Electronische ontsteking Dyna S

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Goldiefan » 20 okt 2010, 18:26

Nog even een opmerking over de dynamische instelling. Ik heb ook een Dyna ontsteking (overigens ben ook ik de aansluitinstructies steeds kwijt maar je kunt ze zo downloaden van internet, gewoon zoeken via google !) en ik ben een ontzettende muggezifter en gezien het feit dat het statisch afstellen steeds een wat ander resultaat gaf leek het me toch voor mijn gemoedsrust aardig om het dynamisch te controleren. Het blijft een vreselijk geklooi maar met een lakstift met felrode kleur heb ik een streepje gemaakt van ca 3 mm die ook nog eens temperatuur en olievast blijkt te zijn (zie foto 'topic' afstellen met de stroboscoop alleen daar is het streepje wit, rood lijkt beter) en uiteindelijk is het gelukt om hiermee de onsteking helemaal 100% juist af te stellen (althans bij de voorgeschreven 900 RPM stationnair) zonder olie aftappen en potentiële ? risico's van dien, ik word wat onrustig van het feit dat je tijdens het afstellen van de ontsteking je oliedruklampje in de gaten moet houden. Het blijft wat geklooi, het moet goed donker zijn, je moet wat spelen met de belichting van de stroboscooplamp (afstand / richting) en het gas (zie het streepje naar boven weglopen) maar met enige moeite is het dan uiteindelijk toch wel ontegenzeggelijk perfect te zien. Dus wellicht een tweede poging waard.

Groet,

Jeroen

Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Duizender » 22 okt 2010, 14:08

Ik vraag me nu wel af of een van jullie de bekabeling ook rechtstreeks van de Dyna op de bobines aangesloten heeft en of dit positief heeft uitgepakt.

Het lijkt me dat je door het omzeilen van de kabelboom winst zou moeten behalen maar ik kan me vergissen.
In ieder geval wel een nieuwe draad ipv de 33 jarige kabelboom.

Bart
CarboWing under construction

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door mario1976 » 23 okt 2010, 20:24

Je hebt toch wel de spanningsdraad van de dyna aangesloten mag ik aannemen?
Enne, als ik met de motor een weekje weg zou willen dan zette ik de contactpunten terug. dat blijft toch het voordeel van contactpunten, ze zijn betrouwbaarder.
Het is trouwens vrij makkelijk uit te sluiten of er een bobine defect is, gewoon de gele en blauwe draad aan de bobines omwisselen en dan kijken of de andere twee bougiekabels niet vonken.
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Goldiefan » 24 okt 2010, 16:02

Nou Mario,

Dat lijkt me vreemd, de inmiddels obsolete onderbrekercontacten zijn inmiddels decennialang in miljoenen voertuigen vervangen door elektronische units juist en met name omdat deze laatsten betrouwbaar zijn en geen onderhoud behoeven ......

Bergsma
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2010, 12:49
Locatie: Oosterbeek

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Bergsma » 27 okt 2010, 17:57

Net als Rafalow verbaas ik me over de veelheid van problemen die je hebt met de ontsteking.
Er van uitgaande dat de motor liep toen je aan de ombouw begon kan er niet zoveel mis zijn.
Er gaan nooit twee bobines tegelijk kapot, dus in het geval dat er één is overleden (zou wel heel toevallig zijn) moet hij nog altijd wat sjoeger geven op de andere bobine die twee cilinders aanstuurt.
Verder zag ik in dit forumonderwerp ergens staan dat er condensatoren vervangen werden. Met de elektronische ontsteking mogen er absoluut geen condensatoren in zitten. Kan zelfs zijn dat als de elektronische ontstekingunit is geplaatst en aangesloten, zonder dat de condensatoren zijn verwijderd, de electronische unit is opgeblazen bij de eerste startactie.
Het principe van elektronische ontsteking wijkt af van de conventionele ontsteking met contactpuntjes. De weerstand die meegeleverd wordt, heeft een lagere waarde dan de originele en is bedoeld om de primaire bobinestroom in de geleidende fase wat hoger te maken. Dat moet omdat 1e de verhouding in de aan/uit tijd (geleidend/niet-geleidend) van de elektronische ontsteking niet meer symmetrisch is en zodoende tijdens de geleidende fase bij hoge toerentallen de ijzerkern van de bobine niet meer goed in de verzadiging wordt gestuurd. En 2e omdat elektronische ontsteking (vervanger van de puntjes) een kleine voorwaarts spanning heeft die conventionele puntjes niet hebben. Daardoor blijft er voor de bobine iets minder spanning over en is de stroom erdoor dus ook iets lager. Om die weer wat hoger te krijgen moet je de serie weerstand wat lager maken. Vandaar die andere meegeleverde weerstand.
Als, zoals ik ergens zag staan de bobines al een keer vervangen zijn door 12 volt bobines, en er dus geen weerstand meer zit, moet je de bijgeleverde weerstand dus absoluut niet plaatsen. De stroom is in dat geval alleen maar te verhogen, door afwijkende speciaal voor elektronische ontsteking ontwikkelde bobines te plaatsen.
Dat is niet direct noodzakelijk. Pas als je merkt dat de motor bij hoge toerentallen begint te haperen kun je overwegen de bobines alsnog te vervangen. Overigens zijn veel moderne (auto)bobines al gebaseerd op electronische ontsteking en dus zonder aanpassing geschikt als vervanger.
Het is allemaal wat technisch, maar voor een elektronicus allemaal zo klaar als een klontje.
En……………conventionele puntjes betrouwbaar……hallllloooo….
De vorige eigenaar van mijn GL1000 heeft de puntjes 7 keer vervangen op nog geen 60.000 km. Met elektronische ontsteking hoef je nooit meer te vervangen en af te stellen als ze eenmaal goed staan.
Moet wel zeggen dat bij mij de ombouw zo gefikst was en de motor direct liep.
Het afstellen was een ander verhaal, dat was zoals elders beschreven best even lastig .
Nou Duizender, veel succes als je het nog niet voor elkaar hebt.
Groet………Jaap

Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Duizender » 09 feb 2011, 14:44

Ik schaam me dood, het waren de bougies......... :evil:

Hij rijdt weer, onmeunig bruut zelfs.

Bedankt voor het meedenken allemaal ennuh.. nog sorry voor het kapen van de topic, was eigenlijk niet zo bedoeld.

Bart
CarboWing under construction

Bobby60
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2022, 19:42
Type Goldwing: GL1000

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Bobby60 » 19 aug 2022, 22:12

Zal binnenkort ook deze ombouw doen. Jullie tips hier lezen. Ik heb nog zo,n afstel lamp dus 1 liter olie

Bobby60
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2022, 19:42
Type Goldwing: GL1000

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Bobby60 » 24 aug 2022, 18:16

Hij is er uit China binnen 2 week super snel.

Afbeelding

Plaats reactie