Electronische ontsteking Dyna S

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Duizender » 11 okt 2010, 21:52

Ik heb nog geprobeerd er een foto van te maken maar dat lukte helaas met mijn camera niet.

Er staan meerdere merktekens bij de F'en, morgen als het weer licht is ga ik verder proberen de afstelling goed te krijgen.

Ondertussen heb ik wel het deksel met afbijt van de beschadigde verf ontdaan, er zaten krassen in (erg diepe krassen) die ik er uit heb geschuurd en daarna gepolijst tot een spiegeltje.

Mooie test om straks mijn distributieriemdeksels te gaan behandelen, eentje ervan is zilvergrijs gespoten namelijk.
Erg lelijk.....

Bart
CarboWing under construction

Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Duizender » 11 okt 2010, 22:00

Als ik in mijn werkplaatsboek kijk staat er een foto in van merkteken F1.

Naast de F staan aan weerszijden een streepje, erboven een verticaal streepje met aan weerszijden daarvan ook een streepje en daarboven de 1.

01
- I -
- F-

Misschien maak het hiermee wat duidelijker wat ik bedoel.
Pak ik de merkstreepjes naast de F of naast het verticale streepje ??

Bart
CarboWing under construction

Gebruikersavatar
rafalow
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 jul 2010, 17:06

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door rafalow » 11 okt 2010, 22:11

Precies op de F afstemmen.
Zo staat het in t werkplaatsboek.

Hier op t forum onder documentatie kun je t werkplaatsboek downloaden.
http://www.gl1000.nl/index.php?option=c ... &Itemid=55" onclick="window.open(this.href);return false;

dan kun je ff rustig lezen

rafalow

Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Duizender » 11 okt 2010, 22:19

Oh, wacht ff

Is de T voor de kleppen en de F voor de ontsteking ??

Dan had ik het in eerste instantie volgens mij goed afgesteld.

Ik zie het morgen wel.

Bedankt voor het meedenken tot nu toe.

Bart
CarboWing under construction

Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Duizender » 12 okt 2010, 10:28

Het is om gek van te worden, geen vonk bij de bougies.

De afstelling moet goed zijn maar ik krijg hem maar niet aan de praat.

Straks moet ik hem nog wegbrengen ook...........

Bart
CarboWing under construction

peter

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door peter » 12 okt 2010, 10:51

Dodemans knop?? Als je testlamp wel reageerd dan moet je zoeken bij je bobines, ballastresistor? en heb je daar ook stroom op blauw en geel??

Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Duizender » 12 okt 2010, 10:58

De dodemansknop staat goed, de rest zal ik moeten nameten.

Ik baal op dit moment ff teveel om er mee aan de gang te gaan, moet straks ook nog een late dienst draaien dus ik denk niet dat ik hem vandaag draaiende ga krijgen.

Frustrerend is het wel.

Bart
CarboWing under construction

peter

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door peter » 12 okt 2010, 11:19

Troost je.... mijn dyna-s zit er ook niet meer in, bleek dat hij stuk was. Rij nu met puntjes rond terwijl ik wacht op nieuws van de importeur. (hij had ze niet meer)

Zou gewoon je kabels even nalopen, ergens zit wat fout en je kijkt eroverheen :?

In iedergeval succes :? , morgen met een frisse blik kijken.

Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Duizender » 12 okt 2010, 18:09

Vanaf mijn werkplekkie ff een klein vraagje.

Voor het afstellen moet je de motor op contact zetten, dan gaat er richting bobines een stroom lopen zodra de ontsteking kontakt maakt (en het lampje gaat branden)
Kan dit kwaad voor de bobines ??

Ik had zelf het vermoeden van niet maar je kunt nooit weten.

Vlak voordat ik naar mijn werk vertrok heb ik twee bougies er uit gedraaid om te kijken of ze vonken, zoals gezegd vonken ze niet.
Mijn accu kan wat leger zijn vanwege mijn startpogingen, dit zou natuurlijk een reden kunnen zijn voor het niet vonken.
Verder waren ze behoorlijk nat, er word natuurlijk brandstof in de cilinders gespoten.

Gewoon verzopen ??

Zou ook nog eens kunnen :oops:

Morgen maar eens nagaan want hij is een keer aangeslagen, het zou moeten werken.

Bart
CarboWing under construction

Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Duizender » 16 okt 2010, 16:43

Hallo allemaal,

Het is weer weekend, een hernieuwde poging weer leven in de brouwerij te krijgen.

Nog steeds geen vonk helaas.

Wat als ik de bedrading in de kabelboom ga omzeilen en rechtstreeks ga bedraden naar de bobines, kan dit en is dit al eens gedaan ??

Ik heb de aansluiting naar de condensator nog eens nagelopen (mijn luchtfilter moest er weer uit, helaas) maar dat zit wel goed aangesloten.

Als ik er echt niet meer uitkom breng ik hem weg :oops: :oops:

Bart
CarboWing under construction

Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Duizender » 18 okt 2010, 18:29

Ik snap het nog steeds niet, alles goed nagelopen...

De zwart/witte draad naar de bobines heeft spanning, de afstelling is exact zoals in de beschrijving.
De gele en blauwe draad zijn goed aangesloten.

Vanmiddag weer een poging gewaagd met als resultaat een enorme knal uit de rechteruitlaat.

Links helemaal niks.

Het lijkt er op dat de timing niet correct is met de afstelling van de kleppen, corrigeer me maar als ik het mis heb.

Bart
CarboWing under construction

vinc
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jan 2009, 23:03
Locatie: veeningen

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door vinc » 18 okt 2010, 18:55

LIjkt erop dat je of de bougiedoppen verkeerd om hebt of de ontsteking verkeerd (de voorste en de achterste cilinders omgewisseld.)
gewoon ff de 2 voorste doppen op de achtertste en de achterste naar voren.

Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Duizender » 19 okt 2010, 15:05

vinc schreef:LIjkt erop dat je of de bougiedoppen verkeerd om hebt of de ontsteking verkeerd (de voorste en de achterste cilinders omgewisseld.)
gewoon ff de 2 voorste doppen op de achtertste en de achterste naar voren.
Daar ga ik vanavond eens naar kijken, misschien is het zo simpel maar dan heb ik nog steeds geen vonk op de bougies.

Ik verdenk nu mijn bobines van stiekem overlijden.........

Hoe zit het eigenlijk met de kabels, als ik vanaf het zadel de bobines bekijk: Hoe moeten ze dan lopen, ik zie dat er vanaf de linker bobine een kabel naar rechts loopt en vanaf de rechter eentje naar links.
Dit hoort toch zo ??

Bart
CarboWing under construction

Gebruikersavatar
rafalow
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 jul 2010, 17:06

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door rafalow » 19 okt 2010, 17:46

Het verbaasd me dat je zoveel problemen tegenkomt.
Mijn Dyna was in no time gemonteerd, maar ik kwam wel van een werkend systeem af.
In het werkplaatsboek op blz 142 worden de bobines behandeld.
1 bobine levert naar cil 1 en 2 de andere naar 3 en 4.
1 bobine stuk betekent dan 2 cilinders zonder power.
1 en 2 zijn de voorste 3 en 4 de achterste cilinders.
Testen kun je door dan de andere bobine eens aan te sluiten en zien of de klacht meegaat.
Er van uitgaand dat je dyna niet defect is..zul je toch de bedrading goed na moeten lopen.
Ik zou toch zeker de bedrading mbt de bobines en bougiekabels opnieuw even monteren.
Steeds een klein stapje en meteen weer checken of er vooruitgang is.
Zoek uit welke bougie kabel wel goed werkt..kijk dan van welke bobine die afkomt, test dan de 2e kabel die aan de bobine zit.
is dat in orde dan de volgende bobine..etc zo moet je de oorzaak kunnen vinden
Vergeet niet dat ook je bougie doppen defect kunnen zijn..

rafalow

Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Electronische ontsteking Dyna S

Bericht door Duizender » 20 okt 2010, 13:32

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

Aan jullie tips heb ik veel.

Ik ga komende week op vakantie, had eigenlijk mijn wing mee willen nemen maar ik ben bang dat me dat niet gaat lukken.

Ik denk er over om de kabel vanaf de ontsteking rechtstreeks bij de bobines aan te sluiten, volgens mij zijn de kabels daar lang genoeg voor om ze naar voren te leggen.
Op die manier omzeil ik de kabelboom, misschien dat daar toch het probleem zit.
Als ik het schema erbij neem staat ook dat ze rechtstreeks naar de bobines verbonden kunnen worden.

Zoals ik al aangaf krijgen de bobines hun stroom, mochten ze toch zijn gaan hemelen ga ik ze meteen vervangen door Dyna exemplaren met nieuwe bougiekabels erbij.

Ik wil rijden verdikkeme......

Bart
CarboWing under construction

Plaats reactie