Motor "bokt"bij laag toerental

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
hagee
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2009, 21:38
Locatie: twello

Motor "bokt"bij laag toerental

Bericht door hagee » 11 apr 2012, 22:16

Hallo allen,

ik heb een probleem(pje) met mijn motor. Als ik wat pittig weg wil rijden, "bokt de motor. Dit gebeurd ook als ik vanuit de 2de of 3de versnelling met een te lage snelheid teveel gas geef. Het lijkt wel of er tandwielen over elkaar heen slaan of zoiets.Äls ik gedoseerd gas geef gaat het prima, maar zodra ik in een te laag toerental extra gas geef hor ik dat nare bokken. Is de snelheid weer wat hoger hoor ik niets meer. Hetzelfde kan ik opwekken door de remmen ingedrukt te houden en dan gas te geven. Je zou denken dat de motor dan afslaat, maar bij mij gaat hij dus "bokken" Hopelijk heeft iemand een idee waar ik moet zoeken. Zelf heb ik het idee dat er ergens speling op staat en zodoende wat over elkaar heen kan draaien. Of misschien is er ergens ernstige slijtage bij een bepaald onderdeel. Nou mochten er ideeën en tips zijn, ik hoor het graag.

Bedankt alvast en groeten Henk

peter

Re: Motor "bokt"bij laag toerental

Bericht door peter » 11 apr 2012, 22:36

Hmmm, ik zit te denken aan de vertanding die op de uitgaande as van je motorblok zit of de vertanding die bij je cardanklok zit. Zit het daar niet tap dan je olie eens af en vervang je oliefilter, check die beide eens op ijzerdeeltjes. Als het je versnellingsbak is kom je daar vast de rotzooi wel tegen.
Zit je cardan wel goed op de as die uit je blok komt :?:

Gebruikersavatar
rave69
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 apr 2011, 18:31
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Nieuw-Beijerland
Contacteer:

Re: Motor "bokt"bij laag toerental

Bericht door rave69 » 12 apr 2012, 06:24

Als je een hoop gerattel uit het blok bedoeld dan helpt goed synchroniseren nog wel eens.

Gebruikersavatar
auwerda
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 73
Lid geworden op: 10 sep 2010, 20:56
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Helmond

Re: Motor "bokt"bij laag toerental

Bericht door auwerda » 12 apr 2012, 14:07

Zijn het niet de koppelingsplaten die versleten zijn en een beetje "onregelmatig" doorslippen :?:

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Motor "bokt"bij laag toerental

Bericht door RonalT » 12 apr 2012, 18:34

auwerda schreef:Zijn het niet de koppelingsplaten die versleten zijn en een beetje "onregelmatig" doorslippen :?:
Daar dacht ik ook aan. Dat over tandwielen of vertandingen zou kunnen, maar dan hoor je ook een hoop geratel.
Maar gebeurt het 'bokken' zonder overmatig geratel dan zou je aan koppelingsplaten of de veren die de boel tegen elkaar drukken kunnen denken.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
lemmens
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1372
Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Boechout

Re: Motor "bokt"bij laag toerental

Bericht door lemmens » 12 apr 2012, 21:27

mijn 1100 had daar ook last van
maar dan alleen bij het optrekken in een te hoge versnelling.
gerf je in een te hoge versnelling rustig gas dan was er bij mij niets aan de hand.
heb het zelf nooit als een probleem ervaren meer als waarschuwing "he verkeerde versnelling"
heb er zo toch 6j met gereden was zo bij aankoop en is nooit anders geweest bij mij.
GL 1500j Dynastic Blue bj 02-1988 (PB192 M) met 2 antennes en een vlagenmastje

gl 1100 aspencade bj'82 (van6-2005 tot10-2011)
52000miles met gereden

Gebruikersavatar
rave69
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 apr 2011, 18:31
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Nieuw-Beijerland
Contacteer:

Re: Motor "bokt"bij laag toerental

Bericht door rave69 » 12 apr 2012, 22:13

lemmens schreef:mijn 1100 had daar ook last van
maar dan alleen bij het optrekken in een te hoge versnelling.
gerf je in een te hoge versnelling rustig gas dan was er bij mij niets aan de hand.
heb het zelf nooit als een probleem ervaren meer als waarschuwing "he verkeerde versnelling"
heb er zo toch 6j met gereden was zo bij aankoop en is nooit anders geweest bij mij.
Dat was bij mij ook zo en met regelmatig mijn carberateurs synchroniseren blijft het tot een minimum beperkt.
Die 100 erds houden er nou eenmaal niet van om onder de 1000 of 1100 toeren te moeten werken

Plaats reactie