Wegligging GL1500

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
pijnenburg
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 feb 2011, 20:56
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Westervoort

Wegligging GL1500

Bericht door pijnenburg » 03 sep 2014, 14:03

Suggesties enz enz over wegligging zijn op het forum wel te vinden, maar wat versnippert.

Na jarenlang mijn wing enigszins te weinig liefde te hebben gegeven, is het deze zomer echt een vreugd om weer zoveel te rijden. Tijdens de Tholenrit kwam er echter al een minpunt naar voren als gevolg van mijn gedrag, de wegligging was werkelijk BAGGER. Vandaag de laatste stap ondernomen voor wat ik nu wel kan zeggen een SCHEERSCHERPE wegligging. :lol:

Stap 1 was Hyperpro progressieve vering laten plaatsen.
http://www.hyperonline.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Stap 2 was Voorvork stabilisator plaatsen. Merk JVR.
http://www.jvrproducts.com/stabilisator.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Stap 3 was Hyperpro progressieve vering achter laten plaatsen.

De werkzaamheden zijn uitgevoerd door de Wingdokter uit Hilvarenbeek. :D

De enigste verbetering die ik nog zou kunnen bedenken, zijn banden van Bridgestone. Ik rij nu op Metzeler banden, maar voor nat wegdek geeft vrijwel iedereen hier op dit forum de voorkeur aan de Bridgestones.
Het kwaad bestaat niet, verschillende behoeftes wel.

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2367
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)

Re: Wegligging GL1500

Bericht door Chrit » 03 sep 2014, 17:19

En kijk wie ik tegen kwam en de hand schudde bij de Dr.. Antoon...

Leuk je te ontmoeten.....
Groetjes
Chrit Gunther

Gebruikersavatar
pijnenburg
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 feb 2011, 20:56
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Westervoort

Re: Wegligging GL1500

Bericht door pijnenburg » 03 sep 2014, 18:24

Zekers Chrit, volgende keer Hopelijk met een biertje voor onze snufferd. :D Swartzwalder kirschtorte ook goed natuurlijk. :wink:
Het kwaad bestaat niet, verschillende behoeftes wel.

turbo-ed
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 jan 2014, 16:43

Re: Wegligging GL1500

Bericht door turbo-ed » 03 sep 2014, 20:39

Vraagje

Hoe zie je of er wel of geen voorvork stabilisator op je motor zit ??

Alvast bedankt voor het antwoord
Gr Ed

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 1866
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Wegligging GL1500

Bericht door cooper » 03 sep 2014, 21:57

De grijze plastiek (of in de meeste gevallen chroom) afdekking in de vorm van de letter H tussen je vorkpoten onder de koplamp wegnemen en dan moet je een dikke (+/-1cm) aluminium beugel zien zitten. Deze is vastgevezen op de plaatsen waar ook je voorspatbord is bevestigd. Oorspronkelijk zit er een dun metalen plaatje onder je spatbord maar dit is onvoldoende om de stabiliteit te garanderen.
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 534
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de Guzzi

Re: Wegligging GL1500

Bericht door GlimWas » 09 apr 2015, 17:52

Kan je het ontbreken van deze stabilisator merken aan een wat wiebelend rechtuitgedrag en een wat onstabiel bochtengedrag?
Ik heb laatst deze motor gekocht en na het vervangen van de banden voor en achter (Bridgestone) en de voorremschijven
was het een enorm stuk beter. Maar de rechtuitstabiliteit kan volgens mij nog een stuk beter, alsmede het wat wiebelende
bochtengedrag. De voorvork draait soepel van links naar rechts en met losse handen rijden kan ook.....

Bij mijn weten geen progressieve vering, maar dat had ik dan wel moeten merken, als ik dit zo lees.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 829
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden

Re: Wegligging GL1500

Bericht door mothergoose » 09 apr 2015, 21:01

Ik heb sinds gisteren de Superbrace door Antoon laten plaatsen en kan je met zekerheid zeggen dat dit de rechtuit stabiliteit, maar vooral het bochtengedrag positief beïnvloed. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat!

Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Gebruikersavatar
pijnenburg
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 feb 2011, 20:56
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Westervoort

Re: Wegligging GL1500

Bericht door pijnenburg » 09 apr 2015, 21:01

Ik merkte het grootste verschil op de snelweg bij oneffenheden in het wegdek. Soms twijfelde ik gewoon of ik geen lekke band had. Met bochten nemen had ik daarentegen weinig of geen last. Sowieso geen slecht idee om de voorvorkolie te laten vervangen. Kan je direct zien of er progressieve vering in zit. Ook die zal na een poos echter vervangen moeten worden.
Het kwaad bestaat niet, verschillende behoeftes wel.

Gebruikersavatar
ijsbeer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 337
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Vidreres Espanja

Re: Wegligging GL1500

Bericht door ijsbeer » 09 apr 2015, 22:58

turbo-ed schreef:Vraagje

Hoe zie je of er wel of geen voorvork stabilisator op je motor zit ??

Alvast bedankt voor het antwoord
Gr Ed
Die grijze afdekking (in de vorm van de letter H) zit niet meer pas erop, kleine gleuf van 3mm tussen spatbord en de grijze afdekking
groet Dirk (IJsbeer)

GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik

Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3704
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel

Re: Wegligging GL1500

Bericht door director » 11 apr 2015, 14:41

Vandaag even onder de afdekking gekeken en blijkbaar heb ik al een stabilisator :D .
Dit verklaart dus de prima wegligging nadat ik een paar weken geleden ook progressieve voorvering heb laten monteren.

Afbeelding
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
1985, Honda CX500, bj 1980 (verkocht)
1990, Honda CM400t, ? (verkocht)
1998, Yamaha XS 400 SE, bj 1980 (verkocht)
2000, Honda CX500, bj 1983 (verkocht)
2004, BMW K75RT, bj 1990 (verkocht)
2005, Honda Goldwing 1200 Asp, bj 1985 (verkocht)
2017, Yamaha XV 535, bj 1987 (verkocht)
2011, Honda Goldwing 1500 Asp, bj 1989 (verkocht)
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2019, Honda Goldwing 1800, bj 2002

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2257
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: Wegligging GL1500

Bericht door Rongoos » 11 apr 2015, 20:36

Die progressieve voorvering staat ook nog op mijn verlanglijst.
Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik prima stuur met mijn huidige fiets. Ik durf bijna te zeggen beter dan met mijn zwarte '95 er.
En dan heb ik ook nog dunlop banden eronder liggen. Dus of de progressieve vering zit er al in of deze stuurt gewoon beter.
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Voor al uw biljartspulletjeshttp://biljartservicekennemerland.nl
weblog over de Goldwing http://gl1500.wordpress.com/

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 1866
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Wegligging GL1500

Bericht door cooper » 11 apr 2015, 21:31

Starrider, zonder progressieve veren en zonder voorvorkstabilisator, stuurt en rijdt ook veel beter dan Goldie met progressieve veren en voorvorkstabilisator.
Volgens mij zit er veel "tussen die twee oren van ons" kan het nu prima vergelijken en nee... voor mij geen progressieve veren meer! :shock:
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 534
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de Guzzi

Re: Wegligging GL1500

Bericht door GlimWas » 12 apr 2015, 12:56

Het is ook maar net wat je eigen voorkeuren zijn op handelbaarheid natuurlijk, maar ik vind het wel interessant om te lezen Cooper :D
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
Don Fonzarelli
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 mar 2013, 04:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Amsterdam

Re: Wegligging GL1500

Bericht door Don Fonzarelli » 12 apr 2015, 16:24

Het heeft er ook mee te maken wat je gewend bent, verwacht van een motorfiets, je eigen gewicht en wat je rijstijl is.
Ik heb inmiddels in de 37 jaar dat ik rijd, het hele scala aan motorfietsen wel bereden. Van Naked bikes, racers, off-the roads tot toer buffels.
Persoonlijk houd ik erg van hard afgeveerde motorfietsen. Zo nu en dan mogen de 'steppies' best aan de grond. Lekker een rotonde 'in smijten'.
Een tijd rondgereden op Gold Wings zonder progressieve veren en stabilisator, maar uiteindelijk vind ik het MET die 2 veranderingen toch fijner rijden.
Mijn stadsfiets, een ZL900 Eliminator heb ik ook hard afgeveerd en een stabilisator op en dat is toch een wereld van verschil.
Maar het is allemaal erg persoonlijk.
Kijk naar de SBK of MotoGP en zie eens hoe verschillend de afstelling, bandenkeuze, rijstijl et cetera is

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2507
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland

Re: Wegligging GL1500

Bericht door Devoraz » 12 apr 2015, 16:44

Wat ik begrepen heb, is dat je met progressieve vering een beter stuurgedrag krijgt maar daarnaast iets moet inleveren op het rijcomfort. Het is waar iemand zijn prioriteiten stelt. 8)
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CY2020 en 5 gasten