gordel achter voor een kind

Technische vragen, tips, trucs, enz.
BOB
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 dec 2007, 22:44
Locatie: Oost-Vl.be

Bericht door BOB » 27 jul 2008, 17:00

den stillen schreef:Wil je dat ook aan onze minister van verkeer eens iutleggen en aan alle agenten die ervoor bekeuren ? ( zegt bob )

dat het dragen van een gordel verplicht is op een moto ? want daar gaat de vraag toch over.. ???????????
vandaar mijn ???? :?:
En mijn antwoord is dan : JA , ingeval van een kind want op een kinderzitje zijn die verplicht en aangezien een kinderzitje verplicht is ( in Belgie ) geld dat automatisch ook voor de bijhorende gordels .
Er zijn 2 soorten motorrijders : een 1ste die al gevallen is en een 2de die nog moet vallen,ik ben bij de 1ste en mijn vrouw ook,ze zat achterop !

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Bericht door RonalT » 27 jul 2008, 21:43

BOB schreef:In Belgie moet er wel een kinderzitje voorzien zijn , dus ook gordel(s) , maar ik vind het ook gevaarlijk .
Ik was aan het zoeken met behulp van Google en vond op een website van de Belgische Federale Politie het volgende:
Mag ik mijn kind van 5 achteraan op de motor of in een side-car vervoeren?

Om uw kind te vervoeren conform de wettelijke bepalingen moet het een gepaste helm dragen en moeten zijn voeten rusten op voetsteunen.

Wat de side-car betreft bepaalt artikel 35 1.2 van de wegcode dat de bestuurder en de passagiers van motorvoertuigen in het verkeer, in tegenstelling tot gewone auto’s, een veiligheidsgordel moeten dragen als deze beschikbaar is. Het dragen van een helm is verplicht.
Voor de website klik je hier

Nergens wordt gesproken over kinderzitjes zoals je ziet! Een zitplaats is iets anders dan een zitje.
Ook de knmv geeft duidelijke info als je naar het buitenland wil
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

BOB
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 dec 2007, 22:44
Locatie: Oost-Vl.be

Bericht door BOB » 29 jul 2008, 22:40

Nochthans :

ministerieel besluit van 22 augustus 2006
Deze reglementering treedt in werking op 01 september 2006.



2. Motorvoertuigen, andere dan auto’s

De bestuurder en de passagier van motorvoertuigen die aan het verkeer deelnemen andere dan auto’s, moeten de veiligheidsgordel dragen op de plaatsen die ermee zijn uitgerust.

De kinderen van minder dan 3 jaar moeten worden vervoerd in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem.

Kinderen van 3 jaar of meer en minder dan 12 jaar moeten worden vervoerd in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem, of de veiligheidsgordel dragen.

Ik heb er nooit een boete voor gekregen maar zoals ik al zei als je op oom agent zijn tenen trapt ..............

BOB
Er zijn 2 soorten motorrijders : een 1ste die al gevallen is en een 2de die nog moet vallen,ik ben bij de 1ste en mijn vrouw ook,ze zat achterop !

den stillen
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 nov 2007, 11:31
Locatie: laarne ( B )

Bericht door den stillen » 30 jul 2008, 20:20

- op de plaatsen die ermee zijn uitgerust -

geen enkele motor is uitgerust voor veiligheidsgordels.
misschien trikes ?

BOB
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 dec 2007, 22:44
Locatie: Oost-Vl.be

Bericht door BOB » 30 jul 2008, 20:35

den stillen schreef:- op de plaatsen die ermee zijn uitgerust -

geen enkele motor is uitgerust voor veiligheidsgordels.
misschien trikes ?
en daar dienen de kinderzitjes dan voor , daar zit alles op en aan :D . Ik heb op de 2-wieler van mijn vrouw gewoon een auto-zitje geplaatst met rugleuning en veiligheidsriemen maar of een autozitje ook op een motor mag :shock: moet je mij ook niet vragen ?het werkt wel voortreffelijk. 8)
Bob
Er zijn 2 soorten motorrijders : een 1ste die al gevallen is en een 2de die nog moet vallen,ik ben bij de 1ste en mijn vrouw ook,ze zat achterop !

Keevny
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2007, 16:25
Locatie: Zottegem - B

Bericht door Keevny » 31 jul 2008, 17:28

Kinderen meenemen op de motor is gereglementeerd van land tot land. Soms op leeftijd (vb. Luxemburg is van af 12 jaar), in andere zoals Frankrijk moeten ze aan de voetsteunen kunnen.
Er bestaan speciale kinderzitjes voor op de motor.
Ikzelf heb mijn dochter vanaf 4,5 jaar meegenomen op de Goldwing (op een andere zou ik het niet gedaan hebben). Zij zat werkelijk vastgesnoerd op de motor, doormiddel van aangepaste autogordels, een over haar bekken en nog twee kruislings over haar schouders.
Dit vastmaken was niet alleen voor haar veiligheid maar ook voor mijzelf. Eenmaal ze het gewoon zijn van op de moto te zitten, zien ze het gevaar niet meer zitten te dansen op de muziek in de intercom, hangen schuin om een beter zicht naar voor te hebben, vallen in slaap, enz...
De vraag al of niet vastmaken moet ieder voor zich uitmaken. Risico’s zijn er altijd.
Ik ben van oordeel dat een vastgemaakt kind door de goldwing beschermd wordt bij een eventuele glijpartij. Doe de test, maak uw kind (of grote pop) vast op de wing en leg hem neer, ga een paar stappen achteruit en bekijk het geheel eens, je zult zien wat ik bedoel, Ik heb het zelf gedaan met mijn dochter erop, eens vastgemaakt en eens los, nadien vroeg ze zelf om vastgemaakt te worden
De rijder zelf moet zelf zijn verantwoordelijkheid nemen en een aangepaste rijstijl aannemen als hij een kind vervoerd. Stel U eens voor waar een kind (pluimgewicht) terechtkomt als het zou weggeslingerd worden.

george bolk

gordel achter voor een kind

Bericht door george bolk » 31 jul 2008, 18:14

hoi pieter gooi hier maar een slot op. de discusie heeft niets meer met mijn vraag te maken gaat alleen nog maar over regels waar verplicht en waar niet.



met vriendelijke groet george

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast