Hobbelen bij 50km/u

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door MoneyFor » 01 mei 2021, 15:28

Ik lees nu pas dit draadje, ik heb het hobbelen ook tussen 50 à 60km/u met of zonder passagier, alle andere snelheden geven geen probleem. Als je het stuur lost bij 50km/u dan zie je het stuur heen en weer gaan, makkelijk tussen de 2 à 3cm. Ik heb de motor nieuw gekocht in 2016 en toen had die het niet, is pas begonnen na zo'n 5000km, heb alles al nagekeken en ook de banden, heb die er zowel voor als achter al eens afgehaald ( heb zelf een banden machine mocht je het afvragen) om de binnenzijde te bekijken want als bv een wang geraakt is zie je dat het makkelijkst aan de binnenzijde. Niets aan te merken, terug gebalanceerd maar het blijft hobbelen bij die snelheid, ik heb ook niet in een pothole gereden ofzo dus is mij ook een vraagteken wat de oorzaak eigenlijk is.

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door Cas » 01 mei 2021, 16:06

MoneyFor schreef:
01 mei 2021, 15:28
Ik lees nu pas dit draadje, ik heb het hobbelen ook tussen 50 à 60km/u met of zonder passagier, alle andere snelheden geven geen probleem. Als je het stuur lost bij 50km/u dan zie je het stuur heen en weer gaan, makkelijk tussen de 2 à 3cm. Ik heb de motor nieuw gekocht in 2016 en toen had die het niet, is pas begonnen na zo'n 5000km, heb alles al nagekeken en ook de banden, heb die er zowel voor als achter al eens afgehaald ( heb zelf een banden machine mocht je het afvragen) om de binnenzijde te bekijken want als bv een wang geraakt is zie je dat het makkelijkst aan de binnenzijde. Niets aan te merken, terug gebalanceerd maar het blijft hobbelen bij die snelheid, ik heb ook niet in een pothole gereden ofzo dus is mij ook een vraagteken wat de oorzaak eigenlijk is.
Wat dat heen en weer gaan van het stuur betreft, een superbrace neemt dit niet weg maar verminderd het wel. Toen ik nieuwe banden had laten leggen was het helemaal weg, naarmate de banden verslijten komt het weer terug. Het hoort natuurlijk niet maar ik maak me er niet druk om.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door MoneyFor » 01 mei 2021, 17:25

Cas bedankt voor je reactie, ik ga die superbrace eens opzoeken, ik had al eens gedacht aan de forkbrace van Kuryakin aan te schaffen maar ga het eens vergelijken met die van jou.
Ik denk dat ik dat eerst eens ga doen want aan de banden is niet echt iets te zien, ik zou wel een nieuw setje kunnen aanschaffen maar heb de laatste 2 weken er al 5 gekocht en de
vrouw begint al te denken dat ik een banden fetisj heb ontwikkeld :D .

Waar heb je de jouw brace aangeschaft als ik mag vragen ?

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door DonvanVliet » 01 mei 2021, 17:29

Op je banden staat ook een datum. Het zogenaamde DOT nummer dat de productiedatum aangeeft. Misschien overjarige band gemonteerd.
Op het voorbeeld zie dat de band in week 32 in 2009 van de band rolde.

Afbeelding

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door MoneyFor » 01 mei 2021, 18:24

Mijn DOT zegt 1016 vooraan en achteraan 1116 zijn dus vrij kort voor levering van de motor geproduceerd, heb hem in mei 2016 opgehaald bij de dealer dus zijn ze nu 5 jaar idem als de Wing zelf.

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door DonvanVliet » 01 mei 2021, 18:50

Ja dat zou ok moeten zijn. Dan weet ik het ook niet meer.

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door Cas » 01 mei 2021, 19:06

MoneyFor schreef:
01 mei 2021, 18:24
Mijn DOT zegt 1016 vooraan en achteraan 1116 zijn dus vrij kort voor levering van de motor geproduceerd, heb hem in mei 2016 opgehaald bij de dealer dus zijn ze nu 5 jaar idem als de Wing zelf.
De vraag is: waarom heeft de ene Wing het wel en de andere niet. Het eerste contact met het wegdek is de band, daarna het wiel, daarna de voorvork/swingarm en daarna het frame. De motor wordt in de fabriek door vakmensen in elkaar gezet. Ik heb het hele internet afgespeurd naar een oplossing, niets kunnen vinden. Ik heb de originele fietslagers vervangen door conische lagers, en geloof me die staan 100% correct afgesteld, en nog steeds slingert het stuur een beetje. Ik weet het niet en ik kan er mee leven.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door MoneyFor » 02 mei 2021, 07:14

Cas schreef:
01 mei 2021, 19:06
De vraag is: waarom heeft de ene Wing het wel en de andere niet. Het eerste contact met het wegdek is de band, daarna het wiel, daarna de voorvork/swingarm en daarna het frame. De motor wordt in de fabriek door vakmensen in elkaar gezet. Ik heb het hele internet afgespeurd naar een oplossing, niets kunnen vinden. Ik heb de originele fietslagers vervangen door conische lagers, en geloof me die staan 100% correct afgesteld, en nog steeds slingert het stuur een beetje. Ik weet het niet en ik kan er mee leven.
Ja blijft inderdaad merkwaardig, nu is het voor mij ook niet echt een ramp maar als ik het wat zou kunnen verbeteren waarom niet. Ik heb gisterenavond nog de Kuryakyn forkbrace besteld op Ebay, zat een levertijd op van een
maand maar ik zal na installatie berichten van mijn bevindingen.

Gebruikersavatar
Zundapp
Berichten: 28
Lid geworden op: 31 aug 2020, 18:53
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Albrandswaard

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door Zundapp » 14 jun 2021, 21:22

Weer een update:

Ik heb vandaag de achterband vervangen en de remschijf +blokken.
Je raad het al... het hobbelen is niet weg. :cry:

De voorvork is volledig gereviseerd + progressieve veren geplaatst , voorband + rechter schijf + blokken vervangen, voor lagers zijn goed.
Achterwiel is recht en rond en net opnieuw gebalanceerd, lagers gecontroleerd en geen problemen gevonden.

Ik weet niet meer waar ik het hobbelen in zoeken moet.
Als het zo door gaat dan gaat de motor weg. Ik heb er schoon genoeg van. :(


Afbeelding

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door DonvanVliet » 14 jun 2021, 21:54

Zwaar punt in het cardan misschien?

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door Cas » 14 jun 2021, 23:02

Wat vreemd dat hier de oorzaak niet van gevonden kan worden.
Even iets heel anders, doet hij dit hobbelen bij deze snelheid in alle versnellingen, hoge toeren, lage toeren? Is het geen aan/uit effect?
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
Zundapp
Berichten: 28
Lid geworden op: 31 aug 2020, 18:53
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Albrandswaard

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door Zundapp » 15 jun 2021, 07:08

Hij doet het met alle versnellingen/toerentallen, zelfs als ik de koppeling in knijp en hem op die snelheid laat door hobbelen.

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door MoneyFor » 15 jun 2021, 07:32

Zoals ik al zei heb ik dat ook op mijn 2016, heb nu een brace geïnstalleerd en moet zeggen dat ik een kleine verbetering ondervind, alles staat precies wat strakker maar het is niet weg. Ik denk
dat jij er nu teveel op gefocust bent en niet meer uit je hoofd krijgt. Je moet je gaan focussen op de goede aspecten van je motor en dan ga je dat wobbelen beginnen te vergeten.

peter

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door peter » 16 jun 2021, 08:19

Laat eens iemand anders op je motor rijden die ervaring heeft met goldwings, die kan misschien objectiever beoordelen of er inderdaad wat aan de hand is en je misschien zelfs vertellen waar het probleem zit. Ik weet niet waar je woont maar er is vast wel iemand in jou buurt.

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door DonvanVliet » 16 jun 2021, 09:35

Ja rij even naar Bikers Best. Het is perfect weer ervoor.

Plaats reactie