voorverwarmen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Henkwing
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 dec 2006, 17:18
Locatie: Stadskanaal

voorverwarmen

Bericht door Henkwing » 27 apr 2008, 21:04

Ik rijd nu op een 1200 uit 1984. Toen ik hem kocht heb ik het advies gekregen om niet direct weg te rijden, maar de motor ongeveer 10 minuten te laten opwarmen, en wanneer de klepdeksels handwarm zijn pas weg te rijden. Nu ben ik van plan een 1500 aan te schaffen.
Moet ik hierbij hetzelfde handelen?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Bericht door RonalT » 27 apr 2008, 21:35

Ik heb altijd geleerd dat op laten warmen van een stationair draaiende motor erg lang gaat duren. Beter kan je er 10 minuten rustig op gaan rijden. Onder die belasting gaat het veel sneller en de buurt reageert er ook anders op. Want al laten ze je het nooit horen, men weet wel wat je doet.

Ik zou zeggen starten en rustig weg rijden.

Maar een andere gefundeerde mening respecteer ik, ik heb niet voor auto- motormonteur geleerd
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

olle griese
Berichten: 508
Lid geworden op: 10 jul 2007, 13:58
Locatie: Groningen

Bericht door olle griese » 27 apr 2008, 21:43

Ik rij ook altijd gelijk weg.
Rustig warm laten worden.
Ik kijk nooit naar de toerenteller maar de eerste 3 a 4 km zal ik niet boven de 2000 toeren komen denk ik.
Dan staat de naald wel ongeveer op 80 graden (90 is bedrijfstemperatuur bij de mijne) en trek ik hem los 8)
Ik ben een pittige rijder maar boven de 4000 toeren kom ik ook zelden

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]

Bericht door japie de cipier » 27 apr 2008, 22:28

ook ik deel de mening van starten, helm op, jas dicht, en dan weg rijden.
eerst rustig de straat uit en dan geleidelijk aan kan je het gas wat open trekken.
vergelijk het met als je uit bed komt rollen effe onder de vergiet, bakkie koffie en dan kan je de hele wereld aan.

en als je ergens op tijd/snel moet wezen, gewoon eerder je nest uit komen. :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

gr jaap.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

indiaantje
Berichten: 989
Lid geworden op: 20 mei 2007, 11:23
Locatie: belgie/vilvoorde

Bericht door indiaantje » 28 apr 2008, 21:05

tijdens de wintermaanden , laat ik hem toch ff warm draaien 1 tot 3 min omdat ik maar een 5 a 6km van men werk woon , en de buren tja ikke wakker iedereen wakker :twisted: , en zoals nu het weer is , is het ook kleding aan en wegwezen

grtz
mark
een leven zonder hobby is geen leven

loewieke
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 apr 2007, 20:41
Locatie: GLABBEEK (3381 Kapellen) BELGIE

Bericht door loewieke » 29 apr 2008, 06:45

Bij mij is het starten en stillekes wegwezen tot dat hij op temperatuur is,heb mij laten wijsmaken dat het niet zo goed is de moter laten warm lopen stationair,er zou alzo condensatie in de moter optreden,dus ikke starten en weg is ie.

Mvg Louis :wink: :D

goldwingboy
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 mar 2006, 10:05
Locatie: Linter (B) ex-goldwing 1800

Bericht door goldwingboy » 29 apr 2008, 07:35

Ik laat em effe warmdraaien, de verwarming vollen bak zodat de kou al iets gebroken is alvorens te vertrekken, is wel zo leuk! PATS (slag tegen voorhoofd).....ach ja, da's met de auto, met de motor heeft dat weinig zin :lol: :lol: . Neen, ben altijd direkt weggereden met de motor, wel nikske forcaré, zachtjes aan in de toeren tot ie op bedrijfstemperatuur was.

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 29 apr 2008, 18:23

Zelf hou ik het er op dat warm draaien van een motor is , het opbouwen van voldoende oliedruk, zodat de gehele motor word voorzien smering.
Dus niet stationair warmdraaien, maar volgens de meeste manuals tussen de 2000 en 3000 toeren warmdraaien, dit om de oliedruk hoog genoeg te hebben om de hele motor van de nodige smering te voorzien.
Net zoals ze dat bij race machines doen, telkens gas geven, naar mate de motor warmer kan het toerental omhoog.
Maar volgens mij hebben we een ex racer Harley in ons midden, hij zal vast wel weten waarom zij dit deden :roll:



Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

peter

Bericht door peter » 30 apr 2008, 13:40

Dus niet stationair warmdraaien, maar volgens de meeste manuals tussen de 2000 en 3000 toeren warmdraaien, dit om de oliedruk hoog genoeg te hebben om de hele motor van de nodige smering te voorzien.


Ik heb mijn gl1200 van een oliedrukmeter voorzien en zie dat als hij koud is direct na het starten naar de 5 kilo druk loopt terwijl hij stationair draait.
Ga je bij een koudemotor gas geven dan gaat er een overdrukklep open in je filter en gaat hij buiten het filter om met als gevolg dat je het vuil wat normaal uit de olie wordt gehaald vrolijk rondt pompt :cry: .
De klep die ik bedoel is de veer met ring die je in je filterhuis hebt zitten, de koude olie drukt het filterweg en de olie strommt erlangs. Dit gebeurd ook als je een vuil/verstopt filter hebt.
Van belang is dat je de juiste dikte olie koopt 10w/40 of 5w/40 die bij koude start iets dunner is dus beter weg te pompen is.[/quote]

zijspanman
Berichten: 235
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42
Locatie: Kapelle

Bericht door zijspanman » 30 apr 2008, 19:25

Nou gewoon starten en weg op het gemak.
De brandstof kost al zat tegenwoordig.

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 02 mei 2008, 23:32

aspie schreef: Ik heb mijn gl1200 van een oliedrukmeter voorzien en zie dat als hij koud is direct na het starten naar de 5 kilo druk loopt terwijl hij stationair draait.
Ga je bij een koudemotor gas geven dan gaat er een overdrukklep open in je filter en gaat hij buiten het filter om met als gevolg dat je het vuil wat normaal uit de olie wordt gehaald vrolijk rondt pompt :cry: .
De klep die ik bedoel is de veer met ring die je in je filterhuis hebt zitten, de koude olie drukt het filterweg en de olie strommt erlangs. Dit gebeurd ook als je een vuil/verstopt filter hebt.
Van belang is dat je de juiste dikte olie koopt 10w/40 of 5w/40 die bij koude start iets dunner is dus beter weg te pompen is.
Hoi Aspie,

Bij een koude motor, als deze in orde is kan de olie druk tot ruim 5 kg oplopen, ongeveer het moment wanneer de overdrukklep in werking zou moeten treden om te veel druk op het systeem te voorkomen en zo te zien weer in de catter in gooit.
De 1200 en 1500 hebben geen bypass in het oliefilter en de olie gaat altijd door het filter tenzij deze verstopt is, de veer en ring die jij, denk ik bedoel is alleen een spanveer voor het oliefilter, het overdrukventiel zit direkt op de tweede pomp, de hoofdoliepomp, allebei de pompen filteren de olie eerst via een filter.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten