Banden en schokbrekers achter

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
timskie
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2021, 13:19
Type Goldwing: GL1100

Banden en schokbrekers achter

Bericht door timskie » 08 nov 2021, 12:38

Goedemiddag,

Mijn is Tim en woon in Spanje.
Zins een maand ben ik bezit van Honda Goldwing GL1100 Interstate uit 1983.
Heb deze motor gekregen van vrienden.
De Honda heeft een paar stil gestaan. Nu zijn er paar dingen waar ik niet kom.
De schokbrekers achter doen hun werk maar ik verlies de luchtdruk. Als ik er samen met me vrouw erop zit dan bonkt de motor als we over drempel gaan. Ook met kuilen in het wegdek. Ik heb aan me vrienden gevraagd of die er last hadden. En hun hadden ook dat probleem, ik wil dit graag oplossen. Wie heeft er een goede oplossing hiervoor.
Het andere probleem is als ik met de motor door de bochten gaan. Heb ik het gevoel dat de achterband wil weg glijden. De vrienden weten niet hoe oud banden zijn.
Welke banden kunnen onder de Goldwing?
Kunnen jullie mij informatie geven hierover.
Vriendelijke groeten vanuit een zonnige Spanje

Afbeelding

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Banden en schokbrekers achter

Bericht door cooper » 11 nov 2021, 08:40

Goedemorgen Tim, je zegt zelf "de Honda heeft een paar (jaar waarschijnlijk) stilgestaan".
Dit maakt dat ook je banden hun leeftijd al zullen hebben, op de wang van je band staat een DOTnummer. Iets in de aard van 3807, dit maakt dat in dit geval je band geproduceerd is de 38ste week van 2007. Ook al is je profiel nog ok de hardheid van het rubber van je banden neemt in de loop der jaren sterk toe en de veerkracht/soepelheid rechtevenredig af. Zo verlies je massa's grip, zeker bij nat wegdek. Ik weet niet of je motor gestald is geweest op z'n middenbok gedurende de periode dat hij inactief was. Is dit niet het geval heb je ook min of meer een plat stuk op het loopvlak van je band wat de baanvastheid ook niet ten goede komt. Zo komen we ook bij het andere punt, je vering. Deze is ook steeds belast geweest als je motor altijd op z'n zijpoot stond en is ook niet optimaal. Ook net als bij een auto verslijt een vering na een x-aantal km, dus heeft hij z'n toertjes al gedaan kan dit ook een reden hebben. Ook de rubber binnenin kan na de loop der jaren hard zijn geworden waardoor hij z'n druk niet meer kan bij houden. Op foto ziet hij er ondanks z'n leeftijd nog prachtig uit, ik zou daarom dus ook investeren in nieuwe schokbrekers en banden. Geniet verder nog van je prachtige (G)oldwing! :wink:
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Plaats reactie