Over cornerlights, koplamp en richtingaanwijzer
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 30 aug 2017, 19:54
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Houten
Over cornerlights, koplamp en richtingaanwijzer
Hallo allen,
Ik heb sinds kort een GL1500SE uit 1996 en omdat er nieuwe sloffen onder moesten (zie een vorige post) en ik het de- en monteren van de wielen het liefst zelf doe heb ik aardig wat van de binnenkant van de diverse kappen en op-aanbouwdelen van de wing gezien.
Bij het weer opbouwen van het voorwiel heb ik ook gelijk maar eens naar de verlichting gekeken omdat er een aantal dingen niet lekker werkten:
- de "uit-dim-grootlicht" schakelaar leek wel dol, helemaal niets te voelen (en te zien) als je die bewoog. Nu blijkt dat het binnenwerk van die schakelaar er helemaal uit gehaald is en de bedrading een stukje afgeknipt!
- de noodknipperlichten schakelaar blijft niet hangen als je die indrukt (lichten werken wel)
Ook bleek dat er tussen elke kabel naar de cornerlights een extra relais gemonteerd zit aan +/- 10 cm 3-aderig draad (beetje knullig en met veel plakband).
De verlichting (incl koplamp en cornerlights) branden zodra ik het contact aanzet.
Als ik ri aangeef naar rechts gaat het rechter cornerlight uit! En omgekeerd.
Mijn conclusie is dat dit een moedwillige modificatie is en niet een poging om een storing te repareren maar ......
Weet iemand misschien wat het doel is en heeft iemand misschien hier een schema van?????
Alvast dank voor de reacties die ik ongetwijfeld van jullie ga krijgen.
Ik heb sinds kort een GL1500SE uit 1996 en omdat er nieuwe sloffen onder moesten (zie een vorige post) en ik het de- en monteren van de wielen het liefst zelf doe heb ik aardig wat van de binnenkant van de diverse kappen en op-aanbouwdelen van de wing gezien.
Bij het weer opbouwen van het voorwiel heb ik ook gelijk maar eens naar de verlichting gekeken omdat er een aantal dingen niet lekker werkten:
- de "uit-dim-grootlicht" schakelaar leek wel dol, helemaal niets te voelen (en te zien) als je die bewoog. Nu blijkt dat het binnenwerk van die schakelaar er helemaal uit gehaald is en de bedrading een stukje afgeknipt!
- de noodknipperlichten schakelaar blijft niet hangen als je die indrukt (lichten werken wel)
Ook bleek dat er tussen elke kabel naar de cornerlights een extra relais gemonteerd zit aan +/- 10 cm 3-aderig draad (beetje knullig en met veel plakband).
De verlichting (incl koplamp en cornerlights) branden zodra ik het contact aanzet.
Als ik ri aangeef naar rechts gaat het rechter cornerlight uit! En omgekeerd.
Mijn conclusie is dat dit een moedwillige modificatie is en niet een poging om een storing te repareren maar ......
Weet iemand misschien wat het doel is en heeft iemand misschien hier een schema van?????
Alvast dank voor de reacties die ik ongetwijfeld van jullie ga krijgen.
Voorheen: Honda CS90, Honda CB250, Harley Davidson 750 WLA 'Liberator', Yamaha XS650, Laverda SF750, Suzuki Intruder VS 1400, Suzuki Cavalcade 1400, Honda CX500 (restauratieproject geweest, staat nu te koop), Honda Pan European ST1100, Goldwing GL1500 SE (1996).
- RonalT
- Berichten: 13282
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Over cornerlights, koplamp en richtingaanwijzer
Zoek je een schema van de situatie zoals die op jouw motor is of zoek je een schema van hoe het hoort te zijn?
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit verkeerd hebt gedaan
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit verkeerd hebt gedaan
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 30 aug 2017, 19:54
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Houten
Re: Over cornerlights, koplamp en richtingaanwijzer
Hoi RonalT,
Eigenlijk zoek ik beide gevallen.
Zoals het nu is om te snappen wat er gebeurd
Zoals het hoort te zijn om een eventuele aanpassing makkelijker te maken.
Denk overigens dat bij deze modificatie ook wat onderdelen verdwenen zijn. De stekkers waar die korte verlengstukjes met extra relais aan zitten zien er namelijk uit alsof daar origineel een relais in zat.
Ik ben goed onderlegd in elektrische installaties maar wil graag snappen wat er gedaan is voordat ik het ga aanpassen.
Helpt dit antwoord?
Groet, Paul
Eigenlijk zoek ik beide gevallen.
Zoals het nu is om te snappen wat er gebeurd
Zoals het hoort te zijn om een eventuele aanpassing makkelijker te maken.
Denk overigens dat bij deze modificatie ook wat onderdelen verdwenen zijn. De stekkers waar die korte verlengstukjes met extra relais aan zitten zien er namelijk uit alsof daar origineel een relais in zat.
Ik ben goed onderlegd in elektrische installaties maar wil graag snappen wat er gedaan is voordat ik het ga aanpassen.
Helpt dit antwoord?
Groet, Paul
Voorheen: Honda CS90, Honda CB250, Harley Davidson 750 WLA 'Liberator', Yamaha XS650, Laverda SF750, Suzuki Intruder VS 1400, Suzuki Cavalcade 1400, Honda CX500 (restauratieproject geweest, staat nu te koop), Honda Pan European ST1100, Goldwing GL1500 SE (1996).
Re: Over cornerlights, koplamp en richtingaanwijzer
De Corneringlights werken bij een 1500 vanaf fabriek op de knipperlicht schakelaar en branden dus niet continu, m.a.w. ga je rechtsaf brand de ......enz enz.
Zo te lezen is hier een amateuristische prutser mee aan het stoeien geweest, suc6 met je project.
Groet Pieter.
Zo te lezen is hier een amateuristische prutser mee aan het stoeien geweest, suc6 met je project.
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
- RonalT
- Berichten: 13282
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Over cornerlights, koplamp en richtingaanwijzer
Ha Paul, veel GoldWing rijders willen de cornerlights altijd laten branden. M.i. niet de beste oplossing omdat het de accu/dynamo nog veel zwaarder belast. Maar dat snap je zelf ook.
Maar ik vind het wel heel raar om de lampen uit te laten gaan als je richting aangeef. Het lijkt er op of men de functie van het relais heeft omgekeerd.
Zoals Pieter al schreef, de cornerlight gaat aan als je richting aan geef. Richting naar rechts, rechter lamp aan.....richting naar links, linker lamp aan.
Ik kan je wel een paar bladen sturen waarop staat hoe een en ander in elkaar zou moeten zitten.
Wat een (on)handige knutselaar zelf in elkaar geplakt heeft weet ik natuurlijk niet. Daar is nooit enig zinnigs over te zeggen.
Maar ik vind het wel heel raar om de lampen uit te laten gaan als je richting aangeef. Het lijkt er op of men de functie van het relais heeft omgekeerd.
Zoals Pieter al schreef, de cornerlight gaat aan als je richting aan geef. Richting naar rechts, rechter lamp aan.....richting naar links, linker lamp aan.
Ik kan je wel een paar bladen sturen waarop staat hoe een en ander in elkaar zou moeten zitten.
Wat een (on)handige knutselaar zelf in elkaar geplakt heeft weet ik natuurlijk niet. Daar is nooit enig zinnigs over te zeggen.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit verkeerd hebt gedaan
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit verkeerd hebt gedaan
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 30 aug 2017, 19:54
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Houten
Re: Over cornerlights, koplamp en richtingaanwijzer
Hoi RonalT,
Alles wat je hierover kunt sturen is al meegenomen.
Alvast dank.
Paul
Alles wat je hierover kunt sturen is al meegenomen.
Alvast dank.
Paul
Voorheen: Honda CS90, Honda CB250, Harley Davidson 750 WLA 'Liberator', Yamaha XS650, Laverda SF750, Suzuki Intruder VS 1400, Suzuki Cavalcade 1400, Honda CX500 (restauratieproject geweest, staat nu te koop), Honda Pan European ST1100, Goldwing GL1500 SE (1996).
- Marco1
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1528
- Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Eindhoven de gekste
Re: Over cornerlights, koplamp en richtingaanwijzer
Op mijn vorige GL1500 had ik de richtingaanwijzers voor voorzien van lampen met twee functies. 5W voor de continu verlichting en 21W om te knipperen. Eerst had ik de 5W altijd branden, maar omdat dat niet goed is, de richtingaanwijzer moet aan en uit gaan en niet zwak en fel branden, heb ik dit aangepast.
Ik was toen dus op zoek naar een spanning die uit gaat als je richting aan geeft en toen kwam ik dus bij de relais voor de corner lights.
De relais voor de corner light zijn in rust situatie bekrachtigd, omdat er dan spanning op staat. Het NC contact is dan open en de corner light is uit.
Als je richting aan geeft valt de spanning weg en valt dus ook het relais af. Het NC contact sluit dan weer en de corner light gaat aan.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Ik was toen dus op zoek naar een spanning die uit gaat als je richting aan geeft en toen kwam ik dus bij de relais voor de corner lights.
De relais voor de corner light zijn in rust situatie bekrachtigd, omdat er dan spanning op staat. Het NC contact is dan open en de corner light is uit.
Als je richting aan geeft valt de spanning weg en valt dus ook het relais af. Het NC contact sluit dan weer en de corner light gaat aan.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Groeten Marco1.
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 30 aug 2017, 19:54
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Houten
Re: Over cornerlights, koplamp en richtingaanwijzer
We zijn al wat tijd verder maar het probleem met mijn cornerlichts is opgelost.
Waar de cornerlicht relais hoorden te zitten zat een stukje el draad (3 stuks) en een extra relais dat ook weer een aansluiting had naar de andere kant en naar de stadslicht voeding (uit het dashboard???).
Alles weggesloopt en twee originele relaitjes in de sockets naast de radiator gestoken.
E-voila, alles werkt zoals het ooit bedacht is.
Dank uit Houten voor alle inbreng hier.
Waar de cornerlicht relais hoorden te zitten zat een stukje el draad (3 stuks) en een extra relais dat ook weer een aansluiting had naar de andere kant en naar de stadslicht voeding (uit het dashboard???).
Alles weggesloopt en twee originele relaitjes in de sockets naast de radiator gestoken.
E-voila, alles werkt zoals het ooit bedacht is.
Dank uit Houten voor alle inbreng hier.
Voorheen: Honda CS90, Honda CB250, Harley Davidson 750 WLA 'Liberator', Yamaha XS650, Laverda SF750, Suzuki Intruder VS 1400, Suzuki Cavalcade 1400, Honda CX500 (restauratieproject geweest, staat nu te koop), Honda Pan European ST1100, Goldwing GL1500 SE (1996).
Re: Over cornerlights, koplamp en richtingaanwijzer
beste Paul,
Ik zat dit te lezen en zag dat dit 1 van je problemen was.
- de noodknipperlichten schakelaar blijft niet hangen als je die indrukt (lichten werken wel)
ik heb zelf pas ook een 1500 uit 1989 gekocht met dat zelfde probleempje, ik vroeg mij af of jij dit al had gemaakt en hoe?
Ik zat dit te lezen en zag dat dit 1 van je problemen was.
- de noodknipperlichten schakelaar blijft niet hangen als je die indrukt (lichten werken wel)
ik heb zelf pas ook een 1500 uit 1989 gekocht met dat zelfde probleempje, ik vroeg mij af of jij dit al had gemaakt en hoe?
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 30 aug 2017, 19:54
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Houten
Re: Over cornerlights, koplamp en richtingaanwijzer
Beste Mauss,
Nee, het niet blijven hangen van mijn nood knipperlicht schakelaar is nog niet opgelost, ik gebruik het eigenlijk zo weinig dat ik er na de demontage, goed zoeken en weer montage vanaf gezien heb dit euvel verder te verhelpen. Ik houd me echter aanbevolen voor oplossingen mocht jij (of iemand anders van de groep) die weten.
Nee, het niet blijven hangen van mijn nood knipperlicht schakelaar is nog niet opgelost, ik gebruik het eigenlijk zo weinig dat ik er na de demontage, goed zoeken en weer montage vanaf gezien heb dit euvel verder te verhelpen. Ik houd me echter aanbevolen voor oplossingen mocht jij (of iemand anders van de groep) die weten.
Voorheen: Honda CS90, Honda CB250, Harley Davidson 750 WLA 'Liberator', Yamaha XS650, Laverda SF750, Suzuki Intruder VS 1400, Suzuki Cavalcade 1400, Honda CX500 (restauratieproject geweest, staat nu te koop), Honda Pan European ST1100, Goldwing GL1500 SE (1996).
Re: Over cornerlights, koplamp en richtingaanwijzer
Hoi Paul.
Ik heb het bij de mijne gevonden, en hij blijft nu weer hangen.

het witte blokje demonteren( pas op er zitten kleine onderdelen en veertje in) hij moet helemaal uit elkaar.
onderin zit een mechanisme waar bij de mijne het palletje aan de verkeerde kant zat.

Ik heb het schoon gemaakt en dan net zolang proberen tot het palletje goed zat. dichtmaken en het werkte weer.
Ik heb het bij de mijne gevonden, en hij blijft nu weer hangen.

het witte blokje demonteren( pas op er zitten kleine onderdelen en veertje in) hij moet helemaal uit elkaar.
onderin zit een mechanisme waar bij de mijne het palletje aan de verkeerde kant zat.

Ik heb het schoon gemaakt en dan net zolang proberen tot het palletje goed zat. dichtmaken en het werkte weer.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 30 aug 2017, 19:54
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Houten
Re: Over cornerlights, koplamp en richtingaanwijzer
Hoi Mauss,
Wat goed zeg! Dank voor dit doorzettingsvermogen.
Zodra ik weer eens binnen kan sleutelen met de motor ga ik ook hier weer achteraan. Anders word het van de zomer als het buiten ook weer gezellig is (qua temperatuur in ieder geval dan)
Wat goed zeg! Dank voor dit doorzettingsvermogen.
Zodra ik weer eens binnen kan sleutelen met de motor ga ik ook hier weer achteraan. Anders word het van de zomer als het buiten ook weer gezellig is (qua temperatuur in ieder geval dan)
Voorheen: Honda CS90, Honda CB250, Harley Davidson 750 WLA 'Liberator', Yamaha XS650, Laverda SF750, Suzuki Intruder VS 1400, Suzuki Cavalcade 1400, Honda CX500 (restauratieproject geweest, staat nu te koop), Honda Pan European ST1100, Goldwing GL1500 SE (1996).
- cooper
- Berichten: 1978
- Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Stabroek (Belgie)
Re: Over cornerlights, koplamp en richtingaanwijzer
Wordt dit palletje dan korter/dunner door slijtage of hoe raakt dit zomaar aan de andere kant van de schakelaar? Ik heb dit probleem ook op mijn '89 maar ben niet van plan deze handelingen weer elke maand te herhalen.
Once you ride a Wing, you buy a Wing!


Re: Over cornerlights, koplamp en richtingaanwijzer
dat weet ik eigenlijk niet zeker, maar na een schoonmaak beurt werkte hij weer. voor hoe lang kan ik pas zeggen als we weer gaan rijden volgend jaar.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast