slecht lopende motor ( GL1500 )

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
mjvromans
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2021, 15:45
Type Goldwing: GL1800

slecht lopende motor ( GL1500 )

Bericht door mjvromans » 30 mei 2021, 15:53

hallo

ik heb het volgende probleem, ik heb een gl1500 uit 1990
deze heeft 1,5 jaar geleden onderhoud gehad en heeft nu bijna een jaar stil gestaan
als ik de motor start lijkt deze op 5 cylinders te lopen en loopt erg rauw
als ik de choke iets lager zet valt de motor uit
als deze na 10 minuten draaien warm word en ik de choke langzaam verder dicht zet blijft hij wel draaien
als ik snel gas geef valt deze ook weer stil
alleen boven de 2000 toeren kan ik de wing in leven houden
als ik boven de 2000 gas geef trekt de wing niet door wat je van een gl1500 mag verwachten

wie heeft raad of kent dit probleem

alle hulp is welkom

Dacher
Berichten: 214
Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21

Re: slecht lopende motor ( GL1500 )

Bericht door Dacher » 31 mei 2021, 04:58

Meestal zijn de carburateurs vuil van binnen, dus er zitten kanaaltjes dicht door het lange stilstaan en de geweldige benzine van tegenwoordig.

capslocker
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 jul 2019, 11:15
Type Goldwing: GL1500

Re: slecht lopende motor ( GL1500 )

Bericht door capslocker » 31 mei 2021, 08:34

check ook even de vaccuumslangetjes. Meer bepaald diegene die van bovenop je linkercilinderblok naar het benzinemembraan loopt. Als die broos is kan er te weinig benzine worden aangevoerd.

Gebruikersavatar
Pep
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: slecht lopende motor ( GL1500 )

Bericht door Pep » 03 jun 2021, 22:12

Controleer ook je bougie kabels. Ik heb al twee keer meegemaakt dat de isolatie van de bougiekabels begint te scheuren waardoor je vonk halverwege de kabel overslaat naar je motorblok ipv in de bougie. Dit zou kunnen verklaren dat je het idee hebt dat er 1 of 2 cilinders niet of slecht meelopen.
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: slecht lopende motor ( GL1500 )

Bericht door Cas » 03 jun 2021, 23:27

Dacher schreef:
31 mei 2021, 04:58
Meestal zijn de carburateurs vuil van binnen, dus er zitten kanaaltjes dicht door het lange stilstaan en de geweldige benzine van tegenwoordig.
Ik ben het eens met Dacher, hoewel de latere berichten ook kunnen kloppen. In vroeger tijden heb ik de GL1000 en de GL1100 gehad en altijd de carbs leeg laten lopen tijdens lange stilstand om vergomming te voorkomen. De latere modellen met injectie vond ik zelf altijd veel minder soepel lopen, aan/uit effect, dat zal bij de nieuwe modellen wel verholpen zijn maar voor mij nog steeds een ergernis bij mijn 2005 model. De carbs ultrasoon reinigen zou kunnen helpen, de huidige E10 (10% ethanol) is niet prettig voor oudere motoren.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

f.schuiling
Berichten: 153
Lid geworden op: 07 jan 2013, 14:44
Type Goldwing: overig

Re: slecht lopende motor ( GL1500 )

Bericht door f.schuiling » 04 jun 2021, 18:57

spuit eens een beetje remmen reiniger onder het stationairdraaien direckt in de luchtfilterhuis mischien gaat dan alle cilinders mee draaien of kun je een verschil horen dat ze alle mee gaan lopen

peter

Re: slecht lopende motor ( GL1500 )

Bericht door peter » 05 jun 2021, 11:06

De 1500 heeft 2 carburateurs, 1 voor de linkerkant en 1 voor de rechterkant. Je merkt dus snel genoeg of 1 carburateur niet mee werkt. Ik zou eerst eens de oude benzine uit de tank halen, dan weer premium benzine erin zoals Shell super plus en flesje reiniger zoals Forte. Dan een tijdje lopen laten en eventueel een ritje proberen te maken. Geeft dat geen verbetering dan eens de temperatuur van de uitlaat bochten meten. Je ziet dan welke cilinder(s) niet meewerken en van die kan je dan kijken of de bougie wel vonkt. Is de carburateur echt vuil dan ben je voorlopig wel effe bezig met sleutelen want die hebben ze goed verstopt achter al het plastic onder een berg kabels en andere ellende.

Plaats reactie