Plakkende koppeling gl1500 repareren

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Bjenke
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 okt 2013, 22:32

Re: Plakkende koppeling gl1500 repareren

Bericht door Bjenke » 12 jan 2014, 20:22

Beste mede denkers rijders sleutelaars
Van avond even een korte test rit gemaakt :D
Probleem opgelost
Heb alles uitelkaar gehaald probleem platen waren sterk vervuild
Zo wel de metalen als de kurkplaten
Heb alles grondig gereinigd en de stalen platen gepolijst om de aanslag er af te halen
Nieuwe set kurkplaten die ik geschikt kon krijgen . Voor heel weinig geld
Gemonteerd ,nieuwe pakking gemaakt ,
En voor de somma van totaal 70 euro en 5 uur sleutelen was die weer in elkaar
De eeste proefrit vanavond 13 januari gemaakt , heerlijk hij schakeld mooier als mijn gs 1200
Net een pakje boter , tik. Tik tik , alleen de eerste versnelling een lichte klak , en zonder dat ik de rem moet vasthouden
Want ander schoot ie normaal gelijk een meter vooruit
Met dank aan medelid Kold. die me van advies heeft voorzien hoe alles uit elkaar moest .

Dus resume . Iedereen bedankt voor meedenken :shock:
Maar heb je plakkende platen ,, vervang ze maar met een ,, want het is een crime voor je bak ,,
En andere olie heb het allemaal geprobeerd hoor ! maar werken doet dat echt niet .
Dus heb je het zelfde probleem
Andere platen er in , of heel goed alles echt schoon maken , en er weer in zetten
De klus omvat ongeveer een uur of 5 werk van start tot end
Als ik het een 2 e keer moet doen kan ik het in een avond klaar krijgen
Als iemand mijn ,, of hulp zou willen ,, ben beschikbaar .
Heb een mooi werkplaats met brug
Met vr gr bjenke

zijspanman
Berichten: 235
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42
Locatie: Kapelle

Re: Plakkende koppeling gl1500 repareren

Bericht door zijspanman » 14 jan 2014, 18:52

Mooi dat je gw weer alles goed doet.
Maar heb je het koppelingsdeksel er af gehaald terwijl het motorblok nog vast op zijn plaats zat???
Of is er meer voor nodig?
Je schreef er maar 5 uur nodig voor te hebben voor de klus.

Bjenke
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 okt 2013, 22:32

Re: Plakkende koppeling gl1500 repareren

Bericht door Bjenke » 16 jan 2014, 23:03

Goedenavond

Ja hoor dat is goed te doen , in werkplaats boek staat precies hoe het moet
Heb je geen werkplaats boek dan beschrijf ik het even hoe het moet .
Punt 1
Je moet wel even de dynamo verwijderen ,, staat niet in werkplaats boek ,,
Dan heb je vol op ruimte om alles te doen

Ik heb er echt even van genoten deze klus
Met name het eind resultaat is natuurlijk de beloning er van .
Maar procedure is vrij makkelijk
Je begint met olie er uit
Terwijl die leeg loopt haal je de accu klem los van de massa
Dan verwijder je de de dynamo 5 minuten werk
Dan even een slangetje aan de ontluchting nippel in afgesloten potje ,,let op je ogen ,,
van de koppeling slave onder de dynamo .
En laat je de rem vloeistof er uit lopen door de handel een paar rustig keer in te knijpen
Als er niets meer uit komt draai je de banjo bout die op de slave zit los ,, komt er nog wel wat vloeistof uit
Dus let op voor je lak etc......
Dan draai je de drie bouten los van de slave en de bout van de ontluchting nippel die aan het motor huis vast zit los
Kun je de slave er zo af halen ,, let op de druk pen die kan er ook uit vallen ,, dat maakt verder niets uit ,,
Maar dat je hem even opvangt .
Dan draai je de 14 boutjes los ,, let op lengte verschil ik maak meestal even van karton een grote grove tekening en steek daar gaten in op de plek van de boutjes zodat ik ze daarin zetten kan . En bij ,montage weer uithaal
Zitten ze altijd weer op de zelfde plek
Als de boutjes er uit zijn dan zitten er nog 2 metalen deuvels in die hem centreren.
Om nu de kap er heel netjes af te krijgen Heb ik 2 boutjes van de slave met een ijzeren plaat er even weer in gezet
Waar ik een stuk touw doorhaal en vast zet aan achter brug , door nu een schroevendraaier het touw te draaien komt er trekkracht op de achterdeksel te staan .
Door dan met een rubber hamer een paar tikjes rond om het deksel te geven komt ie. Er zonder problemen af
Dan pak je de drukstift die in lager steekt er uit en maak je de 4 bouten los , pak de drukverdeler er af
Nu nog een bout lastige grote bout los maken
Die zit met een omgebogen borg plaat geborgd , sla deze terug tot plat
Neem een dop sleutel nr 32 en een lange , momentsleutel ,, nu ben je officieel een special tool nodig , die heb je niet .
Wat prima werkt , een bank hamer klem zetten in een van de half ronde uitsparingen. van koppeling huis nu kun je met de ander hand en dop sleutel de bout los halen ,, let op 13 kg trekkracht nodig ongeveer ook voor vast zetten dan zet je de bank hamer aan de ander kant klem , kun je met de ene hand de bankhamer op druk. Houden en met de ander de moment sleutel bedienen
130 newton .moment grote bout .

Nu kun je koppeling. Pack uit het huis halen
Om het pack te openen heb je weer een special tool nodig
Hebben we zelf gemaakt
Als je een ronde bus neemt die een halve cm groter is dan de ronding waar de. Borg ring in zit
En die plaats je op ,,de drukgroep,, dan kun je deze met een lijmtang simpel 3 mm in draaien ,, let op niet te ver !,,,
Dan kun je de borg ring er uit pakken ,, draai de lijmtang los en je pack ligt klaar voor verder behandelen
Maa alles goed schoon en let op dat de eerste plaat anders is iets bredere lipjes
Als je alles goed schoon hebt weer in elkaar zetten
En dan voor je de borg ring terug plaats alles centreert
Zie handboek. Heb je die niet neem dan 2 lange bouten waarmee je de boel tijdelijk in elkaar kan zetten losjes
Liefts met een veer er tussen zodat je redelijk gemakkelijk de platen kunt verschuiven
Plaats nu tijdelijk even het pack Terug in koppelinghuis omdat je de platen losjes kunt centreren dan .
Doe je dat niet krijg je hem niet in het huis later
Na het centeren pack met platen er weer uit halen bouten er weer uit en borg ring plaatsen
Nu kun je alles weer monteren
Veel succes alvast
Mocht je in de buurt wonen bij mij ik heb een brug verwarmde werkplaats en vind het prachtig om iemand te helpen
Dus wil je zelf sleutelen ,, terwijl ik er bij ben dat is een voorwaarde dan mag dat .
En nog leuker is , oude motoren zijn mijn hobby dus , kost het je verder geen cent
Met vr gr bjenke

Gebruikersavatar
Swadde
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jul 2006, 19:44
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Fryslân

Re: Plakkende koppeling gl1500 repareren

Bericht door Swadde » 17 jan 2014, 13:33

Bjenke,

Mooi verslag zou eigenlijk even in How-To DHZ Artikelen geplaatst moeten worden.

Groet Swadde.

zijspanman
Berichten: 235
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42
Locatie: Kapelle

Re: Plakkende koppeling gl1500 repareren

Bericht door zijspanman » 17 jan 2014, 18:47

Dat is een mooi verslag wat je hebt gemaakt van je karwei.
Ik wist niet dat het zo eenvoudig was bij mij zit er dan nog een zijspan aan vast.
Mijn koppeling werkt nog goed dus hoeft dat niet uitelkaar.
Maar je weet maar nooit er zijn alweer een 130 000 km op de teller dus het zal wel een keer komen.
Ik ben opzoek naar een hefbrug maar één waar ook het zijspan op kan.

Gebruikersavatar
lord of the wing
Berichten: 308
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:52
Type Goldwing: GL1500

Re: Plakkende koppeling gl1500 repareren

Bericht door lord of the wing » 17 jan 2014, 19:20

Je zou ook op zoek kunnen gaan naar iemand die nog een smeerput heeft ?
BAAI ZE WEE
KGAAI ENNIE WEE

Bjenke
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 okt 2013, 22:32

Re: Plakkende koppeling gl1500 repareren

Bericht door Bjenke » 18 jan 2014, 18:33

Swadde schreef:Bjenke,

Mooi verslag zou eigenlijk even in How-To DHZ Artikelen geplaatst moeten worden.

Groet Swadde.
Hoi Swadde

Waar moet ik dat publiceren zeg je ?
Kun je even de link geven dan wil ik dat wel plaatsten hoor
Met vr gr. Bjenke

Bjenke
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 okt 2013, 22:32

Re: Plakkende koppeling gl1500 repareren

Bericht door Bjenke » 18 jan 2014, 18:39

zijspanman schreef:Dat is een mooi verslag wat je hebt gemaakt van je karwei.
Ik wist niet dat het zo eenvoudig was bij mij zit er dan nog een zijspan aan vast.
Mijn koppeling werkt nog goed dus hoeft dat niet uitelkaar.
Maar je weet maar nooit er zijn alweer een 130 000 km op de teller dus het zal wel een keer komen.
Ik ben opzoek naar een hefbrug maar één waar ook het zijspan op kan.
Ik heb een brug waar ook zijspan op kan
Heb 2 verbreders er bij zo dat ook en oud fiatje 500 er op staan kan

Gebruikersavatar
Swadde
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jul 2006, 19:44
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Fryslân

Re: Plakkende koppeling gl1500 repareren

Bericht door Swadde » 18 jan 2014, 18:54

Bjenke,

Om dat artikel te plaatsen, zou je even contact kunnen opnemen met Ronalt (moderator van dit forum).
Maar die zal dit ook wel lezen, en wel met een oplossing komen.

Als je een brede brug hebt dan kan het, wij hebben laatst 2 (motor) bruggen gebruikt.
En dat ging ook zeer goed.

Groeten Swadde.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Plakkende koppeling gl1500 repareren

Bericht door RonalT » 18 jan 2014, 21:52

Zeker lees ik hier mee, dat is de taak van de beheerders.
Maar om er een how-to van te maken willen we er eigenlijk veel meer foto's in hebben. Kijk maar eens hier
Dat is de manier dat het voor iedereen begrijpelijk wordt. Een foto zegt meer dan duizend woorden.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Bjenke
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 okt 2013, 22:32

Re: Plakkende koppeling gl1500 repareren

Bericht door Bjenke » 19 jan 2014, 17:31

Ik heb meer fotos
Maar niet zo veel als in het voorbeeld
Zal een volgende klus gedetaileerd alles in beeld brengen
Voorlopig hoop ik dat ik alles gehad heb
Banden , grote beurt , distributie riemen , koppeling platen , voorvork ,,
Kortom , klaar voor de volgenden 60 k
Van middag de eertste 50 miles er opgedraaid met de nieuwe platen en distributie
Kan maar een ding zeggen , zeer content er mee
Met vr gr BJenke

Karpermat
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 dec 2018, 23:12

Re: Plakkende koppeling gl1500 repareren

Bericht door Karpermat » 11 feb 2019, 12:55

.
Laatst gewijzigd door Karpermat op 11 feb 2019, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Karpermat
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 dec 2018, 23:12

Re: Plakkende koppeling gl1500 repareren

Bericht door Karpermat » 11 feb 2019, 12:56

Hallo mijn vraag is .er is van forte ook olie die wat slijtage opvangt bij motoren die meer 150000km hebben gelopen. Kan dat ook bij de 1500 krijg ik dan geen probemen met de platen die gaan plakken

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1491
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Re: Plakkende koppeling gl1500 repareren

Bericht door Antoon Aarts » 11 feb 2019, 14:01

Karpermat schreef:
11 feb 2019, 12:56
Hallo mijn vraag is .er is van forte ook olie die wat slijtage opvangt bij motoren die meer 150000km hebben gelopen. Kan dat ook bij de 1500 krijg ik dan geen probemen met de platen die gaan plakken
http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... fiets.html
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Karpermat
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 dec 2018, 23:12

Re: Plakkende koppeling gl1500 repareren

Bericht door Karpermat » 11 feb 2019, 18:32

Dift en gear. Olie van forte ?? Ben niet zo in die dingen ..is dat de juiste ?? Kan ik die zo er in tutelen
Zonder problemen

Plaats reactie