GL 1500 klepseals vervangen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Roel1500SE
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mei 2021, 16:10

GL 1500 klepseals vervangen

Bericht door Roel1500SE » 24 mei 2021, 17:30

ha mede-Wingers,

mijn 1500 SE uit 1992 met 52000 miles op de klok, had af en toe last van behoorlijk rook uitstoten bij koude motor. Niet erg, want geen olieverbruik dat aandacht behoefde.
Maar op een camping 's morgens starten, word je niet echt in dank afgenomen wanneer je in de omringende tentjes een kakofonie aan hoestende campinggasten tenore komt...
Dus: klepseals maar eens gaan vervangen.
Nooit eerder gedaan, wel enige sleutelervaring opgedaan in het verleden.

En: het is niet moeilijk, ik denk dat iedereen het met (bijna) standaard gereedschapsset moet kunnen doen.

hieronder de beknopte werkwijze, veel standaard demontagewerk staat al beschreven hier op de site. Voor diegenen die dat fijn vinden: koelvloeistof hoeft niet afgetapt te worden, dus dat valt weer mee...en scheelt weer wat "gesmeer".

1) demontage onderkuip
2) demontage onderste delen (zijkanten) van de kuip waar de cornering light in zitten
3) demontage valbeugels, onderste beplating kan blijven zitten (waar de voetverwarming bij de SE in zit)
4) bougiedoppen verwijderen en met perslucht de schachten schoon blazen
5) bouten van de kunststof cover voor de distributieriemen (inclusief het ronde plaatje voor de krukas) verwijderen
6) kunststof cover kan nu naar links (rijrichting gezien) verwijderd worden
7) kleine cover plaatje aan de rechterkant verwijderen
8) distributie op de merktekens zetten, zie hiervoor handleiding op dit forum "riemen vervangen".
9) distributietandwiel: bout losdraaien, let op stand krukas. Tooltje gemaakt om het nokkenastandwiel te blokkeren bij los- en vastdraaien:
Afbeelding

10) klepdeksel verwijderen

na bovenstaande punten was dit de situatie:
Afbeelding

11) bouten losdraaien en verwijderen van de tuimelaars :

Afbeelding
Afbeelding

en voilรก: nu is zichtbaar waar we zijn moeten:
Afbeelding

volgende stap is de cilinder waar aan gewerkt wordt, onder luchtdruk te zetten, zodat bij het verwijderen van de klepveer, de klep niet uit de geleider zakt en dus in gesloten positie blijft zitten.

Ik heb een oude bougie uit de 1500 gekannibaliseerd om te gaan functioneren als adapter waar een persluchtslang op aangesloten kan worden. Hier de "halve, maar lege" bougie, en het aansluitstuk voor een luchtslang:

Afbeelding
Afbeelding

Deze wordt op de plaats van de bougie geplaatst, en persluchtslang over het aansluitstuk geschoven. Een druk van 3 bar was genoeg om de klep in positie te houden.
Met een klep decompressie tool van nog geen tientje, kan nu de klepveer samengeperst worden, waardoor de halve maantjes er met een magneetje uitgepakt kunnen worden.
Afbeelding

Dan is het nog maar een kleine stap naar de klepseals:

oude eraf schuiven, nieuwe erop, veer en maantjes weer terug plaatsen
Afbeelding

dit herhalen voor alle cilinders.

klepdekselpakkingen goed gereinigd met thinner, opnieuw voorzien van dun laagje vloeibare pakking en weer dicht gebouwd.

bij montage goed letten op juiste positie merktekens.

Al met al was dit ongeveer 8 uurtjes werk (rookie), en zeer leerzaam. Koppen hoeven er dus niet af, koelvloeistof systeem blijft intact, alleen wat sleutelwerk aan de demontage van kuipdelen, kleppendeksels, nokkenastandwiel en tuimelaars.

na vervangen van de seals liep de wing als vanouds, maar dat kon ook niet anders.... :D

gr.,
Roeland

Dacher
Berichten: 210
Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21

Re: GL 1500 klepseals vervangen

Bericht door Dacher » 25 mei 2021, 11:30

Top ๐Ÿ‘

Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 7333
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Re: GL 1500 klepseals vervangen

Bericht door peter » 25 mei 2021, 15:26

Netjes gedaan ๐Ÿ‘
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P

Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1000 k2
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd gerestaureerd
Honda cb750f2 gerestaureerd
Suzuki GT750 J gerestaureerd

Gebruikersavatar
mauss
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 sep 2020, 21:59
Type Goldwing: GL1500
Locatie: hoogvliet

Re: GL 1500 klepseals vervangen

Bericht door mauss » 25 mei 2021, 19:07

lekker gelopen , netjes gedaan.
Het is ook een lekkere duidelijke uitleg. Bij mij zijn ze vorige maand vervangen samen met 5 kleppen. 4 waren er krom en 1 kregen we niet meer goed sluitend.
Handig hulpje heb je voor de klepveren.
๐Ÿ‘

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13176
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: GL 1500 klepseals vervangen

Bericht door RonalT » 25 mei 2021, 21:16

Lekker bezig geweest en zo te lezen inderdaad voldoende sleutelervaring om dit tot een goed einde te brengen.
We hebben hier "How-To DHZ artikelen" en ik wil deze er graag in opnemen. Dus ik zal binnenkort nog eens wat vragen komen stellen. :-)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit verkeerd hebt gedaan

Roel1500SE
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mei 2021, 16:10

Re: GL 1500 klepseals vervangen

Bericht door Roel1500SE » 26 mei 2021, 18:46

Helemaal prima RonalT!

Gebruikersavatar
mauss
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 sep 2020, 21:59
Type Goldwing: GL1500
Locatie: hoogvliet

Re: GL 1500 klepseals vervangen

Bericht door mauss » 12 feb 2022, 23:13

Dank zij deze duidelijke uitleg en foto's vandaag zelf ook maar gedaan bij een 1200.

Gebruikersavatar
mauss
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 sep 2020, 21:59
Type Goldwing: GL1500
Locatie: hoogvliet

Re: GL 1500 klepseals vervangen

Bericht door mauss » 13 feb 2022, 21:18

Nog een klein vraagje.
Toen ik 1 van de cilinders onder druk zetten, toen verplaatste de zuiger had jij dat ook en zo ja hoe heb je dat opgelost.
Hij loopt overigens weer als een zonnetje.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13176
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: GL 1500 klepseals vervangen

Bericht door RonalT » 14 feb 2022, 23:54

als je druk op een zuiger zet zal deze in het onderste dode punt komen te staan.

Waarschijnlijk kan je dat voorkomen door de motor in zijn versnelling te zetten met de wielen op de grond.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit verkeerd hebt gedaan

Dacher
Berichten: 210
Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21

Re: GL 1500 klepseals vervangen

Bericht door Dacher » 15 feb 2022, 05:57

Zet op het juiste punt gewoon de achterrem ff vast

Gebruikersavatar
mauss
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 sep 2020, 21:59
Type Goldwing: GL1500
Locatie: hoogvliet

Re: GL 1500 klepseals vervangen

Bericht door mauss » 15 feb 2022, 17:27

Dat zijn beide goede tips voor de volgende keer.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten