Hoeveelheid olie

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
friesbloed
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jan 2012, 16:05
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Lioessens

Hoeveelheid olie

Bericht door friesbloed » 04 jun 2021, 10:24

Hoeveel olie moet er in het motorblok van een 1200 interstate bouwjaar 1983

zijspanmuis75
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 dec 2019, 18:54
Type Goldwing: GL1500
Locatie: west feriesland

Re: Hoeveelheid olie

Bericht door zijspanmuis75 » 13 jun 2021, 14:03

Hoi Friesbloed verwant, Als blok helemaal leeg is 3,5 L anders even peillstok bekijken 2 e streepje niet te veel anders blaas je de oliekeringen eruit
Gr. zijspanmuis 75[
Afbeelding Blok nog even monteren ( moet wel klaar voor 10 Julie rit )


Afbeelding Lekker makkelijk bij de radiateur dop !! (opa Peter)
Laatst gewijzigd door zijspanmuis75 op 23 jun 2021, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Zijspanrijder GL 1200

peter

Re: Hoeveelheid olie

Bericht door peter » 13 jun 2021, 19:26

Hoezo blaas je dan de koppakking eruit?

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Hoeveelheid olie

Bericht door DonvanVliet » 13 jun 2021, 21:53

Nou koppakking zal je er niet uitblazen. Onzin.

Gebruikersavatar
mauss
Berichten: 150
Lid geworden op: 26 sep 2020, 21:59
Type Goldwing: GL1500
Locatie: hoogvliet

Re: Hoeveelheid olie

Bericht door mauss » 14 jun 2021, 23:01

zijspanmuis75 schreef:
13 jun 2021, 14:03
Hoi Friesbloed verwant, Als blok helemaal leeg is 3,5 L anders even peillstok bekijken 2 e streepje niet te veel anders blaas je de koppakking eruit
Gr. zijspanmuis 75
laten we hopen van niet want ik heb er op advies een kwart liter extra in gedaan.

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Hoeveelheid olie

Bericht door Cas » 14 jun 2021, 23:23

Als er teveel olie in zit ontstaat er overdruk in het carter en dan blaas je de keerringen eruit.
Mijn buurman weet er alles van. Ik had de Yamaha Virago 750 van zijn vriendin onder handen genomen, Carburateurs gereviseerd, nieuwe inlaatrubbers, nieuwe kabels, nieuwe vloeistoffen, kleppen gesteld etc.
De buurman ging de motor starten toen deze op de zijstandaard stond en het oliedruklampje bleef branden. Hij heeft olie bijgevuld totdat het lampje uitging.
De oliedruksensor bij de Virago zit aan de rechterzijde van het blok dus als deze op de zijstandaard staat staat de sensor boven het oliepeil.
Hij zei later tegen mij, nadat de keerringen eruit waren geknald, dat hij er ongeveer een liter olie had bijgegooid.
Ik wist hier niets van, duur grapje voor zijn vriendin en 40 uur werk van mij voor niets.
Zijn vriendin heeft inmiddels een nieuwe motor gekocht en we hebben zondag een rondje Zeeland gereden.
Afbeelding
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Hoeveelheid olie

Bericht door DonvanVliet » 14 jun 2021, 23:30

Keerringen zijn geen koppakkingen. Maar je kan toch gewoon olie peilen. Je gaat toch niet zomaar een berg olie in dat blok gooien. Of ben ik te simpel daarin.

peter

Re: Hoeveelheid olie

Bericht door peter » 15 jun 2021, 09:26

Neem toch aan dat de oliepomp onderin het blok zit waar ook de olie zit. Die pompt de olie het systeem (leidingen/kanalen) in en ergens in het systeem hebben ze die sensor geplaatst. Bij de gl1000 zit hij bovenop het blok en zou dus indien jou verhaal klopt altijd het olielampje moeten laten branden. Ik vrees dat er wat anders aan de hand is geweest zoals schuimvorming van de olie waardoor je pomp lucht trok. Zo’n sensor gaat al uit bij een te lage olie druk, dan heb je wel druk maar lang niet genoeg en zal het even duren voor de handel inelkaar draait. Als je blok minimaal 1 bar bij stationair moet hebben 4 bar bij harder draaien gaat de sensor al uit bij 0,5 bar. Heb je bijvoorbeeld een druk die niet hoger komt dan 0,8 bar dan is je lampje uit maar de druk gevaarlijk laag. Een foute montage van het oliefilter kan de oorzaak zijn of het blijven hangen van de overdrukklep.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Hoeveelheid olie

Bericht door RonalT » 15 jun 2021, 15:14

Cas schreef:
14 jun 2021, 23:23
Als er teveel olie in zit ontstaat er overdruk in het carter en dan blaas je de keerringen eruit.
....
Erg onwaarschijnlijk want een moderne motor beschikt over een carterontluchting. Daardoor wordt voorkomen dat er druk wordt opgebouwd in het carter.
Dus bij de motor van de buurvrouw was er meer aan de hand.

Zie ook: Carterventilatie
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Hoeveelheid olie

Bericht door Cas » 15 jun 2021, 16:48

Klinkt allemaal zeer aannemelijk, dan is het toch niet mijn buurman die de schuldige is.
De Yamaha Virago XV 750 had een jaar buiten stilgestaan met de carbs vol E10.
Ze was vanuit Tilburg naar Roosendaal gereden met de choke volledig open, die zat muurvast maar dat wist ze niet.
Het enige dat de motor deed was ploffen, knallen en klappen, ook met de choke dicht.
De carbs zagen er niet uit van binnen en zelfs de benzinekraan was lek.
Een hoop geld en werk ingestoken en toen ze weer naar Tilburg reed liep de motor voorbeeldig volgens haar.
Toen ze hem de volgende dag weer startte stond de hele ruimte vol zwarte rook en andere ellende.
Mijn buurman vertelde mij dat de dealer, die de motor ophaalde, had gezegd dat E10 de keerringen had aangetast.
Ik dacht dat dat maar een smoesje was om zichzelf eruit te lullen maar niet dus! :D
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Plaats reactie