm verholpen.

Bericht door Black Wing » 19 mei 2012, 19:35

het is wel zo dat de vlek wordt veroorzaakt door een lekkage tussen de 2 glasplaatjes :!:
na het warm/droogstoken moeten de plaatjes op elkaar worden gedrukt en aangedrukt houden en dan de zijkanten opnieuw
afsealen met lak o.i.d.
zo heeft een kennis van mij het ook eens gedaan, en dat was goed gelukt
Groeten, Eric

Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

Re: Lekkage LCD scherm verholpen.

Bericht door Foks » 26 mei 2012, 09:27

Geachte lezers,

Volgens mij ontstaat de vlek door een lekkage tussen de twee plaatjes. De seallaag is verboken en het vocht wordt tussen de lagen getrokken. Resultaat: donkere vlek. Destijds heb ik gefohnd en de vlek weg weten te krijgen waarna ik het geheel opnieuw heb gesealed.
Indien na lang fohnen de vlek niet weg gaat kan men het volgende overwegen.
Misschien is de lekkage (opening) verstopt. Hierdoor kan het vocht niet weg. Probeer on een kleine opening te maken met een scherp mesje of een naald. Dan is er een openverbinding met de buiten wereld. Het vocht kan verdreven worden. Lukt het niet kan men een sealing aanbrengen en er is verder niets verloren.

succes en groet,

FOKS (Peter)
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

diya____
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2013, 10:26

Re: Lekkage LCD scherm verholpen.

Bericht door diya____ » 12 okt 2013, 10:30

Hallo,

Weet jij toevallig nog hoe het amerikaanse forum heette?

mvg,
Diya

Plaats reactie