Zekering springt bij het op contact zetten

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Pajchellemons
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2020, 16:25

Zekering springt bij het op contact zetten

Bericht door Pajchellemons » 16 aug 2020, 16:31

Ik ben sinds kort in het bezit van een 1098 1500 goldwing nu springt meteen de 2 e zekering op het moment dat ik de motor op contact zet. Ik heb de bedrading bij het stuur na gelopen maar niks bijzonders gezien. De dag ervoor kon ik nog gewoon rijden. Nu springt dus meteen de 2 e zekering richtingaanwijzers en claxon doen het niet meer dan vreemd.

Red
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2020, 13:59
Type Goldwing: GL1500

Re: Zekering springt bij het op contact zetten

Bericht door Red » 03 sep 2020, 14:38

Check even of de accu klemmen nog goed vast zitten.

wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

Re: Zekering springt bij het op contact zetten

Bericht door wilco » 03 sep 2020, 15:26

Pajchellemons schreef:
16 aug 2020, 16:31
Ik ben sinds kort in het bezit van een 1098 1500 goldwing...
Dan heb jij een unieke motor, ver zijn tijd vooruit..... 8) :lol:
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Zekering springt bij het op contact zetten

Bericht door RonalT » 03 sep 2020, 17:04

Dat de claxon en richtingaanwijzers het niet meer doen is niet vreemd.
Zekering 2 is inderdaad HORN/TURN/STOP RELAY, dus claxon/richtingaanwijzers en het remlicht.

Helaas is je omschrijving wel erg summier. Het belangrijkste, wat je niet hebt genoemd, is welk type 1500 je hebt, een SE, een ASP of een INT.

Van zekering 2 gaat er een blauw/witte draad naar RELAIS 1. Dus je zou relais 1 er uit kunnen trekken en je contact aanzetten om te kijken of de zekering dan heel blijft. Daarna relais er weer in en kijken of de zekering dan sneuvelt.
Van het relais gaat er een draad verder in de kleur wit/groen.

Die wit/groene draad:
  • gaat naar RELAIS 7,
  • via connector (stekker) 10 naar het knipperlicht relais. (22 polig blauw(SE) of wit (ASP)) onder het zadel,
  • via connector 57 naar handrem (voor). (9 polig rood aan de rechterzijde in de kuip,
  • via connector 81 naar de voetrem (achter). (2 polig zwart(ASP, SE) of blauw (INT)) rechts naast de tank in de buurt van het balhoofd,
  • via connector 90. (6 polig bruin aan de linker zijde in de kuip,
    en 99 naar de unit die de richtingaanwijzer uit kan schakelen. (6 polig wit in het balhoofd,
  • via connector 93 naar de schakelaar van de claxon. (6 polig groen aan de linker zijde in de kuip).
Dus dat kan een puzzel worden....

Relais 7 er uit, de stekkers losmaken en alles stuk voor stuk er weer in doen totdat de zekering weer stuk gaat. Dat beperkt het gebied waar je moet zoeken.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie