Stroomloos

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Dacher
Berichten: 214
Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21

Stroomloos

Bericht door Dacher » 13 okt 2020, 06:13

Gisteravond moest ik weer plasma geven, ik haal de wing op trek hem uit de schuur contact aan niks na jente.
Meten met voltmeter 0.5 volt zo die is goed leeg zeg maar.
Weer naar huis andere sleutels pakken en met de PC weg , op de wing had ik een optimate aansluiting ff gauw aangemaakt en die laten laden , nou ja er gebeurde eigenlijk niks.
Na 3 uur thuis , weer niks optimate op de PC gezet prima dus die werkt, dat word dan denk ik een andere accu hier zit nu 20 AH in.
Drie weken geleden nog mee gereden , hij start altijd zeer fanatiek (lees startmotor draait zeer snel rond) nooit niks gemerkt nou ja het kan een keer een accu is een raar ding.

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Stroomloos

Bericht door DonvanVliet » 13 okt 2020, 10:20

0,5 volt.....dan is die accu zeer zeker verrot.

Dacher
Berichten: 214
Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21

Re: Stroomloos

Bericht door Dacher » 15 okt 2020, 16:48

Nieuwe Yuaisa accu geplaatst onderhoudsvrij starte direct.
Toen gekeken wat de dynamo doet, gelijk stationair 14 volt gas geven 14.1/14.2.
Stationair met verlichting aan 14 remlicht erbij 13.5 gas geven 13.9/14 volt.
Stationair met alle verlichting aan en rem en fan die aanslaat 12.8/12.9. Geef je gas dan weer naar 13.8/9 volt.
Plus eraf multimeter op amphere (200 m) dan meet ik tussen de accu en de plus 04,4 zet ik de meter op 20 m dan 4,4 is dit oké of trekt er ergens iets veel stroom weg.
Alarm is niet ingeschakeld, het is een origineel honda alarm op de afstandsbediening staat ook honda en ook boekje erbij in Nederlands van honda.

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Stroomloos

Bericht door Cas » 15 okt 2020, 17:29

Ik heb een voltmeter op de Wing staan en die geeft tijdens het rijden 14.6 V aan. Al die andere metingen hoeven volgens mij niet maar ik ben geen deskundige.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
Pep
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: Stroomloos

Bericht door Pep » 19 okt 2020, 22:57

Ik ga er even van uit dat je de multimeter juist instelt en de meetpennen in de juist aansluiting voor het meten van ampere. Maar de gemeten waarde is wel erg weinig: 4,4 miliampere en zal zeker je accu niet snel leeg trekken. Je klokje en geheugen radio verbruiken continu een lage stroom en zullen na een lange tijd je accu leeg trekken. Een druppellader vangt dit verbruik mooi op en houdt je accu op pijl. Ikzelf heb wel eens een over ijverige druppellader gehad die net een te hoge stroom door de accu liet lopen. Het gevolg was dat de acuu droog kookte (zoals dat zo mooi heet). Al het accuzuur verdampt uit de accu en is hierna overleden.
Ook zal een druppellader meestal een te lege accu (<10 Volt) niet meer opladen omdat de electronica domweg de lader niet laat starten met laden.
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

Dacher
Berichten: 214
Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21

Re: Stroomloos

Bericht door Dacher » 20 okt 2020, 06:20

Dank voor de hulp, dacht ergens te hebben gelezen dat de 1500 tot 5 milliampere mag trekken dus de mijne doet niks verkeerds hoef ik niet verder te zoeken.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Stroomloos

Bericht door RonalT » 20 okt 2020, 15:46

Pep schreef:
19 okt 2020, 22:57
.... continu een lage stroom en zullen na een lange tijd je accu leeg trekken. Een druppellader vangt dit verbruik mooi op en houdt je accu op pijl. Ikzelf heb wel eens een over ijverige druppellader gehad die net een te hoge stroom door de accu liet lopen. Het gevolg was dat de acuu droog kookte (zoals dat zo mooi heet). Al het accuzuur verdampt uit de accu en is hierna overleden....
Exact wat ik tegen 'druppelladers' heb. Ten eerste, met de uitdrukking 'druppellader' doe je de geregelde laders van tegenwoordig ernstig te kort. Een druppellader laadt altijd met een hele kleine stroom maar de CTEK of Optimate van tegenwoordig kan en doet veel meer. Dus laten we het woord druppellader nou eens vergeten. :wink: :wink:

En uit ondervinding weet je dus dat mensen die een motor in oktober aan de acculader hangen om die er begin mei weer af te halen vergeten om het vloeistof niveau te controleren. Vandaar mijn advies 'een weekje laden - 6 weken niet laden' en controleer af en toe het vloeistof niveau.
En het is niet accuzuur wat verdampt, maar het water en bijvullen doe je dus met demi-water wat in flessen te koop is bij de pompshop of garage.
Zo ook een nieuwe accu, daarbij zit een zuurpakket wat er in wordt gedaan en daarna wordt hij afgevuld met demi-water.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Dacher
Berichten: 214
Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21

Re: Stroomloos

Bericht door Dacher » 21 okt 2020, 06:15

Die van mij mag ik niet meer openen dus afvullen ,2 uur laten uitdampen en sluiten , en ik mag de sluitstrip (uit een stuk) niet meer openen.
Daar heb ik ook bewust voor gekozen zodat ik daar niet naar hoef te kijken /bij te vullen met demi-water.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Stroomloos

Bericht door RonalT » 21 okt 2020, 11:35

Klopt, zo'n accu heb ik ook wel eens gehad. Toen deze kapot was heb ik geprobeerd die strip er af te krijgen door een schroevendraaier als breekijzer te gebruiken. Het is gelukt, maar de strip was zodanig vervormd dat deze nooit meer bruikbaar was.

Maar dat voordeel is ook het nadeel.
Want als je de accu zou droog koken door verkeerd laden verdampt wel het water maar kan je hem niet meer vullen.

M.i. is het continue opladen, gehele winter, voor geen enkele accu een goed advies.
Alleen als je regelmatig, bv maandelijks, het vloeistof niveau controleer en de accu, indien nodig, netjes bijvult. (Als dat mogelijk is)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Dacher
Berichten: 214
Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21

Re: Stroomloos

Bericht door Dacher » 22 okt 2020, 06:09

Ga er gemakshalve even van uit dat de Optimate lader die ik heb hier netjes mee omgaat.

Be goldblue
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jun 2022, 11:33
Type Goldwing: GL1500

Re: Stroomloos

Bericht door Be goldblue » 04 jul 2022, 10:16

Beste

Nu heb ik zelf een 1500
De alternator dynamo is vervangen geweest zie er nieuw uit na 3 u rijden legen batterij
Moto starten en op batterij gemeten en maar 12volt dus waar zoek ik beste naar

Danku

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Stroomloos

Bericht door RonalT » 04 jul 2022, 16:02

Waarom is de dynamo vervangen?

Doet de nieuwe dynamo het wel? Want 12 volt bij een draaiende motor is veel te weinig.
Maar ook de gelijkrichter/regelaar kan kapot zijn.

Er kan heel veel aan de hand zijn. Als je niet veel van elektra weet kan je beter naar een deskundige gaan!
Duidelijke vragen stellen mag ook, maar dan wel erg duidelijk omschrijven wat er aan de hand is. Misschien dat we dan op ideeën komen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Be goldblue
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jun 2022, 11:33
Type Goldwing: GL1500

Re: Stroomloos

Bericht door Be goldblue » 06 jul 2022, 07:05

RonalT

De Goldwing heb ik onlangs 2.hands gekocht
Zegde dat er heel veel vernieuwd was de zoon van de verkoper al iets ouder persoon .

Nu na wat te rijden plots viel hij stil .

Na wat te proberen starten en te kijken kwam.ik op uit de.batterij leeg .
Dus met een thuislader opgeladen en alles werkt en starten weer zonder probleem .

Nu meer ik met een volt meter met een draaiend moter en max 12.4 volt wat te weinig is .
Dus hoe weet ik echt dat aan de alternator lig of gelijkstroom ?
Bij de Goldwing 1500 zou alles in de alternator samen zitten zij een Honda verdeler

Alle tips welkom
ben wonend in België

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Stroomloos

Bericht door RonalT » 06 jul 2022, 09:15

Inderdaad, je zegt het juist. De stroomvoorziening van een 1500 is een alternator en spanningsregulator in één.

De alternator is een 3 phase alternator en er wordt via 6 diodes gelijkspanning van gemaakt. 3 diodes voor de PLUS en 3 diodes voor de MIN.
Via een witte draad gaat de PLUS naar de accu/batterij, in deze draad is de MAIN FUSE B 55 AMP opgenomen.
De min gaat (waarschijnlijk) via de behuizing naar het frame/motorblok.

Dus bij een draaiende motor, 2000-2500 toeren, zou een spanning van 13,5 - 15 volt moeten zijn.

Nu gaan we ergens anders kijken.
Bij de accu zit de min aan het frame. Controleer de beide zijden van deze dikke kabel eens. Zijn de aansluitingen aan de accu en het frame niet geoxideerd? Dus even losmaken en even met een schuurpapiertje oppoetsen. Daarna beide zijden weer GOED vastmaken.
Zit de pluskabel goed vast aan de accu en geen oxide te zien?
Controleer ook de MAIN FUSE B.

Mocht dit goed zijn dan de volgende stappen...
  1. Meet aan de zijde van de alternator of er op de witte draad dezelfde spanning staat als de accu levert!
    • Wel spanning: ga naar 2.
    • Geen spanning: nogmaals de witte draad tussen accu en alternator controleren.
  2. Maak je de stekker C44 los (een witte stekker met 2 contacten die aan de alternator vast zit (dacht ik)).
    Zet het contact aan en meet of de accuspanning ook op de zwarte/licht groene draad staat.
    • Wel spanning: ga naar 3
    • Geen spanning: controleer de zwarte/licht groene draad op slecht contact of onderbrekingen.
  3. Maak C44 weer vast en start de motor en meet de spanning op beide aansluitingen. Die zou dus 13,5 - 15 volt moeten zijn.
    • Zo niet dan is toch de alternator (spanningsregelaar combinatie) kapot.
    • Staat er wel spanning op dan moet je de accu laten controleren.
Helaas is de regelaar niet te vervangen omdat deze vast deel uit maakt van de alternator.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Be goldblue
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jun 2022, 11:33
Type Goldwing: GL1500

Re: Stroomloos

Bericht door Be goldblue » 06 jul 2022, 13:56

Beste RonalT

Super bedankt
Dit is hoe de alternator
Er uit ziet vorige verkoper weet juist dat vervangen is meer niet helaas neus heel weinig info over de historie van de Goldwing helaas
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie