Misschien wel ja dat vervangen. Maar nog een opmerking van mijn kant:
vorig jaar heb ik het reservoir voor de remolie opengemaakt, linkerkant van het stuur (weet niet of dat reservoir aan de rechterkant van het stuur ook voor remolie is, denk eerder voor de koppeling?). Heb er toen wat olie bijgedaan, volgende dag gaan rijden, en toen kwam ik dus met pech te staan. Dat was die dag van hierboven, dat ik Harm had gebeld, en dat de ANWB was gekomen.
Die schroefjes in allebei de reservoirs waren roestig. één, in dat rechter reservoir was zelfs helemaal dolgedraaid, heeft Ger eruit (recentelijk) geslepen. Alle 4 de schroefjes zijn vervangen, nu 4 dezelfde, nette schroefjes erin. Maar dat reservoir (zowel links als rechts) is toch (een beetje) open geweest dan, door die schroefjes te vervangen. De volgende dag weer die pech ermee (de motor heeft van 24 december tot 13 april stilgestaan, 14 april dus deze pech gehad). Die 2e keer, tijdens het knijpen met de koppeling tijdens het ontluchten, begon hij in het reservoir aan het stuur te bubbelen. De ANWB helper zei dat dat rubber wat in het reservoir zit ook vervangen mocht worden, was niet meer zo best. Dus misschien is dat de oorzaak!
Even een foto:
Dat is het gereedschap wat je nodig hebt om zelf te ontluchten. En natuurlijk remolie om bij te vullen. Dat gele kruiskopschroevendraaiertje is een oud ding, ben ik gister vergeten een nieuw te kopen. Dat andere spul wel nieuw gekocht:
sleutel 10 mm
sleutel 13 mm
sleutel 17 mm
en dat lange ding is 8 mm
Die 4 dingen waren 23,86 euro. Geld zat vond ik eigenlijk.
Zoals ik het nu zou doen:
1.met de kruiskop het reservoir open maken en het rubber uit het reservoir halen.
2.het afdekkapje bij de accu weghalen.
3.met sleutel 10, 13 en 17 die chromen afdekplaat weghalen (bizar dat er 3 bouten op zitten met 3 verschillende maten?!?!)
4.dan zie je dat zwarte bakje, dat zat dacht ik nog met een bout vast (ja ik noem alles bout, misschien zijn het wel schroeven).
5.dan zie je daar achter ongeveer in het midden boven het motorblok dat nippeltje zitten. Daar heb je dan die lange stengel voor nodig. Minimaal 20 cm lang, anders kom je er niet bij. Heb er nu één van 23 cm lang weten te kopen. Probleem bij mij zondag was wel dat 8 mm eigenlijk te klein was, en 9 mm te groot om op die nippel te zetten. Misschien is het een andere maat (amerikaanse maat, of engelse, geen idee). 9 had je dus zeker niets aan, en heb 8 mm op die stengel gepakt, dat had de ANWB helper ook.
6.dan leg je een doek of bakje onder je motor en draait die nippel open, zodat er olie uit gaat druppelen.
7.knijp je diverse keren in de koppelingshendel. Heel vaak.
8.als het reservoir leeg loopt, moet je optijd olie bijvullen en opletten dat je niet met de olie knoeit.
9.blijven knijpen tot de druk op de hendel weer toeneemt.
10.dan nippel dicht draaien, rubber weer in het reservoir, reservoir dicht maken.
11.zwart bakje er weer op, chromen plaat erop, afdekplaat bij accu erop, bakje/doek onder de motor weghalen.
Heb al vaker geschreven dat ik niets van techniek weet. Heb ooit een Scania-143 gehad met een 450 liter tank, en de tankmeter was heel onbetrouwbaar. Met die auto heb ik maanden Italië gereden. Minimaal 1x per maand met een lege tank gestaan (had altijd 2 volle 20 liter reserve jerrycans bij, dat wel). 2 jerrycans erbij, cabine kantelen, ontluchten, starten en naar de pomp. Die auto kon ik blind ontluchten. Heb dat gewoon nagekeken hoe een monteur dat voordeed bij Scania garage. Zo heb ik dat nu ook bij dit hierboven gedaan. Als ik die 11 punten niet goed heb omschreven, schrijf dat dan, want anders geef ik verkeerde tips (en ga ik het zelf de volgende keer ook verkeerd doen), dat is niet de bedoeling.