Vervangen dynamo

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Busa
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2021, 13:00
Type Goldwing: GL1100

Vervangen dynamo

Bericht door Busa » 26 aug 2021, 21:04

Goedeavond

Ik ben bezig met een 81 goldwing GL1100 welke is omgebouwd naar een scrambler.

Hiervan ben ik bezig om de dynamo te vervangen. Blok er eerst uit natuurlijk.

Nu is het zo dat de kabelboom aangepast is. De draden van de oorspronkelijke dynamo zijn alle 3 geel (weet niet of dit zo hoort) en deze zitten niet meer met de oem stekker vast. Zoals hopelijk op de bijgevoegde foto's is te zien. Deze zijn doorverbonden.

De nieuwe dynamo is besteld, dus het is nu even wachten tot t spul binnen is. Ik vermoed dat deze draden ook geel zijn. Maakt het nog uit waar welke draad komt, aangezien ze alle drie geel zijn?

Hoor het graag.
Groet Jeroen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Vervangen dynamo

Bericht door Cas » 27 aug 2021, 01:13

De 3 gele draden zijn fase draden, het maakt niet uit waar je deze monteert.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Busa
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2021, 13:00
Type Goldwing: GL1100

Re: Vervangen dynamo

Bericht door Busa » 27 aug 2021, 08:32

Ok, top. Bedankt voor de reactie.

Groet

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3918
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel

Re: Vervangen dynamo

Bericht door director » 28 aug 2021, 15:34

De verbinding van de gele draden in de OEM stekker liet nogal te wensen over zodat deze vaak via een rechtstreekse verbinding werd gemaakt. Tenminste dit was een zwak punt bij de 1200 en zorgde voor dynamo problemen.

Blijf je die wago lasklemmen gebruiken??
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Busa
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2021, 13:00
Type Goldwing: GL1100

Re: Vervangen dynamo

Bericht door Busa » 28 aug 2021, 15:49

Klopt dit had ik al gelezen. Deze motor is omgebouwd naar een scrambler, en de gehele kabelboom is vernieuwd, incl het doorverbinden van de draadjes. Dit ga ik ook uiteraard doen en zal geen gebruik maken van de stekker.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Vervangen dynamo

Bericht door RonalT » 28 aug 2021, 22:10

director schreef:
28 aug 2021, 15:34
....
Blijf je die wago lasklemmen gebruiken??
Wij hebben enkele jaren geleden testen gedaan met insteeklasdoppen (bv. Wago) en draailasdoppen.
Verbindingen gemaakt met diverse insteeklasdoppen en draaidoppen en deze maanden lang op een plek gelegd waar redelijk wat trillingen optreden in een fabrieksinstallatie.
Vooraf en achteraf de verbindingen met een uiterst precieze milli-ohm-meter gemeten. Zodoende hadden we een nulmeting en op verschillende momenten weer metingen gedaan en je zag de weerstand over de insteeklasdoppen veel meer toenemen dan bij de draailasdoppen.
Aan de hand hiervan werd besloten dat in de kantoren wel gebruik mocht worden gemaakt van insteeklasdoppen, maar in de fabrieksinstallatie niet.
Het voordeel in deze installatie is de hogere spanning waardoor 1 of 5 volt spanningsverlies niet zo erg is. Je houd nog steeds voldoende over en de stromen zijn minder groot waardoor de warmte ontwikkeling geringer is.
Maar bij 12 volt enkele volts verliezen betekent dat er veel minder overblijft en om eenzelfde vermogen te halen moeten de stromen groter zijn waardoor de warmteontwikkeling bij enkele Omh's weerstand groter is.

Dus ik denk dat insteeklasverbindingen op de motor niet zo heel handig zijn. Denk aan trillingen en grotere stromen....
Kies liever voor goede stekkerverbindingen of soldeerkrimpverbindingen.

Afbeelding
Vast föhnen, de krimpkous maakt een mooie verbinding en de tin wordt zacht en maakt en goede elektrische verbinding.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten