koppeling

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: koppeling

Bericht door Honda GL Castlebiker » 19 apr 2013, 10:52

:-). En dat revisie setje is gewoon bij bijvoorbeeld Ger te halen?

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: koppeling

Bericht door harmdeboer » 19 apr 2013, 18:00

ja, bijvoorbeeld...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: koppeling

Bericht door Honda GL Castlebiker » 26 apr 2022, 14:12

Nou, heb weer hetzelfde. Had de motor weggebracht in april voor wat onderhoud en hij startte ook niet en een rem zat vast. Later opgehaald, 791 euro armer en mee naar huis gereden. Daarna niet meer mee gereden. Afgelopen zondag dacht ik laat ik er eens mee gaan rijden. Maar precies weer hetzelfde probleem als 10 jaar geleden. Startte meteen, koppelingshendel heel licht, en meteen bij het in z'n 1 zetten sloeg hij af. Ik denk dit heb ik al eens gehad. Het was even lastig om het hier terug te vinden. Ik denk ik bel die motorzaak even. Die hadden wat aan het blok gedaan en denk ik niet ontlucht (had gelezen dat dat wel moest). Maar vandaag zeiden ze dat ze het blok niet aan hadden geraakt. Alleen carburateur. Dus ik kon het in feite uit zoeken. Nu zag ik hier in dit topic ook een filmpje staan. Zo ga ik het morgen aanpakken. De motorzaak zei dat dat duur werd, dat er iets met olie kapot was achter op het blok en dat dat er dan helemaal uit moest. Vond de 791 euro eigenlijk wel duur zat. Ik laat het weer weten. De foto's die ik hier toen zelf geplaatst heb zijn niet meer zichtbaar. Dat is wel jammer. Denk ook niet dat ik die nog heb. Maar aan het filmpje (en m'n eigen beschrijving 🤪) heb ik wel genoeg om de klus te klaren denk ik :-)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: koppeling

Bericht door Honda GL Castlebiker » 28 apr 2022, 09:08

Nou gisteren ermee bezig geweest. Eerst dat plaatje losgehaald waarvoor je 3 verschillende sleutels nodig hebt.
Afbeelding

Daarna dat zwarte bakje losgehaald. Er zat trouwens niets in dat bakje. Het was alleen smerig. Dan die nippel eruit gehaald bij die rode pijl.

Dat filmpje van Steve Saunders paar keer bekeken. Ik had daar wel wat aan, maar dan nog is het voor een autist lastig. Want eigenlijk doet hij 3 verschillende dingen. En net als met die banjo bout, moet dan nippel open of dicht. Maar goed, nippel open en knijpen met de koppeling. Er kwam wel wat vloeistof uit. Daarna bijgevuld en weer geknepen. Maar hendel nog steeds heel licht. Die banjo bout maar eens losgemaakt, wat geknepen in de hendel, hendel in en bout er weer op. Maar nog niks. Toen maar weer alleen aan die hendel. Maar hoelang moet dat? Met 2 man denk ik een kwartier staan "hendelen". Geen druk en nog steeds luchtbelletjes.






Afbeelding

Afbeelding

Je vraagt je dan af, ik wel tenminste, wat doe je dan fout? Nippel er weer op, plaatje erop en nog wat met die hendel pompen. Nog een keer de banjo bout eraf, vinger op het gaatje en met die hendel weer pompen. Wat me wel op viel, als je je vinger erop doet, op dat gat waar anders die banjo bout zit, dan zit er wel druk op de hendel. Dus ik dacht daar moet het euvel zitten. De vrouw was inmiddels al eten maken, die had het wel gezien. Klusje van max half uur werd 1 uur en nog geen resultaat. Ik nog een paar keer pielen met die banjo bout eraf en weer erop. Op een gegeven moment voelde de koppeling weer goed aan, moest je weer hard knijpen. Dus ik denk dat het gemaakt is. Zal zondag eerst in de buurt wat ermee gaan rijden. Die man van de motorzaak zei dat dat maar een tijdelijke oplossing was, dat de druk er de volgende dag weer af zou zijn. Dus ben benieuwd. Hij zei dat het hele blok eruit zou moeten en dat er dan iets vervangen moest worden waar de olie uit kwam. Ik denk dat dat dat ding is waar die nippel op zit. Moet dan het hele blok eruit? Of kun je dat met het juiste gereedschap er zo afhalen (zit volgens mij maar met 3 punten vast). Bij die nippel kon ik ook gewoon met m'n vingers komen, zo spannend was dat eigenlijk niet.

Plaats reactie