Waar op letten bij aanschaf Goldwing 1200

Technische vragen, tips, trucs, enz.
phwek
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 apr 2013, 22:07

Waar op letten bij aanschaf Goldwing 1200

Bericht door phwek » 14 apr 2013, 22:15

Hallo,

Kunnen jullie mij vertellen waar ik op moet letten bij de aanschaf van een Goldwing?
Wat zijn bekende en minder bekende kwalen? Wat zijn de verschillen tussen de diverse Goldwings en waarom zou ik de ene of juist de andere moeten kiezen?

Momenteel heb ik een GL1200 Interstate uit 85 op het oog, wat is daar anders aan dan anderen, waarom wel of niet aanschaffen, wat houd het eigenlijk in dat estate en de GL ? Waar kan ik specificaties vinden wat deze motor eigenlijk exact in houd?

Ik heb nog nooit een motor gekocht of gehad, dit wordt mijn eerste en het is al van kind af aan een droom om een Goldwing te hebben, maar merk dat er meerdere keuzes zijn. Mijn budget is niet mega groot, dus en splinternieuwe zit er (voorlopig) niet in! Eerst eens zien of ik het allemaal wel zo leuk vind als ik al jaren denk......

Alvast bedankt voor positieve, negatieve en vooral nuttige adviezen!

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Waar op letten bij aanschaf Goldwing 1200

Bericht door harmdeboer » 15 apr 2013, 09:30

Interstate aspencade LTD of Sei

Universele aandachts punten.
1 het op juiste wijze doorverbonden zijn van de 3 fase stekker (zie de how to)
2 dynamo levert met watm blok op 3000 toeren 13,5 tot 14,2 volt (meer of minder... geeft aan defecten)
3 motor op middenbok, blok uit, versnelling 1 het achterwiel kun je geen niet te veel heen en weer wiebelen 2 a 3 cm.
3.1 het cardan kraakt en piept niet als je het wiel wiebelt!
4 toerenteller werkt
5 kilometer tellerwerkt
6 open dummy (2 klepjes) tank kijk naar rechts voor (koelvloeistof) moet mooi helder zijn... indien motor warm is
6.1 mag niet borrelen als motor warm gedraaid is en dan van contact gaat.
7 lekkage op de veerpoten
7.1 er zit ook lucht in de veering (voor 1,5 bar achter tussen 2 en 5 bar)
8 lekkage aan het cardan
9 lekkage aan de waterpomp. ( voorzijde onder radiator slang volgen onderzijde blok klein gaatje moet niet lekken)
10 schakeld goed (klappen in de 2 vanuit 1 is normaal... niet in de vrij willen een bekende kwaal)
11 remmen voor 1 schijf achterrem is combi 1 schijf voor en 1 achter (lopen niet te veel aan wielen draaien vrij)
11.1 schijven zijn redelijk dik en glad geen dikke groeven
12 start makkelijk warm en koud blok (startmotor revisie begint bij 20 euro voor de koolborstels maar kan duur zijn.)
13 banden goed profiel spanning voor 2,3 achter 2,7

Interstate
Analoog dasbord geen luxe geen compressor geen org. Radio.
Plastic frame blok wielen... ok..

Aspencade LTD (sei)
Luxe in overtreffende trap.
Punten van aandacht display / digitaal dashbord alle blokjes moeten het doen.
Alle functies moeten werken bijv. Verzetten van mijlen naar kilometers (indien aanw.)
Compressor re. In de kuip werkt / display geeft drukwaardes aan.
Radio werkt met stuur bediening
Cruisecontrol ( optie ) werkt
Lampen werken
Schakelaars werken


Laat je goed voorlichten over de functies loop ze allemaal na.

Vraag naar onderhouds historie. (Net 2000 euro aan onderhoud gehad is onzin dan doe je hem juist niet weg. Onderhoud is geen meer waarde.) Bekijk waar de motor in onderhoud is geweest en zoek naar recenties over dat bedrijf! http://Www.google.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (goldwingforum.nl glpartsandbikes) voorbeeld zoek opdracht. Je zal zien dat google alle gesprekken over glpartsandbikes op dit forum zal weergeven...

Indien je echt niet weet hoe en wat neem iemand mee!!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1491
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Re: Waar op letten bij aanschaf Goldwing 1200

Bericht door Antoon Aarts » 15 apr 2013, 11:45

phwek schreef:Hallo,

Kunnen jullie mij vertellen waar ik op moet letten bij de aanschaf van een Goldwing?
Wat zijn bekende en minder bekende kwalen? Wat zijn de verschillen tussen de diverse Goldwings en waarom zou ik de ene of juist de andere moeten kiezen?

Momenteel heb ik een GL1200 Interstate uit 85 op het oog, wat is daar anders aan dan anderen, waarom wel of niet aanschaffen, wat houd het eigenlijk in dat estate en de GL ? Waar kan ik specificaties vinden wat deze motor eigenlijk exact in houd?

Ik heb nog nooit een motor gekocht of gehad, dit wordt mijn eerste en het is al van kind af aan een droom om een Goldwing te hebben, maar merk dat er meerdere keuzes zijn. Mijn budget is niet mega groot, dus en splinternieuwe zit er (voorlopig) niet in! Eerst eens zien of ik het allemaal wel zo leuk vind als ik al jaren denk......

Alvast bedankt voor positieve, negatieve en vooral nuttige adviezen!

Heb nog een GL 1200 Int. staan, meeneem prijs 2000 euro.

Afbeelding
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Waar op letten bij aanschaf Goldwing 1200

Bericht door harmdeboer » 15 apr 2013, 12:27

Zo zo... een 1984 interstate met radio en cb... (geen 1984 bediening) maar zeker een mooie motor voor dat geld.... ik neem aan ook bij jou in onderhoud geweest?

Dan zit dat wel snor...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

phwek
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 apr 2013, 22:07

Re: Waar op letten bij aanschaf Goldwing 1200

Bericht door phwek » 15 apr 2013, 13:33

harmdeboer schreef:Interstate aspencade LTD of Sei

Universele aandachts punten.
1 het op juiste wijze doorverbonden zijn van de 3 fase stekker (zie de how to)
2 dynamo levert met watm blok op 3000 toeren 13,5 tot 14,2 volt (meer of minder... geeft aan defecten)
3 motor op middenbok, blok uit, versnelling 1 het achterwiel kun je geen niet te veel heen en weer wiebelen 2 a 3 cm.
3.1 het cardan kraakt en piept niet als je het wiel wiebelt!
4 toerenteller werkt
5 kilometer tellerwerkt
6 open dummy (2 klepjes) tank kijk naar rechts voor (koelvloeistof) moet mooi helder zijn... indien motor warm is
6.1 mag niet borrelen als motor warm gedraaid is en dan van contact gaat.
7 lekkage op de veerpoten
7.1 er zit ook lucht in de veering (voor 1,5 bar achter tussen 2 en 5 bar)
8 lekkage aan het cardan
9 lekkage aan de waterpomp. ( voorzijde onder radiator slang volgen onderzijde blok klein gaatje moet niet lekken)
10 schakeld goed (klappen in de 2 vanuit 1 is normaal... niet in de vrij willen een bekende kwaal)
11 remmen voor 1 schijf achterrem is combi 1 schijf voor en 1 achter (lopen niet te veel aan wielen draaien vrij)
11.1 schijven zijn redelijk dik en glad geen dikke groeven
12 start makkelijk warm en koud blok (startmotor revisie begint bij 20 euro voor de koolborstels maar kan duur zijn.)
13 banden goed profiel spanning voor 2,3 achter 2,7

Interstate
Analoog dasbord geen luxe geen compressor geen org. Radio.
Plastic frame blok wielen... ok..

Aspencade LTD (sei)
Luxe in overtreffende trap.
Punten van aandacht display / digitaal dashbord alle blokjes moeten het doen.
Alle functies moeten werken bijv. Verzetten van mijlen naar kilometers (indien aanw.)
Compressor re. In de kuip werkt / display geeft drukwaardes aan.
Radio werkt met stuur bediening
Cruisecontrol ( optie ) werkt
Lampen werken
Schakelaars werken


Laat je goed voorlichten over de functies loop ze allemaal na.

Vraag naar onderhouds historie. (Net 2000 euro aan onderhoud gehad is onzin dan doe je hem juist niet weg. Onderhoud is geen meer waarde.) Bekijk waar de motor in onderhoud is geweest en zoek naar recenties over dat bedrijf! http://Www.google.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (goldwingforum.nl glpartsandbikes) voorbeeld zoek opdracht. Je zal zien dat google alle gesprekken over glpartsandbikes op dit forum zal weergeven...

Indien je echt niet weet hoe en wat neem iemand mee!!!

Zo dat is nog eens een (duidelijke) lijst waar ik iets aan ga hebben!
Dank je wel! Ik ga eens verder zoeken.

Nog redenen waarom ik GEEN Goldwing zou moeten kopen (als je ze echt zou moeten bedenken/verzinnen)?
Wat is een normaal gemiddeld verbruik van deze motoren?
Zijn ze ook geschikt om mee in heuvelachtig of bergzaam gebied mee te rijden?
Andere op en/of aanmerkingen?

phwek
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 apr 2013, 22:07

Re: Waar op letten bij aanschaf Goldwing 1200

Bericht door phwek » 15 apr 2013, 13:37

Antoon Aarts schreef:
Heb nog een GL 1200 Int. staan, meeneem prijs 2000 euro.

Afbeelding
Ziet er zo op de (kleine) foto's netjes uit. Heb je wat duidelijkere foto's en extra specificaties voor me?

Stuur me maar aan mail, zal even kijken of ik je een privé bericht kan sturen met mijn gegevens.

Gebruikersavatar
Frisianwing
Berichten: 202
Lid geworden op: 04 dec 2012, 16:23
Type Goldwing: GL1500

Re: Waar op letten bij aanschaf Goldwing 1200

Bericht door Frisianwing » 15 apr 2013, 19:42

Handige lijst om te onthouden of nog beter om even uit te printen :D

Ik ben trouwens ook nog steeds zoekende voor een 1100 of een 1200, maar door de lijst van mogelijke gebreken wordt het wel steeds moeilijker om de knoop door te hakken :(
Goldwing vrienden regio Friesland https://www.facebook.com/groups/frisianwings/

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Waar op letten bij aanschaf Goldwing 1200

Bericht door harmdeboer » 15 apr 2013, 23:16

Frisianwing schreef:Handige lijst om te onthouden of nog beter om even uit te printen :D

Ik ben trouwens ook nog steeds zoekende voor een 1100 of een 1200, maar door de lijst van mogelijke gebreken wordt het wel steeds moeilijker om de knoop door te hakken :(

Ooook maar de lijst kan im ook net zo lang maken voor ieder andere motor... alleen bij de 1200 is het gewoon makkelijk te controleren dit zijn dus geen gebreken maar controle punten...

Meestal zal er 1 of 2 dingen zijn die aandacht behoeven... dat drukt de prijs en is meestal makkelijk te verhelpen...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

peter

Re: Waar op letten bij aanschaf Goldwing 1200

Bericht door peter » 16 apr 2013, 08:51

Kijk ook eens verder in de afdeling 1200. Er gaat een wereld voor je open. Ieder probleem is al eens beschreven en voor alles is een oplossing. Heb je een beperkt budget nu en in de toekomst, en je bent niet handig met het gereedschap? Dan zou ik geen oudere motor kopen maar op zeker gaan en wat jongers nemen. Het zijn motoren die toch al een flinke leeftijd hebben en vaak verschillende eigenaren hebben gehad die allemaal een eigen visie aangaande onderhoudt hebben.
Koop eventueel bij een motorzaak als je toch voor een Goldwing gaat. Dan kan je in iedergeval je beklag doen bij iemand die ook de mogelijkheden heeft om een eventuele reparatie uit te voeren.

Gebruikersavatar
Frisianwing
Berichten: 202
Lid geworden op: 04 dec 2012, 16:23
Type Goldwing: GL1500

Re: Waar op letten bij aanschaf Goldwing 1200

Bericht door Frisianwing » 16 apr 2013, 09:29

Inderdaad de leeftijd van een 1100 of een 1200 Goldwing is voor mij een groot struikelblok, maar het is wel de enige manier om de aanschaf betaalbaar te houden. Het is wel heel prettig dat veel technische info hier op het forum te vinden is. Ik heb ook de aanschaf van van een Yamaha Venture en een Suzuki Cavalcade overwogen, maar het gebrek aan info en niet te vergeten de onderdelen, maakt dat ik toch steeds weer op de Goldwing terug kom.

Dus ik zoek nog maar even verder. Ook de zoektocht is leuk trouwens. Iedere avond achter de PC internet afstruinen op zoek naar die ene Goldwing. Als dat niet meer nodig zou zijn , zou ik wel in een diep gat belanden :lol:
Goldwing vrienden regio Friesland https://www.facebook.com/groups/frisianwings/

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6765
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Waar op letten bij aanschaf Goldwing 1200

Bericht door De Motormuis » 16 apr 2013, 12:19

Hallo Frisianwing.

Als ik jou was zou ik ook zeer zeker eens bij GL Parts en Bikes kijken.
Die heeft momenteel de maand van de 1200. Heeft er verschillende
hele mooie en goede staan.Zeer goede motorzaak ook.
En anders die van Antoon ( Wingservice ) ziet er ook mooi uit
en is ook een hele goede vakman.Dus ik ga er vanuit dat de Wing dan
ook wel goed zal zijn. En het lijkt mij beter een Goldwing bij een goede
zaak te kopen als bij een particulier.Want dan moet je maar afwachten wat je koopt.
Of je moet een kenner meenemen als je ergens gaat kijken.
( Harm onze 1200 specialist eens vragen. )
Veel succes met je zoektocht.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Frisianwing
Berichten: 202
Lid geworden op: 04 dec 2012, 16:23
Type Goldwing: GL1500

Re: Waar op letten bij aanschaf Goldwing 1200

Bericht door Frisianwing » 16 apr 2013, 14:09

Hallo Wil, ja die 1200 van Antoon lacht mij ook wel toe. Ik ga er inderdaad vanuit dat die wel door de checklist heen komt :D . Zit eigenlijk net nog wat boven het budget wat ik wilde uitgeven, maar ja een 1100 kopen voor 1000 euro en dan vervolgens voor nog eens hetzelfde eraan te moeten verspijkeren, dan zit je ook op 2000 euro.

Misschien dat Antoon mij nog een aanbod kan doen wat ik niet kan afslaan :wink: en geen inruil natuurlijk :lol:
Goldwing vrienden regio Friesland https://www.facebook.com/groups/frisianwings/

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Waar op letten bij aanschaf Goldwing 1200

Bericht door harmdeboer » 16 apr 2013, 18:24

nou dat moet je dan meer eens lief vragen want op de site van antoon vraagt hij er 2950 vor meen ik dus... dit is al een mooie forum mats prijs....

sterker nog... om een nog lagere prijs vragen is ronduit een belediging... ik zou hem dan niet eens meer aan je willen verkopen... bij andere motorzaken in denlande vragen ze zonder blikken of blozen gewoon 3500 euro voor deze motor in deze staat.... dus....

wellicht is een goldwing gewoon niet in je budget te passen.... een fiets is ook een optie :roll: :lol: :lol: :mrgreen:

(ff draken :wink: )
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: Waar op letten bij aanschaf Goldwing 1200

Bericht door Wingnut » 16 apr 2013, 18:29

Ik ben het met Harm eens, als je denkt dat je onder de € 2000 Euro een GoldWing kan kopen die helemaal door de checklijst komt dan droom je. Dit is een uiterst fair aanbod van Antoon en hiermee heb je ook een stuk zekerheid dat als er wat is de verkoper dit ook op kan lossen. Kom hier maar een om bij een particuliere verkoper. Als je dit soort bedragen er niet voor over hebt, kun je inderdaad beter omzien naar een nieuwe elektrische fiets in plaats van een goede GoldWing.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

phwek
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 apr 2013, 22:07

Re: Waar op letten bij aanschaf Goldwing 1200

Bericht door phwek » 16 apr 2013, 19:42

Ik denk dat de prijs erg mooi is, ik zou er zelfs aan gaan twijfelen of ik dan wel iets goed koop, zonder te twijfelen aan de eerlijkheid van de aanbieder hoor, dus begrijp me niet verkeerd.

Is er iemand die me kan vertellen wat die machines een beetje voor verbruik hebben en scheelt dat nog (veel) tussen bijvoorbeeld een 1200 of 1500 bijvoorbeeld en scheelt het dan ineens ook erg veel als je er met 2en op zit, hoe moet ik die verhoudingen een beetje zien/berekenen?

En wat moet je gemiddeld aan onderhoud per jaar rekenen, ik snap dat dat moeilijk te zeggen is, maar een beetje richtingen?
Aan mijn Land Rovers doe ik bijna alles zelf, maar weet niet of dat met de Goldwing ook relatief makkelijk kan allemaal?

Plaats reactie