Geluid uit cardan

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
rene_veld
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2020, 10:03
Type Goldwing: overig

Geluid uit cardan

Bericht door rene_veld » 09 jul 2020, 14:20

Beste Wingers,

Eerst even voorstellen; na diverse Honda's SS50, C50, CB500F, CX500, CB750 en een verdwaalde Yamaha XV920 nu dan toch maar gekozen voor een serieuze toerfiets. Aangezien ik niet bang ben om mijn handen vies te maken heb ik gekozen voor een GL1200 Interstate uit 1986 die voor een schappelijke prijs te koop stond.

Tijdens de testrit vielen me al een paar zaken op die mijn aandacht nodig zullen hebben waaronder de cardan die wat geluid maakte. Door dit forum door te lezen had ik de speling op de cardan al gecheckt en kwam niet veel verder dan 2-3 cm.

Ondanks 122k mls loopt de motor als een zonnetje. Loopt keurig stationair en rijdt prima. Het enige wat mij op dit moment opvalt is de overgang van onbelast naar belast op de cardan. Ik kan een flinke bonk horen en voelen in mijn rechter voetsteun en het klinkt als metaal op metaal. Dit gebeurt eigenlijk in alle versnellingen hetgeen mij doet vermoeden dat het iets met de overbrenging van de versnellingsbak naar het wiel te maken heeft, de cardan.

Ik heb nog niets open gehad en weet dus nog niets over olie, vloeistoffen en de staat van de tandwielen of meenemer. Gelet op de beschrijving die ik zojuist heb kunnen geven, waar zouden jullie starten met onderzoeken/uitsluiten ?

Dank alvast voor het meedenken.

DonvanVliet
Berichten: 697
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Geluid uit cardan

Bericht door DonvanVliet » 09 jul 2020, 18:27

Kruiskoppeling inspecteren achter het harmonicarubber tussen motorblok en achterbrug. Wiel eruit, cardan demonteren van de achterbrug en de staat van de vertanding controleren.

rene_veld
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2020, 10:03
Type Goldwing: overig

Re: Geluid uit cardan

Bericht door rene_veld » 14 jul 2020, 18:32

Tanden moeten hoekig zijn als ik het goed heb toch ?

Intussen uitlaten verwijderd (want lek) en koffers eraf gehaald om wat makkelijker bij de cardan te komen. Morgen wellicht tijd om eens goed te kijken.

DonvanVliet
Berichten: 697
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Geluid uit cardan

Bericht door DonvanVliet » 14 jul 2020, 20:03

Ja de foto toont de bus. Maar de splain op je cardan moet er ook goed uitzien en niet droog. Echt pech heb je als je kruiskoppeling gaar is. Roestzooi in je achterbrug zegt genoeg. Kortom goed de zaak inspecteren om het eea uit te sluiten.
Afbeelding

rene_veld
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2020, 10:03
Type Goldwing: overig

Re: Geluid uit cardan

Bericht door rene_veld » 26 aug 2020, 20:08

Heeft even geduurd, maar heb deze week eindelijk tijd gehad om de boel uit elkaar te halen. Final drive lijken mij in slechte staat, Ujoint lijkt best oke.
Wat mij opvalt en twijfel of dit goed is, is de versnellingsbak. Als ik de Ujoint op de uitgaande as zet heb ik in de 5e versnelling het minste speling (5 graden schat ik zo in) en in de 1e versnelling bijna 10-15 graden. Klopt dit, of is er meer aan de hand in het blok ?
Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie