Op verzoek de afloop van het remmenrevisie-verhaal:
De GL1100 heeft een paar jaar stilgestaan, het hete remsysteem was dan ook verzadigd met water, uitgezet en vastgeroest.
Alles demonteren was geen probleem, het verwijderen van de zuigers was de grote uitdaging. Perslucht erin blazen hielp niet, een voor een eruit persen met de achterrem wilde ook niet. Uiteindelijk een hydraulische handpomp er op gezet waterpomptang om mee te draaien, en met veel pijn en moeite de 3 zuigers eruit getrokken.
Daarna klauwen bij een kennis ubermooi laten (glas)-stralen
Vooraf eerst de oude zuigers schoongeschuurd, en met een druppeltje siliconenkit weer vastgezet in de klauw, zodat de straler de binnenkant van de cilinders niet kan beschadigen. De binnentkant van de cilinder en de groef voor de pakking voorzichtig met een tandenborstel, koperdraadborstel en dremel heel voorzichtig schoongemaakt totdat er geen wit stof meer vrijkomt. Hoe schoner de groef hoe makkelijker montage van afdichtring en zuiger later.
Ondertussen in Lelystad alle andere onderdelen nieuw besteld, zuigers, rubbers, ringen en ventieltjes.
Nog wel even getwijfeld over RVS-zuigers, maar toch maar besloten om de normale OEM's erin te doen.
Over 32 jaar vervangen we ze wel weer een keer.
De klauwen met hittebestendige verf gespoten, ik denk in totaal 6 lagen, en daarna het hele spul afgebakken in de keuken oven.
Al het klein spul monteren was een eitje, nadat Harmdeboer een handig plaatje in mijn vorige topic zette.
Genoeg remolie gebruiken om de zuigers en afdichting soepel te laten glijden. Als je de groef van de afdichting schoon genoeg hebt gemaakt, de afdichting er goed inzit en je genoeg olie gebruikt schuift een en ander weer zo in elkaar.
Veerplaatjes, borgplaatjes, antipiepplaatjes en de rest vallen ook zo op hun plek.
Met genoeg vet alles weer terugmonteren op de motor en ontluchten maar.
Achter ging in een keer goed, zonder high tech spul, enkel slangetje op het ontluchtingsnippel, bakje eronder, vier keer pompen, rem in houden, ontluchtingsnippel 1/8ste slag los, en dit blijven herhalen tot heldere schone remolie uit je nippel komt.
Vóór is iets lastiger, eerst recht ontlucht, daarna links, daarna rechts opnieuw. Na deze eerste sessie was het resultaat nog niet keihard. Na een tweede ontluchtingsronde was de voorrem al een stuk beter. Ik laat hem nu een paar dagen staan en ontlucht hem dan nog een keer volledig door. In die paar dagen zouden alle kleine belletje weer verzameld moeten zijn in een grote bel die er makkelijker uit te pompen is.
Ben zelf wel benieuwd wat de verf doet na verloop van tijd.
Maar samenvattend, alles is meer dan goed te doen door een gemiddeld technisch persoon met normaal huis tuin en keuken gereedschap.
Enkel het stralen van de klauwen heb ik uitbesteed, de rest is thuis aan de keukentafel te doen.
Remrevisie
Remrevisie
Laatst gewijzigd door Paul op 10 mar 2013, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Remrevisie
Als er geen forum bijlagequota zou bestaan zou ik ook nog een fotootje hebben toegevoegd !!
-
- Berichten: 1840
- Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Re: Remrevisie
Is bij de 1100 de voorremmen bij elkaar ? en is de achterrem ook apart, bij mijn 1200 werkt de achterrem gelijk met een voorschijf en de voorrem maar voor een schijf voor??????
Japie de Cipier.
als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com
als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com
Re: Remrevisie
Mijn GL1100 uit 1981 heeft zowel voor als achter remklauwen met een enkele zuiger. Er is geen koppeling tussen voor en achter.
Al vrij snel ná 1981 zijn ze overgestapt op klauwen met 2 zuigers. In '83 op de combinatie voor en achterrem gelijktijdig.
Al vrij snel ná 1981 zijn ze overgestapt op klauwen met 2 zuigers. In '83 op de combinatie voor en achterrem gelijktijdig.
Re: Remrevisie
Heel mooi beschreven. De schijven en blokken heb je dus niet vervangen begrijp ik?
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Remrevisie
Het probleem is dat iedereen een foto als bijlage wil plaatsen. En dat kost ontzettend veel ruimte. Een veel beter plan is ergens anders ruimte gebruiken. (en daar zijn heel veel oplossingen voor: tinypic, picasa, enz)Paul schreef:Als er geen forum bijlagequota zou bestaan zou ik ook nog een fotootje hebben toegevoegd !!
En dan de link van de foto hier plaatsen tussen de img-tags.
Kost geen dure server-ruimte voor het forum.
Dit is een uitleg hoe je dat zou kunnen doen......
viewtopic.php?f=16&t=14
Veel eenvoudiger is ergens een foto plaatsen, rechts klikken op de foto, de links copieren, de link bij je artikel plakken en voorzien van de img-tags (knop bovenaan) en opslaan.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Re: Remrevisie
Schijven voldeden nog aan alle eisen. Heb het geluk dat ik voor mijn werk veel te vaak in Engeland ben, dus voor 9 pond per setje bij DavidSilverSpares vind ik dat je sowieso nieuwe blokken moet plaatsen als je toch alles uit elkaar heb liggen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast