koppeling

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Frederick Lieverdje
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 mei 2009, 21:48
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Drachten

koppeling

Bericht door Frederick Lieverdje » 30 apr 2010, 22:43

De laatste tijd gaat het schakelen wat moeizaam, krijg hem niet vlotjes in de "N" maar schiet van 2 in 1 en van 1 in 2.
Er zit wat speling op de koppelinghendel en als ik de koppeling intrek doet hij niet veel.
Heb het reservoir even losgehaald en bijgevuld, daar wordt het beter van maar de speling blijft zodat alleen het laatste deel wat doet.
Kan je de koppelingshendel bijstellen zodat je aangrijppunt korter is?
Of is er weer wat kapot. :(
Drukgroep of koppelingsplaten?
Wie weet raad??

Groeten, Freerk
GL 1500 Commodore Bleu

Na elke bocht een nieuwe horizon

Als je tot de nek in de shit zit, moet je de kop niet laten hangen.

Gebruikersavatar
roofer
Berichten: 365
Lid geworden op: 23 dec 2007, 17:14
Type Goldwing: GL1500
Locatie: geleen

Re: koppeling

Bericht door roofer » 01 mei 2010, 16:53

heb hetzelfde gehad, dop los gedraaid, vloeistof bijgevuld en goed ontlucht. hij schakelt weer als een nieuwe. Er zat lucht in het systeem waardoor hij moeilijk schakelde, kon hem ook niet in de vrij krijgen en op een gegeven moment kon ik niet meer overschakelen. dus probeer eerst met ontluchten. je komt er een beetje moeilijk aan maar het gaat. succes en geef even feedback.
hoe ouder de wing, hoe gekker

hantk

Re: koppeling

Bericht door hantk » 02 mei 2010, 13:32

Mijn zwager had dat bij zijn gl 1500. we hebben er nieuwe olie opgedaan en de oude ergoed af laten lopen er zaten gewoon harde stukken in.
we hebben de boel goed ontlucht en hij schakkeld weer als nieuw.

Gebruikersavatar
Frederick Lieverdje
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 mei 2009, 21:48
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Drachten

Re: koppeling

Bericht door Frederick Lieverdje » 05 mei 2010, 10:23

Ik heb vloeistof bijgevuld en daar werd het niet slechter van...
Heb ook maar direct de voorrem bekeken en het membraam dat frommelig zat weer recht geplaatst.
De koppeling werkt weer prima en de rem is ook veel beter geworden.
In het koppeling bakje zat wel veel gruis dus misschien een punt voor de volgende onderhoudsbeurt.

Groeten,
Freerk
GL 1500 Commodore Bleu

Na elke bocht een nieuwe horizon

Als je tot de nek in de shit zit, moet je de kop niet laten hangen.

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: koppeling

Bericht door japie de cipier » 05 mei 2010, 11:37

Frederick Lieverdje schreef: In het koppeling bakje zat wel veel gruis dus misschien een punt voor de volgende onderhoudsbeurt.

Groeten,
Freerk
Ik zelf heb al een keer het bakje doormiddel van een injectiespuit [om op te zuigen] de oude bagger er uitgehaald en er nieuwe in gedaan.
gewoon bijna leeg maken, bijvullen met nieuwe olie, een paar keer knijpen [met het deksel er af dan zie je de bagger boven komen] weer bijna leeg halen, een paar keer knijpen, enz, enz dan zal je de olie vanzelf schoon zijn worden en misschien heb je 50ml gebruik van het flesje dot4 dus ook dat zijn de kosten niet.
mijn koppeling is er goed merkbaar op vooruit gegaan zonder dat ik al te moeilijke ingrepen moest doen.
behalve dan dat ik de boutjes uit het dekseltje moest boren/linksomtappen, maar dat was ook niet te veel werk.
[goed boortje en sterk tapje]
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
Frederick Lieverdje
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 mei 2009, 21:48
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Drachten

Re: koppeling

Bericht door Frederick Lieverdje » 05 mei 2010, 13:22

Hey Jaap,
Dat zal ik eens proberen op een regenachtige dag.
Ben ook wel benieuwd wat er voor bagger uit komt.

Gr. Freerk
GL 1500 Commodore Bleu

Na elke bocht een nieuwe horizon

Als je tot de nek in de shit zit, moet je de kop niet laten hangen.

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: koppeling

Bericht door japie de cipier » 05 mei 2010, 19:47

Daar ga je versteld van staan, als je de nieuwe olie er in heeft gedaan en je gaat knijpen met je koppelingshendel is het net een modder riviertje die een schoon meertje in stroomt [natuurlijk in het klein, met een beetje fantasie]

wel goed op de bodem slurpen voor het gezonken vuil.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

hantk

Re: koppeling

Bericht door hantk » 06 mei 2010, 22:14

Als je ontluchten gaat, kun je het beste met een dikke injectiespuit, via de ontluchtingsnippel de olie erin spuiten, dat gaat beter als met de koppelinghendel. Je drukt de luch in een keer via het resovoir naar buiten. Wel de deksel er af laten.
Zo kun je de remmen ook ontluchten, dat gaat prima. Je hoeft dan niets te pompen met de hendels en/of voetpedaal.
Het is maar een tip, ik doe het altijd zo en het bevalt mij goed.
Succes!!

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: koppeling

Bericht door japie de cipier » 07 mei 2010, 08:02

hantk schreef:Als je ontluchten gaat, kun je het beste met een dikke injectiespuit, via de ontluchtingsnippel de olie erin spuiten, dat gaat beter als met de koppelinghendel. Je drukt de luch in een keer via het resovoir naar buiten. Wel de deksel er af laten.
Zo kun je de remmen ook ontluchten, dat gaat prima. Je hoeft dan niets te pompen met de hendels en/of voetpedaal.
Het is maar een tip, ik doe het altijd zo en het bevalt mij goed.
Succes!!
Ik had het niet over ontluchten, maar om de drap uit het resevoir te halen.
Natuurlijk als je lucht in de leidingen heb moet je het anders doen, maar daar was niet over gesproken.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
Don Corleone
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 okt 2009, 11:20
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Purmerend

Re: koppeling

Bericht door Don Corleone » 21 jun 2010, 22:06

Misschien een dmome vraag, maar, hoe ontlucht ik. Olie ingooien kan ik wel maar waar zit de ontluchting?
We hebben het toch over het chrome reservoir voor de olie?
Vrij nooit in de tuin. Liefde is blind, maar de buurman niet.

Gebruikersavatar
roofer
Berichten: 365
Lid geworden op: 23 dec 2007, 17:14
Type Goldwing: GL1500
Locatie: geleen

Re: koppeling

Bericht door roofer » 21 jun 2010, 22:29

je opent het reservoir, met vloeistof vullen, en dan gewoon met de koppelings handel inknijpen. je ziet dan luchtbelletjes in het reservoir opkomen. op een gegeven moment komen die niet meer en je voelt dan dat je genoeg druk hebt. klus geklaard en toeren maar. :D
hoe ouder de wing, hoe gekker

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: koppeling

Bericht door harmdeboer » 22 jun 2010, 00:24

NNNNNNNNNNNNNEEEEEEEEEEEEEEEEE

je moet ook de koppeling op het blok ontluchten.... zie je techniek boek!!!

zit achter op je carter aan de linkerzijde van de motor achter het zwarte water bakje welk je ook regelmatig dient te legen!!!!


succes!!!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: koppeling

Bericht door japie de cipier » 22 jun 2010, 09:27

harmdeboer schreef:NNNNNNNNNNNNNEEEEEEEEEEEEEEEEE

je moet ook de koppeling op het blok ontluchten.... zie je techniek boek!!!

zit achter op je carter aan de linkerzijde van de motor achter
het zwarte water bakje welk je ook regelmatig dient te legen!!!!

succes!!!!
?????????? welk bakje????????????
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
Frederick Lieverdje
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 mei 2009, 21:48
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Drachten

Re: koppeling

Bericht door Frederick Lieverdje » 22 jun 2010, 10:45

Aha.... daarom loopt hij soms wat ongelukkig. ik heb dat bakje nog nooit in de handen gehad.
Ga vanavond meteen op zoek naar het waterbakje.

Gr. Freerk
GL 1500 Commodore Bleu

Na elke bocht een nieuwe horizon

Als je tot de nek in de shit zit, moet je de kop niet laten hangen.

Gebruikersavatar
Don Corleone
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 okt 2009, 11:20
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Purmerend

Re: koppeling

Bericht door Don Corleone » 22 jun 2010, 11:18

Zwarte bakje gevonden, zat vol, nu de rest nog ff opzoeken. Hoop dat ik het kan vinden in het boek, maar komt vast wel goed.
Vrij nooit in de tuin. Liefde is blind, maar de buurman niet.

Plaats reactie