Stroomonderbreking

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Wim Van Puymbroeck
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2013, 19:26
Type Goldwing: GL1500

Stroomonderbreking

Bericht door Wim Van Puymbroeck » 16 apr 2022, 19:09

Hallo allen,
Al enige tijd was er het probleem dat bij lang stationair draaien en/of stapvoets rijden alles begint te knipperen en de motor zonder stroom valt. Eerste idee was dat de alternator stuk was, dus een nieuwe gestoken maar het probleem blijft. Daarom denk ik dat er iets mis is met de stroomregelaar, mijn vraag is waar zit de stroomregelaar bij de gw1500. Alvast bedankt voor de tips. Wim.

Gebruikersavatar
Pep
Berichten: 205
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: Stroomonderbreking

Bericht door Pep » 16 apr 2022, 19:13

De spanningsregelaar zit in de dynamo zelf. Deze heeft wel een aparte 12 volt aansluiting waar spanning op komt te staan na dat het contact is aangezet.
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13175
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Stroomonderbreking

Bericht door RonalT » 16 apr 2022, 22:53

Inderdaad is het zoals PEP zegt.
Pluspunt is dat je deze dus al hebt vervangen en daar niet naar hoeft te zoeken.

Maar zo maar van alles gaan vervangen lijkt me nou niet de oplossing.
Die alternator had je ook kunnen met of er voldoende spanning uit kwam.

Hoe goed is je accu? Is die al gecontroleerd?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit verkeerd hebt gedaan

Wim Van Puymbroeck
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2013, 19:26
Type Goldwing: GL1500

Re: Stroomonderbreking

Bericht door Wim Van Puymbroeck » 16 apr 2022, 23:53

Pep schreef:
16 apr 2022, 19:13
De spanningsregelaar zit in de dynamo zelf. Deze heeft wel een aparte 12 volt aansluiting waar spanning op komt te staan na dat het contact is aangezet.
Als stroomregelaar opzoek dan krijg ik dit.
Afbeelding

Wim Van Puymbroeck
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2013, 19:26
Type Goldwing: GL1500

Re: Stroomonderbreking

Bericht door Wim Van Puymbroeck » 16 apr 2022, 23:56

RonalT schreef:
16 apr 2022, 22:53
Inderdaad is het zoals PEP zegt.
Pluspunt is dat je deze dus al hebt vervangen en daar niet naar hoeft te zoeken.

Maar zo maar van alles gaan vervangen lijkt me nou niet de oplossing.
Die alternator had je ook kunnen met of er voldoende spanning uit kwam.

Hoe goed is je accu? Is die al gecontroleerd?
Het probleem doet zich voor als alles heel warm wordt en dan trekt hij de batterij leeg, eens alles is afgekoeld dan werkt de alternator terug

Dacher
Berichten: 210
Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21

Re: Stroomonderbreking

Bericht door Dacher » 19 apr 2022, 05:45

Zit die (van de foto) niet op de achterbrug?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13175
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Stroomonderbreking

Bericht door RonalT » 19 apr 2022, 11:34

Er zit normaal gesproken geen regulator op de achterbrug.
Als ik deze afbeedling, uit het werkplaatshandboek, goed begrijp is dit een geheel wat als alternator wordt aangeduid.
Aansluiting B gaat naar de dynamo en C44 krijgt spanning als het contact aangezet wordt.
.
20220419_110923.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit verkeerd hebt gedaan

Gebruikersavatar
Pep
Berichten: 205
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: Stroomonderbreking

Bericht door Pep » 20 apr 2022, 06:08

Er kan een slechte elektrische verbinding zitten in de bedrading van de dynamo naar de accu of in de bedrading van de 12V na contact die zorgt dat de spanningsregelaar in de dynamo z’n werk kan doen. Mogelijk wordt er tijdens het rijden iets warm wat gaat uitzetten en op dat moment geen elektrisch contact meer maakt. Volg de bedrading en kijk naar de stekkers die je tegenkomt. De “stroomregelaar” op de foto zit in het elektrische circuit van de “achteruit rij functie”
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1416
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek

Re: Stroomonderbreking

Bericht door Antoon Aarts » 20 apr 2022, 09:11

Wim Van Puymbroeck schreef:
16 apr 2022, 19:09
dus een nieuwe gestoken
Nieuw ? Orgineel Honda / gereviseerde / Chinese ??
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86)
1995 GL1500 EML GT2000 (89)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012) heden.
CB350F 1976 / CB400F 1977 / 2x CB500F 1975 -1976 / CB550F2 76 / K3.78 / 2x GL1000 bj.1978

Wim Van Puymbroeck
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2013, 19:26
Type Goldwing: GL1500

Re: Stroomonderbreking

Bericht door Wim Van Puymbroeck » 20 apr 2022, 20:54

Antoon Aarts schreef:
20 apr 2022, 09:11
Wim Van Puymbroeck schreef:
16 apr 2022, 19:09
dus een nieuwe gestoken
Nieuw ? Orgineel Honda / gereviseerde / Chinese ??
Hallo Antoon,
Ik heb deze een jaar of 4 geleden bij u komen halen, ik ben geen veel rijder maar het is altijd vanaf de motor zeer warm wordt door stationair te draaien of in zeer traag verkeer dat plots alles begint te knipperen en hij stil valt, als hij is afgekoeld en hij terug wordt opgestart na de batterij op te laden dan werkt de alternator terug.

Wim Van Puymbroeck
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2013, 19:26
Type Goldwing: GL1500

Re: Stroomonderbreking

Bericht door Wim Van Puymbroeck » 20 apr 2022, 20:59

RonalT schreef:
19 apr 2022, 11:34
Er zit normaal gesproken geen regulator op de achterbrug.
Als ik deze afbeedling, uit het werkplaatshandboek, goed begrijp is dit een geheel wat als alternator wordt aangeduid.
Aansluiting B gaat naar de dynamo en C44 krijgt spanning als het contact aangezet wordt.
.
20220419_110923.jpg
Hallo Ronald, bedankt voor het schema, maar ik denk niet dat het de alternator is. Als de motor is afgekoeld en de batterij terug is opgeladen dan doet alles het prima

Wim Van Puymbroeck
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2013, 19:26
Type Goldwing: GL1500

Re: Stroomonderbreking

Bericht door Wim Van Puymbroeck » 20 apr 2022, 21:01

Pep schreef:
20 apr 2022, 06:08
Er kan een slechte elektrische verbinding zitten in de bedrading van de dynamo naar de accu of in de bedrading van de 12V na contact die zorgt dat de spanningsregelaar in de dynamo z’n werk kan doen. Mogelijk wordt er tijdens het rijden iets warm wat gaat uitzetten en op dat moment geen elektrisch contact meer maakt. Volg de bedrading en kijk naar de stekkers die je tegenkomt. De “stroomregelaar” op de foto zit in het elektrische circuit van de “achteruit rij functie”
Ok Pep, dat wordt dus een speurtocht, ik zal dit alles proberen na te gaan

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1416
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek

Re: Stroomonderbreking

Bericht door Antoon Aarts » 20 apr 2022, 23:22

Wim Van Puymbroeck schreef:
16 apr 2022, 19:09
Hallo Antoon,
Ik heb deze een jaar of 4 geleden bij u komen halen, ik ben geen veel rijder maar het is altijd vanaf de motor zeer warm wordt door stationair te draaien of in zeer traag verkeer dat plots alles begint te knipperen en hij stil valt, als hij is afgekoeld en hij terug wordt opgestart na de batterij op te laden dan werkt de alternator terug.
Heb hier nog gebruikte liggen , mocht je eens deze kant opkomen mag je deze altijd eens uit proberen .
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86)
1995 GL1500 EML GT2000 (89)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012) heden.
CB350F 1976 / CB400F 1977 / 2x CB500F 1975 -1976 / CB550F2 76 / K3.78 / 2x GL1000 bj.1978

Wim Van Puymbroeck
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2013, 19:26
Type Goldwing: GL1500

Re: Stroomonderbreking

Bericht door Wim Van Puymbroeck » 21 apr 2022, 20:24

Antoon Aarts schreef:
20 apr 2022, 23:22
Wim Van Puymbroeck schreef:
16 apr 2022, 19:09
Hallo Antoon,
Ik heb deze een jaar of 4 geleden bij u komen halen, ik ben geen veel rijder maar het is altijd vanaf de motor zeer warm wordt door stationair te draaien of in zeer traag verkeer dat plots alles begint te knipperen en hij stil valt, als hij is afgekoeld en hij terug wordt opgestart na de batterij op te laden dan werkt de alternator terug.
Heb hier nog gebruikte liggen , mocht je eens deze kant opkomen mag je deze altijd eens uit proberen .
Denk jij dan dat het aan de alternator ligt Antoon?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten