linker voorrem loopt aan
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 19 mar 2016, 10:54
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: halsteren
linker voorrem loopt aan
hoi zit met een probleempje de linker voorrem loopt een beetje aan
wie heeft er voor mij een duidelijke uit leg hoe ik de rem kan schoonmaken stap voor stap het liefst met foto's.
misschien is het ook beter om er gelijk een nieuwe revisie set in te zetten?
ben niet zo heel handig maar ik wil zelf wel wat meer aan onderhoud van de motor doen.
alvast bedankt groet john
wie heeft er voor mij een duidelijke uit leg hoe ik de rem kan schoonmaken stap voor stap het liefst met foto's.
misschien is het ook beter om er gelijk een nieuwe revisie set in te zetten?
ben niet zo heel handig maar ik wil zelf wel wat meer aan onderhoud van de motor doen.
alvast bedankt groet john
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21
Re: linker voorrem loopt aan
Dan kun je het eerst mischien met of bij iemand doen die dit vaker heeft gedaan, dan kun je het de volgende keer zelf.
-
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: linker voorrem loopt aan
Inderdaad. Als je al niet zo handig bent kan je meer kapot maken dan je zou willen. Samen met een doorgewinterde sleutelaar is het beste.
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: linker voorrem loopt aan
Het zelfdoen valt best mee... je moet gewoon ff handig zijn en een goede uitleg hebben..
Maar goed laten we beginnen met wellicht is het enkel vuil..
Demonteer de rem klauw van de schijf niet van je hydroliek!
Verwijder remblokken, rem een keer en kijk welke zuiger makkelijk en welke moeilijk naar buiten komt... Let op kleine rem bewegingen anders plop... en je bent klaar...
Laat je rembus ongeveer 1 a 1,5 cm naar buiten komen.
Waarschijnlijk komt 1 makkelijk en blijft de 2de achter. Plaats nu een lijmklem(evt stukje staal op de rembus leggen op de zuiger die het verst naar buiten is zodat deze op zijn plaats blijft ) Druk nu de 2de net zo ver naar buiten...
Nu wordt het lastig want nou gaan mensen piepen...
Zorg voor zeer zeer fijn korrel 800 of 1000 nat schuurpapier snij hier een strip van die je achter de zuigerbus kunt zetten ongeveer te dikte van de uitstekende bus... tja... nu komt het aan op verstand maar je rem bussen schoon... en nee niet te hard schuren... gewoon water of remreiniger/ether en geduld en herhaling.. maar hou alle kanten het zelfde qua herhalingen in de schuur beweging...
Okay alles glimt weer.. je kijkt.in je remklauw naast de bussen.. zie je uitpuilende rubbers (je kunt ook eerst kijken of je de rubbers ziet)
ja ik zie uitpuilende rubbers die mee naar buiten persen => rem revisie
Nee ik zie geen uitpuilende rubbers...
Okay gelukkig.. nu dan zorg er voor dat je rempasta hebt van het merk ATE smeer de rembus rondom goed in met de pasta. Open het rem reservoir let op dat je geen remolie lekt en druk met de lijmklem of een remmen pers de rembussen terug in de remklauw...niet helemaal maar laat ze 2 mm oversteken. Sluit het rem reservoir en zorg voor een juist niveau.. remblokken terug plaatsen, klauw monteren... testen...
Blijft hij aan lopen..
Moet je reviseren...
Pomp de rembussen uit de klauw.. probeer ze gelijktijdig eruit te krijgen anders.is het heel lastig om de achtergebleven bis te verwijderen.
Polijst de bussen,
Verwijder de rubbers 1 heeft een rechte zetel en 1 heeft een schuine zetel... kijk hier goed naar...
Laat je remklauw ulteasoonreinigen evt laten hoonen...maak de zetels vrij van resten remolie en olie kristallen... dit is echt een k klus maar neem een gebogen scher voorwerp en krab niet kras maar krab de zetels schoon..
Alles schoon en frisse rubbers... mooi..
Dun laagje rempasta in de klauw smeren juiste rubber op de juiste plek zetten. Let op de bussen invetten en op de juiste wijze op de klauw zetten voorzichtig 1 voor 1 met een drukkende en draaiende beweging in de klauw drukken...tot je 100% zeker bent dat je beide rubbers (per zuiger) op zijn plaats het laten zitten dan kun je gewoon naar binne drukken..
Bij de 2de er voor zorgen dat je de gene bij de ontuchtings imbus als 2de doet en dat je die imbus ook evennuit de klauw hebt gedraaid... nou 2de bus er in gelijk aan de eerste.. de imbus terug plaatsen de klauw opvullen met remolie dan terug monteren aan de hydroliek. Daarna.. alles goed terug monteren en minitiues ontluchten en je hebt natuurlijk nieuwe remblokken gemonteerd he...
Succes...
Maar goed laten we beginnen met wellicht is het enkel vuil..
Demonteer de rem klauw van de schijf niet van je hydroliek!
Verwijder remblokken, rem een keer en kijk welke zuiger makkelijk en welke moeilijk naar buiten komt... Let op kleine rem bewegingen anders plop... en je bent klaar...
Laat je rembus ongeveer 1 a 1,5 cm naar buiten komen.
Waarschijnlijk komt 1 makkelijk en blijft de 2de achter. Plaats nu een lijmklem(evt stukje staal op de rembus leggen op de zuiger die het verst naar buiten is zodat deze op zijn plaats blijft ) Druk nu de 2de net zo ver naar buiten...
Nu wordt het lastig want nou gaan mensen piepen...
Zorg voor zeer zeer fijn korrel 800 of 1000 nat schuurpapier snij hier een strip van die je achter de zuigerbus kunt zetten ongeveer te dikte van de uitstekende bus... tja... nu komt het aan op verstand maar je rem bussen schoon... en nee niet te hard schuren... gewoon water of remreiniger/ether en geduld en herhaling.. maar hou alle kanten het zelfde qua herhalingen in de schuur beweging...
Okay alles glimt weer.. je kijkt.in je remklauw naast de bussen.. zie je uitpuilende rubbers (je kunt ook eerst kijken of je de rubbers ziet)
ja ik zie uitpuilende rubbers die mee naar buiten persen => rem revisie
Nee ik zie geen uitpuilende rubbers...
Okay gelukkig.. nu dan zorg er voor dat je rempasta hebt van het merk ATE smeer de rembus rondom goed in met de pasta. Open het rem reservoir let op dat je geen remolie lekt en druk met de lijmklem of een remmen pers de rembussen terug in de remklauw...niet helemaal maar laat ze 2 mm oversteken. Sluit het rem reservoir en zorg voor een juist niveau.. remblokken terug plaatsen, klauw monteren... testen...
Blijft hij aan lopen..
Moet je reviseren...
Pomp de rembussen uit de klauw.. probeer ze gelijktijdig eruit te krijgen anders.is het heel lastig om de achtergebleven bis te verwijderen.
Polijst de bussen,
Verwijder de rubbers 1 heeft een rechte zetel en 1 heeft een schuine zetel... kijk hier goed naar...
Laat je remklauw ulteasoonreinigen evt laten hoonen...maak de zetels vrij van resten remolie en olie kristallen... dit is echt een k klus maar neem een gebogen scher voorwerp en krab niet kras maar krab de zetels schoon..
Alles schoon en frisse rubbers... mooi..
Dun laagje rempasta in de klauw smeren juiste rubber op de juiste plek zetten. Let op de bussen invetten en op de juiste wijze op de klauw zetten voorzichtig 1 voor 1 met een drukkende en draaiende beweging in de klauw drukken...tot je 100% zeker bent dat je beide rubbers (per zuiger) op zijn plaats het laten zitten dan kun je gewoon naar binne drukken..
Bij de 2de er voor zorgen dat je de gene bij de ontuchtings imbus als 2de doet en dat je die imbus ook evennuit de klauw hebt gedraaid... nou 2de bus er in gelijk aan de eerste.. de imbus terug plaatsen de klauw opvullen met remolie dan terug monteren aan de hydroliek. Daarna.. alles goed terug monteren en minitiues ontluchten en je hebt natuurlijk nieuwe remblokken gemonteerd he...
Succes...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21
Re: linker voorrem loopt aan
Ik haal ze elk jaar uit elkaar, in de winter er zit namelijk altijd iets alu oxidatie in de groeven waar de afdichting in zitten.
Je kunt dit met een drempel met een staalborstel erop super schoonmaken.
Dan heb je het hele seizoen frisse remmen en schone olie erin.
Je kunt dit met een drempel met een staalborstel erop super schoonmaken.
Dan heb je het hele seizoen frisse remmen en schone olie erin.
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 19 mar 2016, 10:54
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: halsteren
Re: linker voorrem loopt aan
oke dank je wel allemaal
ga het eens in het voorjaar proberen
heb hier in het forum ook een stap voor stap remblokken vervangen gevonden ook met fotos.
ga het eens in het voorjaar proberen
heb hier in het forum ook een stap voor stap remblokken vervangen gevonden ook met fotos.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 28 jun 2017, 13:10
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: linker voorrem loopt aan
Kijk ook eens op deze pagina (https://goldwingdocs.com/How-To-Articles-GL1200.asp), daar kun je allerhande
onderwerpen vinden over de GL1200. Mocht het lastig zijn om te lezen schakel dan onze grote vriend google translate in.
onderwerpen vinden over de GL1200. Mocht het lastig zijn om te lezen schakel dan onze grote vriend google translate in.
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: linker voorrem loopt aan
Staan ook bij onze eigen dhz artikelen
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
-
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: linker voorrem loopt aan
Waar staan die dhz artikelen eigenlijk?