Kapotte startmotor ??

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:00
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Doetinchem

Kapotte startmotor ??

Bericht door Carlo » 27 aug 2018, 16:30

Beste mensen, ik heb even jullie hulp nodig....
Sinds enige tijd start mijn GL 1500 niet meer. Als ik even de accukabels met de auto verbind dan start ie probleemloos. Accu doorgemeten en de meter gaf 14,6 aan dus de dynamo is goed. Dan zou je denken: nieuwe accu...dat dacht ik dus ook. Nieuwe accu gehaald en inderdaad, de motor startte probleemloos....helaas dezelfde dag, na paar keer starten weer alleen getik en geen start. Soms zelfs geen getik en geen start. Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem ?? Zou het de startmotor kunnen zijn ? Startrelais of de koolborstels ? Of toch nog iets anders ? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Carlo

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Kapotte startmotor ??

Bericht door RonalT » 27 aug 2018, 16:58

Als je hem naast de auto start neem ik aan dat je de startkabels op de accupolen van de motor aansluit.

En als dat dan probleemloos gaat ga je toch aan de accu denken. Nieuwe accu en goed starten, in de loop van de dag niet meer. Dat kan niet aan de accu liggen.
Dan ga ik aan de dynamo denken.... Controleer die eens....
Hij heeft koolborstels die versleten kunnen zijn. Op het forum heb ik ergens een stukje staan over het vervangen van de borstels.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:00
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Doetinchem

Re: Kapotte startmotor ??

Bericht door Carlo » 27 aug 2018, 17:18

Ok, ga ik de dynamo toch eens verder bekijken.....maar die levert nog wel 14,6 Volt of staat dat los van elkaar ? (Sorry, ben een leek, maar wil wel graag weten hoe 't zit)
Bedankt voor je reactie.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Kapotte startmotor ??

Bericht door RonalT » 27 aug 2018, 18:04

Tja, normaal zou ik zeggen dat ie bij 14,6 volt goed op zou moeten laden. Maar omdat jij schreef dat hij de eerste keer (of enkele keren) goed start en daarna niet meer denk ik toch aan de dynamo. Want de dynamo moet de accu opladen tijdens het rijden.

De enige test die ik echt kan bedenken is de accu goed laten opladen door een acculader en dan gaan rijden. Onderweg af en toe stoppen en weer starten. Als je elke keer een kilometer of 25 gereden hebt zou de motor probleemloos moeten starten.
Neem wel startkabels mee.... om weer thuis te komen
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:00
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Doetinchem

Re: Kapotte startmotor ??

Bericht door Carlo » 07 sep 2018, 14:50

Dank je wel RonalT voor je hulp. (excuus voor mijn late reactie: ik ben even een paar dagen weggeweest) Ik heb het vermoeden dat de stroom weglekt.......na het plaatsen van de nieuwe accu was het starten en lopen, na een uur rijden was het weer pet....niets of nauwlijks stroom bij starten.....Op dat moment heb ik 'm weggezet en 5 dagen niet gebruikt, daarna (ik geen bijzondere sleutelaar) wilde ik 'm wegbrengen naar de monteur. Auto al klaargezet met de startkabels en wat denk je.......ik probeerde toch even te starten en hij sloeg moeiteloos ineens aan ! Moet je nagaan: weggezet toen ie geen reactie meer gaf en na 5 dagen ineens herboren ! Heb 'm toch maar weggebracht om eens flink door te laten meten. Ik denk dat er ergens wellicht een sluiting zit en dat dat zorgt voor het wegvloeien van de stroom. Hoe het ook zij......ik snap het allang niet meer en hopelijk is ie binnenkort klaar en kan ik nog genieten van een mooie nazomer, want heb nog niet veel gereden. Nogmaals bedankt voor je bericht. Carlo

Karpermat
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 dec 2018, 23:12

Re: Kapotte startmotor ??

Bericht door Karpermat » 06 feb 2021, 19:55

Hoi lees de toppics na over het klikken van relais en niet starten. Accu vol geladen .dus ik weet het niet meer

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Kapotte startmotor ??

Bericht door DonvanVliet » 06 feb 2021, 20:39

??

Dacher
Berichten: 214
Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21

Re: Kapotte startmotor ??

Bericht door Dacher » 07 feb 2021, 10:04

Ff een tik op de start motor als hij dan wel rond gaat dan zit die vast , loshalen en schoonmaken of reviseren.

Blacky
Berichten: 370
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: Kapotte startmotor ??

Bericht door Blacky » 07 feb 2021, 12:42

Misschien een slechte massakabel? niet goed vastgedraaid of losgetrild??
Wat niet rijdt staat stil..

Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...

Plaats reactie